Permalänk
Medlem

Bartop Arcade

Alltid varit fascinerad av arkadmaskiner och flipper men de tar ju enorm plats (om man bor i lägenhet), men en dag när jag surfade på ett raspberry pi forum stötte jag på "Bartop Arcade", dvs en mindre modell av en arkadmaskin och jag blev riktigt sugen. Alla gillar ju o spela retro spel!

Ritningar fanns att få tag på och materiel samt en raspberry pi hade jag redan till övers så jag tänkte att jag lika gärna kunde ge det en chans. Det tog ett tag att bygga den då jag aldrig gjort något liknande innan och modifieringar fick göras under tiden för o passa mina delar, men jag blev riktigt nöjd med slutresultatet.

Jag köpte det mesta på AliExpress (innan postnord förstörde allt), allt från högtalare, förstärkare, knappar, spakar, ledslingor, raspberry pi skal, krom listen, wi-fi, strömkontakt, kabelskor med mera.

Arkadmaskinen kör RetroPie och står nu i fikarummet på jobbet och sprider mycket glädje vid co-op spel, men sprider lika mycket ilska när vi möter varandra i International Superstar Soccer Deluxe på SNES.

Kör även Rocket League på den via SteamLink, helt galet att lira med joystick och arkadknappar men vi har kämpat oss upp i gold 2 på 2on2, så möter ni två som har svårt för aerials så kan det vara jag och min kollega haha!

Rekommenderar alla att bygga en arkadmaskin! Mycket glädje, hoppas jag kan inspirera någon

Besök galleriet här

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hur gjorde du "marqueen"? Den du lyser upp vid högtalarna

Permalänk
Medlem

Vackert!

Hej, du råkar inte ha ritningarna tillgängliga? Jag har allt material hemma men prosjektet tog stopp då vintern kom men tänkte köra det nu när våren och plusgraderna kommer. Gillade stilen på kabinettet och hade gärna piratkopierat det 😀😀😀

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Vackert!

Hej, du råkar inte ha ritningarna tillgängliga? Jag har allt material hemma men prosjektet tog stopp då vintern kom men tänkte köra det nu när våren och plusgraderna kommer. Gillade stilen på kabinettet och hade gärna piratkopierat det 😀😀😀

Utan att kapa tråden allt för mycket så är det väl denna som de flesta utgått ifrån (även jag) när jag påbörjade min bartop arcade: https://www.instructables.com/id/2-Player-Bartop-Arcade-Machi...

Sen får man väl göra modifikationer som man själv känner för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

Hur gjorde du "marqueen"? Den du lyser upp vid högtalarna

jag satte en masonitbit där bak i lådan som blir marqueen, den målade jag vit. Sen köpte jag 5 m led strip med dubbelhäftande tejp som jag klippte i längder och sedan lödde jag ihop slingan. Slutligen skarvade jag ihop den med strömmen till förstärkaren.

Skrivet av TotalF:

Vackert!

Hej, du råkar inte ha ritningarna tillgängliga? Jag har allt material hemma men prosjektet tog stopp då vintern kom men tänkte köra det nu när våren och plusgraderna kommer. Gillade stilen på kabinettet och hade gärna piratkopierat det 😀😀😀

Som Xaph sa så använde jag ritningen i länken ovan, sedan får man ändra lite efter behov men mina sidopaneler är utkapade efter ritningen

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

jag satte en masonitbit där bak i lådan som blir marqueen, den målade jag vit. Sen köpte jag 5 m led strip med dubbelhäftande tejp som jag klippte i längder och sedan lödde jag ihop slingan. Slutligen skarvade jag ihop den med strömmen till förstärkaren.

Som Xaph sa så använde jag ritningen i länken ovan, sedan får man ändra lite efter behov men mina sidopaneler är utkapade efter ritningen

Hej!

Tack för svar, men fick bara 50% av det svaret jag tänkte ha från början (var nog otydlig själv..)
Vad är det du har längst fram, som lyses upp? Är det en glasskiva med något motiv på? Det var detta jag undrade hur du gjorde;
skivan + motivet. Vad är det för sorts utskrift osv?

/Xaph

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

Hej!

Tack för svar, men fick bara 50% av det svaret jag tänkte ha från början (var nog otydlig själv..)
Vad är det du har längst fram, som lyses upp? Är det en glasskiva med något motiv på? Det var detta jag undrade hur du gjorde;
skivan + motivet. Vad är det för sorts utskrift osv?

/Xaph

Aha, nu är jag med! haha..

Det är en utskrift på fotopapper som är fastklämt mellan två plexiglasskivor som hålls fast av vinkeljärnen du ser på bilden :), har en bekant som fick skriva ut den på hans skrivare då den är 50cm lång.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Aha, nu är jag med! haha..

Det är en utskrift på fotopapper som är fastklämt mellan två plexiglasskivor som hålls fast av vinkeljärnen du ser på bilden :), har en bekant som fick skriva ut den på hans skrivare då den är 50cm lång.

Om man inte har lyckan att ha en bekant som kan skriva ut sånt där, vart kan man vända sig för att fixa såna? Om du har någon koll, såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

Om man inte har lyckan att ha en bekant som kan skriva ut sånt där, vart kan man vända sig för att fixa såna? Om du har någon koll, såklart

Ingen aning faktiskt, kanske bibliotek eller universitet? Annars har du säkert nått lokalt tryckeri som kan hjälpa till

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Racingkonstnär

5 pts, Snyggt bygge! Riktigt kompakt med stil! List med spårfjäder är det bästa (gjorde samma tabbe med mitt första bygge)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkP86:

5 pts, Snyggt bygge! Riktigt kompakt med stil! List med spårfjäder är det bästa (gjorde samma tabbe med mitt första bygge)

Tack! Ja det får det garanterat bli på nästa bygge, ska snart flytta till hus och känner att jag kommer behöva en fullstor arkadmaskin i källaren efter lite renovering!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro