Svårstartad crossmoppe - helt ny. Hjälp!

Permalänk

Svårstartad crossmoppe - helt ny. Hjälp!

Hej

Köpte moppe till dottern för nån vecka sedan. hade letat begagnat ett tag men hittade inget lämpligt och insåg också att jag inte orkar hålla på att skruva, så bet i det sura äpplet och köpte en sprillans ny Aprilia sx50. Men den är grinig att starta, om man inte får igång den på första kicken så verkar den bli sur direkt och då går det bara att putta igång skiten...precis det jag ville slippa med en ny moppe.

1. kickar en gång utan gas
2. kickar samtidig som man ger gas (enligt instruktionsbokens tips)
3. chokar lite och kickar
4. ger upp och puttar igång skiten

Den verkar ha bra motstånd när man kickar och batteriet ser ok ut. Kabelhatten på tändstiftet känns lite glappig när man vickar på den men det kanske är normalt, den sitter ju med nån slags gummihätta.

Är detta normalt på en ny moped? Kan tillägga att den har något, som jag uppfattar som ett lite rasslande/malande ljud när den varvar ner , om man gasar med växeln i neutral.

Skulle uppskatta lite tips innan jag åker till handlarn och bråkar.

mvh

Permalänk
Medlem

Åk med den till handlaren och förklara o be dom titta på den.
Du har garantier så utnyttja dom !

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem 2007 när jag köpt ny moped. Yamaha DT50X.
Bytte tändstift till BR9ES om jag inte minns fel, och problemet var borta.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Avstängd

Har skruvat en del och skulle rekomenderar att kolla över förgasaren samt att kanske gå upp lite i grad på tändstiftet. kan ju vara så att den drar lite tjuv luft vid cylinderfot eller topp när man kickar som gör att den behöver lite extra rotation på vev och kolv som man får när du puttar igång den. testa att efter dra lite på skruvarna. sen att den skramlar vid nervarv så tyder det på att vad som kan ha en skruv lös någon stans vilket också gör att jag rekommenderar dig att efter dra skruvarna lite kan vara en värme plåt eller liknande som sitter på kröken eller kanske en has plåt under. hoppas du finner något svar eller hjälp

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Har du betalat för en ny så håller jag med @skanepiraten du ska kontakta handlaren och be dem om hjälp

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Jag har kollat efter synliga läckage och lösa skruvar men ska titta igen lite noggrannare. Värmesköldarna tänkte jag inte på, jag tänkte direkt att det var ett lager som lät illa men det vore ju ganska otroligt på en helt ny moppe. Den är lite ologisk, för den kan som sagt starta på första kicken, sen om den stått kanske två timmar på stan så går den inte att kicka igång.

Dottern är ju lite ovan vid att kicka men man tycker ju själv att man har koll hon fick hjälp av en lärare på skolan en dag som kör MC, inte ens han kunde kicka igång den. Dock var han lite stel för han kom knappt över sadeln... de är ganska höga insåg jag efter att jämfört med en MC. Och jo , det lär bli ett besök hos handlarn men känner att jag behöver lite kött på benen innan, det var ju 30 år sedan man körde moppe själv och stället vi köpte den på säljer mest bilar så jag tror inte de är superkunniga på mopeder.

Permalänk
Medlem

Tänk på att köra in mopeden lugnt eftersom att den är ny. (undvik full acceleration och långa perioder med samma varv/hastighet variera och kör lugnt)
Det kan vara att den är lite svårstartad just för att den är helt ny då cylindern och kolven inte "slitit" in sig ännu.
Jag hade testat detta när ni ska starta vid kall motor:
1. Kicka direkt med choke utan gas
2. Kicka med choke och lite gas
3. Kicka utan choke och med lite gas

Skulle den fortfarande vara svår att starta skulle jag ha åkt tillbaka till försäljaren då den är helt ny. Hade inte börjat skruva något på den då den är ny.
Hur är den att starta när den är varm?

Permalänk
Skrivet av danne215:

Tänk på att köra in mopeden lugnt eftersom att den är ny. (undvik full acceleration och långa perioder med samma varv/hastighet variera och kör lugnt)
Det kan vara att den är lite svårstartad just för att den är helt ny då cylindern och kolven inte "slitit" in sig ännu.
Jag hade testat detta när ni ska starta vid kall motor:
1. Kicka direkt med choke utan gas
2. Kicka med choke och lite gas
3. Kicka utan choke och med lite gas

Skulle den fortfarande vara svår att starta skulle jag ha åkt tillbaka till försäljaren då den är helt ny. Hade inte börjat skruva något på den då den är ny.
Hur är den att starta när den är varm?

Den startar bra om den är varm, men om den får stå ett par timmar så kan det vara svårt igen

Permalänk
Medlem

@guineapig: Låter som att den är sur, kolla om tändstiftet känns blött/fuktigt när den stått ett tag. Det kan vara flottören som är fel inställd / trasig i förgasaren.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Full gas (öppen trottel) i korta perioder på varm motor och stora variationer i varvtal skall man definitivt göra under inkörning - tvärt emot vad många tror. Med hög tryck i toppen så slits kolvringarna in bättre innan det blir för blankt i cynliderloppet - med hög gastryck i toppen så pressas kolvringarna hårdare mot cylindern och slits in tätare. Man har bara typ 100 mil på sig att göra detta då när honingsojämnheterna försvinner i cylindern av kolvens polering så slutar det att slipa in och man har det som det är sas. resten av motorns livstid

Däremot som redan sagt ingen segkörning och fullgas i längre perioder utan variera pådraget och varvtalet mycket så att det hinner svalna mellan pådragen i områdena som ännu inte hunnit bli polerade i inkörningen.

Det är mången VAG-bilars motorer som skulle behövt köras in på det sättet och den vägen få bort den senare rätt rikliga oljedrickandet som de är rätt kända för, och förstås också för motorns energieffektivitet då gasläcka - även om den är i sammanhanget liten, väldigt kostsam för motorns totala verkningsgrad...

Permalänk
Medlem

Är moppen ny så är det väldigt osannolikt att den läcker någonstans men för säkerhets skull kan man ju känna på bultarna.
har haft många moppar och crossar, enduros mm och alltid choka när man ska starta. blir den väldigt trög att kicka kan den vara sur.
kolla tändstiftet och böj ut eller knacka ihop det efter instruktions bokens tips. nya tändstift är ofta helt fel inställda.
köpte nya stift till min lilla peugeot 107 som ska ha 1.0-1.1mm. de nya stiften hade 0.7 så det var bara fram med bladmåttet och fixa till.
hade väldiga problem med en saab turbo som började "rycka" när laddet kom och det visade sig vara så att stiften jag köpte och även de innan var 0.9mm och den ville ha 0.7mm knakade ihop dom och problemet försvann.

har mopeden ställbart munstycke? om inte kan det vara en bra investering och om den har det så är det en viktig inställning.

läste ditt senaste inlägg att den är tjurig att få igång när den nyligen gått och det är något jag märkt med min enduro. åker jag runt och får stopp(ibland ramlar man) då kan den vara ett riktigt AS att få igång men troligtvis beror det på att man gör som man gör när den är kall vilket är fel eftersom den nu är varm, är nog trial and error där som gäller där.

full gas kan man ge utan choke om man misstänker att den är sur för att få ut soppan.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

Gå till butik och fråga såklart. Be dem få testa en motsvarande och se om den är bättre har samma lila rassel som du nämnde. Därefter skulle jag själv först börja ändra något på en sådan dyr moped.

Jag själv har mest hållit på med Eu-scotrar de senaste åren och de har haft både startmotor+ elchock de senaste 20 åren. Lägg därtill att de kostar nästan 10 000kr mindre än TS moppe.
Så när folk pratar om att manuellt choka gör mig förvånad att man idag gör detta, men det kanske man gör? Det var ju samma sak med bilar, på 1980 års Volvo fick man manuellt choka.
-Den där elektriska choken har jag fått byta på moppe som var skitsvår att starta när de var kallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Gå till butik och fråga såklart. Be dem få testa en motsvarande och se om den är bättre har samma lila rassel som du nämnde. Därefter skulle jag själv först börja ändra något på en sådan dyr moped.

Jag själv har mest hållit på med Eu-scotrar de senaste åren och de har haft både startmotor+ elchock de senaste 20 åren. Lägg därtill att de kostar nästan 10 000kr mindre än TS moppe.
Så när folk pratar om att manuellt choka gör mig förvånad att man idag gör detta, men det kanske man gör? Det var ju samma sak med bilar, på 1980 års Volvo fick man manuellt choka.
-Den där elektriska choken har jag fått byta på moppe som var skitsvår att starta när de var kallt.

det är en "crossmoppe" min enduro från -05 har choke och tror att många moderna med förgasare även har det. antagligen är dom enklare för att dom ska klara lite "tuffare" tag och miljö än en scoter som som mer är att ta sig från punkt a till b. scotrar är trevliga för enkelheten men det är lite som att jämnföra en aygo mot en BMW m5

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Full gas (öppen trottel) i korta perioder på varm motor och stora variationer i varvtal skall man definitivt göra under inkörning - tvärt emot vad många tror. Med hög tryck i toppen så slits kolvringarna in bättre innan det blir för blankt i cynliderloppet - med hög gastryck i toppen så pressas kolvringarna hårdare mot cylindern och slits in tätare. Man har bara typ 100 mil på sig att göra detta då när honingsojämnheterna försvinner i cylindern av kolvens polering så slutar det att slipa in och man har det som det är sas. resten av motorns livstid

Däremot som redan sagt ingen segkörning och fullgas i längre perioder utan variera pådraget och varvtalet mycket så att det hinner svalna mellan pådragen i områdena som ännu inte hunnit bli polerade i inkörningen.

Det är mången VAG-bilars motorer som skulle behövt köras in på det sättet och den vägen få bort den senare rätt rikliga oljedrickandet som de är rätt kända för, och förstås också för motorns energieffektivitet då gasläcka - även om den är i sammanhanget liten, väldigt kostsam för motorns totala verkningsgrad...

Ja det stämmer det där, har kört in ett antal VAG motorer på så sätt och de drog väldigt lite olja därefter.
Drog kanske som mest 1L på 1000-1500 mil och ofta kunde de gå utan efterfyllning ända upp till 3000 mil longlife servicen även när motorn gått över 20000 mil så helt klart lönade det sig att köra in dem på rätt sätt. Det var då 1,2HTP och 1,8T samt 1,6TDI CR motorer och hade tack och lov inte de strulande sexorna från Audi.

Även mina mindre motorer i diverse prylar från elverk till mopeder o båtmotorer har fått samma behandling och alla har mått bra av det.

Permalänk

när den är kall testa att skjuta in lite bensin direkt i insuget innan du börjar kicka den går den igång typ direkt så är det antingen för att förgasarskålen är tom och behöver lite sughjälp från motorn för att fylla den igen.

får göra så på min kinamoppe om jag inte går och drar på tändningen en stund innan så kranen öppnas och bensinen får stå och rinna ner i förgasaren ett tag.

alternativt är den för snålt ställd och tjurar när den är kall för att den får en gnutta för lite soppa när den är kall isf kan du testa att höja nålen i förgasaren ett steg.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hade en kinamoppe som var hopplös att starta när den stått någon/några veckor och det är väl vad man kan räkna på billiga kina moppar.

Fast den där moppen är inte alls någon billig kinamoppe, i den prisklassen borde man kunna förvänta sig full funktion.

Jag skulle nog helt klart ha krävt att återförsäljaren fixar till den, sådär svårstartad ska den inte vara.
Ingen större idé att börja skruva själv på en splitterny dyrare moped, då kan de skylla på att ni skruvat i den.

Problemet är väl då om det är en bilfirma, kanske de inte är så vana att meka 2-takt.
Det är i alla fall ÅF som bör lösa problemet, kanske med hjälp av en riktig mc/moped verkstad.

I vart fall kan ni kräva att den ska fungera ordentligt, några kick är väl normalt innan den startar när den är kall utan att det är fel men man ska inte behöva stå och kicka sig blå eller behöva springa igång den. När inte läraren som kör mc heller får igång den låter det definitivt inte som att den fungerar som den ska.

Permalänk

Efter alla tips och lite googlande så prövade vi idag med att köra full choke och bara kicka långsamt två gånger för att "prima" med soppa, sedan rejäl kick och då startade den direkt. Normalt eller inte? det vete fan men det funkade får se hur veckan utvecklar sig sen blir det ett besök hos handlarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Efter alla tips och lite googlande så prövade vi idag med att köra full choke och bara kicka långsamt två gånger för att "prima" med soppa, sedan rejäl kick och då startade den direkt. Normalt eller inte? det vete fan men det funkade får se hur veckan utvecklar sig sen blir det ett besök hos handlarn.

Inte helt ovanligt, kan vara att maskinen är lite trött/nött.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Skrivet av guineapig:

Efter alla tips och lite googlande så prövade vi idag med att köra full choke och bara kicka långsamt två gånger för att "prima" med soppa, sedan rejäl kick och då startade den direkt. Normalt eller inte? det vete fan men det funkade får se hur veckan utvecklar sig sen blir det ett besök hos handlarn.

låter ganska normalt tycker jag.

titta på enduroåkare t.ex väldigt sällan du ser en åkare som får igång sin hoj på första kicken direkt av flaket brukar oftast ta 2-3 kickar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows