Intel säkra på prestandaövertag inför AMD:s Ryzen 3000-lansering

Permalänk
Melding Plague

Intel säkra på prestandaövertag inför AMD:s Ryzen 3000-lansering

Inför AMD:s stundande presentation av Ryzen 3000-processorer i spelsammanhang passar Intel på att uppmana användare att inte stirra sig blinda på "icke-relevanta" testresultat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lökigt och osportsligt. Är de rädda eller?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: LUL verkar inte bättre tyvärr

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Avstängd

Ahh intel när ska dem lära sig att framtiden är trådad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lökigt och osportsligt. Är de rädda eller?

Det va min första tanke också.

Dom testerna måste väl varit irrelevant sedan dom skapades då?
Varför är det ett problem först nu?

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken surprise att Intel vill fokusera på "riktiga" tester nu när AMD springer ifrån i allt annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tolkar utspelet som att intel är väldigt skrämda.
Kan inte förstå varför dom annars skulle komma med detta utspel nu...

Permalänk

Hur uttalandet än låter så stämmer dock det han säger. Det är ju tester i själva spelen som bör avgöra vilken processor som är "bäst" då det gäller gaming. Sen om bäst oavsett pris är mer viktigt får varje person i sig avgöra för sig själva. Jag skulle nog hellre ta en Ryzen då de är billigare, presterar bra nog i spel men är utmärkta för multitasking.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjrk:

Det va min första tanke också.

Dom testerna måste väl varit irrelevant sedan dom skapades då?
Varför är det ett problem först nu?

Sen också att de skriver att desterna inte inkluderar säkerhetsfixarna som drabbar Intel. "Här är en bajsmacka, men vi har tagit bort bajset så att det ska se godare ut".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lökigt och osportsligt. Är de rädda eller?

Inte alls, de har bra poänger. PCIe 4.0 kommer inte göra ett dugg skillnad i prestanda för grafikkort, finns massvis med utrymme i PCIe3.0 på 16 banor.

Däremot skulle man lätt kunna gå ner på 8 banor som standard och på så sätt sänka kostnaden.

Cinebench är också rätt så meningslöst test för gamers precis som han säger, hur de har fått tag på AMD-cpuer till deras benchmarks kan man dock undra

Permalänk
Medlem

Skulle det vara så att AMD presterar 100% bättre för spel och Intel 100% bättre på allt annat då skulle jag köpa en AMD. Spel är det som är viktigast för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Inte alls, de har bra poänger. PCIe 4.0 kommer inte göra ett dugg skillnad i prestanda för grafikkort, finns massvis med utrymme i PCIe3.0 på 16 banor.

Däremot skulle man lätt kunna gå ner på 8 banor som standard och på så sätt sänka kostnaden.

Cinebench är också rätt så meningslöst test för gamers precis som han säger, hur de har fått tag på AMD-cpuer till deras benchmarks kan man dock undra

Dessutom... 3700U? En laptoprocessor som går i vilken klockfrekvens?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Inte alls, de har bra poänger. PCIe 4.0 kommer inte göra ett dugg skillnad i prestanda för grafikkort, finns massvis med utrymme i PCIe3.0 på 16 banor.

Däremot skulle man lätt kunna gå ner på 8 banor som standard och på så sätt sänka kostnaden.

Hur de har fått tag på AMD-cpuer till deras benchmarks kan man dock undra

Det är småaktigt, det är vad det är. De är sotis för att AMD hann före med PCI-E 4.0 och nu försöker de låtsas som att den vinsten är betydelselös. Det är klart man ska glädjas åt framsteg.

Sen som sagt att deras egna tester inte tar med säkerhetsfixar som drabbar dem negativt... Ja då blir det ju inte "verklig" prestanda, men de har mage att kalla AMD's tester för verklighetsfrämmande. Det är bara löjligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Dessutom... 3700U? En laptoprocessor som går i vilken klockfrekvens?

ja, se på sjutton, de jämför dessutom laptop-CPU.. Wat.

Och den andra bilden är på nuvarande generation.. Alltså vi vet redan att den är långsammare än Zen 2...

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag är intresserad av topp-prestanda men jag är inte intresserad av att bränna hela veckopengen. Prestanda per krona är vad jag hoppas AMD kan utmana riktigt ordentligt med 3000-serien.

Hade det inte varit för Ryzen så hade Intel kunnat tuffa på som vanligt. De hade nog gärna fått göra det, och maximera vinsterna. Det är utmärkt att AMD utmanar den status quo some rått alldeles för länge på CPU-sidan.

Nu hoppas jag också på att Qualcomm kan utmana rejält med deras 8cx också på laptopsidan så har vi plötsligt tre aktörer i mixen.

Intel gör rätt i att påpeka att "riktig" prestanda är intressantaste men det är också därför jag började läsa SweClockers för alla dessa år sedan och inte deras pressreleaser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Det är väl egentligen ingen som har gått ut och sagt att GPU:er skulle få en ökning av pci4? Jag har bara läst om SSD:er som kan utnyttja det. Eller har AMD försökt få det att se ut som att pci4 ska hjälpa deras gpu:er?

Permalänk
Medlem

Man vet att ett företag är oroliga när de behöver förklara varför de är bättre än sin konkurrent, istället för att framhäva varför man är bra, vad som förbättrats och vad som är nytt. Hade Intel varit dubbelt så snabba och kostat hälften hade de aldrig haft en tanke om att producera detta material.

Jag tror Intel är smärtsamt medvetna om att de huvudsakligen kan leverera något högre prestanda över få kärnor, men att detta övertag kommer fortsätta minska över tid.

För egen del blir nästa maskin en Ryzen, det kommer kännas som en fräsch fläkt av förändring. Sen är jag något trött på Intel med. Min i5 760 fick aldrig några säkerhetspatchar från Intel, för den var för gammal. Min i7 7700k har haft säkerhetshål efter säkerhetshål. För att inte tala om säkerhetshål i Intel ME också. Det har hänt mycket på ett par år. Visst skulle det kunnat vara AMD eller annan tillverkare också, men jag tänker byta oavsett. Det räcker nu.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Ojoj, luktar som att ett visst företag på 5 bokstäver måste byta blöja... vem går ut innan ett event och försöker prata ner något som inte presenterats med lite staplar på gamla processorer/tillverkningstekniker?

Jo, den som är rädd att snart få en processor som kan jämföra sig enkeltrådat med sin egen men har dubbelt så många trådar för runt samma slant...

Vi får se hur bra AMD:s propp blir men det här är pinsamt från ett så stort och etablerat företag som Intel bara för man fått svettas lite. Man har kapitalet och kompetensen att innovera ikapp amd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Tillhör dom som bara behöver något "Good enough" för en lagom peng. Har svårt att se mig köra på Intel 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Det är väl egentligen ingen som har gått ut och sagt att GPU:er skulle få en ökning av pci4? Jag har bara läst om SSD:er som kan utnyttja det. Eller har AMD försökt få det att se ut som att pci4 ska hjälpa deras gpu:er?

Det är ganska talande att AMD nästan enkom lagt fokus på annat än Grafikkort när de avtäckte PCI-E 4.0 men ändå ska Intel babbla om grafikkort.. kan det vara så att PCI-E 4.0 tog dem på sängen?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Ahh intel när ska dem lära sig att framtiden är trådad.

Skickades från m.sweclockers.com

Ungefär 2002 när de introducerade Hyper Threading.
Vilket i kombination med rätt OS gav en betydligt trevligare upplevelse.
Sågat jämns med fotknölarna då det begav sig såklart då det gav aningens sämre resultat i spel, spel som ju såklart inte utnyttjade flera trådar (med vissa undantag).

AMD var ju ett år tidigare med 2 kärnigt.
Men med flertrådat var ju Intel först.
Sen så hade ju Intel 4c8t redan 2008 med de första i7'orna, medans AMD dröjde tills 2011 med Bulldozer för att ge 8t.

Men visst är det kul att AMD närmar sig.
Hur R3xxx kommer att hävda sig får vi dock vänta på lite.
Jag förväntar mig evolution snarare än revolution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lökigt och osportsligt. Är de rädda eller?

att förlora kunder för dom är så dyra på sina processorer medans Amd tar prestanda för mindre pengar och det är nu Intel börjar svettas varför betala 12000 på en intel cpu som har 12 cores / 24 Threads när amd kommer ta under 60-50 procent av det priset endå är snabbare i samma tester. Kom igen nu va ? fast ni intel må vara först med HT teknik sedan började amd härma er. om inte ht simulering fanns på amd idag skulle dom inte alls ligga lika i prestanda egentligen skulle intel kunna stämma amd för att härma doms teknik

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

I det där testet med dom bärbara datorerna så hade väl Intel 3600 MHz RAM i sin dator medans det satt 2600 MHz i AMD-burken? Jag läste det i alla fall någonstans.
Det gör ju en väsentlig skillnad framförallt då det rörde sig om integrerad grafik.
Intel försvarade jämförelsen med att AMD-plattformen endast levererades med det minnet.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Haha en av bilderna roar mig enormt.

"Pfft vi kommer fortsatt vara bättre än konkurrentens nya produkter, kolla bara här där vi jämför vår 9900K mot deras 2700X"

Och under bilden: "Intel Performance results are based on testing as of May 17, 2019 and may not reflect all publicly available security updates"

Samt: "Software and workloads used in performance tests may have been optimized for performance only on Intel microprocessors"

Alltså vad i h****tte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lökigt och osportsligt. Är de rädda eller?

Haha, kom igen nu för fan. För det första finns det inget som heter osportsligt i detta sammanhang, de är konkurrenter och då ska man agera som konkurrenter. Minns med glädje AMDs gamla reklamfilmer där man häcklade Nvidia, precis som det ska vara.

Kommer Intel fortfarande vara bäst? Troligtvis ja, däremot är det tveksamt om det är med någon bred marginal och när man sen tar in priset i ekvationen är det nog svårt att motivera Intel om de inte kontrar med prissättning.

Intel är inte rädda för fem öre, möjligtvis för anseendet inom persondatorer. Jag hoppas att AMD visar sig starkare än väntat och ger honom och Intel en näsbränna, sen hoppas jag på att vi på allvar har två som jobbar hårt på att driva utvecklingen så vi får bättre komponenter och humanare priser.

Om nu ändå samma kunde ske på grafikkkortssidsn!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Spännande tider! Intel vs AMD - så här nära har det inte varit på många, många år nu! Vi får äntligen se Intel svettas lite här, med direkta slag mot AMD (även om nu graferna visar CPU:er som är byggda på GloFo's 12nm low-power nod och inte TSMC's 7nm high-power nod).

Ser fram emot AMDs svar inatt!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Mhm. Så den där 5ghz single core prestandan har inget att göra med att man vill få upp artificiella bechmarks? Ok ok Intel.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är småaktigt, det är vad det är. De är sotis för att AMD hann före med PCI-E 4.0 och nu försöker de låtsas som att den vinsten är betydelselös. Det är klart man ska glädjas åt framsteg.

Sen som sagt att deras egna tester inte tar med säkerhetsfixar som drabbar dem negativt... Ja då blir det ju inte "verklig" prestanda, men de har mage att kalla AMD's tester för verklighetsfrämmande. Det är bara löjligt.

Håller med, hade Int-gnäll varit först till pci 4 hade varit banderoller överallt om hur bra pci 4.0 är. Men men.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det luktar panik lång väg, visst har Intel råd, men det kommer att kosta och aktieägarna är inte nöjda.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Men vad vill de vinna med detta? Huruvida detta stämmer eller inte lär vi veta på releasedagen och att då gå ut med detta nu.... Man får hoppas att de är säkra på sin sak! I annat fall blir de både patetiska OCH lögnare.
Undrar hur resultaten skulle se ut med patchar och HT avstängt vilket jag misstänker krävs för 100% säkerhet mot säkerhetshålen... Men jag skulle nöja mig med en jämförelse mellan patchade system!

Som någon ovan skrev, mest bang for $ är min melodi så även jag har svårt att se ett Intelköp i höst annat än om de halverar sina priser. MAO 0% i sannolikhet på den!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB