Dålig fps i fortnite och 100% cpu när jag spelar.

Permalänk
Medlem

Dålig fps i fortnite och 100% cpu när jag spelar.

Hej! när jag spelar fortnite har jag ca 100 och hoppar ganska mycket upp och ner, min CPU är på 100% hela tiden när jag spelar, Har kollat på youtube också när folk kör med likadan grafikkort som mej och dom har ungefär 200 fps, så jag undrar är 100% på CPU anledningen till att jag har så låg fps isåfall går det att göra något för att få ner CPU?
Mitt grafikkort är en Radeon RX 570 och jag har en AMD A8-6600k APU processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kulgrej:

Hej! när jag spelar fortnite har jag ca 100 och hoppar ganska mycket upp och ner, min CPU är på 100% hela tiden när jag spelar, Har kollat på youtube också när folk kör med likadan grafikkort som mej och dom har ungefär 200 fps, så jag undrar är 100% på CPU anledningen till att jag har så låg fps isåfall går det att göra något för att få ner CPU?
Mitt grafikkort är en Radeon RX 570 och jag har en AMD A8-6600k APU processor.

Det är din CPU som inte klarar av mer tyvärr, utan vill du ha mer FPS så får du nog ta och uppgradera datorn, då lär det bli: Moderkort, CPU och Minne, då ditt nuvarande moderkort är socket FM2 samt kör med DDR3.

Att din CPU ligger på 100% och du bara har 100FPS betyder att den jobbar så mycket den kan och klarar inte av att ge grafikkortet mer information.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Inaktiv

Din CPU är nog vek, helt enkelt.

Permalänk
Medlem

att CPU ligger på 100% menas ju att den är belastad till max, då spelar det inte någon roll om du skulle ha ett bättre grafikkort om CPU inte hinner med att behandla lasten, du får prova att ändra lite på inställningarna i Fortnite, prova dra ner shadows t.ex?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Skulle vilja påstå att du ligger och trycker precis på gränsen till vad minimumkravet är för Fortnite vad gäller processor. Hur pass saftiga inställningar kör du med?

Jag tänker att du troligtvis får skruva ner både ögongodis till den absoluta bottnen och möjligtvis sänka upplösningen om du kör på 1920x1080.

Om spel är något du har tänkt fortsätta med så kan en liten uppgradering vara på sin plats. Behöver inte kosta mycket om du är nöjd med att det funkar, men inte nödvändigtvis på höga inställningar 😊

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem

Problemet är din processor, men jag skulle nog inte förvänta mig 200 fps fast du uppgraderade. Ditt grafikkort borde nog inte ens kunna nå upp i 150 fps i 1080p low. 100 fps på mediuminställningar låter rätt okej på den datorn, tycker jag.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@Kulgrej: Fortnite är en av de mest cpu-krävande spelen på marknade, din CPU är alldeles för klen.

Visa signatur

Intel i9 9900K | Asus Strix Geforce RTX 2080 | Gigabyte Z390 Aorus Pro Wifi | 16GB RAM @ 3200MHz 14-14-14-34

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pzaren:

@Kulgrej: Fortnite är en av de mest cpu-krävande spelen på marknade

Verkligen inte 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Problemet är din processor, men jag skulle nog inte förvänta mig 200 fps fast du uppgraderade. Ditt grafikkort borde nog inte ens kunna nå upp i 150 fps i 1080p low. 100 fps på mediuminställningar låter rätt okej på den datorn, tycker jag.

Här har du ett klipp på ett RX 570 med en Ryzen 1700 3.7 presterar i Fortnite.
Personen testar det på alla settings, Low,med,high,ultra.
Spolade fram åt dig till Medium men max settings tycker jag det funkar rätt bra ändå om man inte har ett krav att ha 20000 fps

Permalänk
Medlem

@anon42512: När en 9900k (med 2080ti) inte kan ge mer än 110 fps i 1080p lägsta inställningar - vilket är hur det är i slutet av matcher på lite högre tävlingsnivå - skulle jag säga att det är rätt så cpu-krävande.

Visa signatur

Intel i9 9900K | Asus Strix Geforce RTX 2080 | Gigabyte Z390 Aorus Pro Wifi | 16GB RAM @ 3200MHz 14-14-14-34

Permalänk
Medlem
Skrivet av pzaren:

@Loxus: När en 9900k (med 2080ti) inte kan ge mer än 110 fps i 1080p lägsta inställningar - vilket är hur det är i slutet av matcher på lite högre tävlingsnivå - skulle jag säga att det är rätt så cpu-krävande.

Nu har jag aldrig spelat Fortnite själv utan bara sett några minuters gameplay på twitch osv, men jag skulle säga att....

När en i9 9900K med ett RTX 2080 Ti inte ger mer än 110 FPS @ 1080p/low - skulle jag säga att det är något fel på datorn. Och inget litet heller. Förmodligen överhettning och throttling. Varför skulle matcher på "lite högre tävlingsnivå" ge en sämre FPS vs en vanlig match btw?

Som en snabb jämförelse: Overwatch har snyggare grafik och riktigt feta maxade fighter där det kan ske sjukt mycket när ultis börjar hagla i stora combos. Om jag med i7 8700K @ 4,8 GHz och ett GTX 1080 kan driva det @ 1440p/shadow mid, resten high-ultra utan problem så är det MYCKET osannolikt att Fortnite skulle kräva så mycket. Att ett spel som Fortnite (eller vilket som helst på marknaden idag) skulle få datorkomponenter för typ 3x så mycket pengar att storkna i 1080p@low är nästan skrattretande.

Battlefield 1/5 där har vi ett CPU-intensivt spel!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av pzaren:

@Loxus: När en 9900k (med 2080ti) inte kan ge mer än 110 fps i 1080p lägsta inställningar - vilket är hur det är i slutet av matcher på lite högre tävlingsnivå - skulle jag säga att det är rätt så cpu-krävande.

Skrivet av aMp:

Nu har jag aldrig spelat Fortnite själv utan bara sett några minuters gameplay på twitch osv, men jag skulle säga att....

När en i9 9900K med ett RTX 2080 Ti inte ger mer än 110 FPS @ 1080p/low - skulle jag säga att det är något fel på datorn. Och inget litet heller. Förmodligen överhettning och throttling. Varför skulle matcher på "lite högre tävlingsnivå" ge en sämre FPS vs en vanlig match btw?

Som en snabb jämförelse: Overwatch har snyggare grafik och riktigt feta maxade fighter där det kan ske sjukt mycket när ultis börjar hagla i stora combos. Om jag med i7 8700K @ 4,8 GHz och ett GTX 1080 kan driva det @ 1440p/shadow mid, resten high-ultra utan problem så är det MYCKET osannolikt att Fortnite skulle kräva så mycket. Att ett spel som Fortnite (eller vilket som helst på marknaden idag) skulle få datorkomponenter för typ 3x så mycket pengar att storkna i 1080p@low är nästan skrattretande.

Battlefield 1/5 där har vi ett CPU-intensivt spel!

Kan bara hålla med här om att något isf är riktigt galet.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Nu har jag aldrig spelat Fortnite själv utan bara sett några minuters gameplay på twitch osv, men jag skulle säga att....

När en i9 9900K med ett RTX 2080 Ti inte ger mer än 110 FPS @ 1080p/low - skulle jag säga att det är något fel på datorn. Och inget litet heller. Förmodligen överhettning och throttling. Varför skulle matcher på "lite högre tävlingsnivå" ge en sämre FPS vs en vanlig match btw?

Som en snabb jämförelse: Overwatch har snyggare grafik och riktigt feta maxade fighter där det kan ske sjukt mycket när ultis börjar hagla i stora combos. Om jag med i7 8700K @ 4,8 GHz och ett GTX 1080 kan driva det @ 1440p/shadow mid, resten high-ultra utan problem så är det MYCKET osannolikt att Fortnite skulle kräva så mycket. Att ett spel som Fortnite (eller vilket som helst på marknaden idag) skulle få datorkomponenter för typ 3x så mycket pengar att storkna i 1080p@low är nästan skrattretande.

Battlefield 1/5 där har vi ett CPU-intensivt spel!

Sorry men du visar bara din okunskap för hur fortnite spelas om du tycker att det är skrattretande. ALLA sitter med dålig fps i slutet av tävlingsmatcher oavsett processor, t.om. med en 9900k. Jag har själv 350+ fps i vanliga public games men bara strax över 100-strecket i tävlingsmatcher. Det handlar inte om hur snygg grafik fortnite har eller inte har - det är byggandet och alla beräkningar kopplade till det som gör spelet cpu-tugnt, framför allt på högre nivå (där folk bygger och editerar strukturer i mycket högre utsträckning). Varje spelarbyggd del kontrolleras hela tiden ifall det har support underifrån eller om den ska gå sönder (pga att någon förstörde de nedersta delarna). Lägg till det 50 spelare på en yta som det i vanliga matcher bara är max 5 spelare på.

Overwatch är inte ens i närheten av antalet saker som händer och ska beräknas.
Kolla själv mellan 1:07-1:30 så förstår du varför det är cpu-tugnt: https://youtu.be/qvtxa2WvnXs?t=66

Edit: om det inte framgår hur mycket byggande varje av dom 50 personerna kan stå för - såhär mycket kan EN person göra: https://youtu.be/cYfhVZqpNJo?t=13

Visa signatur

Intel i9 9900K | Asus Strix Geforce RTX 2080 | Gigabyte Z390 Aorus Pro Wifi | 16GB RAM @ 3200MHz 14-14-14-34

Permalänk
Medlem
Skrivet av pzaren:

Sorry men du visar bara din okunskap för hur fortnite spelas om du tycker att det är skrattretande.

Det är ju exakt det jag säger i första meningen, jag har noll erfarenhet av spelet. Dock förundras jag om det bästa komponenterna (typ 18-19K enbart för CPU + GFX) som kan köpas för pengar (typ, jag räknar bort SLI) inte klarar det spelet tillfredsställande på low@1080p.

Skrivet av pzaren:

ALLA sitter med dålig fps i slutet av tävlingsmatcher oavsett processor, t.om. med en 9900k.

Jag tog mig tid och googlade runt lite snabbt, jag kunde inte hitta något underlag varken i forum, streams eller från tävlingar där folk med i9:a spelade med allt på low@1080p och fick dålig FPS pga 100% CPU-användning. Dock verkar det ha fått problem med någon uppdatering flera månader tillbaka, något med att launchern drar resurser i onödan eller liknande, men det var något jag läste på Reddit så det kan vara BS. Iaf, de som hade problem verkade sitta med hårdvara som i5:or, ofta av någon/några generationer tillbaka och GTX 1060/1070 och liknande. Det finns även TON av guider för tips hur du får bra FPS.

Skrivet av pzaren:

Det handlar inte om hur snygg grafik fortnite har eller inte har - det är byggandet och alla beräkningar kopplade till det som gör spelet cpu-tugnt, framför allt på högre nivå (där folk bygger och editerar strukturer i mycket högre utsträckning). Varje spelarbyggd del kontrolleras hela tiden ifall det har support underifrån eller om den ska gå sönder (pga att någon förstörde de nedersta delarna).

Så då påverkas inte FPS om du maxar grafiken alltså, då du säger att det inte handlar om hur snygg grafik man har?

Nu är jag återigen ingen expert på detta, men det måste väl ändå vara servern-klienten som tar hand om beräkningar för hur fysiken ska bete sig för alla spelare, vad som rasar och inte rasar. Om det skedde på klient-sidan och en spelare har den bästa CPUn på marknaden och en annan spelare den sämsta som klarar att starta spelet så skulle det ju falla helt ur sync då den långsamma inte skulle hinna med i beräkningarna. CPUn jobbar väl också bara med det man själv ser på skärmen vilket gör det mer begränsat, dvs det som pågår utanför din FOV är inget som belastar din CPU förrens det kommer in i din FOV när man kollar omkring?

Skrivet av pzaren:

Lägg till det 50 spelare på en yta som det i vanliga matcher bara är max 5 spelare på.

Och under hur lång tid är det 50 personer som spelar på en sådan liten yta? Handlar det om duktiga spelare lär det väl ändå gå ganska fort när det är så många spelare och så liten yta?

Skrivet av pzaren:

Kolla själv mellan 1:07-1:30 så förstår du varför det är cpu-tugnt: https://youtu.be/qvtxa2WvnXs?t=66

Nej, jag förstår verkligen inte hur det där i så låg upplösning med allt på low skulle få datorn att gå på knäna. Jag fattar ju dock att processorn inte sitter och idlar på 5% i sådana scenarion. Men återigen - det måste väl ändå vara server-klienten som tar hand om beräkningarna för vad som håller upp vad och vad som rasar samman, för att sedan skicka ut den informationen till spelklienterna? Har du några andra källor, som streams, YT-klipp från tävling eller andra källor som bekräftar det du påstår? Som sagt har jag inte kunnat finna något själv från streams, YT, reviews osv som visar på en i9:a 9th gen som går i 100% och ger dålig FPS.

Och slutligen när allting kommer omkring, vad ska du med 350+ FPS till? 144Hz lär vara vad majoriteten spelar på, och för att få stabil FPS så ska man cappa den vid sin Hz är vad jag fått fram från optimerings-guider. Så då om det i värsta tänkbara scenariot som du drar till med går ner till 110 FPS en kort stund lär det inte vara något som påverkar spelarnas särskilt mycket.

Men återigen så kan jag ha helt fel då jag aldrig spelat det själv eller kollat på game-play mer än lite snabbt nu. Det är bara mitt förnuft och instinkt som säger mig att i9 9900K + RTX 2080 Ti inte bör ha några problem, speciellt inte på nämnda settings. Alternativt då att det kan vara rejält dåligt optimerat eller fått en dålig uppdatering, men då förstår jag istället inte varför någon vettig person skulle spela det, och än mindre lägga ner flera timmar extra i veckan för att ligga på en competitive level.

Du behöver inte svara såvida du inte kan förbluffa mig med andra källor än ditt ord att en sådan monsterdator har problem med spelet, då det är det enda som intresserar mig av ren nyfikenhet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Nej, jag förstår verkligen inte hur det där i så låg upplösning med allt på low skulle få datorn att gå på knäna. Jag fattar ju dock att processorn inte sitter och idlar på 5% i sådana scenarion. Men återigen - det måste väl ändå vara server-klienten som tar hand om beräkningarna för vad som håller upp vad och vad som rasar samman, för att sedan skicka ut den informationen till spelklienterna? Har du några andra källor, som streams, YT-klipp från tävling eller andra källor som bekräftar det du påstår? Som sagt har jag inte kunnat finna något själv från streams, YT, reviews osv som visar på en i9:a 9th gen som går i 100% och ger dålig FPS.

Skulle säga att det kan handla om begränsningar i motorn. Enda exemplet jag kan jämföra med är WoW där många NPCer gjorde att FPS dök även på de kraftfullaste datorerna. Nu har WoW stöd för multi-core vilket förbättrat situationen avsevärt. Men om vi återvänder till Fortnite och tänker att det är många spelare och många byggnader så borde alla dessa saker kräva många pipelines vilket då sköts bäst av många cores. Assassins Creed Odyssey är ett sådant spel, tonvis med saker som händer i den abnormalt stora världen som ska skötas av CPU och ju fler cores desto bättre. GPUn är till viss del inte en faktor (såvida man kör med Vsync).

Skrivet av aMp:

Och slutligen när allting kommer omkring, vad ska du med 350+ FPS till? 144Hz lär vara vad majoriteten spelar på, och för att få stabil FPS så ska man cappa den vid sin Hz är vad jag fått fram från optimerings-guider. Så då om det i värsta tänkbara scenariot som du drar till med går ner till 110 FPS en kort stund lär det inte vara något som påverkar spelarnas särskilt mycket.

Detta! Jag förstår heller inte varför man vill ha mer FPS än skärmens uppdateringshastighet, de frames som blir över kastas ju ändå. Eventuellt att det ser fräckt ut när det står 250fps eller att andra ska bli impade när någon streamar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Skulle säga att det kan handla om begränsningar i motorn. Enda exemplet jag kan jämföra med är WoW där många NPCer gjorde att FPS dök även på de kraftfullaste datorerna. Nu har WoW stöd för multi-core vilket förbättrat situationen avsevärt. Men om vi återvänder till Fortnite och tänker att det är många spelare och många byggnader så borde alla dessa saker kräva många pipelines vilket då sköts bäst av många cores. Assassins Creed Odyssey är ett sådant spel, tonvis med saker som händer i den abnormalt stora världen som ska skötas av CPU och ju fler cores desto bättre. GPUn är till viss del inte en faktor (såvida man kör med Vsync).

Detta! Jag förstår heller inte varför man vill ha mer FPS än skärmens uppdateringshastighet, de frames som blir över kastas ju ändå. Eventuellt att det ser fräckt ut när det står 250fps eller att andra ska bli impade när någon streamar.

Nu är detta tyvärr med ett litet svagare grafikkort så kan ju vara GPU-begränsad i detta test, men ser ju inte direkt ut som att att fortnite är speciellt bra optimerat för många trådar

Även denna tyder på att singeltråd prestanda är väldigt avgörande, 9900k är nästan 40% snabbare än 2700X.

Citat:

Detta! Jag förstår heller inte varför man vill ha mer FPS än skärmens uppdateringshastighet, de frames som blir över kastas ju ändå. Eventuellt att det ser fräckt ut när det står 250fps eller att andra ska bli impade när någon streamar.

Finns väl två anledningar, ligger du över skärmens frekvens i snitt så minskar det ju risken för att hamna under vid fps-drops, samt att latensen sjunker ju högre fps man har (detta är dock marginellt! Vi snackar best case några ental ms).

Permalänk
Medlem

@aMp:
Detta är Ninjas VOD från turnering 1-2 månader sen. https://clips.twitch.tv/ManlyTiredMinkEagleEye . Hans setup: 9900k+2080ti som gamingdatorn, med en extra 7940x+2080ti som sköter streamandet. Kolla fps-räknaren högst uppe till höger, som även visar 1% high och 1% low. Hans stuttering med neråt 10 fps var endast i denna patch, men avg strax under 100 med lows ner under 60 är rätt så representativt i denna situation med hans setup. Ninja kör i 1080p, allt på low utan view distance som är på näst högsta.

Ingen spelar med 350 (alla cappar på 240 pga jump-fatigue vid högre), det var bara en demonstration som visar att något händer med spelmotorn när det händer för mycket på liten yta, medan i början av en match i en vanlig lobby är något helt annorlunda.

Problemet är snarare att i slutet av tävlingsmatcher lyckas hålla fps på >100 i snitt och undvika 1% lows under 60, vilket väldigt få processorer klarar idag. 9900k klarar detta rätt så bra, medan ex dom som lirar på en xbox one x kan dras med 15 fps i slutet. Åtminstone halva matchen dras med dålig fps i sådana scenarior, så det är under rätt lång tid. 50 personer på en liten ytan kan du ha under 10 min, och nej dom dödar inte nödvändigtvis varandra fort.

Ingen aning vad som är server-side resp client-side-beräkningar, men fps är rejält sänkt även i situationer i slutet av en tävlingsmatch när man är inboxad på marknivå och tittar ner i marken. Ja, det blir ännu sämre om du tittar upp på den stora fight som sker någonstans, men detta får mig att tro att det är mycket som beräknas som inte är inom ditt synfält.

Visa signatur

Intel i9 9900K | Asus Strix Geforce RTX 2080 | Gigabyte Z390 Aorus Pro Wifi | 16GB RAM @ 3200MHz 14-14-14-34

Permalänk
Medlem

Här är ytterligare ett klipp: https://youtu.be/kRAUVGn6O94?t=106
Detta spelas med en 7700k, med fps runt 100-strecket i denna situation.

Visa signatur

Intel i9 9900K | Asus Strix Geforce RTX 2080 | Gigabyte Z390 Aorus Pro Wifi | 16GB RAM @ 3200MHz 14-14-14-34