Microsoft avtäcker ny version av Xbox Elite Wireless Controller

Permalänk
Melding Plague

Microsoft avtäcker ny version av Xbox Elite Wireless Controller

Microsofts uppdaterade Elite-handkontroll får inbyggt uppladdningsbart batteri, Bluetooth-anslutning, justerade kontroller och förbättrat grepp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

känns som mycket pengar för en handkontroll.
jag undrar lite över dom här extra knapparna/paddlarna, har alla spel stöd för dem? känner väl i vissa spel att det skulle kunna vara trevligt att binda en ability eller så till en extra knapp, men kan man göra det bara sådär?

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

känns som mycket pengar för en handkontroll.
jag undrar lite över dom här extra knapparna/paddlarna, har alla spel stöd för dem? känner väl i vissa spel att det skulle kunna vara trevligt att binda en ability eller så till en extra knapp, men kan man göra det bara sådär?

Knapparna har väl input precis som en tangent på skrivbordet? Varför skulle det inte gå?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Knapparna har väl input precis som en tangent på skrivbordet? Varför skulle det inte gå?

nej jag vet inte, jag har inte testat det på ett xbox bara, aldrig varit inne i ett spel och testat binda om knapparna

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Inaktiv

Den verkar ha allt för FPS spelande så detta blir nog en handel för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Den verkar ha allt för FPS spelande så detta blir nog en handel för min del.

..förutom precisionen av en mus då?

Permalänk
Medlem

Nu tog de verkligen i från tårna gällande priset...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Väcker ett lit habegär. Är det någon här som äger den gamla modellen och kan säga om den är så mycke bättre än original kontrollern?

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Dom skämtar inte vad gäller priset iallafall!

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus Logitech PRO X Superlight |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

..förutom precisionen av en mus då?

Vem behöver precision när man har inbyggd aimbot?`

Permalänk
Medlem

Hoppas den kan köras i diskmaskin. Det där mönstret älskar ju svett. Kommer dessutom se gammal ut på nolltid då det också nöts ned snabbt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Har uppdaterat artikeln med det officiella svenska priset (2 199 kronor) och länkat till svenska Xbox-sidan för Elite Wirelesss Controller Series 2.

@mikgus huruvida man anser den vara värd sitt pris är en individuell fråga, men första Elite Wireless Controller är ett stort steg upp från den vanliga kontrollen sett till anpassningsbarhet och kvalitet. Jag vet att de finns de som haft kvalitetsproblem med kontrollen, men jag och de runtom mig är väldigt nöjda med den. När det begav sig kostade den dock runt 1 600 kronor, så det är ett klart steg uppåt prismässigt. Men bara inbyggt uppladdningsbart batteri och utlovade 40 timmars batteritid på en laddning är nog för att jag ska överväga ett köp.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Har v1 och den var värd varje krona.
Definitivt den bästa kontrollen på marknaden.

v2 är dyr men ska köpas... priset kan vi tacka Riksbanken för att ha gjort kronan knappt värt pappret det trycks på.

Permalänk
Medlem

Har förstått det som att byggkvaliten på v1 inte är någon höjdare, frågan är om det blivit något bättre med tvåan. Ja, alltså skalet var helfint i kvalitén, men brytare och joysticks däremot.

Tycker det är tråkigt att de tar bort möjligheten till AA-batterier. De gamla kontrollrarna kunde ju köra med laddningsbara batteripack eller AA-batterier (som också kunde vara laddningsbara). Måste säga att jag föredrar standardiserade, lättbytta batterier, när produkten inte blir markant sämre av det.

Enda tråkiga med v1-kontrollen var att den inte hade blåtand, utan internt var äldre än de vanliga xbox one-kontrollrarna.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Livsnjutare 😎

Har också v1 och det tog emot att köpa den, då priset var saftigt nog.
En stor nackdel med den är dock avsaknaden utav uppladdningsbart batteri, något de faktiskt kunde ha inkuluderat i det priset... åtgärdat med v2 men å andra sidan ett saftigt påslag i pris.

Jag kör min v1 med lithium batterier (ej uppladdningsbara) och det gör att vikten sänks en hel del om man jämför med traditionella alkaliska AA. Den håller även längre, så det är bara plus.

Blir inget köp utav v2 för min del, håller kvar vid min v1 tillsvidare.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av issue:

känns som mycket pengar för en handkontroll.
jag undrar lite över dom här extra knapparna/paddlarna, har alla spel stöd för dem? känner väl i vissa spel att det skulle kunna vara trevligt att binda en ability eller så till en extra knapp, men kan man göra det bara sådär?

På den existerande kontrollen (v1) så går det bara att byta plats på knappar och re-binda dem.
Det är alltså inte extra knappar per-se, utan mer en förlängning utav existerande knappar.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Har förstått det som att byggkvaliten på v1 inte är någon höjdare, frågan är om det blivit något bättre med tvåan. Ja, alltså skalet var helfint i kvalitén, men brytare och joysticks däremot.

Tycker det är tråkigt att de tar bort möjligheten till AA-batterier. De gamla kontrollrarna kunde ju köra med laddningsbara batteripack eller AA-batterier (som också kunde vara laddningsbara). Måste säga att jag föredrar standardiserade, lättbytta batterier, när produkten inte blir markant sämre av det.

Enda tråkiga med v1-kontrollen var att den inte hade blåtand, utan internt var äldre än de vanliga xbox one-kontrollrarna.

Håller med. Det var samma joystickmoduler i v1 som i den vanliga kontrollen, vilket innebar att de hade en väldigt begränsad livstid. Min började få problem med centrering efter bara ett år. Helt oacceptabelt på en kontroll för det priset.

Gällande batteri så är det ett fel i steg riktning i mina ögon också. Litiumjonbatterier i all ära men inbyggt fast batteri innebär att batteritiden kommer degraderas med tiden utan att man kan göra något åt det. Hade det varit löstagbart och fanns som reservdel hade det väl varit en sak (hade väl bara kunnat inkludera ett "Play & Charge"-kit t.ex.?). Batteritiden med bra laddningsbara NiMh var det inget fel på och den extra vikten är inget som stör, snarare tvärtom. Dessutom innebar det att man alltid var trådlös, bara att slänga i ett nytt par batterier.

Sockelmonterade joystickmoduler som brytarna på Asus Gladius II hade varit min största önskan (med fronten fäst med skruvar istället för clips). Då hade livstiden förlängts med många år. Det plus antingen behållit 2xAA eller haft löstagbart batteri. Köper man en kontroll för 2 papp tycker jag kan man kräva att den ska ha en livstid på mer än 2-3 år i bästa fall.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Oj herre j****, så nu kostar en kontroll alltså MER än vad en Microsoft Xbox One S 1TB (inkl. Forza Horizon 4) + en kontroll kostar?! Har marknadsavdelningen hos Microsoft tappat vettet helt (om de nu haft något till att börja med)?!

Jag har haft flera kontroller genom åren. Först en Xbox One S v2 kontroller, den uppgraderades sedan till Elite V1 vilket är en skön uppgradering från "vanliga". Dock la joysticken av/drog snett efter bara 7-8 månader varpå jag köpte en ny likadan, Elite V1. Otroligt skön i början. Men efter ungefär lika lång tid +- någon månad så hände samma sak med den. Efter det köpte jag en vanlig Xbox One S v2 istället när det var rea. Den håller fortfarande iaf.

Det är inte direkt någon hemlighet att kvaliteten på XB1-kontrollerna är subpar, då framförallt joysticken verkar ge upp för tidigt för många.

Att de bygger in ett batteri också så att man inte kan fortsätta att köra trådlöst om det skulle ta slut är ju också otroligt dåligt. Varför inte göra som tidigare och erbjuda möjlighet att använda 2st AA-batterier eller ett batteripack? För det priset är det knappast för mycket att be om. Nej, något köp här blir det då inte. Då köper jag hellre nya konsoler med ingående kontroll varje gång de går sönder, så kan man sälja konsolen utan kontroll när det blir dags att köpa ny..

Skrivet av anon201296:

Den verkar ha allt för FPS spelande så detta blir nog en handel för min del.

FPS-spelande bör aldrig ens nämnas i samband med en gamepad. De är till för sport-, motor- och arkadliknande spel!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag har v1 och det är den skönaste kontrollera jag någonsin använt. Älskar den. Har väl haft tur då jag inte lidit av några kvalitetsproblem alls på min.
Nackdelar är avsaknaden av bluetooth och laddningen. Segt i pilla in en kabel hela tiden för laddning så en chargedock av något slag hade varit uppskattat.
Vet inte om bluetooth är bra för delays och inputlag dock? Eller kvittar det jämfört med 2.4g wireless..?

Vet inte om jag uppgraderar.. Troligen inte med så lite förändringar trots allt..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

jag undrar lite över dom här extra knapparna/paddlarna, har alla spel stöd för dem?

Paddlar brukar bindas i handkontrollern till olika knappar på ovansidan.
De är till för att man ska kunna "trycka" på en knapp utan att behöva ta bort tummen från den högra tum-stickan.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Den ursprungliga Elite-kontrollen är troligtvis det bästa köpet jag gjort gällandes kringutrustning. Använder egentligen inte någon av extrafinesserna utöver den bytbara D-plattan, men kvaliteten och känslan fasen svårslagen.

Tycker det är kul att de väljer att utveckla konceptet vidare, men är dock inte direkt intresserad av några av de nya finesserna. Föredrar faktiskt det gamla systemet med utbytbara AA-batterier istället för en inbyggd laddbart. Sen är drygt 2 000 kronor OHYGGLIGT mycket pengar för en handkontroll.

Permalänk

Oohf! Saftig prislapp på denna pjäsen och då har man själv sneglat på andra kontroller i premiumklassen som Nacon revolution unlimitied och Astro C40.

Undrar vad Astro C40 kommer att landa på. Troligen runt 2000 kr den med.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Inaktiv

Gillar min Elite-kontroller skarpt, troligen den bästa spelkontroller jag haft någonsin. Prissättningen på den nya känns på tok för hög med tanke på de ganska få förbättringarna mot föregångaren. Och då kostade den runt 1500kr när den kom, och 999kr när jag köpte min för 3 år sedan eller så.

Samtidigt är det som alltid med inputenheter. För den som vill ha det bästa kan man kosta på hur mycket som helst. Jag sneglar på Logitechs trådlösa G502 och den kostar runt 1500kr i dagsläget. 3ggr så mycket som trådad G504 kostar. Och då ska vi inte ens tala om mer påkostade tangentbord och rattar och joystickar. Xbox One Elite-kontrollerna är inte riktigade till folk med en normal budget och behov.

Ingen uppdaterad Elite-kontroller för min dock, nuvarande fungerar bra nog och är tillräckligt trådlös med adapter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonasT:

Den ursprungliga Elite-kontrollen är troligtvis det bästa köpet jag gjort gällandes kringutrustning. Använder egentligen inte någon av extrafinesserna utöver den bytbara D-plattan, men kvaliteten och känslan fasen svårslagen.

Tycker det är kul att de väljer att utveckla konceptet vidare, men är dock inte direkt intresserad av några av de nya finesserna. Föredrar faktiskt det gamla systemet med utbytbara AA-batterier istället för en inbyggd laddbart. Sen är drygt 2 000 kronor OHYGGLIGT mycket pengar för en handkontroll.

Jag har läst tillräckligt många artiklar från folk som tycker inbyggda ickeutbytbara batterier är bättre än lösningar som använder AA och AAA-batterier att jag nog är på gränsen att få hjärnblödning.

Jag kör min Elite-kontroller rätt avskalat i dagsläget. Padlarna är borttagna, kör vanligt styrkors men den längre styrspaken på höger analog spak. Jag upplever att den ger något ökad precision mot de vanliga kortare.

Permalänk
Medlem

"Priset blir 2 199 kronor inklusive moms"

HAHAHAHA.. spelar ingen roll hur bra den är, för det priset kissar jag hellre på ett elstängsel än köper den.
Det är tur att alla överprisade grafikkort och andra produkter inte behövs för att kunna spela, än.

Jag önskar verkligen att alla som har turen att kunna lägga ut så här mycket pengar vägrade att köpa och på så vis sända en signal att priset är löjligt högt. Tar vi bort tusen kronor på priset så är det fortfarande för högt men mer överkomligt och försvarbart om den håller och är relevant i några år.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag inser att jämförelsen haltar något, men min gamla TAC2:a kommer överleva både mig och nästa kärnvapenkrig. Någon muterad kackerlacka kan säkert få glädje av den i en avlägsen framtid. Rent generellt var ju joystickarna runt sent 80-tal till tidigt 90-tal byggda för att klara även den sämsta förlorarens allra strängaste betongväggar.

Mot den bakgrunden är jag svalt inställd till priset. Premiumprodukter kan gott ha ett premiumpris, men i min värld håller en premiumprodukt längre än 6-8 månader och är inte beroende av en degenererande strömkälla.

Permalänk
Inaktiv

@aMp: Ja det tycker du.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JBerger:

..förutom precisionen av en mus då?

No shit. För att vara en kontroll har den allt man kan tänkas vilja ha

Permalänk
Avstängd

Jag ser att Microsoft använder sig av samma priskonsult som Apple och NVIDIA i detta fall!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem