Permalänk

Att leva med en Q9550 2019

Som rubriken säger så bestämde jag mig i maj för att använda ett socket 775 system, en quad då.

Det blev ett Asus P5QC, C2Q 9550(skulle egentligen varit en Q6600 men det blev inte så. Tacka gudarna för det), 4x2GB Corsair Dominator DHX 800MHz CL4 och en 500GB SSD

Jag visste att majoriteten av gpuer skulle flaskhalsa något jävulskt så jag rotade fram ett gammalt Asus ROG 780 Poseidon jag hade liggande.

Varje gång man installerar Windows så har man på känn ifall något är snabbt eller inte. Mitt sjätte sinne alarmerade och bad mig vända mig om och aldrig titta tillbaks, men jag skulle inte vika mig än!

första veckan gick fint med windows 10, den var inte så slö som jag trodde, med en lätt överklockning på 3.75~ GHz och minnena på 840~ Mhz CL 4 så var datorn nästan pigg!

Där kom dock en windows patch och jag hade inte uppdaterat datorn helt plötsligt vände allt. Processorn pingade upp mot 100% på skrivbordet ibland och det gick inte att spela längre. i CS låg jag på ca 45-60 fps och stuttrade som jag vet inte vad.

Tempsen var heller inte så bra i takt med att det blev varmare.

Den sista veckan har jag nästan börjat bli panik slagen, glott runt på nätet vad man kan göra för snabba upp mer, kanske dra upp den i 4+GHz? Som tur är har det precis gått en månad sen jag gjorde bytet och experimentet är över.

Jag vill inte se den igen som primär dator, hade sagt att det var en trevlig vistelse men det var det inte.

Hade jag varit tvungen att använda den mer hade det slutat med att jag spenderat en massa pengar på kylning vilket inte kommer på frågan för ett experiment.

Har ni gjort något liknande? Senaste gången jag testade något liknande var förra året och en månad med två Celeron 450MHz och 512mb ram.

Det var faktiskt inte lika plågsamt i och med att man var förberedd på att det skulle vara långsamt, spelen man körde var gamla från samma tidsepok osv.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Som rubriken säger så bestämde jag mig i maj för att använda ett socket 775 system, en quad då.

Det blev ett Asus P5QC, C2Q 9550(skulle egentligen varit en Q6600 men det blev inte så. Tacka gudarna för det), 4x2GB Corsair Dominator DHX 800MHz CL4 och en 500GB SSD

Jag visste att majoriteten av gpuer skulle flaskhalsa något jävulskt så jag rotade fram ett gammalt Asus ROG 780 Poseidon jag hade liggande.

Varje gång man installerar Windows så har man på känn ifall något är snabbt eller inte. Mitt sjätte sinne alarmerade och bad mig vända mig om och aldrig titta tillbaks, men jag skulle inte vika mig än!

första veckan gick fint med windows 10, den var inte så slö som jag trodde, med en lätt överklockning på 3.75~ GHz och minnena på 840~ Mhz CL 4 så var datorn nästan pigg!

Där kom dock en windows patch och jag hade inte uppdaterat datorn helt plötsligt vände allt. Processorn pingade upp mot 100% på skrivbordet ibland och det gick inte att spela längre. i CS låg jag på ca 45-60 fps och stuttrade som jag vet inte vad.

Tempsen var heller inte så bra i takt med att det blev varmare.

Den sista veckan har jag nästan börjat bli panik slagen, glott runt på nätet vad man kan göra för snabba upp mer, kanske dra upp den i 4+GHz? Som tur är har det precis gått en månad sen jag gjorde bytet och experimentet är över.

Jag vill inte se den igen som primär dator, hade sagt att det var en trevlig vistelse men det var det inte.

Hade jag varit tvungen att använda den mer hade det slutat med att jag spenderat en massa pengar på kylning vilket inte kommer på frågan för ett experiment.

Har ni gjort något liknande? Senaste gången jag testade något liknande var förra året och en månad med två Celeron 450MHz och 512mb ram.

Det var faktiskt inte lika plågsamt i och med att man var förberedd på att det skulle vara långsamt, spelen man körde var gamla från samma tidsepok osv.

Var 3 år sen min Q6600 dual core användes.
Blev ihop med min sambo och hon ville testa olika spel så det blev en q6600 med ett gtx 560ti448 för gw2 och wow. Flöt på helt ok då i low/ medium settings. Tyvärr tog det ett år sen blev det en 6700k istället.
Jag använder fortfarande 2 pentium laptops där en är en dual core från 2007 men annars är nog min burk i sign närmsta jag kan komma utan gå igenom alla delar jag har sparat.
Tror att man snart kan börja pensionera DDR2 datorer + x58 datorer och spara de för "Retro spel"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Var 3 år sen min Q6600 dual core användes.

Q6600 var väl quad?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

@ExcZist: Jo aboslut, själv så väntar jag på nya ryzen och ser ifall det är något. just nu mellan landar jag på två 1366 quads(2.6Ghz, 12mb L3 cache)

1366 går fortfarande till viss del om man inte är allt för kräsen, men 775 förpassas till garderoben

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@ExcZist: Jo aboslut, själv så väntar jag på nya ryzen och ser ifall det är något. just nu mellan landar jag på två 1366 quads(2.6Ghz, 12mb L3 cache)

1366 går fortfarande till viss del om man inte är allt för kräsen, men 775 förpassas till garderoben

1366 går fin-fint än idag om man inte har något mot värmeutvecklingen vid OC. Körde min X5650 Hexacore @4.4ghz tills bara ett par månader sedan då moderkortet började krångla vid kallstarter.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

@roxkz: Har själv kört en x5660 i 4.45ghz innan, kan dock inte klocka på denna då det är en ombyggd server

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Har själv huvudsakligen använt en dator med Phenom II X4 955, GTX Titan, 12GB RAM och en SSD det senaste halvåret.
Min upplevelse är faktiskt positiv, man förvånas över att en tio år gammal processor fortfarande överlag klarar kring 30 FPS i de senaste spelen. Finns ju dock ett fåtal spel som inte ens vill starta pga. avsaknaden av SSSE3.

Lagget du nämner är inget jag upplevt, men jag minns att alla mina datorer kändes slöare när de första åtgärderna mot Spectre släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Q6600 var väl quad?

Skickades från m.sweclockers.com

Det stämmer fel av mig , tänkte på denna https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/27250/in....
Den TS har var mycket snabbare än denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

1366 går fin-fint än idag om man inte har något mot värmeutvecklingen vid OC. Körde min X5650 Hexacore @4.4ghz tills bara ett par månader sedan då moderkortet började krångla vid kallstarter.

Klart de funkar fint än idag men en annan hoppas ju på att få pensionera den och ha det som retro en dag haha
Känns mer som skiten inte vill dö med all volt jag kört med under de senaste åren i 4.3Ghz XD
Kan ju köra bf i cirka 80fps på ultra 1440p så jag kan inte klaga

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@ExcZist: Jo aboslut, själv så väntar jag på nya ryzen och ser ifall det är något. just nu mellan landar jag på två 1366 quads(2.6Ghz, 12mb L3 cache)

1366 går fortfarande till viss del om man inte är allt för kräsen, men 775 förpassas till garderoben

Garderoben? Det är ju snart retro ,får ju ställa undan en komplett dator 😅
Har inte nog ingen större plan på att körs en så pass gammal burk med w10 ,blir nog wXP ,vista,7an istället.
Jag tycker dock att det är kul att se vad dem går för idag med lite nyare spel.
Jag använder dock en pentium 4 pc med Windows xp för att spela BF 1942 och Vietnam med mera så nytta gör ju de gamla relikerna.

Men det var en kul läsning måste jag säga,gamla delar är riktigt skoj att pilla med 😀🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Som rubriken säger så bestämde jag mig i maj för att använda ett socket 775 system, en quad då.

Det blev ett Asus P5QC, C2Q 9550(skulle egentligen varit en Q6600 men det blev inte så. Tacka gudarna för det), 4x2GB Corsair Dominator DHX 800MHz CL4 och en 500GB SSD

Jag visste att majoriteten av gpuer skulle flaskhalsa något jävulskt så jag rotade fram ett gammalt Asus ROG 780 Poseidon jag hade liggande.

Varje gång man installerar Windows så har man på känn ifall något är snabbt eller inte. Mitt sjätte sinne alarmerade och bad mig vända mig om och aldrig titta tillbaks, men jag skulle inte vika mig än!

första veckan gick fint med windows 10, den var inte så slö som jag trodde, med en lätt överklockning på 3.75~ GHz och minnena på 840~ Mhz CL 4 så var datorn nästan pigg!

Där kom dock en windows patch och jag hade inte uppdaterat datorn helt plötsligt vände allt. Processorn pingade upp mot 100% på skrivbordet ibland och det gick inte att spela längre. i CS låg jag på ca 45-60 fps och stuttrade som jag vet inte vad.

Tempsen var heller inte så bra i takt med att det blev varmare.

Den sista veckan har jag nästan börjat bli panik slagen, glott runt på nätet vad man kan göra för snabba upp mer, kanske dra upp den i 4+GHz? Som tur är har det precis gått en månad sen jag gjorde bytet och experimentet är över.

Jag vill inte se den igen som primär dator, hade sagt att det var en trevlig vistelse men det var det inte.

Hade jag varit tvungen att använda den mer hade det slutat med att jag spenderat en massa pengar på kylning vilket inte kommer på frågan för ett experiment.

Har ni gjort något liknande? Senaste gången jag testade något liknande var förra året och en månad med två Celeron 450MHz och 512mb ram.

Det var faktiskt inte lika plågsamt i och med att man var förberedd på att det skulle vara långsamt, spelen man körde var gamla från samma tidsepok osv.

Kanske är patcharna för diverse säkerhetshål hos Intel som applicerats nu och drar ner din prestanda? Men visst, det är inte den nyaste processorn i kvarteret heller

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Så pass farligt alltså?

Har parkerat en E5200 klockad till 3.2GHz, 128GB SSD, Radeon HD 6450, 4GB RAM med Windows 10 hos morsan och det verkar lira tip top. Dock så är kraven i princip surf och patiens-spel

I mitt huvud har jag inbillat mig att en uppskrämd quad-core med så pass snabbt och mycket minne som bara möjligt på LGA 775 fortfarande hade passat för en del spelande om man så ville. Men har faktiskt inte testat samt alla har ju sina egna spelvanor och förväntningar. Hade jag kommit över delarna billigt hade jag nog varit sugen att testa en sån här månad Hade nog försökt plutta i en modern GPU också och prövat streama (GPU-accelererat).

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Farsans iMac dog så han har fått köra min gamla Q6600, 8Gb DDR2 800Mhz, en random slö mrkanisk hårddisk på typ 500GB och ett HD 5770. Problemet är att systemet sjunger på sista och orkar inte köra överklockad längre. Till en början körde det 3.6Ghz men nu orkar den bara stock. Dvs 2.4Ghz. Han blev smått knäpp på hur seg den var så jag fixade en laptop som han använder som stationär. Ivy bridge i5 2 kärnor 4 trådar, strömsnål som fan men förhållandevis slö. Kör 30Gb cache för att speeda upp den mekniska hddn. Den är pigg nog för hans behov men den gladaste överragskningen är ändå strömförbrukningen. Den idlar på 17w och som mest drar den 27w. Den har snuddat vid 30-sträcket någon enstaka gång men genomsnittet vid cinebench är 27w.
Det går att jämföra med den stationära som idlade på typ 200w och och drog uppåt 300w vid belastning.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

@Teddis: grejen var de att innan Windows updaten så var den ok, jag har en 240hz och brukade lira CSGO i 3-400fps

Så man har ju blivit bekväm

Men q9550 klockad till 3,7~ hade problem, loggade inte frame times man kände hur inkonsekvent det var.

Hade jag haft en annan kylare och lite kondensatorer on hand kanske 4ghz plus hade gått.

Men singel tråds prestandan och ipc var inte så värst bra faktiskt

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

@SwedenVirre: Hade varit intressant o höra hur det hade fungerat med Ubuntu! CSGO fungerar väl bra där med va?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

@Purrfected: hade ju absolut vart något att testa!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

@SwedenVirre: Hade varit intressant o höra hur det hade fungerat med Ubuntu! CSGO fungerar väl bra där med va?

Csgo funkar där med fpsn blir ju något sämre innan han hade fått Windows 10 patchen .
Men funka kommer det ju absolut göra,samma med TF2 etc

Permalänk
Medlem

C2Q generationen mår väldigt bra av snabbare minnen.
Bäst är att hitta ett moderkort som klarar DDR3.
Tester från "urtiden" visar inte på några egentliga förbättringar.
Men numera har vi mjukvara som verkligen behöver bandbredden.

Har själv ett helt gäng olika maskiner från den här tiden.
Och i allt annat än spel så är det svårt att märka att det inte är betydligt nyare maskiner.