Vilket tangentbord ska jag köpa? Läs första inlägget först

Permalänk
Medlem

Fick hem ett GMMK Compact idag (https://www.pcgamingrace.com/products/the-glorious-gmmk-compa...), mest för att använda som switchtestare.

Det finns inget sätt att skriva ½ som ju vanligen är Shift+§.

Manualen suger men säger att man ska trycka FNt+Esc för ~ vilket ju är specifikt för ansi... Det funkar och ger mig §.

Och Shift+Esc för `, vilket för för oss med ISO SE är var ½ ska vara. På shift+§. Men det ger mig ingenting. §§

Och deras support svarade mig precis, istortsett med budskapet "jag ser inte ½ någonstans i manualen så det betyder att du måste hitta en tredjepartslösning". Eh. Kej. Då hade jag ändå förklarat deras manual bara gäller ansi (lite kan de väl ansträng sig och konvertera de symboler jag undrar över till deras motsvarighet i ansi).
Så.. Undvik.

Jag har en konvertearare och kan köra tmk på tangenbordet men man ska väl för fasen kunna förvänta sig att allt det vanliga ska fungera från början.

felskrivning
Permalänk
Medlem

Glöm det jag skrev. De har skrivit fel i sin manual bara. Fick hjälp av nån lite mer insatt.

Permalänk
Skrivet av Antte:

"Mycket lättare" var kanske en överdrift, men åtminstone de (finska) sidor jag har kollat på så har i alla fall one 2 mini på kommande till lager, och tycker också att fler butiker överlag säljer mini versionen jämfört med TKL.

Vilka finska sidor kan man kolla på? Jag har inte mycket koll på annat än Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@pkarlsson:

Förutom de som också har butiker i Sverige så brukar jag köpa från:

Jimm's
Multitronic

Hintaopas är en motsvarighet till prisjakt.
Hinta.fi är också en sida där du kan kolla priser.

Permalänk
Medlem

Söker trådlöst tangentbord och mus, behöver ej vara i paket.

Mina önskemål är som följer:
Tangentbord:
1. Gärna ganska litet (behöver inte sifferdelen till höger)
2. Gärna hyffsat ergonomiskt
3. Gärna snyggt (och mindre viktigt att det är vitt)

Mus:
Hyffsat snygg
hyffsat ergonomisk
ok pris

Jag kommer använda dessa främst till musikproduktion/redigering då jag typ aldrig spelar numera. Med andra ord är det inte superkinkigt vad gäller responstid osv. Kör med windows/pc.

tack

Permalänk
Medlem

Är det någon här på forumet som testat ett Kinesis Freestyle Edge ?
Det största minuset är definitivt prislappen.

Permalänk

Ducky one 2 Mini har trillat in på marknaden för den som väntar på ett sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pkarlsson:

Ducky one 2 Mini har trillat in på marknaden för den som väntar på ett sånt.

Blev excited och knep ett med bruna switchar, upptäckte nyss till min fasa att det var svensk layout och inte amerikansk som på bilderna så blir ett återköp Så går det när man klickar för fort! :D¨

Vad tror ni om att köpa det från AliExpress? Där finns den i stock, kollade en youtuber och han köpte sitt från Banggood och det verkar vara legit!

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Medlem

@joppe: Mina efterforskningar ledde mig till att tro att det är bättre byggkänsla i Anne Pro 2 än i Ducky One 2 Mini. Köpte mitt från Aliexpress och valde specifikt en säljare med bra betyg. Är otroligt nöjd med mitt (bruna kailh box-switchar). Men kolla utöver omdömen och recensioner också youtube-videor där folk jämför just de två tangentborden och välj efter egen uppfattning.

Varning vid kinaköp och banggood bara, MITT anne pro 2 är fantastiskt välbyggt, men jag har hört andra som blivit besvikna över dåligt alignade switchar och andra kvalitetsproblem när de beställt från billigaste säljaren på banggood eller aliexpress, både för Anne pro 2 och för DO2M, så välj säljare med bra omdömen.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk

Tänkte att det är dags att köpa nytt tangentbord efter att jag haft mitt nuvarande i ca 7 år, funderar på något av ASUS ROG tangentborden eftersom jag har ett sådant moderkort (och trots att jag inte trodde att jag skulle så har jag snöat in lite på RGB), någon som har testat dem? bryr mig egentligen inte så mycket om macros och så men vill gärna ha ett snyggt tangentbord.

Visa signatur

Chassi: NZXT H700 Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING PSU: Corsair RM750X CPU: Intel Core i7-9700k Kylare: Cryorig H7 Quad Lumi GPU: ASUS ROG Strix RTX 2070 8GB OC Gaming RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3000MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

@joppe: Mina efterforskningar ledde mig till att tro att det är bättre byggkänsla i Anne Pro 2 än i Ducky One 2 Mini. Köpte mitt från Aliexpress och valde specifikt en säljare med bra betyg. Är otroligt nöjd med mitt (bruna kailh box-switchar). Men kolla utöver omdömen och recensioner också youtube-videor där folk jämför just de två tangentborden och välj efter egen uppfattning.

Varning vid kinaköp och banggood bara, MITT anne pro 2 är fantastiskt välbyggt, men jag har hört andra som blivit besvikna över dåligt alignade switchar och andra kvalitetsproblem när de beställt från billigaste säljaren på banggood eller aliexpress, både för Anne pro 2 och för DO2M, så välj säljare med bra omdömen.

Jo har både Anne Pro 1 & 2 och 1an har riktigt dåligt kvalité men 2an är riktigt gediget, en klar favorit so far!

Fegade ur och vågade inte köpa Ducky från AliExpress och såg att det droppade in hos CandyKeys så blev en order därifrån istället! Hann tom knipa ett med bruna switchar och nu verkar dom redan vara slutsålda

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Medlem

@joppe: Hoppas du blir nöjd, rapportera gärna slutresultatet i visa ditt tangentbord-tråden!

Om någon annan ändå är på jakt efter Ducky One 2 Mini så såg jag att Inet fått in dem också nu! (plus ett samarbete mellan Ducky och Varmilo jag inte sett innan: Ducky x Varmilo MIYA-Pro Panda Edition. Jag är inte speciellt imponerad av dekorationerna men den där Varmilo FC660-layouten (?) är jag riktigt förtjust i.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Finns det några tips på..?
Fullstort tangentbort med nordisk/svensk layout(ÅÄÖ)
Mekaniskt, cherry mx silent red/black/clear. (Tystare är bättre)
Bakgrundsbelyst, svart, tyst.

Får mycket kritik över ljudnivån på senaste. Har Razer Blackwidow med Cherry MX blue just nu. Gillar känslan av det men kan tänka mig att byta bort det mot ett tystare tangentbord.

Tystare är väl bättre, men gillar motståndet i MX blue. Har förstås gått bra med membrantangentbord en gång i tiden men stora pojkar gillar dyra leksaker.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk

Har ett xtrfy k2 mekanisk men ska går över till Ricky 2 mini. Förhäva gött ska det bli att gå över till ett mindre klumpig tangentbord

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Finns det några tips på..?
Fullstort tangentbort med nordisk/svensk layout(ÅÄÖ)
Mekaniskt, cherry mx silent red/black/clear. (Tystare är bättre)
Bakgrundsbelyst, svart, tyst.

Får mycket kritik över ljudnivån på senaste. Har Razer Blackwidow med Cherry MX blue just nu. Gillar känslan av det men kan tänka mig att byta bort det mot ett tystare tangentbord.

Tystare är väl bättre, men gillar motståndet i MX blue. Har förstås gått bra med membrantangentbord en gång i tiden men stora pojkar gillar dyra leksaker.

Logitech .. Tex 810, 910 spectrum, carbon .
Kör själv med 810 super nöjd. Mekanisk men otroligt tyst jämfört med andra. Samt ser cleant ut om man jämför med tex 910..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

@AxxT: Ser faktiskt riktigt bra ut! Fastnade för G512 Carbon tactile. Tror det är namnbyte på 810, för dom ser likadana ut i alla fall.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

@AxxT: Ser faktiskt riktigt bra ut! Fastnade för G512 Carbon tactile. Tror det är namnbyte på 810, för dom ser likadana ut i alla fall.

Stämmer bra, fast 810 har dedikerade mediaknappar, och jag kan inte leva utan dem
Men åk till närmaste varuhus , typ Mediamarkt . Brukar ha de flesta tgb så du kan lyssna på .
Minns inte direkt om det var ngn ljud skillnad på tactile och linear.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av denna skönhet?
Sugen på ett nytt till jobbet.

https://www.inet.se/produkt/6600204/microsoft-surface-keyboar...

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

En vän ska köpa nytt tangentbord (och mus) och har ingen direkt erfarenhet av olika modeller som finns.

Kraven är:
- RGB
- Mekaniskt
- Volymkontroll

Plus för:
- Knappar som sitter ganska nära varandra (små händer)
- Gärna macroknappar eller macrofunktion

Hon har spanat in dessa:
https://www.webhallen.com/se/product/283622-ASUS-ROG-Strix-Fl...
https://www.webhallen.com/se/product/262404-ASUS-ROG-Claymore... (detta gillades då det går att flytta numpad till t.ex. vänster sida och använda som macro-knappar i spel)

Jag är själv inte så insatt i tangentbord (och verkligen inte i RGB-prylar) så jag hoppas på hjälp här

En till fundering är om det finns någon bra affär där sortimentet är stort och det går att faktiskt provtrycka på olika tangentbord? Inet på sveavägen? Eller är det bättre att bege sig till media markt / elgiganten då de kanske har mer framme?

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Skrivet av Tartin:

En till fundering är om det finns någon bra affär där sortimentet är stort och det går att faktiskt provtrycka på olika tangentbord? Inet på sveavägen? Eller är det bättre att bege sig till media markt / elgiganten då de kanske har mer framme?

Jag kan inte Inet i Stockholm men i Göteborg är dom bättre på tangentbord än media markt och liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är sugen på nytt tangentbord och tror jag har en hum om vilken typ av brytare jag ska gå till, men vill ha lite input. F.N har jag Razer Blackwidow X Chroma (Razer Green). Tidigare brytare jag haft/testat är MX blå(Q-pad)/röd(Q-pad)/svart(Steelseries). Min åsikt är: MX-blå > Razer-green > MX-svart > MX-röd, dvs I like da clicky.

Problemet är dock att jag sitter i vardagsrummet så att skriva med klickiga brytare uppskattas inte av alla, så jag behöver vidga mina vyer. Jag inser att det inte går att få tysta klickiga brytare... men tänker att det kanske finns ett näst-bäst alternativ. Jag tänker att MX-clear är brytaren kanske är det jag söker, vad tror ni om det? Någon som gått från blå > clear (eller liknande) får gärna ge åsikter om hur det är.

I övrigt så värdesätter jag minimalistiskt utseende, även en design där knapparna "flyter" ovan plattan tycker jag är ruggigt snygg (dvs hur mitt nuvarande tangetbord ser ut) det är ock inget tvär-krav. 100% storlek, ISO SWE-layout. Bakgrundbelysning är mycket värt dock inget behov av rgb och svart färg tycker jag är trevligt då det matchar resterande saker på skrivbordet.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Inaktiv

@Thor: Skilnaden mellan klickiga brytare och taktila brytare är "klicket", inget annat.

Om du vill ta bort klicket: så är det som är kvar: taktila brytare. Så vilken taktil brytare som helst borde passa.

(edit: men om du gillar svarta och röda (linjära): go 4 that! men annars borde "brun" (eller clear) vara din grej )

Permalänk
Medlem

@anon257891: Mjaha okay, men då ser det ju ljust ut! Har du några trevliga förslag måntro (mx clear)?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

@anon257891: Mjaha okay, men då ser det ju ljust ut! Har du några trevliga förslag måntro (mx clear)?

mitt förslag: https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/va109m-charcoal-p...

Jag har själv ett va69m med bruna brytare. Helt sjukt vilken kvalité varmilo har!
De bruna brytarna är hyffsat tysta men har ju fortfarande ett klick. Jag har haft blå, röd och nature white tidigare och dessa är solklara favoriter av dem.

Visa signatur

| Mobo: Asus Z390-F | CPU: i9 9900k | GPU: RTX 2080 ti | RAM: 16GB | PSU: Corsair RM750x | Chassi: Lian Li pc o11 dynamic | CPUkylare: Fractal Celsius s36 | SSD: 970 Evo plus 500gb. 860 evo 500gb | Monitors: XB271HU . u2715h

Permalänk
Medlem

@wimon: Låter trevligt! Prislappen är ganska saftig dock, ganska nära smärtgränsen för mig faktiskt. Men vad har du att jämföra med sen tidigare gällande tillverkare av tangentbord?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Dags att köpa nytt tangentbord och har kommit fram til att jag vill ha något sånt här:

Storlek: TKL eller möjligtvis mindre, men vill ha piltangenter
Layout: Svensk/Nordisk layout
Färg: Svart/grå
Bakgrundsbelyst eller inte: Ja (Vit) ( https://i.imgur.com/orAOJI3.jpg fast inte RGB då..)
Mekaniskt/Icke-mekaniskt: Mekaniskt
Brytarpreferenser: MX Silent red

Har kollat på tex Varmilo VA88M och på Ducky One 2 men inte hittat något som uppfyller alla mina krav

Tack i förväg..

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Även jag är på jakt efter nytt. Mekaniska tangentbord är något nytt för mig så tar gärna emot tips.
Det känns som att brytare likt cherry MX Silent Red är något för mig (jag vill gärna tysta ner så mycket som möjligt utan att behöva gå till överdrift).
I mitt huvud har jag snöat in mig på ett Ducky 2 One med ovan nämnda brytare. Men jag vill ha det i 100% storlek och kan för allt i världen inte hitta den kombinationen jag är ute efter. RGB är inget krav men heller inget jag vägrar. Gärna bakgrundsbelyst dock.

Storlek (100%, 80%(TKL), 60%)
100%

Fysisk Layout (ANSI, ISO)
ISO

Krav på att det står ÅÄÖ på tangenterna eller inte (oavsett blir det ÅÄÖ om du ställer in SE i ditt OS)
Gärna, men inget krav.

Mekaniskt/Icke-mekaniskt
Mekaniskt

önskemål om dedikerade knappar ("Makro")
Nej. Nog för jag inte vet vad jag skulle ha för nytta av det

Trådlöst eller trådat
Trådat

Bakgrundsbelyst eller inte
Ja

RGB(W) eller inte
Spelar ingen roll

Brytarpreferenser: taktila/linjära/klickiga/membran/ALPS/Hall/Topre/Matias/Gateron/Cherry/Outemu/Greetech/etc.
Cherry MX Silent Red eller motsvarande

programmerbart eller inte programmerbart
Nej

Krav på extern mjukvara (eller krav på att det inte krävs extern mjukvara)
Nej

Kulör
Svart eller vitt

Ljudnivå
Så lågt det går, utan att gå till överdrift.

Permalänk
Medlem

@bronks: MX Red låter inte så jätte mycket heller tbh. Silent är ju klart tystare, annars kan du ju testa speed silver? den använder jag mestadels och den är också ganska tyst.

Just nu är det ju bristvara på Ducky oavsett vart man tittar, men väntar du till slutet av denna månad och början på nästa skall det nog fixa sig.

Permalänk
Medlem

@wimon:

Det blev ett Varmilo, VA88M Ink Rhyme PBT White LED, inte förstahandsvalet av knappfärger, men det var bara 1 exemplar kvar i lager (modellen generellt), så jag slog till. Det är MX clear brytare i denna modell. Har dock blivit positivt överraskad att det var så stor skillnad på hur jag upplevde färgerna när jag hade tangentbordet i min hand.

Valet tippade till fördel för denna modell (snarare än det du föreslog med clear brytare) för att det hade likande look som mitt tidigare tangentbord hade, "flytande knappar".

Hittills så kan jag konstatera följande, känslan är verkligen on point när man knappar, så bra det blir utan att vara klickiga brytare! (Här är det nog så att det är MX clear som bidrar mest till att jag är nöjd ska sägas).

Bakgrundbelysningen var jag ganska besviken på (vad är poängen med bakgrundsbelysning om inte bokstäverna lyser upp?).

Det är sjuuuukt ovant att inte ha numpad, då jag haft det på i princip alla tangentbord i hela mitt liv. Men jag tror nog det mest är en vanesak då jag inte har upplevt avsaknaden av sådan som ett stort problem när jag suttit på laptops exempelvis. Dock så sitter reflexen kvar över att jag haft ett tidigare, vilket får mig att dra på smilbanden lite (kanske ett oväntat plus?).

Materialet är riktigt trevligt och att hamra på tangenterna är faktiskt förvånansvärt annorlunda än andra tangentbord jag haft, beror nog på valet av plast tillverkaren gjort för tangenterna förmodar jag, de känns som mjuka på något sätt, lite svårt att förklara.

Överlag dock så vet jag i tusan om det var värt 2000 kr, det är fanimig mycket pengar och då tycker jag att alla detaljer borde vara på plats till 100% (ny åsyftar jag bakgrundsbelysningen). Sen vet jag att det egentligen är mitt egna fel då jag antog att bakgrundsbelysningen skulle lysa igenom tangenterna, sedan bidrar det väl även att det är en ovanlig importvara i lågt antal ex och att SEK är inte mycket för världen just nu. Men ändå, det känns lite småsurt. Men med det sagt så är jag övertygad om att den taggen i min sida kommer att försvinna med tiden och jag kommer förmodligen i slutändan blir helnöjd.

Jag skulle dock inte rekommendera detta tangentbord till någon annan för 2000 kr, gränsen ligger nog för mig på runt 1700 för en rekommendation.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har testat Penclics tangentbord?

Den här såg ju riktigt lovande ut med TKL:
https://penclic.se/product/mini-usb-keyboard-c3/?keyboard=uk

Visa signatur

Grubblare