Sony bekräftar 120 Hz i 4K UHD och bakåtkompatibilitet för Playstation 5

Permalänk

Mycket marknadsfluff som vanligt men det kommer säkert finnas i någon form. För min del är det viktigast att spelen presterar stabilt i både fps och frame pacing. En viss felmarginal på ett par bilder går fint även i 30 hz så länge jag slipper se fps gå upp och ner som en bergochdalbana. Freesync kommer förmodligen ha en stor betydelse för samtliga spel på PS5 och Nextbox

När det kommer till stödet för 4k 120hz så beror det förmodligen på vad det är för spel. Ett fighting spel skulle till.ex. vara en bra kandidat för detta, främst i turneringar där varje bild räknas. Tveksam till om många fler spel kommer ha stöd för det. Det finns liksom ingen anledning att ha det i nästa stora äventyrsspel från Naughty dog eller SantaMonica Studios. .

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Fast alla spel kommer ju kunna köras i 4k 120hz. Fpsen är ju en helt annan sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av murklor:

*Allt* kan säkert köras i 4K 120hz om konsolen stöder det och TVn/skärmen stöder det. 120hz är ju ingen magi - 10 år gammal tech för PC eller så. Det i 4K är mindre vanligt.

Det är ju lite missvisande att tänka "120 Hz är ingen magi" utan att samtidigt tänka på upplösningen, eftersom du måste tänka på att den råa överföringshastighet som krävs är linjärt proportionell mot antet pixlar som ska ritas upp och uppdateringsfrekvensen.

(1920*1080) pixlar * 120 Hz = ca 249 megapixlar/sekund som ska ritas upp.
(2560*1440) pixlar * 120 Hz = ca 442 megapixlar/sekund som ska ritas upp.
(3840*2160) pixlar * 120 Hz = ca 995 megapixlar/sekund som ska ritas upp.

Att rita upp 4K i 120 Hz tar alltså fyra gånger så mycket överföringskapacitet som det som är "gammal skåpmat" i PC-världen (1080p@120 Hz), och fortfarande ungefär dubbelt så mycket än det som fortfarande är en väldigt typisk entusiast-konfiguration år 2019, nämligen 1440p @ 144 Hz (ca 531 megapixlar/sekund).

Ett annat sätt att se på det är det här upplösningsdiagrammet:

Det är en ganska tydlig illustration av hur många pixlar som finns i olika upplösningar och därmed också hur mycket överföringskapacitet som krävs för att driva dessa.

När du skriver att "120 Hz är ingen magi" så är det som om du skulle gäspa när det kom ut en ny bildskärm med 4K @ 240 Hz. 240 Hz är ju ingen magi, är ju förekommande under flera år på PC (förvisso i 1080p), och det finns även spel (t.ex. CS:GO) som kan med rätt enkla icke-exotiska medel kan drivas i motsvarande fps.

Samtidigt är det bara precis nu som 4K@120 Hz skärmar till PC börjar komma till marknaden, samtidigt som det inte alls är självklart att vilken PC som helst ens kan generera en sådan signal. Gammal skåpmat? Nja, tycker ändå inte det. Visa mig gärna en 10 år gammal PC som ens kan generera denna signal.

Sen är det precis som du är inne på en sak att kunna generera en 4K@120 Hz-signal, och en helt annan sak att rendera ett spel i de bildfrekvenser som kan dra nytta av en sådan signal.

Permalänk
Skrivet av Boggus:

Fast alla spel kommer ju kunna köras i 4k 120hz. Fpsen är ju en helt annan sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Går dom inte hand i hand då? Jag har för mig att fps och uppdateringsfrekvens ska vara relativt matchad för att få optimalt resultat eller är jag helt ute o seglar? Jag lär mig gärna.

Tveksam till att samtliga ps5-spel kommer att vara native 4k men det återstår att se.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU