Skrivet av anon301768:
De som skulle behövas är likvärdiga bilar, dom borde göra som i Indycar, en chassitillverkare så alla har samma bil men motor får dom använda egna då skulle F1 bli betydligt roligare att se på, som de är nu så spelar de noll roll om du är bästa föraren i världen om du hamnar i fel stall, just därför som Lewis Hamilton aldrig kommer vara på min 10 top lista med bästa förare genom tiderna, han har aldrig behövt bygga upp ett stall från grunden, han kommer inseglande till ett team som presis börjar ligga i topp och han behöver inte göra så mycket annat en att köra, skulle vi sätta Hamilton i den sämsta bilen så skulle han vara sämst helt enkelt och de är just därför F1 är så sjukt tråkigt, bilen är typ 80-90% nuförtiden, föraren kan vara en medelmåtta och ändå lyckas.
Inför även tankning och enhetsdäck, alla kör på ett och samma däck och bort med virtuell gul flagg, låt förarna samlas ihop efter pacecar så får vi ännu mera spänning, F1 måste inse att utan tittare och publik så kan dom ej fortsätta, dom måste göra sporten mer publikvänlig och få in mer spänning, som de är nu så kan man se första 3-4 varven sen kan man lugnt slå av teven för sannolikheten att något ska hända är lika med noll.
En oerhörd förenkling av verkligheten.
För det första så tycker jag att man ofta kan se oerhörda skillnader förare emellan. Hamtilton vs Bottas (de två föregående säsongerna, främst förra), Hamilton vs Kovalinen, Magnussen vs Grosjean, Verstappen vs Gasly, Perez vs Stroll, Ricciardo vs Vettel (i RBR), Raikkonen vs Giovinazi, Alonso vs typ alla (förutom kanske Hamilton i McLaren), Vettel vs Webber... Behöver jag fortsätta? Förarna uppvisar i varje race att de besitter olika styrkor/svagheter. Vissa är oerhört bra på att hålla liv i däcken (Ricciardo), vissa är oerhört bra på att kvala (typiskt sett Hamilton), vissa är bra på att köra offensivt och hitta luckor för omkörning (Kobayashi och Verstappen, i de fall han inte kör alldeles för aggressivt och kraschar).
Hamilton är definitivt en av de bästa F1-förarna genom tiderna. Det har han bevisat otaliga gånger (och det bekräftas av de som verkligen kan formel 1). Är det nödvändigtvis en slump att McLaren sjönk som en sten och Mercedes flöt upp som en kork precis den säsongen Hamilton bytte stall? Visst, Mercedes hade påbörjat en uppbyggnad av stallet sedan något år och förberett sig för det nya motorreglementet (som de dominerat), men även Hamiltons första år (alltså gamla motorreglementet) var en uppsving jämfört med tidigare år och jag tror definitivt att Hamilton var en bidragande faktor till detta.
Jag tycker inte Formel-1 ska gå över till någon slags enhets-bilar. Den tekniska kriget och utvecklingen mellan stall är i min mening en av grundbultarna i F1. Absolut, gör mindre och ointressanta delar standardiserade, men låt det för guds skull inte bli "standard-bilar" med bara olika motorer! Det har mer eller mindre rått dominans i F1 under alla tider. Nu är det Mercedes med 5 raka vinster (på god väg mot 6), innan dess så var det RBR med 4 raka och före det så hade Ferrari en storhetstid, etc. Sedan 1984 så har bara 8 stall vunnit VM, och då ingår Brown med 1 vinst, samt Renault och Benetton med 2 vardera. Resterande (30+) vinster kan delas ut på Mercedes, RBR, Ferrari, McLaren och Williams. Dominans??? Oh yes!
Sen håller jag absolut med om att det inte är så roligt när ett team total-dominerar, som Mercedes ofta gjort nu på sistone. Det är betydligt mer spännande om fighten står mellan Ferrari, RedBull och Mercedes. Dock så tycker jag att de ändå varit okej de senaste säsongerna. Det har endera varit relativt bra fighter mellan Ferrari och Mercedes, eller så har det varit bra intern fight i teamet (Hamilton vs Rosberg). Men det stora problemet ligger i min mening i själva reglementet och bilarnas design. Det är oerhört svårt att följa en bil tätt bakom på grund av det rådande aero-konceptet. Detta är alltså oavsett om du har enhets-bilar eller ej. Men detta arbetar man ju med att lösa till det nya reglementet från 2021.