Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SilenceLotto:

Ja. När det bara handlar om ett stall som kan vinna blir det snabbt tråkigt. Mercedes får gärna vinna, men då måste det vara en spännande fight.
Highlights av loppen i år (förutom Bahrain) är typ första varvet av varje race. Sedan behöver man ej se mer.
Liberty Media behöver nog kolla på Formula E för lite mer spänning, annars kommer F1 intresset sakta men säkert dö ut.

De som skulle behövas är likvärdiga bilar, dom borde göra som i Indycar, en chassitillverkare så alla har samma bil men motor får dom använda egna då skulle F1 bli betydligt roligare att se på, som de är nu så spelar de noll roll om du är bästa föraren i världen om du hamnar i fel stall, just därför som Lewis Hamilton aldrig kommer vara på min 10 top lista med bästa förare genom tiderna, han har aldrig behövt bygga upp ett stall från grunden, han kommer inseglande till ett team som presis börjar ligga i topp och han behöver inte göra så mycket annat en att köra, skulle vi sätta Hamilton i den sämsta bilen så skulle han vara sämst helt enkelt och de är just därför F1 är så sjukt tråkigt, bilen är typ 80-90% nuförtiden, föraren kan vara en medelmåtta och ändå lyckas.
Inför även tankning och enhetsdäck, alla kör på ett och samma däck och bort med virtuell gul flagg, låt förarna samlas ihop efter pacecar så får vi ännu mera spänning, F1 måste inse att utan tittare och publik så kan dom ej fortsätta, dom måste göra sporten mer publikvänlig och få in mer spänning, som de är nu så kan man se första 3-4 varven sen kan man lugnt slå av teven för sannolikheten att något ska hända är lika med noll.

Permalänk
Medlem

En lösning för att jämna till det är att lägga på x antal kilo på bilen per inkörd poäng.
1 poäng per kg innebär 100-200kg extra på toppbilarna jämfört med övriga, och det gör större skillnad än vad man kan tro. Det lär kanske inte leda till annat resultat i slutändan, men ett något jämnare fält där ingen sticker ut överlägset bör det bli .

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

De som skulle behövas är likvärdiga bilar, dom borde göra som i Indycar, en chassitillverkare så alla har samma bil men motor får dom använda egna då skulle F1 bli betydligt roligare att se på, som de är nu så spelar de noll roll om du är bästa föraren i världen om du hamnar i fel stall, just därför som Lewis Hamilton aldrig kommer vara på min 10 top lista med bästa förare genom tiderna, han har aldrig behövt bygga upp ett stall från grunden, han kommer inseglande till ett team som presis börjar ligga i topp och han behöver inte göra så mycket annat en att köra, skulle vi sätta Hamilton i den sämsta bilen så skulle han vara sämst helt enkelt och de är just därför F1 är så sjukt tråkigt, bilen är typ 80-90% nuförtiden, föraren kan vara en medelmåtta och ändå lyckas.
Inför även tankning och enhetsdäck, alla kör på ett och samma däck och bort med virtuell gul flagg, låt förarna samlas ihop efter pacecar så får vi ännu mera spänning, F1 måste inse att utan tittare och publik så kan dom ej fortsätta, dom måste göra sporten mer publikvänlig och få in mer spänning, som de är nu så kan man se första 3-4 varven sen kan man lugnt slå av teven för sannolikheten att något ska hända är lika med noll.

Vilka förare har byggt upp stall från början och aldrig flyttat i modern tid? Toppstallen kan få vilka förare de vill finns en anledning Mercedes valde Hamilton. Han hade liksom lyckats bli världsmästare första året i McLaren och slagit Fernando Alonso och lyckats hyfsat i karting i yngre år.

Men som du säger det är så stor skillnad mellan bilarna finns ju aldrig någon tanke på att något annat än topp teamen ska lyckas hamna på pallen ens men Valteri Bottas blev bara femma i en mercedes i fjol så de måste fortfarande prestera!

För min del är det skön återhämtningsunderhållning. Man ser starten sen dåsar man av från och till. Sällan någon stress man kommer missa något. I slutändan har man kanske sett en fjärdedel av loppet mer eller mindre beroende på hur tuff arbetsvecka man haft. Indycar ex är absolut mindre förutsägbart svårt se vem som håller bäst koll på däcken men jag vet inte tycker inte racing har så stort underhållningsvärde att kolla på egentligen det är bättre att utöva själv framför datorn. Ger mycket mer än att titta på.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Slut på tid? huh kollade vi på samma kval.

Leclerc var tillbaka inne i garaget innan Vettel trots fadäsen med vägningskontrollen. Nej det var Ferrari som sumpade det, som vanligt. Verkar som att Leclerc verkligen fått ta över Räikkönens plats i Ferrari. Det var 4.30 när Leclerc var tillbaka i garaget, Vettel körde av banan och in i depån vid 3.15 kvar.

Ja, Ferrari trodde att CL hade varit snabb nog.
Och när dom såg att det skulle bli nära så var det för sent att göra nånting åt det.
D.v.s. "Slut på tid, dom chansade och förlorade."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Vilka förare har byggt upp stall från början och aldrig flyttat i modern tid? Toppstallen kan få vilka förare de vill finns en anledning Mercedes valde Hamilton. Han hade liksom lyckats bli världsmästare första året i McLaren och slagit Fernando Alonso och lyckats hyfsat i karting i yngre år.

Men som du säger det är så stor skillnad mellan bilarna finns ju aldrig någon tanke på att något annat än topp teamen ska lyckas hamna på pallen ens men Valteri Bottas blev bara femma i en mercedes i fjol så de måste fortfarande prestera!

För min del är det skön återhämtningsunderhållning. Man ser starten sen dåsar man av från och till. Sällan någon stress man kommer missa något. I slutändan har man kanske sett en fjärdedel av loppet mer eller mindre beroende på hur tuff arbetsvecka man haft. Indycar ex är absolut mindre förutsägbart svårt se vem som håller bäst koll på däcken men jag vet inte tycker inte racing har så stort underhållningsvärde att kolla på egentligen det är bättre att utöva själv framför datorn. Ger mycket mer än att titta på.

Schumacher kom till Ferrari då dom låg i botten och blev till slut världsmästare flera år efter att han byggt upp stallet, han har också varit med och byggt upp Mercedes från början men slutade presis då dom började bli bra.

Permalänk
Medlem

Monaco står återigen för det tråkigaste racet hittills på säsongen.
Inser varför förarna tycker att det är så kul, men för oss tittare? rena sömnpillret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

De som skulle behövas är likvärdiga bilar, dom borde göra som i Indycar, en chassitillverkare så alla har samma bil men motor får dom använda egna då skulle F1 bli betydligt roligare att se på, som de är nu så spelar de noll roll om du är bästa föraren i världen om du hamnar i fel stall, just därför som Lewis Hamilton aldrig kommer vara på min 10 top lista med bästa förare genom tiderna, han har aldrig behövt bygga upp ett stall från grunden, han kommer inseglande till ett team som presis börjar ligga i topp och han behöver inte göra så mycket annat en att köra, skulle vi sätta Hamilton i den sämsta bilen så skulle han vara sämst helt enkelt och de är just därför F1 är så sjukt tråkigt, bilen är typ 80-90% nuförtiden, föraren kan vara en medelmåtta och ändå lyckas.
Inför även tankning och enhetsdäck, alla kör på ett och samma däck och bort med virtuell gul flagg, låt förarna samlas ihop efter pacecar så får vi ännu mera spänning, F1 måste inse att utan tittare och publik så kan dom ej fortsätta, dom måste göra sporten mer publikvänlig och få in mer spänning, som de är nu så kan man se första 3-4 varven sen kan man lugnt slå av teven för sannolikheten att något ska hända är lika med noll.

En oerhörd förenkling av verkligheten.

För det första så tycker jag att man ofta kan se oerhörda skillnader förare emellan. Hamtilton vs Bottas (de två föregående säsongerna, främst förra), Hamilton vs Kovalinen, Magnussen vs Grosjean, Verstappen vs Gasly, Perez vs Stroll, Ricciardo vs Vettel (i RBR), Raikkonen vs Giovinazi, Alonso vs typ alla (förutom kanske Hamilton i McLaren), Vettel vs Webber... Behöver jag fortsätta? Förarna uppvisar i varje race att de besitter olika styrkor/svagheter. Vissa är oerhört bra på att hålla liv i däcken (Ricciardo), vissa är oerhört bra på att kvala (typiskt sett Hamilton), vissa är bra på att köra offensivt och hitta luckor för omkörning (Kobayashi och Verstappen, i de fall han inte kör alldeles för aggressivt och kraschar).

Hamilton är definitivt en av de bästa F1-förarna genom tiderna. Det har han bevisat otaliga gånger (och det bekräftas av de som verkligen kan formel 1). Är det nödvändigtvis en slump att McLaren sjönk som en sten och Mercedes flöt upp som en kork precis den säsongen Hamilton bytte stall? Visst, Mercedes hade påbörjat en uppbyggnad av stallet sedan något år och förberett sig för det nya motorreglementet (som de dominerat), men även Hamiltons första år (alltså gamla motorreglementet) var en uppsving jämfört med tidigare år och jag tror definitivt att Hamilton var en bidragande faktor till detta.

Jag tycker inte Formel-1 ska gå över till någon slags enhets-bilar. Den tekniska kriget och utvecklingen mellan stall är i min mening en av grundbultarna i F1. Absolut, gör mindre och ointressanta delar standardiserade, men låt det för guds skull inte bli "standard-bilar" med bara olika motorer! Det har mer eller mindre rått dominans i F1 under alla tider. Nu är det Mercedes med 5 raka vinster (på god väg mot 6), innan dess så var det RBR med 4 raka och före det så hade Ferrari en storhetstid, etc. Sedan 1984 så har bara 8 stall vunnit VM, och då ingår Brown med 1 vinst, samt Renault och Benetton med 2 vardera. Resterande (30+) vinster kan delas ut på Mercedes, RBR, Ferrari, McLaren och Williams. Dominans??? Oh yes!

Sen håller jag absolut med om att det inte är så roligt när ett team total-dominerar, som Mercedes ofta gjort nu på sistone. Det är betydligt mer spännande om fighten står mellan Ferrari, RedBull och Mercedes. Dock så tycker jag att de ändå varit okej de senaste säsongerna. Det har endera varit relativt bra fighter mellan Ferrari och Mercedes, eller så har det varit bra intern fight i teamet (Hamilton vs Rosberg). Men det stora problemet ligger i min mening i själva reglementet och bilarnas design. Det är oerhört svårt att följa en bil tätt bakom på grund av det rådande aero-konceptet. Detta är alltså oavsett om du har enhets-bilar eller ej. Men detta arbetar man ju med att lösa till det nya reglementet från 2021.

Permalänk
Medlem

hahaha problemet med kortveckor, man tror att det är f1 imorgon när det i själva verket är om tre dagar.

Så merca 1-2 incomming in Canada?

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir ett bra race. Kvalet var spännande i alla fall och bjöd på lite överraskningar.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Fulci:

Hoppas det blir ett bra race. Kvalet var spännande i alla fall och bjöd på lite överraskningar.

Hoppas på en bra fight mellan Hamilton och Vettel utan incident på första varvet. Ska också bli skoj att se hur Verstappen tar sig upp genom fältet.

Permalänk
Medlem

Än en gång så fuckar f1tv.com upp det... Snacka om skittjänst...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Väldigt ospännande race tyvärr.

Permalänk
Inaktiv

Kollar Nascar istället.

Permalänk
Medlem

Väldigt hårt straff för Vettel, personligen skulle jag säga att det är fel beslut domaren tar.

Skrivet av anon301768:

Kollar Nascar istället.

Du kanske menar IndyCar om det är openwheel du tänker på?

Permalänk
Medlem

Toto Wolff skickade antagligen över några miljoner till domaren.
Vart skulle Vettel tagit vägen egentligen?

FIA tar död på sporten.

Ser detta som en vinst för Vettel.

//Ferrarifan

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

Nej det var rätt. Varför ska man ostraffat få missa chikaner och behålla placering genom att köra rakt fram ala monacochikanen? Missar man en chikan och hamnar utanför banan ska man aldrig få gå in i racelinjen utan att riskera bestraffning. Han måste ge plats.

Det är lite inkonsekvent för f1 att inte låta förare missa chikaner och blocka hur de vill så ur den aspekten blev det kanske inte konsekvent

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Nej det var rätt. Varför ska man ostraffat få missa chikaner och behålla placering genom att köra rakt fram ala monacochikanen? Missar man en chikan och hamnar utanför banan ska man aldrig få gå in i racelinjen utan att riskera bestraffning. Han måste ge plats.

Det är lite inkonsekvent för f1 att inte låta förare missa chikaner och blocka hur de vill så ur den aspekten blev det kanske inte konsekvent

Fast det du missar är att han blir passagerare när han kommer ut på banan igen med tanke på hans däck är fulla av gräs och han har inget grepp alls.

Som jag ser det är det inte med uppsåt han stänger för Hamilton utan det är effekten utav dåligt grepp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Nej det var rätt. Varför ska man ostraffat få missa chikaner och behålla placering genom att köra rakt fram ala monacochikanen? Missar man en chikan och hamnar utanför banan ska man aldrig få gå in i racelinjen utan att riskera bestraffning. Han måste ge plats.

Det är lite inkonsekvent för f1 att inte låta förare missa chikaner och blocka hur de vill så ur den aspekten blev det kanske inte konsekvent

Det finns inget rätt domslut för den situationen. Vetle gjorde fel, men om det förtjänar 5 sekunder vågar jag inte uttala mig om.

Dock fick man det återigen bekräfta att Vetle inte klarar pressen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av F0rss:

Fast det du missar är att han blir passagerare när han kommer ut på banan igen med tanke på hans däck är fulla av gräs och han har inget grepp alls.

Som jag ser det är det inte med uppsåt han stänger för Hamilton utan det är effekten utav dåligt grepp.

Instämmer till denna bedömningen av det som hände. Ju fler gånger jag såg det desto tydligare blev det att Vettel ska vara lycklig som inte hamnade i muren. Förstår dock Hamiltons reaktion och känsla av att han blev blockerad med avsikt.

Tycker även det var lite osportslig radio från Mercedes, de fick domslutet, de behöver inte förstärka det genom att gratulera Lewis till att att han tvingat fram misstaget.

Permalänk
Medlem

I detta fallet fanns det ingen riktig vinnare.

Ibland är det enklare att helt enkelt klassa det som en "racing incident" och konstatera att i längden så kan det jämna ut sig.

Alternativet hade varit att sätta bilen i väggen i det läget, och då hade det blivit riktigt stökigt.

Permalänk
Medlem

Om man skall hårdra det hela så begick Vettel ett misstag som tyvärr för honom resulterade i ett 5sec straff. Sen kan man diskutera ifall straffet var korrekt eller ej till döddagar men det var Vettel som själv som skapade situationen. Hade han kört bättre så hade han vunnit.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av F0rss:

Väldigt hårt straff för Vettel, personligen skulle jag säga att det är fel beslut domaren tar.

Du kanske menar IndyCar om det är openwheel du tänker på?

Nä kollade Nascar, men de blev inställt på grund av regn.

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt så är beslutet gällande Vettel rätt enligt reglerna då det var en unsafe return till banan efter hans miss. Men man måste få göra misstag utan att få ett straff från domarna, sporten/FIA är på väg åt helt fel håll.

Jag hoppas att det bli en diskussion efter det som hände den här helgen så att vi får se mer hjul mot hjul racing i framtiden utan att förarna ska behöva oroa sig för straff.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Som tidigare nämnt så är beslutet gällande Vettel rätt enligt reglerna då det var en unsafe return till banan efter hans miss. Men man måste få göra misstag utan att få ett straff från domarna, sporten/FIA är på väg åt helt fel håll.

Jag hoppas att det bli en diskussion efter det som hände den här helgen så att vi får se mer hjul mot hjul racing i framtiden utan att förarna ska behöva oroa sig för straff.

Vettel blev inte bestraffad för missad inbromsning. Han var fullt tillåten att göra misstag. Bara för hans medvetna blockning och unsafe rejoin när han kom tillbaks och gjorde allt för att hålla sig före Lewis! Alternativet var ju inte muren han var ju tvungen att ratta ut för att kunna blocka effektivare. Muren var på höger inte vänster sida.

Hur ska full tillåtelse att blocka och preja av bilar in i muren leda till mer wheel to wheel racing?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vettel blev inte bestraffad för missad inbromsning. Han var fullt tillåten att göra misstag. Bara för hans medvetna blockning och unsafe rejoin när han kom tillbaks och gjorde allt för att hålla sig före Lewis! Alternativet var ju inte muren han var ju tvungen att ratta ut för att kunna blocka effektivare. Muren var på höger inte vänster sida.

Hur ska full tillåtelse att blocka och preja av bilar in i muren leda till mer wheel to wheel racing?

Har ingen aning om din erfarenhet inom motorsport men Vettel hade inte mycket att säga till om. Bromsar du eller styr på gräs så är du en passagerare och kommer med stor sannolikhet snurra, så Vettel gjorde det enda vettiga och släppte gasen och lät bilen fortsätta i den riktning den hade. När han väl kommer ut på banan så hoppar ju bilen till och bakvagnen är på väg att släppa, Vettel har full motstyrning vilket man ser på onboard kameran för att undvika köra in i muren eller snurra runt.

Precis som Vettel säger i radioklippet så finns det inte mycket han kan göra annorlunda i den situationen om han vill undvika muren.

Och jag säger det här trots att jag tillhör team Lewis.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Om det var rätt att vettel fick 5 sec straff för missen i chikanen så borde även Ham ha fått det i Monaco när han hade Max i hasorna och han körde rakt igenom.
Min åsikt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Det var lite väntat misstag av Vettel, har kan inte riktigt hålla ihop det längre känns det som. Men jag tycker att 5 sek var lite i överkant. Som många säger, att försöka gå på gasen och svänga bort från Hamilton direkt hade nog bara slutat med en smäll i väggen. Racet blev otroligt tråkigt efter den bestraffningen och Mercedes fick sin vilja igenom igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Om det var rätt att vettel fick 5 sec straff för missen i chikanen så borde även Ham ha fått det i Monaco när han hade Max i hasorna och han körde rakt igenom.
Min åsikt

Skickades från m.sweclockers.com

Inte samma sak, Vettel fick straff pga. att han nästan rammade Hamilton in i muren när han kom på banan igen. I Monaco blev Hamilton påkörd av Verstappen så han missade chikanen.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Inaktiv

För mycket regler i F1, dom borde lätta på de lite, blir så tråkigt när domare hela tiden ska bestämma utgången av ett race, i slutändan jämnar de ut sig, nascar till exempel låter dom de mesta vara, många race där tvåan har tryckt ledaren av banan utan att bli bestraffad, nu går de ju inte att jämföra riktigt för en F1 bil är inte gjord för sånt men endå så borde dom bestraffa mindre, jag har kollat F1 enda sen Sennas tid och före Schumacher började i F1 och de var sällan någon blev bestraffad på den tiden, dom lät förarna kriga som dom ville, som Senna sa att finns de en lucka då tar man den och gör man inte de då är man ingen racing förare.

Permalänk
Medlem

Vansinnigt att ge Vettel ett straff. Han kämpade ju för att inte parkera i väggen. Hade han bara släppt ratten och inte gjort något hade han suttit i muren, förmodligen hade hamilton fastnat i skiten han också.

Ni som säger att det är rätt att ge Vettel ett straff ska nog ut från era tvspel och provaköra att något med fyra hjul i verkligheten. Lådbil räcker om ni saknar körkort.

Vettel var passagerare och gjorde allt för att slippa muren, dvs en kollision.

Skickades från m.sweclockers.com