Mac Mini eller något annat liknande för PLEX?

Permalänk
Medlem

Mac Mini eller något annat liknande för PLEX?

Hej på er,

Har ägt en Mac mini sedan 2014 men nu börjar den ge upp rejält. Jag funderade på att köpa nya Mac mini men tok för dyr för den prestandan. Jag använder egentligen en Mac mini endast för ha min bildkatalog samt Plex servern där. Jag gör inget annat med den, d.v.s bildregering osv.

Jag skulle önska hitta något liknande som Mac mini som är liten och smidig som man kan ha vid Tven.

Värt att veta så har jag bara Apple produkter hemma. Så som Apple Watch, IPhone, iPad, M.m
Hade varit kanon om nya burken inte är krångliga ihop med mina övriga Apple produkter.

Som sagt det viktigaste prioriteringen att datorn ska flyta på bra med Plex server.

Oerhört tacksam om jag kan få hjälp!

Permalänk
Medlem

@Blanc0: Har du provat att öppna upp den och rengöra den invändigt?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Nätverkshårddisk/NAS där du har dina filer och en AppleTV vid TVn kanske?

Annars är ju en NUC riktigt smidig, men tyvärr ingen mac...

Permalänk
Medlem

Varför är du rädd att inget ska fungera på tex en nuc istället för en mac mini?
Jag hör ganska ofta att mac lirar bra med varandra men ingen har någonsin ett argument vad som inte funkar mac - pc tex.
När du dessutom ska köra plex på den så förstår jag inte alls valet av mac, jag kör iof plex server på en mac mini men det är bara för att jag hittade en late 2012 i7 men den är ju seg som sirap i allt annat än att transcoda.
Jag hade valt en nuc alla dagar i veckan och slutat vara så hjärntvättat med att man måste ha mac bara för att du har en iphone och en ipad.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@lasseTM:

Hej, ber om ursäkt för det sena svaret. Håller med dig, därför jag skapade upp ny tråd gällande detta. Känner också att en Mac mini är överdrift. Skulle du kunna rekommendera en Nuc för mig?
Behöver man vara datageni för att få till installation allt mera? Eller har den lätt och smidig gränssnitt? Tänker på Nuc.

En annan larvig grej som jag behöver också tänka på är alla bilder. Jag gillar starkt ”Bilder” i macen. Kan man ladda ner motsvarande program i nucen?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

@loefet:

Hej, det blir antigen Nuc eller Mac minin. Jag skulle kunna formatera min nuvarande Mac mini och städa intuti för att ge den ännu en chans. Tyvärr har jag HDD disk och den är så seg, hela datorn är seg. Tar bokstavligen 15 minuter för att gå in på nån hemsida och så.

Köper jag ny Mac mini så struntar jag i en Nuc. Men Mac mini är så dyra så därför funderar jag på en annan lösning.

Permalänk
Medlem

@backspace:

Hej, det har jag inte gjort. Ska göra det. Tack för tipset.

Funderade även på att göra en fabrikåterställning

Permalänk
Medlem

Använder en Mac Mini modell 2012.
Installerade dock Ubuntu server på den nyligen då jag ändå bara använder den som Plex-server.

Maskinen känns nu effektivare än när man körde Plex i MacOS.

Kanske kan vara ett alternativ om det nu inte är något fysiskt fel på din dator.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blanc0:

Hej på er,

Har ägt en Mac mini sedan 2014 men nu börjar den ge upp rejält. Jag funderade på att köpa nya Mac mini men tok för dyr för den prestandan. Jag använder egentligen en Mac mini endast för ha min bildkatalog samt Plex servern där. Jag gör inget annat med den, d.v.s bildregering osv.

Jag skulle önska hitta något liknande som Mac mini som är liten och smidig som man kan ha vid Tven.

Värt att veta så har jag bara Apple produkter hemma. Så som Apple Watch, IPhone, iPad, M.m
Hade varit kanon om nya burken inte är krångliga ihop med mina övriga Apple produkter.

Som sagt det viktigaste prioriteringen att datorn ska flyta på bra med Plex server.

Oerhört tacksam om jag kan få hjälp!

Vad är specifikationerna och varför känns det som den håller på att ge upp? Kanske går att fräscha upp med en SSD?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blanc0:

@backspace:

Hej, det har jag inte gjort. Ska göra det. Tack för tipset.

Funderade även på att göra en fabrikåterställning

Absolut, och som någon tjomme skrev, släng i en hyfsat fräsch SSD så ska du nog se att den där klarar att leva vidare ett bra tag till.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Hej igen, Mac mini är ifrån 2014 har för mig att alla komponentern är fastlödda. Annars som du säger en ny SSD disk borde göra succé

Permalänk
Medlem

@Blanc0: Håller med tidigare talare, sätt in en SSD och installera om.
Börja med det, alternativt någon Linux distro som gör det du vill.

Sen kan du ju kolla på NUC eller MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blanc0:

Hej igen, Mac mini är ifrån 2014 har för mig att alla komponentern är fastlödda. Annars som du säger en ny SSD disk borde göra succé

RAM är fastlödda men HDD/SSD går att fixa.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller