Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Har ingen aning om din erfarenhet inom motorsport men Vettel hade inte mycket att säga till om. Bromsar du eller styr på gräs så är du en passagerare och kommer med stor sannolikhet snurra, så Vettel gjorde det enda vettiga och släppte gasen och lät bilen fortsätta i den riktning den hade. När han väl kommer ut på banan så hoppar ju bilen till och bakvagnen är på väg att släppa, Vettel har full motstyrning vilket man ser på onboard kameran för att undvika köra in i muren eller snurra runt.

Precis som Vettel säger i radioklippet så finns det inte mycket han kan göra annorlunda i den situationen om han vill undvika muren.

Och jag säger det här trots att jag tillhör team Lewis.

De har släppt videos nu som visar hur vettel styr höger en andra gång efter att ha tittat i backspegel för att blocka lewis. Han hade uppenbarligen kontroll på bilen Han erkände ju till och med över depåradion när han grät att han gjorde det för att blocka lewis. Han kunde inte behålla raceledningen utan att göra detta men det är ju samma max åkte på mot kimi när han görsökte höra samma stunt.

Fullt förståelig raceinstinkt att blocka och preja av bilar när man gör misstag för att försvara raceledning men stewards gjorde helt rätt. Kallt av lewis att inte fullfölja.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag tycker det stora problemet är ett de är så inkonsekventa, det har hänt liknande saker tidigare utan straff.

Permalänk
Inaktiv

Kolla på Nico Rosbergs you tube kanal, han är emot reglerna och tycker racingen blir för tråkig som de är nu, tycker inte att domare ska avgöra loppen men sammtidigt så håller han med om att dom regler som finns ska följas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Senna sa att finns de en lucka då tar man den och gör man inte de då är man ingen racing förare.

Vilket han sa som ursäkt efter att han vunnit VM igenom att crasha ut sin rival. Sen var Senna känd för att skapa "situationer" eftersom han var en mycket aggressiv förare som inte hade några problem att crasha ut en annan bil.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Coca:

Vilket han sa som ursäkt efter att han vunnit VM igenom att crasha ut sin rival. Sen var Senna känd för att skapa "situationer" eftersom han var en mycket aggressiv förare som inte hade några problem att crasha ut en annan bil.

Helt rätt men de gjorde de så mycket roligare att titta på, man visste inte vad som skulle hända, han är en idag den bästa föraren någonsin i F1.

Permalänk
Medlem

Kul at Lewis fick känna på lite väl motiverade burop.

Stewards har en hel massa olika åtgärder dom kan ta till för de flesta situationer.
Men den här gången sköt dom sig själva i foten och förstörde en stor del av racet för oss.
Finns som sagt gott om exempel där bilar sladdar tillbaks ut på banan utan att få straff.

Att Vettel ledde racet skall t.o.m. ses som förmildrande då man förväntas att fighta hårt om förstaplatsen.
Se bara på Schumacher vs Hill i AU 1994 där titeln avgjordes.
Inget straff !

Inte för att jag är vare sig ett Vettel eller Lewis fan (eller andra förare för den delen).
Men det är ju samma situation som Ferrari satt i för ett gäng år sen, regler böjs så det knakar för att resultatet skall passa ett team.

Jag har nog sett klart på F1 för den här säsongen.

Permalänk
Medlem

Tyckte att de beslutade fel först, men när man ser reprisen att Vettel enkom svänger in för att stänga efter han fått kontroll på bilen så håller jag med beslutet. Något straff ska man ha om man genar eller kör utanför. Alldeles för mycket sådant nu som de inte tappar något på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Tyckte att de beslutade fel först, men när man ser reprisen att Vettel enkom svänger in för att stänga efter han fått kontroll på bilen så håller jag med beslutet. Något straff ska man ha om man genar eller kör utanför. Alldeles för mycket sådant nu som de inte tappar något på.

Straffet var ju för att han anslöt till banan på ett farligt sätt.
Inte för att han blockerade ett omkörningsförsök, vilket inte bara är tillåtet utan även uppmuntras.
Till en viss gräns såklart.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Kul at Lewis fick känna på lite väl motiverade burop.

Stewards har en hel massa olika åtgärder dom kan ta till för de flesta situationer.
Men den här gången sköt dom sig själva i foten och förstörde en stor del av racet för oss.
Finns som sagt gott om exempel där bilar sladdar tillbaks ut på banan utan att få straff.

Att Vettel ledde racet skall t.o.m. ses som förmildrande då man förväntas att fighta hårt om förstaplatsen.
Se bara på Schumacher vs Hill i AU 1994 där titeln avgjordes.
Inget straff !

Inte för att jag är vare sig ett Vettel eller Lewis fan (eller andra förare för den delen).
Men det är ju samma situation som Ferrari satt i för ett gäng år sen, regler böjs så det knakar för att resultatet skall passa ett team.

Jag har nog sett klart på F1 för den här säsongen.

Jag gav upp i fjol, inte sett ett enda race i år och kommer aldrig titta så länge de är som nu.

Permalänk
Medlem

Såhär i efterhand så hade jag föredragit att Vettel kraschade in i Hamilton, med följd att bägge tvingats bryta.
Vinst för Leclerc och VM-ledning för Bottas hade varit en Win-Win för sporten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag gav upp i fjol, inte sett ett enda race i år och kommer aldrig titta så länge de är som nu.

Jag gav upp igår. Helt enkelt droppen som rann över. Finns ingen glädje och spänning kvar som det är nu, när sen korkade domare förstör genom högst tvivelaktiga bestraffningar finns ingen anledning att titta längre. Kommer dock följa resultattavlorna och konstatera resultatet som man redan vet i förhand.

IndyCar som gäller nu för min del, sjukt mycket mer underhållsvärde och är oförutsägbart, många har chans att komma på pallen, och mer ruff racing lite som det va förr tycker jag. Sen att de inte är lika snabba spelar noll roll för min del.

Edit: tips till FIA är att införa nåt liknande system som Scaletrix bilbanor. Då minskar risken för sådana incidenter som igår.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kollade reprisen i lägsta hastigheten på youtube och precis som efter man såg det live så tycker jag likadant fortfarande. Absurt att få en bestraffning.
Ingen fan av vettel direkt men då han kommer ut på banan så hoppar ju bilen till lite och baken släpper, därav styr han ju höger vilket varenda människa med körkort gör då man får en sladd där baken går åt höger.

Tycker ingen nämnt något om hamiltons ansvar, jag menar som banan ser ut så borde han ju vara medveten om att det inte bara är att dra på fullt.
På en annan bana där det skulle vara asfalt på utsidan så skulle vad man hört och läst, så skulle hamilton kört om. Då kommer ju en undran vad som skulle hända då för enligt reglerna får man ju inte köra om utanför banan oavsett om det står en funktionär mitt i banan som man måste väja för. Regler är ju regler som många nämner.

Reglerna ska inte vara skrivet i sten, det ska bedömas efter varje enskild situation.

Kan ju uppstå en hel del situationer där om folk och domare bara säger "regler är regler" vilket blir totalt fel.

Tex köra om utanför banan ska ge ett straff, bli utprejad utanför banan och kör om ska inte ge ett straff.

Tur att MotoGP finns där det är bra racing och inte massa whine från förarna som i F1.

Hamilton sa att det var inte på det här sättet han ville vinna. Det ska man väl ta med en nypa salt. Såklart han hellre velat vinna från start från depån. Men tog ju inte många sekunder efter vettels miss då han var på radion och klagade.
Roligt att han nämnde i helgen att ferraribilarna var helt sjukt snabba rakt fram, nästan overkligt. Kollade man hastigeten längs med rakan så var den nästan identisk.
Roligare blir det då jenson button och martin brundle stod vid kurva 3 på kvalet och ferraribilarna var tvungna att short-shifta ut ur kurvan medans mercabilarna bara körde plattan i mattan som om de hade antispinn. Trist att det är så stor skillnad på bilarna i år. Spänningen ligger väl i vem som blir 4:a i mästerskapet typ.

Permalänk
Skrivet av Bulan75:

Om det var rätt att vettel fick 5 sec straff för missen i chikanen så borde även Ham ha fått det i Monaco när han hade Max i hasorna och han körde rakt igenom.
Min åsikt

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Coca:

Inte samma sak, Vettel fick straff pga. att han nästan rammade Hamilton in i muren när han kom på banan igen. I Monaco blev Hamilton påkörd av Verstappen så han missade chikanen.

Helt rätt att Hamilton inte skulle fått någon bestraffning i Monaco eftersom han ej kunde fullfölja hela chikanen. Men om vi kollar tillbaka till Monaco 2016 så gjorde Hamilton en liknande miss som Vettel gjorde nu i Kanada. https://www.youtube.com/watch?v=DQ_4aZQ3Cg0 på detta klippet (tid 1:42:57) så börjar de inbromsningen. Hamilton tar inte chikanen och får en lägre utgångshastighet som gör att han blockar Ricciardo. Hamilton fick inget straff för det, i mina ögon är det exakt en likadan situation som inträffade i Kanada men skillnaden är att Vettel får 5 sec straff.

Visa signatur

Chassi: NZXT H440W Silent Ultra New Edition Fönster Svart/Röd Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F CPU: i7 9700K CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 Minne: Corsair Vengeance RGB 16GB DDR4 2666Mhz
GPU: MSI GTX 1070 Aero 8 GB Nätagg: Corsair RM750X V2 OS disk: Samsung 750 EVO 256 GB Lagringsdisk: WD 1TBx2

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Pim_pim1:

Helt rätt att Hamilton inte skulle fått någon bestraffning i Monaco eftersom han ej kunde fullfölja hela chikanen. Men om vi kollar tillbaka till Monaco 2016 så gjorde Hamilton en liknande miss som Vettel gjorde nu i Kanada. https://www.youtube.com/watch?v=DQ_4aZQ3Cg0 på detta klippet (tid 1:42:57) så börjar de inbromsningen. Hamilton tar inte chikanen och får en lägre utgångshastighet som gör att han blockar Ricciardo. Hamilton fick inget straff för det, i mina ögon är det exakt en likadan situation som inträffade i Kanada men skillnaden är att Vettel får 5 sec straff.

Man kan väl iofs argumentera för att det det var rätt beslut i Kanada nu men att det var fel att inte Hamilton bestraffades i den där situationen i Monaco som du pekar på. Det blir ju dock ett problem i sig att domarna inte är konsekventa i sin bedömning, oavsett hur man vill se på den där typen av situation.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Pim_pim1:

Helt rätt att Hamilton inte skulle fått någon bestraffning i Monaco eftersom han ej kunde fullfölja hela chikanen. Men om vi kollar tillbaka till Monaco 2016 så gjorde Hamilton en liknande miss som Vettel gjorde nu i Kanada. https://www.youtube.com/watch?v=DQ_4aZQ3Cg0 på detta klippet (tid 1:42:57) så börjar de inbromsningen. Hamilton tar inte chikanen och får en lägre utgångshastighet som gör att han blockar Ricciardo. Hamilton fick inget straff för det, i mina ögon är det exakt en likadan situation som inträffade i Kanada men skillnaden är att Vettel får 5 sec straff.

Även om situationerna ser lika ut så skulle jag säga att dom ej är det. I 2016 fallet så är Hamilton på banan igen långt före Ricardo försöker köra om på insidan. Sen är det riktigt fult av Hamilton att blockera som han gjorde.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Vettel förtjänade +5 sekunder som straff. Detta tycker jag argumenteras väl av Nico Rosberg i hans video.

Dold text

Men hade man struntat i att ge Vettel straffet bara för att hålla spänningen uppe i denna F1 säsong hade jag inte haft ett problem med det. Ja, jag är nu så desperat att få tillbaka spänningen i sporten att jag är beredd att acceptera flexibilitet med sportens regler (!).

Grymt kört av Stroll och Renault -killarna!

Permalänk
Inaktiv

Dom skulle ha samma regler som motogp där föraren trots straff kan vinna racet, om någon får en bestraffning i motogp får dom köra en straff slinga som gör att dom förlorar några sekunder men sedan kan dom fortsätta tävla om platser, bättre att dom själva kan påverka straffet istället som nu att Hamilton bara behöver bevaka sin plats för han vet att de blir 5 sec tillägg efter målgång, dumma regler.

Permalänk
Medlem

Tar straffslingan 5 sekunder är det ju samma sak. Jag begriper inte hur tillåtelse att blocka precis hur som helst ger bättte racing. Den som ska köra om har ju redan ett handikapp med att inte kunna välja spår, bromspunkter och tappad aero som är större än vinsten med draft.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Tar straffslingan 5 sekunder är det ju samma sak. Jag begriper inte hur tillåtelse att blocka precis hur som helst ger bättte racing. Den som ska köra om har ju redan ett handikapp med att inte kunna välja spår, bromspunkter och tappad aero som är större än vinsten med draft.

Nej de är inte samma sak, dom tar straffrundan och straffet under race och sedan kan dom kriga om platser igen och loppet avgörs på banan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Nej de är inte samma sak, dom tar straffrundan och straffet under race och sedan kan dom kriga om platser igen och loppet avgörs på banan.

På vilket sätt hade det blivit bättre för Vettel och hur i hela världen var detta straff enklare att hantera för Hamilton?

Det hade varit betydligt enklare för Vettel att dra ifrån Hamilton med 5 sekunder, än att han skulle ta en straffrunda, komma ut 5 sekunder bakom och försöka ta sig om på banan igen. Framförallt då det i stort sett alltid är en fördel att ligga i fri luft. Detta upplägg var alltså fördelaktigt för Vettel, inte för Hamilton, som du verkar vilja ge sken av.

Hade däremot Vettel kunnat öppna luckan på 5 sekunder till Hamilton, så hade jag kunnat köpa din kritik. Men nu går din kritik stick i stäv mot vad som skedde/hur det funkar. Du har flertalet gånger i denna tråd kritiserat hur F1 fungerar, samtidigt som du poängterar att du inte längre kollar på F1. Då, likt nu, så verkar du ha ganska dålig koll på hur det fungerar och vad som skett. Så innan du kritiserar kanske du borde ta reda på fakta, så att kritiken i vart fall är relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

På vilket sätt hade det blivit bättre för Vettel och hur i hela världen var detta straff enklare att hantera för Hamilton?

....

Men det är bättre om bilens position verkligen representerar platsen i loppet. Det är irriterande att se Vettels bil gå över mållinjen först och inte vinna. Hade Vettel åkt in i en extra länga som i typ Rally-cross som straff hade han kommit in över mållinjen som sin verkliga plats. Det vore en liten fördel.

Men jag är ändå emot detta. Tänk vad jobbigt att bygga om alla banor med en extra länga som ger ett straff på endast några sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Men det är bättre om bilens position verkligen representerar platsen i loppet. Det är irriterande att se Vettels bil gå över mållinjen först och inte vinna. Hade Vettel åkt in i en extra länga som i typ Rally-cross som straff hade han kommit in över mållinjen som sin verkliga plats. Det vore en liten fördel.

Men jag är ändå emot detta. Tänk vad jobbigt att bygga om alla banor med en extra länga som ger ett straff på endast några sekunder.

Det argumentet köper jag helt och hållet. Jag håller med om att det såklart hade varit bättre om tidsstraffet kunde tas direkt på något sätt (så länge det inte innebär att man måste bygga en extraslinga på varje bana).

Min kritik låg i att det framställdes som att Vettel inte längre hade möjlighet att vinna racet till följd av hur man applicerar straffet och att Hamilton som följd endast behöver "bevaka" sin plats. Vilket alltså antyder att detta sätt att applicera straff skulle vara till fördel för tvåan (Hamilton), när det i själva verket är en betydande fördel för den som ligger först (alltså Vettel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det argumentet köper jag helt och hållet. Jag håller med om att det såklart hade varit bättre om tidsstraffet kunde tas direkt på något sätt (så länge det inte innebär att man måste bygga en extraslinga på varje bana).

Min kritik låg i att det framställdes som att Vettel inte längre hade möjlighet att vinna racet till följd av hur man applicerar straffet och att Hamilton som följd endast behöver "bevaka" sin plats. Vilket alltså antyder att detta sätt att applicera straff skulle vara till fördel för tvåan (Hamilton), när det i själva verket är en betydande fördel för den som ligger först (alltså Vettel).

ärligt talat så tror även jag hamilton hade fördel av detta straff. han kunde ligga bakom och bevaka, för ärligt talat, vem kör ifrån hamilton i en merca denna säsong?
hade vettel däremot blivit tvingad att släppa förbi hamilton hade vettel sedan fått jaga och försökt pressa sig förbi. hade vettel sedan dykt på hamilton vid en kurva så hade hamilton haft mer att förlora på en incident än vettel.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Canada blev en plump i protokollet .... vi går vidare !
Nu ser vi fram emot nästa race på Paul Ricard som också har en lång raka som kan gynna Ferrari Och det ska bli intressant att se hur Renault uppdateringar fungerar på hemma banan
Är det föresten bara jag som saknar Alonso ?

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av issue:

ärligt talat så tror även jag hamilton hade fördel av detta straff. han kunde ligga bakom och bevaka, för ärligt talat, vem kör ifrån hamilton i en merca denna säsong?
hade vettel däremot blivit tvingad att släppa förbi hamilton hade vettel sedan fått jaga och försökt pressa sig förbi. hade vettel sedan dykt på hamilton vid en kurva så hade hamilton haft mer att förlora på en incident än vettel.

Exakt de jag menar med en straff slinga, de avgörs på banan inte efter loppet, i motogp är de i en kurva där man får ta ett längre spår så man förlorar några sekunder sedan kan dom tävla igen och de är bättre för publiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

ärligt talat så tror även jag hamilton hade fördel av detta straff. han kunde ligga bakom och bevaka, för ärligt talat, vem kör ifrån hamilton i en merca denna säsong?
hade vettel däremot blivit tvingad att släppa förbi hamilton hade vettel sedan fått jaga och försökt pressa sig förbi. hade vettel sedan dykt på hamilton vid en kurva så hade hamilton haft mer att förlora på en incident än vettel.

Så du tror i ärlighetens namn att det är enklare att ligga bakom och ta sig förbi än att försöka öppna upp en lucka i fri luft?

Om Vettel inte kan dra ifrån Hamilton, hur i hela världen ska han kunna komma ikapp när Hamilton får fri luft? This makes no sense bro!
Ett stort problem i F1 idag är att det bilarna är oerhört känsliga för att följa efter andra bilar. Du kan behöva vara flera sekunder snabbare per varv för att kunna göra en omkörning. Är du så pass mycket snabbare så är det inga problem att öppna en lucka. Det är ju ganska vanligt att man ser förare som har svårt att ta sig förbi, men när man väl passerat, så tar det bara några varv innan luckan kan vara uppåt 5-10 sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Så du tror i ärlighetens namn att det är enklare att ligga bakom och ta sig förbi än att försöka öppna upp en lucka i fri luft?

...

Men Lewis kunde använda DRS på Vettel och samtidigt, tack vare straffet, vara flera sekunder framför Vettel. Det är en speciell situation som jag aldrig tänk på innan. DRS > fri luft

Permalänk
Inaktiv

Hur som helst så ska alla straff tas på banan och under racet och inte efter racet, sedan så bör dom bli mer rättvisa så de blir lika för alla oavsett vem de är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Men Lewis kunde använda DRS på Vettel och samtidigt, tack vare straffet, vara flera sekunder framför Vettel. Det är en speciell situation som jag aldrig tänk på innan. DRS > fri luft

DRS är inte bättre än fri luft. DRS har uppkommit för att man överhuvudtaget ska ha en möjlighet att följa efter framförvarande bil, trots att man är snabbare. Hade DRS varit bättre än fri luft så hade man aldrig någonsin kunnat öppna upp en lucka efter sin omkörning, men nu sker det i allt förutom extremt sällsynta fall. Att man vidare sliter betydligt mer däck och får problem med kylning av bromsar och motor talar inte heller till den efterföljandes fördel.

När domslutet kom i söndags så låg Hamilton närmare 3 sekunder bakom Vettel (alltså utanför DRS). Men efter beskedet gick han ikapp och lade sig så nära han kunde. Jag kan garantera att han även hade kört om ifall ett bra läge uppenbarade sig.

Så nu får ni ta och lägga ner det hela med att det skulle vara en fördel för Hamilton att ligga bakom Vettel. Det är svårigheten att komma nära och förbi som är det stora problemet i F1. Det är alla experter överens om. Det är vad de nya Aero-reglementet för i år skulle försöka råda bot på och det är vad man har som stort fokusområde för den stora, nya reglementet 2021. Att påstå att det skulle vara en fördel att ligga bakom någon med DRS, kontra att ligga före i fri luft och hålla någon bakom sig är helt befängt.

Permalänk
Medlem

Det som är en fördel att vara Hamilton i det här fallet är att han har råd att göra ett misstag, tex missa en inbromsning för efter 2-3 vav så är han tillbaka i växellådan på Vettel, däremot skulle Vettel göra ett misstag så är troligen Hamilton förbi så den pressen på Vettel är enorm medans pressen på Hamilton är mycket mindre.

Hade Vettel kunnat köra ifrån Hamilton så hade han gjort det, Hamilton var snabbare än Vettel så om Hamilton hade fått fri luft så hade inte Vettel hängt på honom.

Och ja.. fri luft är bättre än DRS alla dagar i veckan..