Laptop till universitet max 10000?

Permalänk

Laptop till universitet max 10000?

Hej.
Tänkte köpa en laptop till min dotter som fyller 20 och ska börja studera.
Som rubriken lyder så är jag ute efter en laptop för max 10000 gärna billigare som skulle fungera bra.

Mvh/ Johan

Permalänk
Sötast

Hade personligen kört på en dell latitude, enormt mycket för pengarna och hög kvalitet.

Permalänk
Medlem

Vad ska hon läsa för något?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle vänta på lanseringen av Project Athena.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henning73:

Hej.
Tänkte köpa en laptop till min dotter som fyller 20 och ska börja studera.
Som rubriken lyder så är jag ute efter en laptop för max 10000 gärna billigare som skulle fungera bra.

Mvh/ Johan

https://shop.inrego.se/barbara/dell-latitude-e7470

Spara pengar och på miljön. Det är en underbar laptop. Lägg resterande 4000kr på Dropbox i 40 månader.
Så har hon backup och bra filhantering under studierna. Brukar vara där skon klämmer när det gäller folk som prioriterar fel
inför studier och annat viktigt.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av Napoleongl:

Vad ska hon läsa för något?

Skickades från m.sweclockers.com

Logopedprogrammet. Så tror inte det behöver vara så höga krav på grafik och sånt.

Permalänk
Skrivet av AkUs:

https://shop.inrego.se/barbara/dell-latitude-e7470

Spara pengar och på miljön. Det är en underbar laptop. Lägg resterande 4000kr på Dropbox i 40 månader.
Så har hon backup och bra filhantering under studierna. Brukar vara där skon klämmer när det gäller folk som prioriterar fel
inför studier och annat viktigt.

Låter intressant, då hon försöker vara miljömedveten. Ska kolla lite mer på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henning73:

Låter intressant, då hon försöker vara miljömedveten. Ska kolla lite mer på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör själv latitude-e7490 som jobb dator sedan 3 år. Fungerar riktigt bra men batteri tiden är väll inget att hänga i granen. Kanske 3-4h vid normal använing.

Nu när jag goolar så verkar det finnas två olika batterier. Värt att kika vilken man köper.

EDIT: Tänkte föreslå en macbook också men efter sätt vad man får för pengarna idag så är det bara hålla sig borta!.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag är precis klar med min examen.

Är det en ny data så kommer hon nog ganska långt på vilken som helst. Det som är jobbigt är när datorerna är gamla och sega och fylld med med gamla trötta program och aldrig uppstädade. Det är skönt att ha flyt i grejerna. Upplysta tangenter kan vara en fördel när man jobbar sent på kvällar eller i dunkla miljöer. SSD-Hårddisk ger allmän skjuts.

Dropbox är inte dumt heller, det har jag använt en del för att att samla pdf'er, dokument, inspelningar och annat skolmaterial. På andra sidan erbjuder Google lite gratis lagring. Vi hade ett skol konto som var kopplat till Google.

Möjligtvis kommer hon kunna komma åt officepaketet via sin utbildning, så du kanske kan vänta med att köpa det.

Min sambo hade en Chromebook under sin högskoleutbildning. Hon tycker det funkade okej. De är ju väldigt billiga. Jag har använt Google docs otroligt mycket i min utbildning så det rimmar ju med en Chromebook.

Jag har även haft väldigt mycket nytta av av en fräsch ipad som komplement. Ipad med tillhörande tangentbord kanske skulle ha funkat men en laptop är ju sweet.

Önskar dig och henne lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-13700K, GPU: Nvidia GeForce RTX 2080 OC Dual
Chassi: Fractal Design Define S2, Moderkort: ASUS PRIME Z690-A
RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY, SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Gold, CPU-kylare: Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Kör själv latitude-e7490 som jobb dator sedan 3 år. Fungerar riktigt bra men batteri tiden är väll inget att hänga i granen. Kanske 3-4h vid normal använing.

Nu när jag goolar så verkar det finnas två olika batterier. Värt att kika vilken man köper.

EDIT: Tänkte föreslå en macbook också men efter sätt vad man får för pengarna idag så är det bara hålla sig borta!.

Det är väldigt trendigt bland studenterna att flasha omkring med en data med lysande Apple logo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-13700K, GPU: Nvidia GeForce RTX 2080 OC Dual
Chassi: Fractal Design Define S2, Moderkort: ASUS PRIME Z690-A
RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY, SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Gold, CPU-kylare: Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX White

Permalänk

Tack för alla tips och förslag.
Ska titta runt lite vad jag hittar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

https://shop.inrego.se/barbara/dell-latitude-e7470

Spara pengar och på miljön. Det är en underbar laptop. Lägg resterande 4000kr på Dropbox i 40 månader.
Så har hon backup och bra filhantering under studierna. Brukar vara där skon klämmer när det gäller folk som prioriterar fel
inför studier och annat viktigt.

Mycket bra tips. Två passusar.
1. Batteriet på en begagnad laptop kan vara allt från perfekt till nära dött, bra att ha en reserv om nytt batteri behöver inköpas.
2. Molnlagring kan ingå i studierna så det är inte säkert att man måste skaffa något eget dropboxkonto. Det man får gratis från Google eller Microsoft med deras gratiskonton kan räcka.

Permalänk

Hennes syster hittade dessa två. Nån som kan vara nåt att ha?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4935893https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4573874

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henning73:

Rent specmässigt är de bättre en den rekommendera begagnade Dellen, lite moderna processor, bättre upplösning och framförallt, dubbelt så stor SSD. Jag är inte så förtjust i den begagnades upplösning, 1366x768 känns lite förlegat. Personligen tycker jag prisskillnaden är till de nyas fördel men det är en smaksak.

Permalänk

Macbook pro då den kommer vara gratis nästan.

Köpte en Beg för 10 000kr och sålde 3 år senare för 9500.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Jag brukar välja det filter jag vill ha och sortera på inkom till prisjakt för att slippa gammalt mög.
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s406425679&o=inkom...

Permalänk
Medlem

Ja den jag länkar är en gamingdator så kanske går bort men bra spec för pengarna tycker jag. Kunde vart en 256Gb ssd då men.

https://www.dustinhome.se/product/5011138483/pavilion-gaming-...

//Bikerrog

Permalänk
Medlem

Röstar själv på zenbook - Lättare och smidigare för en student.
I alla kategorier är det lätt att glida ner i sämre budget modeller
Zenbook är bättre än vivobook tex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Mycket bra tips. Två passusar.
1. Batteriet på en begagnad laptop kan vara allt från perfekt till nära dött, bra att ha en reserv om nytt batteri behöver inköpas.
2. Molnlagring kan ingå i studierna så det är inte säkert att man måste skaffa något eget dropboxkonto. Det man får gratis från Google eller Microsoft med deras gratiskonton kan räcka.

1. Där är garanti. Märker man kvaliten på batteriet suger får du det ubytt direkt. De som sysslar med beg grejer har detta på hög och är oftast mera intresserade av att göra dig som kund nöjd än ny försäljarna.

2. Ska man ha 100% koll så har man koll på sina egna tjänster. Har studierna någon form av molnlagring så använder man bara det för att checka in o få betyg. Dessutom kan man också skapa en del privata dokument som t.ex. foto och annat under studie tiden som man vill behålla (Eller inte visa skolan... inspark? :-).

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs