M.2 distans/mutter + skruv till Asus Z170 kort borta, hur lösa?

Permalänk
Medlem

M.2 distans/mutter + skruv till Asus Z170 kort borta, hur lösa?

Har ett Z170 pro gaming, problemet är att jag inte har M.2 distansen+skruven, dom har försnillats bort då jag aldrig använt dom.

Så hur i hela fridens namn ska man lösa detta nu?
Har en M.2 disk på ingående.

Någon som försnillat dessa och löst det på annat sätt?
Vet inte om distansen som man skruvar i moderkortet skiljer sig mellan tillverkare, modeller osv, eller om det är något universal man kanske kan hitta någonstans?

Permalänk
Snusfri
Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Måste man skruva väck dom där "distanserna" som sitter på moderkortet då?
För distansen som man får med ser mycket smalare ut
Man skruvar ju distansen i dom distanserna som sitter fast på moderkortet, men M2 ser inte ut att passa i den distansen som sitter på moderkortet.

Och 3mm låter ju alldeles för lite då, enligt bilden som du länkade så ser man ju distansen under skruven på bilden, denna distansen har ju inte jag, dvs jag kan inte spänna den för då hade jag knäckt ssdn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Har ett Z170 pro gaming, problemet är att jag inte har M.2 distansen+skruven, dom har försnillats bort då jag aldrig använt dom.

Så hur i hela fridens namn ska man lösa detta nu?
Har en M.2 disk på ingående.

Någon som försnillat dessa och löst det på annat sätt?
Vet inte om distansen som man skruvar i moderkortet skiljer sig mellan tillverkare, modeller osv, eller om det är något universal man kanske kan hitta någonstans?

Kanske kan vara något? https://www.amazon.com/GutsParker-M-2-Standoff-and-Screw/dp/B...

Kostar dock en hel del.

Permalänk
Avstängd
Permalänk

Hejsan!
Är du säker på att du tappat bort dem ? Köpte en M.2 disk och tänkte sätta in den ikväll. Gick igenom moderkort lådan med alla tillbehör och jag har inte fått med någon skruv + distans.
Har också ett Z170 nämligen. Har skickat ett ärende till ASUS och inväntar svar.

Permalänk

Uppdatering!
Har nu fått svar från ASUS. Dom skickar distans och skruv.
Så skapa ärende att du saknar distans + skruv m.2 ssd. Och din adress osv givetvis.
Hoppas det hjälpte dig och andra.
/Lars.A

Permalänk
Medlem

Det löste sig, en kompis hade några över så fick tag i ett "set".
Kul att det gick att höra av sig till ASUS dock, för när jag googlade lite så såg jag folk som försökt det och fått svaret typ "synd för dig" mer eller mindre

Bra information att det fungerade att göra så med ASUS nu iaf

Permalänk
Skrivet av Blackbeardie:

Uppdatering!
Har nu fått svar från ASUS. Dom skickar distans och skruv.
Så skapa ärende att du saknar distans + skruv m.2 ssd. Och din adress osv givetvis.
Hoppas det hjälpte dig och andra.
/Lars.A

Hur lång tid tog det för dig innan du fick skruvarna och distansen ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det känns som många tappar bort sina m2 muttrar men ändå inte vida sålt via kända sidor, why? Folk blir ju av med dom konstant. Minna ligger i förrådet men hade ju fasen varit lättare att beställa nya än att gräva fram!

Permalänk
Skrivet av Schrodingererwin:

Hur lång tid tog det för dig innan du fick skruvarna och distansen ?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är det ett tag sedan så minnet om detta är inte på topp. Men jag är ganska säker att jag fick det inom en arbetsvecka.