AMD Radeon VII - Prestanda, Ljudnivå, Mining, Överklockning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

@Boggus: Artefakter kan ha med minnet att göra ibland. Testa med att klocka ner minnet och ev. även minska volten. Om det hjälper innebär det att minnena är inte korrekta.
Att det syns i vissa spel och inte i andra kan ha med att om just de själva "trasiga" minnet (eller kontrolern) används eller ej i just de scenariot. Att köra på max inställningar med högsta minnesanvändning och upplösning brukar fylla minnet mer.

Hursom, om artefakterna beror på hårdvaran så är det inget att ha då det tenderar att bli sämre med tiden (iaf för mig)

Testade med att dra ner minnet till 900 och 800 mhz samt minska volten till core till 1050mV. Samma glitchiga skuggor i samma område i Sunset Overdrive.

Får köra igång lite fler spel under helgen. Jag har ingen aning om det här beror på att kortet är trasigt eller om det är mjukvaru-relaterat. Datorn är iaf stabil och krashar inte så länge jag har Wattman på standard inställningar under manual.

Permalänk
Medlem

Mitt kort kraschade med automatisk undervolt när jag testade det förut så undervolta det manuellt. mitt kort funkar ner till 975mV i vissa spel men för att det ska vara 100% stabilt oavsett spel så kör jag strax över 1000mV. Tycker det ser ut som en drivrutinsbugg i videoklippet.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

Har undervoltat kortet till till 1015mV och kört Heaven och Timespy utan några krasher eller artifakter. Hotspot ligger på mellan 95 till 100 grader.

Provade 1000mV med power limit på 0 men då började Heaven bete sig lite underligt med mindre frysningar och smärre artifakter. Kan förmodligen prova 1010mV och lägre men är nöjd för nu.

Kört Doom 2016 i 1440p Ultra som fyller ut VRAM till runt 12gb, allt har flytit på bra, inga artifakter, drops eller krasher. Jag lutar mot att konstigheterna i Sunset Overdrive är drivar-relaterat för nu.

Permalänk
Medlem

För de som undervoltar och tycker det är skakigt. Dra ned powerlimit istället 5-10% och behåll annat stock så kraschar det aldrig. Tror detta är den absolut mest problemfria slidern om man vill producera mindre värme utan krascher i spel.

Ps. Ladda ned 1.06 BIOS från AMD avsevärd skillnad i stabilitet och fläktnivå korrekthet.

Permalänk
Medlem

Jag har Radeon VII och känner att det inte är så stor skillnad mellan detta och Vega 56 i spel ?!

Visa signatur

AMD Ryzen 2700X | DDR4 32 GB Ram @ 3000 mhz | 250GB M.2 SSD | 500GB M.2 SSD | 2 x 480GB SSD | Radeon Vega 56 | Windows 10 Pro 64 bitars |

Permalänk
Medlem

Funderar på att skicka in mitt Radeon VII på garanti. Jag har återkommande problem med glitchiga skuggor och texturer i vissa spel (inte lika illa som Sunset Overdrive, se mitt tidigare inlägg). De visar sig ofta som ett shacknät av fyrkantor i skuggor eller texturer.
Exempel 1 - Far Cry 4 - Se på den vita muren samt popin av texturer på berget till höger.

Exempel 2 - Far Cry 4 - Samma fyrkanter som poppar up i skuggorna på trappen.

Min tidigare Sunset Overdrive video - Talar för sig själv.

Permalänk
Medlem

Ser mer ut som en bug, mipmap / texture lod problem med själva spelet eller drivrutinernas implementation. Ibland brukar buggarna vara i samband med skuggor.
Testa med olika inställningar i spelet och i radeon settings, skuggor, filter, AO m.m.

Hade det varit fysiskt fel på kortet, t.ex. minnena, så hade artefakten sett annorlunda ut med massa regnbågsfärgade pixlar eller noise-aktiga mönster.

(jag antar att du har senaste drivrutinerna)

Edit: haha minnet är kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Ser mer ut som en bug, mipmap / texture lod problem med själva spelet eller drivrutinernas implementation. Ibland brukar buggarna vara i samband med skuggor.
Testa med olika inställningar i spelet och i radeon settings, skuggor, filter, AO m.m.

Hade det varit fysiskt fel på kortet, t.ex. minnena, så hade artefakten sett annorlunda ut med massa regnbågsfärgade pixlar eller noise-aktiga mönster.

(jag antar att du har senaste drivrutinerna)

Edit: haha minnet är kort

Jepp, senaste drivrutinen och har även provat flera tidigare. Har ändrat i princip alla inställningar i spelen utan någon effekt. Gällande texture lod så minns jag att jag pysslade i regedit för en herrans massa år sedan på en annan burk för att fixa något strul, så jag kan försöka damma av den gamla kunskapen och se om det blir bättre.

Edit// Ändrade texture lod i regedit nu, kört på ett par värden, positiva som negativa utan någon förändring.¨

Edit 2// Efter lite läsning på internet så verkar Far Cry 4 vara rätt agressiv med att fram och bort objekt i spelvärlden samt ha en väldigt pixelerad LOD shader. Så verkar vara en del av just detta spel. Jag får se om det går att tweaka bort.

Permalänk
Avstängd

Har nu blivit ägare till ett Radeon VII (7) började med att undevolta den till 1050 Volt och sänka fläktkurvan. Har spelat Total War Warhammer 2 med den hittills och det är en ganska skön skillnad ifrån Vega 64 reference.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Tänkte prova modden med att skruva fast ett par brickor på skurvarna på baksidan av kortet för att se över att kylarna kommer närmare GPU kärnan. Har någon av er provat på detta, samt hur fick ni tag på plastbrickorna?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boggus:

Tänkte prova modden med att skruva fast ett par brickor på skurvarna på baksidan av kortet för att se över att kylarna kommer närmare GPU kärnan. Har någon av er provat på detta, samt hur fick ni tag på plastbrickorna?

Har du testat detta än?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.