Permalänk
Moderator
Forumledare

@mrqaffe: Det är bud på ett sånt skydd

Har nu provat ett nytt vax den Nöberu till mustaschen mem det håller inte stadgan mer än i någon timme.
Någon som har tips på bra vax?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@mrqaffe: Det är bud på ett sånt skydd

Har nu provat ett nytt vax den Nöberu till mustaschen mem det håller inte stadgan mer än i någon timme.
Någon som har tips på bra vax?

Firehouse wacky tacky. Brukar finnas på barbershop.no , en del brukar ha lite hårgel i mustachen för mer stadga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 6600k 4 Ghz , 8 GB DDR4-RAM , Asus Strix GTX980 , 1 TB HDD + 256 GB SSD , Asus moderkort av modell jag ej minns namn på, Corsair C70 Svart

Permalänk

Hur gör ni för att motverka mjäll? Kan knappt ha på mig mörka tröjor/skjortor längre då det mer eller mindre snöar från mitt skägg och lägger sig i tyget. Visst kan jag borsta bort med handen men tycker det ser väldigt sketet ut.

Använder idag olja hyfsat flitigt vilket hjälper ganska bra. Vill inte överanvända då skägget ser väldigt hängigt och klumpigt ut när jag gör det.

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Telemator:

Hur gör ni för att motverka mjäll? Kan knappt ha på mig mörka tröjor/skjortor längre då det mer eller mindre snöar från mitt skägg och lägger sig i tyget. Visst kan jag borsta bort med handen men tycker det ser väldigt sketet ut.

Använder idag olja hyfsat flitigt vilket hjälper ganska bra. Vill inte överanvända då skägget ser väldigt hängigt och klumpigt ut när jag gör det.

Tack på förhand!

Jag tvättar regelbundet med skäggschampo. Sedan jag började med det har jag aldrig haft mjäll.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk

@tilted0113: Vilket märke kör du på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telemator:

Hur gör ni för att motverka mjäll? Kan knappt ha på mig mörka tröjor/skjortor längre då det mer eller mindre snöar från mitt skägg och lägger sig i tyget. Visst kan jag borsta bort med handen men tycker det ser väldigt sketet ut.

Använder idag olja hyfsat flitigt vilket hjälper ganska bra. Vill inte överanvända då skägget ser väldigt hängigt och klumpigt ut när jag gör det.

Tack på förhand!

Som folk har sagt tidigare så skulle jag rekommendera att du använder schampo och balsam för skägget (ej vanligt hår schampo!), jag körde tidigare 3-4 tvättar i veckan, oljan (macadamnöts olja) använder jag varje dag men inte i så stor mängd så att skägget börjar hänga. Att ha en bra skäggkam fungerar rätt bra också med att få ut torr hud samt hår som är på väg att lossna eller redan har lossnat.

Ett bra kit för underhåll är tex: https://www.gents.se/proraso-beard-kit-cypress-vetyver

Här finns det även lite allmän info: https://www.herrskagg.se/skaggprodukter/skaggschampo/

Visa signatur

NAS: QNAP TS-469L | 4x3TB WD RED - 3GB ram

Permalänk

@zaphio: Tack! Ska se till att införskaffa i bra grejer och testa

Permalänk
Skäggig legend

Som sagt, man köpte innan sidan gick live!
Skägget fick komma med såklart.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Inte riktigt lika bra som er men OK, Bild från juni.

Permalänk
Medlem

Rätt oansatt, men lite av ett experiment för att se hur illa det kan bli egentligen. Eller hur det går med rakat huvud. Än så länge gillar jag det, men hur jag än tar bilden så ser det värre ut på bild än i verkligheten.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom: För mig är det också, lite som du var inne på, hur skägget passar ihop med frisyren. Är själv en sån som gillar väldigt kort hår, egenrakat till typ 1-2 mm för det mesta. Fram tills innan jag träffade min sambo så hade jag inte varit hos frisören på säkert 15-20 år men nu har jag gått med jämna mellanrum, förutom på sommaren.

Till sommaren kör jag mer kortväxt på huvudet och skägget men på höst/vinter/vår kan jag låta det växa ut lite både upptill och skägget

Permalänk
Medlem

Börjar kännas lätt hopplöst. Nu har jag inte skött skägget idag helt enkelt pga lathet och hemmadag, men på hakan tar det sig med under hakan är det kört.

Lika bra att raka av allt, eller vad säger ni som har låtit det växa ut ordentligt?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av HoboCop:

https://i.imgur.com/5VZqJbr.jpg

Börjar kännas lätt hopplöst. Nu har jag inte skött skägget idag helt enkelt pga lathet och hemmadag, men på hakan tar det sig med under hakan är det kört.

Lika bra att raka av allt, eller vad säger ni som har låtit det växa ut ordentligt?

Tjena, hur är det du vill ha det samt vad vill du åstadkomma med skägget?, någon speciell frisyr eller hur det ska matcha toppen?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Var hos en barberare för en dryg månad sedan, och då använde han en typ av borste(?) för att få ut skäggolja jämnt och fint, någon som vet vad detta verktyg heter? Hade varit gött med ett hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Tjena, hur är det du vill ha det samt vad vill du åstadkomma med skägget?, någon speciell frisyr eller hur det ska matcha toppen?

Har lite olika tankar. Just nu låter jag det främst växa ut för att ha lite att arbeta med när det är dags, men jag vet inte om jag vågar skriva öppet hur jag hade tänkt göra det längre fram

Har lite svårt att hitta bild på det för övrigt, vilket är synd, då det är svårt att förklara.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Var hos en barberare för en dryg månad sedan, och då använde han en typ av borste(?) för att få ut skäggolja jämnt och fint, någon som vet vad detta verktyg heter? Hade varit gött med ett hemma.

Jag tror att det kort och gott bara kallas för skäggborste.

Något sådant här?
https://www.beardshop.se/skagg/skaggborste-kam.html

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Som sagt; Förra bilden var tagen utan skäggvård i 1, 1½ dag, men så här mycket bättre blev det med lite ompyssling och lite med skäggtrimmern på strån som inte vill sköta sig.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jag försöker växa ut det men när det når ca 4cm+ så blir det tovigt och kräver väldigt mycket mer skötsel för att se bra ut, så vid 5cm så brukar jag klippa ner det till ca 1cm och börja om igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Inaktiv

Bara jag som skaffar sommarskägg?
Jag rakar mig året runt, men 5 veckor under semestern struntar jag i det.
Orsaken är flera:
Det finns absolut ingen i de trakterna jag kommer vara på under semestern som jag direkt bryr mig om hur jag ser ut. Detta innebär att man kan experimentera och det då kan vara roligt.
Sedan är det lite lathet, man vaknar ska fort ut och det blir att man skulle få raka sig på kvällen.
Sist så gör det svårare för folk i mina hemtrakter att känna igen mig, jag slipper meningslösa diskussioner.

Varför jag inte har skägg för jämnan beror på att jag inte är nöjd med mitt utseende att börja med, när jag har gått ner i vikt så kan jag börja fundera på saken. Men jag tar ett problem i taget.

Helt klart är dock att olika personer passar i olika stilar och det gäller att hitta den som passar en själv.

Permalänk
Medlem

@qwzxqwzx: Intressant, jag brukade göra likadant. Har ca 9CM numera, men har lärt mig en enkel rutin som inte tar lång tid alls. Använder skäggbalsam och olja för att göra det mjukare. Skaffade nyligen en värmeborste som hjälper till att ta bort vågorna i skägget!

Läs lite på internet, är inte så svårt! hittade min rutin på b.la. Skäggkungen - Skäggguide

Visa signatur

"En dator"

Permalänk
Medlem

Trött hipster i pastellfärger.

Rakade bort rubbet pga psoriasis i november, var helt sårigt längs käken, började tvätta och smörja in fejjan med dyr kräm från l'Occitane och nu är det fint och icke-flagigt. Sen jag började med den procceduren så har det helt slutat klia och min sambo upplever att skägget känns mycket mjukare. Borstar det även några gånger i veckan med en skäggborste för att få bort döda hudceller

Det växer tills det kommer till en gräns då min kära mor säger att jag ser ut som en luffare, då får min sambo frissa till det med sax så att jag ser civiliserad ut.

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem

Hej
Är ute efter en liten rund skäggborste på ca. 11-12cm i längden. Någon som vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på en bra skäggkam?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Funderar på låta det växa ut lite, tidigare kört med "stubb och däromkring" i längd. Dock skulle jag vilja höja kindlinjen något mot vad det är rakat nu.

Är det bara låta det vara så kommer det "ikapp" eller är det bättre att börja om? Tänker att det borde komma ikapp, det ska ju ändå växa neråt så borde inte bli alltför tydligt efter ett tag tänker jag.

Va tror ni skägg-gurus?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

@N_Micke: Låt det växa ikapp!

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Skäggig legend

Kul att folk skriver

Glöm inte oljor mannar!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Kul att folk skriver

Glöm inte oljor mannar!

Har ett kit, men de såg bra ut, håller på o odlar ut nu, men ska jämna till det hos barberare om ett par helger

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telemator:

Hur gör ni för att motverka mjäll? Kan knappt ha på mig mörka tröjor/skjortor längre då det mer eller mindre snöar från mitt skägg och lägger sig i tyget. Visst kan jag borsta bort med handen men tycker det ser väldigt sketet ut.

Använder idag olja hyfsat flitigt vilket hjälper ganska bra. Vill inte överanvända då skägget ser väldigt hängigt och klumpigt ut när jag gör det.

Tack på förhand!

Jag köpte en schampoo-kaka från lush som funkar fin fint. Sen kör jag Olja, och inte så mycket, ett par droppar bara. Och applicerar det i skägget när skägget är fuktigt efter duschen.

Och är även noga med att få oljan i hårbotten och sen jobba mig "utåt" när jag geggar in oljan.

Kör även olja morgon och kväll, även om jag inte duschat.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Har ni tips på oljor, schampoon osv till skägg? olika märken, om ni testat olika, vad är mest prisvärt?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag undrar om ni har några bra tips på en bra skäggtrimmer, alltså liknande som barberare använder för att kunna göra former eller att korta ner skägget.

Gärna någon som är smidig, men också som man kommer åt med, att typ trimma ner mustasch och att kunna forma mustasch och skarpa kanter vid skägget.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7