Klubben för ägare av Vega

Permalänk

@Kanzaki: Sorry för sent svar. Japp, 1623 är mål-frekvens på state 7. 1.025V (+50% power limit). Går dock bara upp till ca 1585 i praktiken. Vega 64 Nitro+, 72 grader under load (standardtemp för kortet, har hellre varmare och tystare än svalare och ljudligare).

Permalänk
Inaktiv

Har nu testat flasha Vega64 till mitt Vega54 och är ganska missnöjd med resultatet. Dock har jag dubbla Bios på kortet så på så sätt är det ju ingen förlust. Största fördelen är att jag inte är bunden till Vega 56's powerlimit på 250w längre, Vega64 drar ca 330w med originalinställning men fick ner det till 280 med undervolt.

Vega56- 1670mhz core, 920mhz memory undervoltat till 0,975v. 7325 graphics score i Time spy
Vega64- 1650mhz core, 1050mhz memory undervoltat till 0,975v. 7379 graphics score i Time spy

Edit: Det ser ju ut att vara avtagande effekt på memory clock. på 700 får jag ca. 7000 i score, på 900 och 1050 ungerfär 7350

Permalänk
Medlem

Beställde ett AMD system precis från Inet med datorbyggare för nån vecka sen. Väntar med spänning på att få hem min dator med en Vega 56 red dragon Hoppas att det håller måttet! Är det nån annan som har just red dragon?

Permalänk
Medlem

@riiitzzz: tyvärr inte testat själv, men vad jag läst är det top 4 kort av vega iaf. Nitro Red devil Pulse och Red Dragon.

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Har nu testat flasha Vega64 till mitt Vega54 och är ganska missnöjd med resultatet. Dock har jag dubbla Bios på kortet så på så sätt är det ju ingen förlust. Största fördelen är att jag inte är bunden till Vega 56's powerlimit på 250w längre, Vega64 drar ca 330w med originalinställning men fick ner det till 280 med undervolt.

Vega56- 1670mhz core, 920mhz memory undervoltat till 0,975v. 7325 graphics score i Time spy
Vega64- 1650mhz core, 1050mhz memory undervoltat till 0,975v. 7379 graphics score i Time spy

Edit: Det ser ju ut att vara avtagande effekt på memory clock. på 700 får jag ca. 7000 i score, på 900 och 1050 ungerfär 7350

Efter mkt testande med mitt 64 kom jag fram till att över 980mhz på hbm ger knappt något alls om man inte får upp core clock över 1750,

Du kan förövrigt inte under/övervolta minnet i wattman

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kalle@anka:

Efter mkt testande med mitt 64 kom jag fram till att över 980mhz på hbm ger knappt något alls om man inte får upp core clock över 1750,

Du kan förövrigt inte under/övervolta minnet i wattman

Nä tyvärr är det väl så. Jag har testat en del i Wattman men enligt mig är det ett riktigt skitprogram jämfört med MSI Afterburner, kommer inte ens i närheten av samma resultat i Wattman. Dessutom fungerar MSI afterburner även för Nvidia.

Som jag har förstått det finns det ingen riktig möjlighet i något program att få en verklig volt ändring på minnet annat än att flasha till vega 64 vilket höjer spänningen en aning.

En annan konstig detalj är att när jag skriver in 1650mhz så får jag allt mellan 1550-1600 under belastning, på mina tidigare kort har jag fått stadiga värden på det jag skrivit in.

Permalänk
Medlem

Hur mycket skillnad gör det egentligen att få Samsung minnen? Endast flash? Jag menar mina minnen går lätt upp i 950 utan problem och jag har inte Samsung. Core på 1750 gick också bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alrik:

Hur mycket skillnad gör det egentligen att få Samsung minnen? Endast flash? Jag menar mina minnen går lätt upp i 950 utan problem och jag har inte Samsung. Core på 1750 gick också bra.

Jag har samsung minnen i mitt Vega56 och jag kommer inte högre än 1050mhz med vega64bios

Permalänk

Precis byggt ihop min nya dator! Blev följande:

CPU: Ryzen 5 2600X
GPU: Sapphire Nitro+ Vega 64 8Gb
Moderkort: Asus Strix B450-F Gaming
RAM: Corsair Vengeance LPX 3200 Mhz 2x8 Gb

Samt lite annat smått och gott.

Spelar i 1440p och planen är att undervolta Vegat när jag får möjlighet. Enda spelet jag provat hittills är dock Dota 2 i 1440p och i princip allting på högsta, ligger på 120-130 FPS med GPU temp på 50-55 utan att ha gjort någonting med kortet. Mycket lägre än vad jag förväntade mig, även om Dota 2 inte är det mest krävande där ute.

Har även mitt RAM inställt på 3200 Mhz utan att ha ändrat timings eller volt på något sätt och det verkar hur stabilt som helst. Har kanske haft tur.

EDIT: Ljög tydligen där. Hade ställt in 3200 i bios men körde inte enligt det enligt CPU-Z och hade sjukligt höga timings. Gick in och ändrade till D.O.C.P i BIOS och nu kör de som de ska utan problem. Höjde mitt heaven benchmark score med 300 också!

Permalänk
Hjälpsam

@Hagbard§1234: AMD är prisvärt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Råkar någon ha koll på vad ett Vega 56 (uv/oc) kan prestera i jämförelse med ett RTX 2060? Det blir ny burk nu till Zen 2, och jag funderar lite på vad som är mest prisvärt om man vill spela 1080p 144hz och lite VR. Det finns ju en hel del benchmarks och annat, men resultaten verkar variera väldigt mycket.

Kommentarer om hur de olika modellern är uppskattas också. Mindfactory har just nu Asrocks och MSI:s blower-modeller för 229 euro, Gigabytes Gaming OC för 249 euro och Sapphires Pulse för 259 euro. Vad ska man köra på om man vill ha något som är prisvärt men samtidigt inte allt för högljutt?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Inaktiv

@Sando: Ska du ha en välventilerad låda så är Pulse ett bra val.
Hmm för att ge ett hum så kör jag mitt kort på 1680 och hbm2 på 1180.
Det flyter fint i t.e.x sekiro: shadow dies twice i 1440p på max settings.
Så för 1080p så är det nog CPU som sätter gränsen men tror inte att Zen2 håller tillbaka där heller så mycket. Tycket att ett Vega 56 för ca 2500 är prisvärt 😊

Ska underdagen testa öka min powerlimit lite till och se vad ja kan kräma ur mitt kort då den håller sig hyfsat sval i loop. 😊

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Vega är rätt mycket billigare än 2060 just nu, så är Vega i mina ögon ett bättre köp. Men beror helt på, spelar du endast fortnite så blir Nvidia bättre. Men du bör nog gå upp från blower style till pulse. Är ett väldigt trevligt kort för pengarna.

Permalänk
Medlem

Tur att kortet håller temperaturerna så bra.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon239600:

@Sando: Ska du ha en välventilerad låda så är Pulse ett bra val.
Hmm för att ge ett hum så kör jag mitt kort på 1680 och hbm2 på 1180.
Det flyter fint i t.e.x sekiro: shadow dies twice i 1440p på max settings.
Så för 1080p så är det nog CPU som sätter gränsen men tror inte att Zen2 håller tillbaka där heller så mycket. Tycket att ett Vega 56 för ca 2500 är prisvärt 😊

Ska underdagen testa öka min powerlimit lite till och se vad ja kan kräma ur mitt kort då den håller sig hyfsat sval i loop. 😊

Tack för tipset! Lådan är faktiskt öppen ännu, och jag funderar på allt mellan Corsair 270r (att) till midtower till en liten smidig node 202 (itx). Luftflödet i dessa är ju väldigt varierande, så det blir också något att ta i beaktande.

Oberoende så väntar jag till Ryzen 3000 också vad gäller grafikkortet. Priserna lär ju ändå sjunka med lanseringen av Navi och vad nu Nvidias super innebär.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Som jag har förstått det finns det ingen riktig möjlighet i något program att få en verklig volt ändring på minnet annat än att flasha till vega 64 vilket höjer spänningen en aning.

Det höjer från 1.2V till 1.35V, så det är mer än en aning.

Skrivet av Alrik:

Hur mycket skillnad gör det egentligen att få Samsung minnen? Endast flash? Jag menar mina minnen går lätt upp i 950 utan problem och jag har inte Samsung. Core på 1750 gick också bra.

Nu har jag ju inte flashat om, men jag tror att poängen är mest att man med Samsung-minnen kan få upp minnesklockan rejält högt om man kör Vega 64-BIOS (och har en bra kylare). Jag nöjde mig med Vega 56-BIOS med klockfrekvensen satt till 945MHz (=vad Vega 64 har).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Fick nyss hem min nya dator! Har en PowerColor Vega 56 Red Dragon i den. Tempen ligger på 50 C när jag spelar och är sjukt tyst faktiskt. TimeSpy-resultat utan någon tinkering är 6 557. Hade gärna fifflat lite med kortet för att få ut bättre resultat, men känner mig lite obekant med Wattman. Någon som har en bra guide eller liknande? De jag har kollat på har en äldre version av Wattman och inget ser likadant ut haha.

Permalänk
Inaktiv

@riiitzzz: Höj powerlimit till max i alla fall, det borde vara så standard på alla kort. Sen kan du prova undervolta lite för att kortet ska hålla högre klockfrekvenser under belastning om du vill men det är inte värt att pilla på klockfrekvenserna före dessa saker är gjorda.

Edit: att bara höja klockfrekvensen borde höja Timespy till ca. 7000 beroende på hur många millivolt du ger kortet. Även med full powerlimit så utnyttjar kortet max och kommer därmed inte upp till sin fulla klock-potential.

(Därav flashade jag mitt kort till Vega64 för att höja effekten från 225w till 330w men det höjer även spänning på minnena vilket ger möjlighet att klocka dessa högre också. Dock får jag problem med kylning med mitt kort)

Powerlimit är största vinsten. Och enklaste.

Edit2: Du kan ju skita i Wattman och använda MSI Afterburner, 100 gånger bättre imo.

Permalänk
Medlem

Varför använder mitt Vega 56 bara 50% i spel? Får 120 FPS i CSGO och 70 FPS i GTA V på grund av detta. Har testat undervolta, sätta powerlimit till 50% och testat allt på default. Inget fungerar..

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Seziuo:

Varför använder mitt Vega 56 bara 50% i spel? Får 120 FPS i CSGO och 70 FPS i GTA V på grund av detta. Har testat undervolta, sätta powerlimit till 50% och testat allt på default. Inget fungerar..

Chill mode av i Radeon software?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Inaktiv

@Seziuo: I vilket program ser du att kortet går på 50%? Vilken temperatur går kortet på?

Permalänk
Medlem

@anon201296: Kortet ligger på 50-60 grader och jag kollar med GPU-Z och WattMan.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Inaktiv

@Seziuo: Okej jag kommer inte på något annat, eftersom du kör wattman så utgår jag ifrån du har de senaste drivrutinerna. Förhoppningsvis kan någon annan hjälpa dig eller så har du ett defekt kort.

Permalänk
Medlem

Du går bara in på global settings och ändrar p6 och p7. Jag har 950 och 960mv sen har jag satt klockan på gpu +3,5% och memory som är längst ner till 950. Och power limit slider drar du hela vägen till höger för +50%

Permalänk
Medlem

Bra skrivit av TS

Visa signatur

AMD Ryzen 2700X | DDR4 32 GB Ram @ 3000 mhz | 250GB M.2 SSD | 500GB M.2 SSD | 2 x 480GB SSD | Radeon Vega 56 | Windows 10 Pro 64 bitars |

Permalänk
Inaktiv

@anon201296: Hur ställer jag in MSI afterburner rätt? Räcker det med att ha det på "standard msi" i menyn och sedan ändra till lite undervolt samt höja minnet?
Tacksam för tips. Har ett Saphire Pulse 56.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon8870:

@nandreas: Hur ställer jag in MSI afterburner rätt? Räcker det med att ha det på "standard msi" i menyn och sedan ändra till lite undervolt samt höja minnet?
Tacksam för tips. Har ett Saphire Pulse 56.

Ja det ska räcka. Själv kör jag -168mv och klockorna på 1660mhz och 920mhz med powerlimit på full gas. Sen kan du fixa steglös fläktkurva också. Finns bra guide på youtube

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon201296:

Ja det ska räcka. Själv kör jag -168mv och klockorna på 1660mhz och 920mhz med powerlimit på full gas. Sen kan du fixa steglös fläktkurva också. Finns bra guide på youtube

Ok det där fungerade inte så bra på senaste optional drivrutinen.. svart skärm och så råkade jag spara profilen innan test så den laddades in vid start igen.. Liten återställning så fick jag till slut in 19.5.2, vilket fungerar bättre. Antagligen eftersom jag gjorde rent från senaste drivrutinen i felsäkertläge också. Hur som, verkar som om jag inte kommer upp i samma siffror på undervolten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon8870:

Ok det där fungerade inte så bra på senaste optional drivrutinen.. svart skärm och så råkade jag spara profilen innan test så den laddades in vid start igen.. Liten återställning så fick jag till slut in 19.5.2, vilket fungerar bättre. Antagligen eftersom jag gjorde rent från senaste drivrutinen i felsäkertläge också. Hur som, verkar som om jag inte kommer upp i samma siffror på undervolten.

Ojdå ja nej det varierar en del men sänker du sakta så brukar man börja se små prickar å blinkningar i skärmen när du är nära. Ett tips är att du sparar på profil 1 vartefter men kryssa av start with windows tills du har något stabilt. Hände mig också en gång i bötjan att den krashade genast vid start. Sen när voltage är ställt så brukar det vara ganska tryggt att pilla med resten eftersom det har tendens att endast krasha under belastning. För mindel så fanns ingen större vinst i klockfrekvenser eftersom det är powerlimit som bromsor 56ans potential lite. Även med undervolt i kombination med powerlimit vilket ger en klar förbättring på memoryclock under load.

Edit. Du kanske har möjligheter till bättre klockfrekvens eftersom kylaren är bättre. Men powerlimit kommer förståss ändå sätta stopp.

Skickades från m.sweclockers.com