Nintendo i topp bland SweClockers konsolägare

Permalänk
Melding Plague

Nintendo i topp bland SweClockers konsolägare

PC i all ära, många av SweClockers medlemmar spelar också på konsol. Men vilken är egentligen mest populär? Svaret är det som är längst ifrån PC-plattformen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är rätt självklart tycker jag. Det är den ända konsolen som har något som en gaming pc inte har.

Permalänk
Medlem

Köpte en med Zelda, mario odd.. aldrig lagt ner så många timmar på konsolspel förut..

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Det är rätt självklart tycker jag. Det är den ända konsolen som har något som en gaming pc inte har.

Jag skaffade PS4 för den hade Yakuza och JRPG som inte kommer till PC men numera kommer de flesta sådana spel även till PC så du var nog rätt i det. När jag köpte PS4 var det dock enda stället man kunde köra de flesta japanska spel och det finns fortfarande de som inte kommer till PC.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Inaktiv

Jag ser Switch som det perfekta komplementet till PC. En portabel spelplattform med stort fokus på just spelen. Och ett enormt spelutbud. Nu har jag samtliga konsoller i nuvarande generationen, samt Wii U och PS Vita, men det är PC och Switch som normalt dominerar mitt spelande.

Ska verkligen bli spännande att se vad som presenteras under E3.

Permalänk
Medlem

Föga förvånande, de andra alternativen är ju bara en sämre PC.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nöjd Switch ägare. Kommer bra spel ofta till konsolen vilket är bra.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Hade Switch sen den släpptes, spelade en hel del den första tiden när storspelen släpptes. köpte PS4 för 10 månader sen och Switchen har bara samlat damm sen dess. Egentligen spelade vi inte så värst mycket på den mot slutet häller, känslan är att det är främst re-releser Nintendo sysslar med. Hade det varit fler spel i klass med Mario Kart, Super Mario, Zelda så hade det varit en helt annan historia. För vår del blir det inte mer från Nintendo.

Har dock full förståelse för de som är hocked på Nintendo Switch, särskilt på resande fot.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har Switch för bärbara spel och PS4 Pro då vissa exklusiva titlar inte kommer till PC.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Jag tycker man ska räkna samman PS4 och Pro det är samma konsol i mina ögon. Och typ samma sak med Xbox One och X versionen.

Jag har PC som grundplattform givetvis, sedan PS4 Pro i vardagsrummet för bilsimulatorer med stol och ratt + vr brillor.

Xbox One S för diverse andra titlat typ Halo och NHL

Wii U står sig än medans min Switch är nästan orörd, använder nästan min 3DS oftare! Även min Xbox 360 använder jag mer än Switch och nästan mer än Xbox One!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag tycker man ska räkna samman PS4 och Pro det är samma konsol i mina ögon. Och typ samma sak med Xbox One och X versionen.

Jag har PC som grundplattform givetvis, sedan PS4 Pro i vardagsrummet för bilsimulatorer med stol och ratt + vr brillor.

Xbox One S för diverse andra titlat typ Halo och NHL

Wii U står sig än medans min Switch är nästan orörd, använder nästan min 3DS oftare! Även min Xbox 360 använder jag mer än Switch och nästan mer än Xbox One!

I mina ögon är Wii och Wii U typ samma konsol, Wii bör isf läggas till i listan och klumpas ihop med Wii U.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

I mina ögon är Wii och Wii U typ samma konsol, Wii bör isf läggas till i listan och klumpas ihop med Wii U.

Men det är ju två skilda generationer och det går inte att spela Wii U-spel på gamla Wii’et så hur kan de då bli samma i dina ögon? Är xbox 360 och Xbox One också samma?

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

I mina ögon är Wii och Wii U typ samma konsol, Wii bör isf läggas till i listan och klumpas ihop med Wii U.

Förutom att hårdvaran var helt annorlunda. Pro och x har väldigt lik hårdvara med de vanliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

I mina ögon är Wii och Wii U typ samma konsol, Wii bör isf läggas till i listan och klumpas ihop med Wii U.

Isåfall kan man undra om inte även Switch är samma konsol som Wii U? För visst har man väl snart portat alla spel som finns till wii U till Switch Dessutom har de både en pekskärm =D

Självklar är de alla specifika konsoler, man kan inte vad jag vet spela samma kopia av ett spel på mer än en av dem.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Inaktiv

Inte jätteförvånande, som andra redan sagt; Nintendo Switch har "mest" unika exklusiva titlar då PS och Xbox delar de flesta av titlarna med PC, även om de såklart också har sina exklusiviteter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Men det är ju två skilda generationer och det går inte att spela Wii U-spel på gamla Wii’et så hur kan de då bli samma i dina ögon? Är xbox 360 och Xbox One också samma?

Skrivet av matnojje:

Förutom att hårdvaran var helt annorlunda. Pro och x har väldigt lik hårdvara med de vanliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu var ju det här ett svar på "att PS4 och PRO är samma sak och skulle kombineras se kontexten tack, det är bättre att kommentera där istället då min åsikt är att PS4 och Pro samt Wii och Wii U ska hållas separat. Men visst du kan spela Wii spel på Wii U'n, du kan köra PS4 spel på PS4 Pro, du kan inte få ut 4K HDR på PS4 , nu hoppar jag ur den här diskussionen, tack och hej.

Skrivet av Jimmy:

Självklar är de alla specifika konsoler, man kan inte vad jag vet spela samma kopia av ett spel på mer än en av dem.

Yep, typ, förutom bakåtkompatibiliteten

Permalänk

Jag sålde min Switch för cirka en månad sedan, inget fel på konsolen som sådan men Nintendo som företag avskyr jag numera och kommer aldrig mer under min livstid att köpa produkter från dom.

Permalänk

@Rickosaurus: Får man fråga varför?

Visa signatur

🖥️  NZXT H1 - Intel ARC 770 - i7 12700 - 16GB DDR5
🖱️ Superlight 2

Permalänk
Medlem

Ja, min speltid är ungefär 50-50 mellan PC och Switch nuförtiden. PS4an åker fram när det kommer nån grym exklusive (typ God of War) och min Xbox One blev dödförklarades ögonblicket 343 bestämde sig för att Halo numera även kommer bo på PC. Switchen är grymt bra, även om Nintendos patetiska onlinetjänst och deras oförmåga att utnyttja deras enorma legacybibliotek drar ner upplevelsen en smula.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

@Mistybisty:

hutlöst dyra spel och tillbehör och extremt dålig support för sina fans, stängde ju ner en mario klon till C64(!) nyligen, har även tidigare hotat och stängt ner diverse youtube klipp och annat. Nintendo för mig lever på en sak och en sak endast och det är nostalgi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

@Mistybisty:

hutlöst dyra spel och tillbehör och extremt dålig support för sina fans, stängde ju ner en mario klon till C64(!) nyligen, har även tidigare hotat och stängt ner diverse youtube klipp och annat. Nintendo för mig lever på en sak och en sak endast och det är nostalgi.

Alla har olika smak såklart, men jag är en av de som varit med från start. Jag och min familj har dock inte spelat Switch på grund av nostalgi, konsolen har trotts allt haft ett par(för oss 3-4) titlar som varit riktigt bra inom deras egna serier.

Men ja, jag kan hålla med om att de tar ganska bra betalt för sin hårdvara. Original kontrollen(Joy Con) kostar 768 kr! PS4 V2 kontroll 399 kr. Även mjukvaran är inget att hurra över, visst är den polerad och funkar för det mesta utmärkt men det är också extremt sparskrapad med funktionalitet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rickosaurus:

@Mistybisty:

hutlöst dyra spel och tillbehör och extremt dålig support för sina fans, stängde ju ner en mario klon till C64(!) nyligen, har även tidigare hotat och stängt ner diverse youtube klipp och annat. Nintendo för mig lever på en sak och en sak endast och det är nostalgi.

Spelen är dyra men oftast väldigt bra. Nintendos egna då.
Clonen är de per lag tvungna att agera mot annars så kan de förlora sin ensamrätt till sitt IP.
YouTube grejen var dryg! Men de har slutat att stänga ner alt demonitize kanaler som visat Nintendos spel.

Permalänk
Medlem

Det har man märkt för länge sen, så fort Nintendo får lite kritik av någon så blir den personen påhoppad, eller till och med censurerad av admin, så ja Sweclockers kryllar av Nintendo fanboys.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Har lirat mest på konsol sedan ps3 och wii tiden och gått genom DS, wii, ps3, psp, PS vita, 3ds/2ds wii u, ps4 och äger idag ps4 PRO samt Nintendo switch.

Sedan 2016 byggde jag min speldator inför Doom releasen och därefter är det svårt att starta upp mitt ps4 för att lyssna på hur högt fläkten tjuter.

Men det är ju de där specifika spelen man vill åt.
Nu väntas Last of us part 2 och Death stranding.

På switch ser jag fram mot Animal crossing.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Har som många en Switch, körde igenom Zelda resten av spelen suger. Jag inväntar nästa zelda The Legend of Zelda: Link's Awakening som jag trodde skulle komma till sommaren men det blir väl till hösten.

Switchen har ett stort problem och det är att den bara är en spelkonsol, detta leder till att min och många andras redan fullproppade väskor så kommer den ej med. Jag har typ ej spelat på min switch på 2år, mer än testat nya spel och sagt det är tråkigt. I ärlighetens namn körde jag igenom Zelda 1 och 2 i virtualkonsol, men dessa spel klarar man på någon timma.

Permalänk
Medlem

Jasså jag trodde xbox skulle vara i top bland teknik intresserade, den har bäst multimedia egenskaper med hästlängder.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Jasså jag trodde xbox skulle vara i top bland teknik intresserade, den har bäst multimedia egenskaper med hästlängder.

Den är ju en sämre PC utan bra exklusiva spel, rätt väntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Jasså jag trodde xbox skulle vara i top bland teknik intresserade, den har bäst multimedia egenskaper med hästlängder.

Jafg tror att mycket få väljer konsol efter "multimedia egenskaper"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Nu var ju det här ett svar på "att PS4 och PRO är samma sak och skulle kombineras se kontexten tack, det är bättre att kommentera där istället då min åsikt är att PS4 och Pro samt Wii och Wii U ska hållas separat. Men visst du kan spela Wii spel på Wii U'n, du kan köra PS4 spel på PS4 Pro, du kan inte få ut 4K HDR på PS4 , nu hoppar jag ur den här diskussionen, tack och hej.
Yep, typ, förutom bakåtkompatibiliteten

Jo kontexten var läsbar men jämförelsen klickade inte. PS4 och PS4 Pro delar ju spelbas åt båda hållen och är därmed samma gen. I jämförelse kombinerades alla 3DS-modeller till samma kategori fast många av dem har distinkta skillnader som påverkar upplevelse.

Det är ok att hoppa diskussionen för det är bannemig ingen viktig debatt det här vi fick all data tydligt presenterad hur som.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Proffsmoddare

Switch blev det inget av för min del, känns som att dess bibliotek endast består av Nintendos egna standardtitlar samt en drös ointressanta indiespel. Zelda och Mario är inte min grej längre.

Funderade på en ps4:a ett tag, men sen insåg jag att 9/10 bra spel på den finns även till pc, så det blev inget. Det enda som jag hade velat spela är väl Horizon, men palla köpa en konsoll bara för det.

Den senaste konsollen jag köpte var en xbox360 för en herrans massa år sen.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989