Intel säkra på prestandaövertag inför AMD:s Ryzen 3000-lansering

Permalänk
Medlem

Men jösses, nu kom det i byxan på Intel offentligt! Att dom är så rädda för zen 2, det blir nog värre när zen 3 kommer.

Permalänk

Kanske är Intel oroliga. Eller så försöker dom bara bota den över-hype som troligtvis kommer att försöka levereras från AMD.

Intel har inte fel i att faktiskt prestanda är det som räknas, inte ett urval av benchmark där prestandan hos en viss produkt kan framstå som fördelaktigare än vid faktiskt användande.
Dom har inte fel i att PCIe 4.0, inte kommer innebära några direkta prestandavinster i spel, bara för att det finns, innan produkterna kan utnyttja det, så är det ändå irrelevant ur prestandaperspektiv... Det betyder ju inte att dom motsätter sig att standarden finns, bara att folk ska tänka efter innan dom låter sig imponeras över siffror, som inte har något verkligt användningsområde. Men som vissa påpekas, så kan PCIe eventuellt utnyttjas för SSD, i kombination med GPU och kanske redan idag ge en prestandafördel. Men om man tänker på det där framtida grafikkortet man tror att man kommer köpa som nyttjar PCIe4.0, så bör man också fundera på om man kommer ha samma moderkort och processor den dagen det lär bli aktuellt med ett sådant. Om inte så ska inte PCIe4.0 i sig vara ett argument för att välja en viss plattform.

Vad AMD än presenterar så kan det vara relevant att se det med ett nyktert öga, och inte falla för den marknadsförings-överhype som med största sannolikhet kommer att komma.

I denna och liknande trådar så ser jag många inlägg där folk verkar vara styrda av känslomässig lojalitet till en viss tillverkare.
Folk som verkar tro att byte från en tillverkare till en annan, är större än bara den prestanda som faktiskt levereras.
Man ska välja det som passar en själv bäst, sen om det råkar vara så att man skulle vilja stödja den som anses vara "underdog", så bör man ändå inte göra det, om dom inte har bästa produkten för en själv.
Konkurrens bör handla om faktiskt produkter, inte om märkeslojalitet eller önskan om att stödja den som ligger i underläge. Om man vill att en tillverkare ska göra sitt yttersta så vinner man inget på att stödja den bara för att den är i underläge, om den inte levererar det man behöver, konsumenter ska köpa det som är bäst för dom, det är investerare som ska satsa på företag, då kan dom dessutom till viss del hålla företag till svars för att inte leverera det dom lovat för framtiden, som konsument blir man sittande med en produkt man köpt, oavsett vad tillverkare ha för löften om framtida produkter. Ett köp av en produkt från AMD idag, garanterar varken att dom kommer att kunna konkurrera med Intels prestanda i framtiden, eller att dom kommer behålla sin strategi med bättre pris/prestanda förhållande, eller flera generationer på samma sockel (där det ändå finns risk att dom flesta kommer vilja köpa nytt moderkort för andra nyheter den dag processorbyte blir aktuellt, för dom som byter processor vid i stort sett varje generations är en minimal bråkdel av alla köpare). Kan produkten inte stå på egna ben idag, så köp den inte. Däremot tror jag att AMD oavsett om dom är ikapp Intels prestanda eller inte, kommer erbjuda produkter som väl konkurrerar antingen prismässigt, eller inom vissa användningsområden. Så vet man bara vad man köper så är ett köp av endera märke inte fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Oerhört korkat. Varför ens uttala sig omkonkurrenter? Om de nu tvunget måste säga ngt öht så hade det varit bättre om de sagt ngt i stil med "Titta inte på våra grafer eller AMDs grafer—vänta på oberoende tester".

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

fast ni intel må vara först med HT teknik sedan började amd härma er. om inte ht simulering fanns på amd idag skulle dom inte alls ligga lika i prestanda egentligen skulle intel kunna stämma amd för att härma doms teknik

Ehhh nej, Intel var inte först med det. Du får gå längre bak än så. Och Intel använder rätt grundläggande saker AMD tagit till marknaden också... 64-bit instruktionsetet x86-64 tex, även kallat AMD64, som typ varje modern Intel processor använder. Precis som AMD har rätt att använda x86 så har Intel rätten att använda x86-64. Det som spelar roll, så länge du inte olagligt inkräktar på någons patent, är hur du implementerar en teoretisk sak praktiskt och där verkar AMD's första försök blivit rätt ok.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Det är en skillnad i kulturen. Intel har gjort "minsta möjliga teknikutveckling till högsta möjliga vinst" i flera år och de låtsas inte ens något annat. AMD verkar faktiskt ha en vilja och ett driv att föra teknikutvecklingen frammåt. Så visst, intel har varit bra på att mjölka marknaden till gagn för sina ägare, men det är inget som vi konsumenter tjänar på och tror man det så har man svalt Intel's blå dunster.

Du har helt rätt att Intel mjölkat för maximal vinst men vad Intel inte fattat är att genom att hålla tillbaka utvecklingen så brutalt och maximalt mjölka varje kisel krympning så extremt hade de börjat gräva sin egen grav.

Man måste ha en balans mellan utveckling och mjölkning för att hålla sin egen marknad vid liv och samtidigt skapa innovation och tillväxt.

Även om aktieägare vill tjäna pengar så tror jag inte att de skulle uppskatta om Intel skadade sin egen marknad till den grad att den på sikt krympte och samtidigt tillät andra tekniker att komma ikapp som t ex ARM. ARM är och hugger på både server sidan och den bärbara marknaden, även om inte ARM är ett jätte hot ännu idag så tror jag det kommer se lite annorlunda ut om 10 år.

Hade jag haft aktier i Intel idag så skulle jag vara överlycklig över att AMD gjort come back. Med konkurrens från AMD kommer Intel skärpa sig och se helt annorlunda ut om 5 år och detta kommer göra att alla aktieägare på sikt tjänar mer pengar.

Vi konsumenter är ju också stora vinnare på AMD’s come back bara tråkigt att det tog dem så lång tid att komma tillbaka. Får verkligen hoppas att AMD inte gör en sådan brutal miss igen i framtiden som de gjorde med Bulldozer arkitekturen.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det finns ganska mycket intressanta slutsatser man kan dra.

1. Imponerade att AMD kommit så lång med sina mobila CPUer att de nästan kan matcha Intels helt nya 10nm.
2. Det var ingen nyhet att Intels 9900K sprang ifrån den betydligt billigare och lägre klockade 2700X men från det man hört hittills bör AMDs nya 3800X ligga på ungefär samma nivå som 9900K?
3. De använder inte säkerhetsfixar, varför?
4. De nämner inte vilken hastighet de kör minnen på, varför?
5. Gillar sammanställningar som dessa men jag tycker de missar bollen lite när de inte kör med helt öppna kort.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonHolstein:

Vad AMD än presenterar så kan det vara relevant att se det med ett nyktert öga, och inte falla för den marknadsförings-överhype som med största sannolikhet kommer att komma.

Tycker dock AMD återigen varit väldigt bra på att INTE hypa produkterna. Andra runt omkring spekulerar och försöker dra igång hype-tåg. Men AMD håller sig rätt faktaorienterade, visar upp vad sakerna faktiskt gör och sedan visar det sig faktiskt stämma. Inför första Ryzen var jag väldigt förvånad hur lite hype och saltade siffror som var inblandade.

Läser man tex Intels utspel, så skulle vi tex ha en 28-kärnig 5GHz CPU för konsumenter som skulle släppas. Visade sig vara en Frankensteinskapelse av en Xeon som man på något sätt försökte låtsas som att den var lika mainstream som en i7 helt plötsligt. Några 5GHz på 28 kärnor såg man inte heller. Eller hur de fokuserar på enkeltrådad prestanda ena dagen och när de behöver trycka dit två kärnor till för att ha något att släppa så går man ut med "50% högra prestanda!". Ja, sex kärnor av exakt samma typ som den fyrakärninga varianten hade innan, i samma hastigheter osv genererar 50% prestandaökning i optimala förhållanden. Men det gjorde typ noll i de flesta spel. Men då talade man inte om det. Intel säger och hyper exakt vad de kan för tillfället (vilket inte förvånar mig ifrån ett bolag som själklart vill sälja produkter). Men så som de vänder kappan efter vinden gör det iaf för mig, som köpte mn första Intel CPU på 80-talet och har 13 maskiner som kör Intel CPU:er hemma, att ta dem på allvar alls för tillfället.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

För mig låter denna presentation mer som:

"Hej vi är ett företag som heter Intel, minns ni oss?
Det var vi som fulspelade oss till total dominans som varar, och fortfarande går starkt, efter dryga 10 år.

Vi gjorde sedan upp i godo med företaget som vi kallar "certain three letter acronyms", då de inte hade råd att dras med rättegångskostnadena när de stod på ruinens brant efter en misslyckad CPU-strategi -Pah, undrar varför de hade en så liten RnD budget, det var ju riktigt dumt gjort!
Det fastställdes hur som helst ingen dom, alltså är vi oskyldiga till att ha mutat företag till att använda våra produkter istället för från ett visst annat företag... -även om högt uppsatta chefer hos leverantörer vittnat om motsatsen.

Det var även lite på så vis vi fick industrin, genom vår totala dominans, att standardisera allt mot oss och våra teknologier under drygt ett decennium så vad du än köper kommer det att funka bra på våra produkter då alla sitter på just våra system och CPU:er och utvecklar, det är riktig prestanda som gäller här!
-Nu lät det kanske inte så för 11-12 år sedan, men nu gör det när vi ägt marknaden i 10 år, och det kallar vi för smart marknadsföring!


Vi har ju behandlat kunderna väl under alla dessa år genom att ständigt och artificiellt begränsa/byta sockel, för då får vi mer pengar.
Det är väl så ett företag skall göra, så varför vill ni straffa oss för det?

Vi har även sett till att hålla core-counten nere för konsumentsystem, för vem behöver ha fler än 4 kärnor plus HT? Precis!
Utöver det så har vi alltid prispressat våra produkter, för det är ju kul med konkurrens, speciellt när man bara behöver konkurrera mot sig själv!

Vi har har också tagit en hel del desingmässiga genvägar vilket nu har visat sig, men det är inget som drabbar en spelande konsument.
Dock kanske prestandan blir lidande för en del företag och molnleverantörer, men vad fasen, 10nm stundar utveckling kostar pengar och vi behöver ju sälja mer grejer, företagen köper ju våra produkter ändå, utan förbehåll."

Nej, jag må verka rejält färgad i denna fråga men jag ser mer än gärna att Intel får lida lite för sina snedsteg.

Jag tror inte att marknaden förlorar på att se ett svagare Intel och starkare konkurrens, om något så kommer de att behöva kavla upp ärmarna en aning till då de nu troligtvis märkt av att marknaden har en till spelare igen.

Jag har väntat på att få se mer av fulspelet från Intels sida än en gång, men den här gången verkar de mer ha riktat in sig på att svartmåla konkurrensen med presentationer istället så låt gå!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Oavsett säkerhetsfixar osv så är det en väldigt liten procent som Intel talar till här.

Snabbast i spel räcker inte längre om konkurrenten är snabb nog och slår Intel i pris/prestanda i annat.
Vi lever trots allt i vad som är fas 2 på hur vi använder datorerna hemma.
Det vill säga nu börjar gemene man på allvar redigera filmer, göra komplexa animationer, fixa i Photoshop osv helt för eget bruk.
Program som tidigare i stort enbart funnits i företag p g a pris och att det behövdes ofantligt dyr hårdvara finns nu i hemmen för dig och barn/ungdomar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonHolstein:

Kanske är Intel oroliga. Eller så försöker dom bara bota den över-hype som troligtvis kommer att försöka levereras från AMD.

Intel har inte fel i att faktiskt prestanda är det som räknas, inte ett urval av benchmark där prestandan hos en viss produkt kan framstå som fördelaktigare än vid faktiskt användande.
Dom har inte fel i att PCIe 4.0, inte kommer innebära några direkta prestandavinster i spel, bara för att det finns, innan produkterna kan utnyttja det, så är det ändå irrelevant ur prestandaperspektiv... Det betyder ju inte att dom motsätter sig att standarden finns, bara att folk ska tänka efter innan dom låter sig imponeras över siffror, som inte har något verkligt användningsområde. Men som vissa påpekas, så kan PCIe eventuellt utnyttjas för SSD, i kombination med GPU och kanske redan idag ge en prestandafördel. Men om man tänker på det där framtida grafikkortet man tror att man kommer köpa som nyttjar PCIe4.0, så bör man också fundera på om man kommer ha samma moderkort och processor den dagen det lär bli aktuellt med ett sådant. Om inte så ska inte PCIe4.0 i sig vara ett argument för att välja en viss plattform.

Vad AMD än presenterar så kan det vara relevant att se det med ett nyktert öga, och inte falla för den marknadsförings-överhype som med största sannolikhet kommer att komma.

I denna och liknande trådar så ser jag många inlägg där folk verkar vara styrda av känslomässig lojalitet till en viss tillverkare.
Folk som verkar tro att byte från en tillverkare till en annan, är större än bara den prestanda som faktiskt levereras.
Man ska välja det som passar en själv bäst, sen om det råkar vara så att man skulle vilja stödja den som anses vara "underdog", så bör man ändå inte göra det, om dom inte har bästa produkten för en själv.
Konkurrens bör handla om faktiskt produkter, inte om märkeslojalitet eller önskan om att stödja den som ligger i underläge. Om man vill att en tillverkare ska göra sitt yttersta så vinner man inget på att stödja den bara för att den är i underläge, om den inte levererar det man behöver, konsumenter ska köpa det som är bäst för dom, det är investerare som ska satsa på företag, då kan dom dessutom till viss del hålla företag till svars för att inte leverera det dom lovat för framtiden, som konsument blir man sittande med en produkt man köpt, oavsett vad tillverkare ha för löften om framtida produkter. Ett köp av en produkt från AMD idag, garanterar varken att dom kommer att kunna konkurrera med Intels prestanda i framtiden, eller att dom kommer behålla sin strategi med bättre pris/prestanda förhållande, eller flera generationer på samma sockel (där det ändå finns risk att dom flesta kommer vilja köpa nytt moderkort för andra nyheter den dag processorbyte blir aktuellt, för dom som byter processor vid i stort sett varje generations är en minimal bråkdel av alla köpare). Kan produkten inte stå på egna ben idag, så köp den inte. Däremot tror jag att AMD oavsett om dom är ikapp Intels prestanda eller inte, kommer erbjuda produkter som väl konkurrerar antingen prismässigt, eller inom vissa användningsområden. Så vet man bara vad man köper så är ett köp av endera märke inte fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det då inte lite lustigt att de kontrar med.... benchmarks som viktats till Intel's fördel genom att inte inkludera säkerhetspatchar som drabbar deras prestanda, system som endast optimerats för Intel, samt produkter från AMD som vid det här laget är "old news". Det blir bara paradoxalt och fånigt.

Sen är det väl upp till var och en vad man köper? Det går inte hålla på och predika och säga att man skall köpa det ena eller det andra för att det är bäst. Vill man stötta ett företag genom att ge dem pengar är det smidigaste att köpa deras produkter, det är så de får in pengar.

Ditt resonemang påminner lite om "No Child Left Behind" i USA, där skolor med dåliga studieresultat får mindre pengar som straff. Hur skall man då kunna ge eleverna en bra utbildning? Nej det blir återigen paradoxalt och fånigt.

Intel må vara bäst just nu, men hur det blir om en månad är en annan sak, och om Intel var så säkra på att de fortfarande är bäst då... Ja då är det bästa de kan göra att sitta med armarna i kors och låta AMD göra bort sig, men de är inte alls säkta, så därför gör de såhär istället. Det är rent barnsligt och jag hoppas verkligen att de får äta upp det när 3000-serien recenseras.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonHolstein:

Så vet man bara vad man köper så är ett köp av endera märke inte fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har definitivt betydelse vem du väljer nästa gång du köper ny dator.

Om AMD Ryzen 3000 är ett lika bra köp eller bättre än Intel rekommenderar jag folk att köpa AMD.

Varför?

Jo för Intel förstår bara när man pratar kronor och ören, om de ser en minskad vinst måste de gör något åt det och det kommer driva dem till att innovera mer och bli mer konkurrenskraftiga.

Så ett hopp över till AMD skulle med andra ord absolut inte skada den framtida utvecklingen vilket ligger i allas intresse.

Permalänk
Master of Overkill

Skippar dom Fläkt på x570 iTX någon tillverkare, blir det mobo annars aldrig i livet tyvärr eller om någon släpper mono block.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

AMD lär säga att de ät bäst och Intel att de är bäst. Endast oberoende tester kan visa hur det ligger till. Tveksam till att AMD slår 9900K i spel men hoppas på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Det har definitivt betydelse vem du väljer nästa gång du köper ny dator.

Om AMD Ryzen 3000 är ett lika bra köp eller bättre än Intel rekommenderar jag folk att köpa AMD.

Varför?

Jo för Intel förstår bara när man pratar kronor och ören, om de ser en minskad vinst måste de gör något åt det och det kommer driva dem till att innovera mer och bli mer konkurrenskraftiga.

Så ett hopp över till AMD skulle med andra ord absolut inte skada den framtida utvecklingen vilket ligger i allas intresse.

Bingo. Utan AMD's blåslampa hade 9900K haft 4 kärnor med en boost på 4.6-4.8Ghz och haft pasta istället för fastlödd värmespridare, och kostat 7-8000Kr. Jag tror inte det är vad folk hade önskat, inte ens de som föredrar Intel. Klart att total marknadsdominans bromsar utvecklingen mycket kraftigt och det är inget fel alls i att dra sitt strå till stacken för att bidra till jämvikt. Sen finns det folk som inte ser längre än näsan räcker och inte orkar sätta saker i ett större sammanhang, och det kan vara skönt, men att sprida den cancern till andra? Nej det tycker jag man ska avstå ifrån.

Att "belöna" ett företag som åtnjuter marknadsdominands för att de betalade 1 miljard USD om året till Dell i utbyte mot att de endast erbjöd intel i sina system... Ja då belönar man inte innovation och teknikutveckling, utan då belönar man den som blivit så rik att de bokstavligen kan köpa mer pengar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Bingo. Utan AMD's blåslampa hade 9900K haft 4 kärnor med en boost på 4.6-4.8Ghz och haft pasta istället för fastlödd värmespridare, och kostat 7-8000Kr. Jag tror inte det är vad folk hade önskat, inte ens de som föredrar Intel. Klart att total marknadsdominans bromsar utvecklingen mycket kraftigt och det är inget fel alls i att dra sitt strå till stacken för att bidra till jämvikt. Sen finns det folk som inte ser längre än näsan räcker och inte orkar sätta saker i ett större sammanhang, och det kan vara skönt, men att sprida den cancern till andra? Nej det tycker jag man ska avstå ifrån.

Att "belöna" ett företag som åtnjuter marknadsdominands för att de betalade 1 miljard USD om året till Dell i utbyte mot att de endast erbjöd intel i sina system... Ja då belönar man inte innovation och teknikutveckling, utan då belönar man den som blivit så rik att de bokstavligen kan köpa mer pengar.

"Utan AMD's blåslampa hade 9900K haft 4 kärnor med en boost på 4.6-4.8Ghz"

Vart får ni denna info ifrån?
8000-9000 serie va i banan om cores långt innan AMD kom matcha.
Det enda som hände va att Intel pusha ut dom tidigare men dom fanns på roadmap.

Och den fick fastlödd för dom klara inte temp target på höga turbo och die blev större så va lättare löda också.

Om folk tror att Intel stannar utveckla för att dom inte haft någon konku, undrar jag va ni får info ifrån deras server och OEM CPU på både Xeon och vanliga går alltid framåt och alltid gjort även under alla år där amd låg på FX och framåt släppte Intel still saker hela tiden.

Det har funnits bra saker sedan långt tillbaka och bara blivit bättre på allt.

Sen är priserna upptriggade på highend men low end marknaden har bättre prylar än någonsin.
Byggde PC med 8100 och amd kort på rea vega 56 och 450W med beg saker och ssd för inga pengar alls.

2011 hade du kunnat fet glömma sån bra PC för dom pengarna och få den FPS / Penga ratio.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Skippar dom Fläkt på x570 iTX någon tillverkare, blir det mobo annars aldrig i livet tyvärr eller om någon släpper mono block.

https://youtu.be/qszxxIumJOQ
De säger att det är fläktlöst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av HenrikM:

https://youtu.be/qszxxIumJOQ
De säger att det är fläktlöst

Skickades från m.sweclockers.com

Du säger att det är ett iTX kort

Ute efter iTX har redan E-ATX OCH ATX i sign räcker med stora datorer atm ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Dessutom... 3700U? En laptoprocessor som går i vilken klockfrekvens?

Skrivet av dlq84:

ja, se på sjutton, de jämför dessutom laptop-CPU.. Wat.

Och den andra bilden är på nuvarande generation.. Alltså vi vet redan att den är långsammare än Zen 2...

Laptop processorn är ju också den baserad på Zen+ även om den har ett namn på 3xxx..
Vilket gör ju deras jämförelse lika missvisande som den andra bilden.

Så nog är de skraja, de kan ju behöva sänka priserna för att kunna konkurrera med AMD nu, vore ju hemskt annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

8000-9000 serie va i banan om cores långt innan AMD kom matcha.
Det enda som hände va att Intel pusha ut dom tidigare men dom fanns på roadmap.

Ja, Intel svarade det. Men det har viskats av folk runtomkring bolaget att tanken inte alls såg ut så och de radikalt ändrade sin roadmap och tvingades trycka dit fler och fler kärnor. Anledningen till att det blev 6 först för att kunna svara till AMD's 8 var för att de var tvugna att ha 8 kvar att kunna launcha som "nästa" gen och således få lite tid på sig att planera framåt. Exakt var sanningen ligger får vi nog inte veta, betvivlar Intel skulle erkänna om det låg något i det som sades.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av inquam:

Ja, Intel svarade det. Men det har viskats av folk runtomkring bolaget att tanken inte alls såg ut så och de radikalt ändrade sin roadmap och tvingades trycka dit fler och fler kärnor. Anledningen till att det blev 6 först för att kunna svara till AMD's 8 var för att de var tvugna att ha 8 kvar att kunna launcha som "nästa" gen och således få lite tid på sig att planera framåt. Exakt var sanningen ligger får vi nog inte veta, betvivlar Intel skulle erkänna om det låg något i det som sades.

Va det fanns info på roadmap och läkta ES / cpus innan ens AMD va med där fighta så förstår inte.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Vidare jämför Intel den egna högpresterande stationära processorn Core i9-9900K med AMD:s nuvarande Ryzen 7 2700X-processor i upplösningen 1080p med grafikinställningar på High..

Bara typ 2000 SEK prisskillnad....

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av m0rk:

Vidare jämför Intel den egna högpresterande stationära processorn Core i9-9900K med AMD:s nuvarande Ryzen 7 2700X-processor i upplösningen 1080p med grafikinställningar på High..

Bara typ 2000 SEK prisskillnad....

Ja asså man måste ju vinkla sitt håll
PR for EVERYONE!!!

Tyvärr så de funkar, jäkla tråkigt...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m0rk:

Vidare jämför Intel den egna högpresterande stationära processorn Core i9-9900K med AMD:s nuvarande Ryzen 7 2700X-processor i upplösningen 1080p med grafikinställningar på High..

Bara typ 2000 SEK prisskillnad....

Ja det är märkligt de tog 9900k, de kunde ju tagit i3 8350k istället.
https://www.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-...

Permalänk
Skrivet av tvelander:

"Utan AMD's blåslampa hade 9900K haft 4 kärnor med en boost på 4.6-4.8Ghz"

Vart får ni denna info ifrån?
8000-9000 serie va i banan om cores långt innan AMD kom matcha.
Det enda som hände va att Intel pusha ut dom tidigare men dom fanns på roadmap.

Och den fick fastlödd för dom klara inte temp target på höga turbo och die blev större så va lättare löda också.

Om folk tror att Intel stannar utveckla för att dom inte haft någon konku, undrar jag va ni får info ifrån deras server och OEM CPU på både Xeon och vanliga går alltid framåt och alltid gjort även under alla år där amd låg på FX och framåt släppte Intel still saker hela tiden.

Det har funnits bra saker sedan långt tillbaka och bara blivit bättre på allt.

Sen är priserna upptriggade på highend men low end marknaden har bättre prylar än någonsin.
Byggde PC med 8100 och amd kort på rea vega 56 och 450W med beg saker och ssd för inga pengar alls.

2011 hade du kunnat fet glömma sån bra PC för dom pengarna och få den FPS / Penga ratio.

Precis!

Och Intel hade en väldigt stark konkurrent, redan innan Ryzen. Nämligen sig själva. Om dom själva inte hade drivit utvecklingen framåt. Så hade alla varit nöjda med sin tidigare Intel CPU, Och inte köpt någon ny. Problemen med 10nm hade dom ju innan Ryzen kom, och Intel fick eld i baken.

Efter Ryzen, har Intel gjort vad som varit möjligt på 14nm. Men dom hade nog önskat att strulet på 10nm, inte hade varit. Men nu är det konkurrens på riktigt, vilket är bra för oss konsumenter

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av kallandes:

Precis!

Och Intel hade en väldigt stark konkurrent, redan innan Ryzen. Nämligen sig själva. Om dom själva inte hade drivit utvecklingen framåt. Så hade alla varit nöjda med sin tidigare Intel CPU, Och inte köpt någon ny. Problemen med 10nm hade dom ju innan Ryzen kom, och Intel fick eld i baken.

Exakt detta jag menar, fan flera kontakter jag pratat med säger Intel är tvungna ösa på oavsett för Server sidan kräver det och OEM.
Och aktieägarna vill ju se vinst framåt och räknar med det, hade det varit egen ägt och inte börsnoterat och aktieägt kanske sett ut annorlunda.

Folk tror la inte ledning sitter där och är ok med att bara göra typ ingenting?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonHolstein:

Kanske är Intel oroliga. Eller så försöker dom bara bota den över-hype som troligtvis kommer att försöka levereras från AMD.

Intel har inte fel i att faktiskt prestanda är det som räknas, inte ett urval av benchmark där prestandan hos en viss produkt kan framstå som fördelaktigare än vid faktiskt användande.
Dom har inte fel i att PCIe 4.0, inte kommer innebära några direkta prestandavinster i spel, bara för att det finns, innan produkterna kan utnyttja det, så är det ändå irrelevant ur prestandaperspektiv... Det betyder ju inte att dom motsätter sig att standarden finns, bara att folk ska tänka efter innan dom låter sig imponeras över siffror, som inte har något verkligt användningsområde. Men som vissa påpekas, så kan PCIe eventuellt utnyttjas för SSD, i kombination med GPU och kanske redan idag ge en prestandafördel. Men om man tänker på det där framtida grafikkortet man tror att man kommer köpa som nyttjar PCIe4.0, så bör man också fundera på om man kommer ha samma moderkort och processor den dagen det lär bli aktuellt med ett sådant. Om inte så ska inte PCIe4.0 i sig vara ett argument för att välja en viss plattform.

Vad AMD än presenterar så kan det vara relevant att se det med ett nyktert öga, och inte falla för den marknadsförings-överhype som med största sannolikhet kommer att komma.

I denna och liknande trådar så ser jag många inlägg där folk verkar vara styrda av känslomässig lojalitet till en viss tillverkare.
Folk som verkar tro att byte från en tillverkare till en annan, är större än bara den prestanda som faktiskt levereras.
Man ska välja det som passar en själv bäst, sen om det råkar vara så att man skulle vilja stödja den som anses vara "underdog", så bör man ändå inte göra det, om dom inte har bästa produkten för en själv.
Konkurrens bör handla om faktiskt produkter, inte om märkeslojalitet eller önskan om att stödja den som ligger i underläge. Om man vill att en tillverkare ska göra sitt yttersta så vinner man inget på att stödja den bara för att den är i underläge, om den inte levererar det man behöver, konsumenter ska köpa det som är bäst för dom, det är investerare som ska satsa på företag, då kan dom dessutom till viss del hålla företag till svars för att inte leverera det dom lovat för framtiden, som konsument blir man sittande med en produkt man köpt, oavsett vad tillverkare ha för löften om framtida produkter. Ett köp av en produkt från AMD idag, garanterar varken att dom kommer att kunna konkurrera med Intels prestanda i framtiden, eller att dom kommer behålla sin strategi med bättre pris/prestanda förhållande, eller flera generationer på samma sockel (där det ändå finns risk att dom flesta kommer vilja köpa nytt moderkort för andra nyheter den dag processorbyte blir aktuellt, för dom som byter processor vid i stort sett varje generations är en minimal bråkdel av alla köpare). Kan produkten inte stå på egna ben idag, så köp den inte. Däremot tror jag att AMD oavsett om dom är ikapp Intels prestanda eller inte, kommer erbjuda produkter som väl konkurrerar antingen prismässigt, eller inom vissa användningsområden. Så vet man bara vad man köper så är ett köp av endera märke inte fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Intel försöker framhäva sin överlägsenhet gentemot AMD.. problemet är att denna sammanställning snarare pekar mot raka motsatsen eftersom den är fyllda av underligheter. Det i kombination med andra smått underliga påståenden från Intel sedan AMD lanserade Ryzen bevisar att det inte bara handlar om att dra ned en hype.

Intel framhäver att PCI-E 4.0 inte gör någon skillnad i spel men det är samtidigt inte där AMD heller lagt fokus när det kommer till PCI-E 4.0 utan de har framhävt två saker. 1. Att de är först med PCI-E 4.0 (vilket är PR mässigt en ganska stor framgång) och 2. Att de lagt till PCI-E 4.0 för att förbättra prestandan när det kommer till andra former av instickskort än grafikkort så som SSD:er eller höghastighetsnätverk). Med andra ord.. Intel kontrar med en ganska genomskinlig halmgubbe.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Om Intel inte var rädda.. varför kastar de sand då?

Intels version av Streisand-effekten?

För att de givetvis vill poängtera att de fortfarande är bäst i prestanda. Det är ju inte så att AMD väljer själva att lyfta fram det som de är bra på, men inte skyltar med det som är sämre.

Skrivet av Ozzed:

Men de erkänner ju själva att de bara optimerat sina egna system i testerna samt att de säkerhetsfixar som drabbar Intel hårt inte är applicerade i testera. Det blir lite "Innan jag hade träben så sprang jag minsann snabbare än dig". Löjligt. De skjuter sig själva i foten.

Givetvis, de vill ju inte framställa sig själv i dålig dager. Däremot så är ju dessa fixes något som i rätt orimliga scenarion drabbad gemene man som är privatperson och spelar. Oavsett så vinner de ju rätt mycket på deras klockfrekvens och det spelar väl mindre roll när AMD prestenderade vad, ett spel - där de var x% bättre, som var optimerat för AMD. Utan disclaimer. Tycker det är löjligt att bara kasta bajs på Intel utan att vara realistisk och inse att AMD gör precis samma sak.

Jag säger inte att uttalandet var lite Bambi på hal is från Intel, däremot tycker jag att det är fånigt att att dra på sig ögonbindeln och roota för AMD utan att försöka vara lite mer objektiv. Vi älskar alla utveckling, konkurrens och mer human prissättning men vi behöver inte glorifiera något i förhand utan konkreta bevis.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Intel försöker framhäva sin överlägsenhet gentemot AMD.. problemet är att denna sammanställning snarare pekar mot raka motsatsen eftersom den är fyllda av underligheter. Det i kombination med andra smått underliga påståenden från Intel sedan AMD lanserade Ryzen bevisar att det inte bara handlar om att dra ned en hype.

Intel framhäver att PCI-E 4.0 inte gör någon skillnad i spel men det är samtidigt inte där AMD heller lagt fokus när det kommer till PCI-E 4.0 utan de har framhävt två saker. 1. Att de är först med PCI-E 4.0 (vilket är PR mässigt en ganska stor framgång) och 2. Att de lagt till PCI-E 4.0 för att förbättra prestandan när det kommer till andra former av instickskort än grafikkort så som SSD:er eller höghastighetsnätverk). Med andra ord.. Intel kontrar med en ganska genomskinlig halmgubbe.

Servrar!

Där kommer PCI-E 4.0 är visa framfötterna. Som du skriver med SSD/nätverk/compute.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

För att de givetvis vill poängtera att de fortfarande är bäst i prestanda. Det är ju inte så att AMD väljer själva att lyfta fram det som de är bra på, men inte skyltar med det som är sämre.

Givetvis, de vill ju inte framställa sig själv i dålig dager. Däremot så är ju dessa fixes något som i rätt orimliga scenarion drabbad gemene man som är privatperson och spelar. Oavsett så vinner de ju rätt mycket på deras klockfrekvens och det spelar väl mindre roll när AMD prestenderade vad, ett spel - där de var x% bättre, som var optimerat för AMD. Utan disclaimer. Tycker det är löjligt att bara kasta bajs på Intel utan att vara realistisk och inse att AMD gör precis samma sak.

Jag säger inte att uttalandet var lite Bambi på hal is från Intel, däremot tycker jag att det är fånigt att att dra på sig ögonbindeln och roota för AMD utan att försöka vara lite mer objektiv. Vi älskar alla utveckling, konkurrens och mer human prissättning men vi behöver inte glorifiera något i förhand utan konkreta bevis.

AMD har ju faktiskt något att bevisa till skillnad från Intel. Som jag sa så hade det varit bättre att sitta med armarna i korst och låta AMD göra bort sig om de nu var så säkra på att AMD kommer lova runt men hålla tunt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Som någon annan sa, Intel jämför mot Ryzen 3700U, som fortfarande är en Zen+ cpu.
De säger att Ryzen 3000 kommer vara dåliga men väljer att inte jämföra med en Ryzen cpu som faktiskt använder de nya Zen 2 kärnorna?

Sen är det lustigt att det står att det finns mer info på intel.com/benchmarks men jag kan inte hitta denna benchmarken där på deras egen hemsida. Man kan snabbt scrolla igenom listan av prestandatester och konstatera att det inte finns någon benchmark för en 10th gen cpu. Antar att de inte vill göra "mer info" lättillgängligt för snabbt.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)