Bästa tråden till röjsåg/trimmer

Permalänk
Medlem

Bästa tråden till röjsåg/trimmer

Jag har en Husqvarna 345FR röjsåg med det stora huvudet. Körde en full service på den nu och köpte ny tråd, men tråden går av inne i huvudet mest hela tiden. Kör Husqvarnas 3mm X-force tråd. Tråden är fri när man öppnar upp huvudet.

Så är det någon som har tips på en bra tråd som klarar av att slå ängar där det finns växter med stammar?

Sen finns det ju även en del eftermarknadshuvuden med olika lösningar, tar gärna mot tips om såna också om någon har bra erfarenhet från dom.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Kan man inte få på en sån klinga i metall?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Kan man inte få på en sån klinga i metall?

Skickades från m.sweclockers.com

Klingan är till för att kapa av småträd och buskar. Funkar inget vidare till att röja gräs och ogräs.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har slyklinga som är bra när det är tjockare växter än gräs men ingen träved.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Jag har en Husqvarna 345FR röjsåg med det stora huvudet. Körde en full service på den nu och köpte ny tråd, men tråden går av inne i huvudet mest hela tiden. Kör Husqvarnas 3mm X-force tråd. Tråden är fri när man öppnar upp huvudet.

Så är det någon som har tips på en bra tråd som klarar av att slå ängar där det finns växter med stammar?

Sen finns det ju även en del eftermarknadshuvuden med olika lösningar, tar gärna mot tips om såna också om någon har bra erfarenhet från dom.

Vad försöker du trimma för något?
Vi har samma tråd till de stora maskinerna (545) på jobbet och har inte märkt att tråden går av i huvudet
Hur mycket tråd har du i?

Tråden ska inte kunna gå sönder i huvudet om det inte är något fel, det är ju bara en tvåkanalig plastspole + ytterkåpan.

Metallsakerna i hålen där tråden går ut genom höljet sitter kvar? Tråden gick av jäkligt snabbt utan

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

Kör en strand total slyklinga, perfekt till sådant. Gräs och upp till 5cm sly.
Ta 250mm till 345FR:sågen. Har en sådan som slysåg själv och en större för röjning (skogsägare).
Strand Total

Strand-klingorna är utan tvivel dom bästa för oss som går mycket och arbetar.

Kör i princip bara tråd när jag inte vill råka förstöra stuprännor eller stängelstolpar.

Kolla så du inte har gammal tråd, samt att den Husqvarna-tråden inte är den bästa direkt enligt dom jag kört slut genom åren

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

På jobbet kör vi med Stihl. Trimmerhuvudet har 4 utlopp för trådar mot standard 2. Går att köpa där dom säljer tillbehör. Använd gärna 2.4mm tvinnad trimtråd så kan du slå av det mesta. Har du grövre är risken stor att motståndet i trimhuvudet blir för hårt och då går tråden av. Kan också vara så att du har dåliga distanser dom i metall där tråden löper ut som gör att tråden kapas.

Har tråden utsatts för kyla över vintern kan också det göra att den blir kass och går av lättare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Då du ska slå en äng så antar jag att det är mestadels gräs.
Trimmerhuvud med techniblades hade jag kört. Bytt till klinga för det vedartade i moment 2. Även om man får gå över samma område två gånger så går det snabbare så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Är det bara någon gång du skall slå ängen eller kommer det att ske med jämna mellanrum?
Av egen erfarenhet är en Slåtterbalk helt överlägset i att kapa ner en äng, även om det växer små träd. Är jäkligt glad att de tog vara på min morfars lilla slåtterbalk då ängen bakom huset nu mera tar timmar än ett par dagar för att kapa ner med röjtrimmer.

Annars är en vass Lie jäkligt rolig att leka med

Angående lina så brukar vi köpa den grövsta vi kan hitta som passar huvudet. Men om den går av nära huvudet så kanske kolla så att det inte är några vassa metallkanter vid öppningarna.

Permalänk
Avstängd

Jag är också nyfiken, har några fläckar på gården nära huset, några hundra kvadrat, där marken är väldigt ojämn och stenig samt mina "berömda" blommor överallt, så att det inte går att klippa rakt heller...

Blåser in frö från diverse foderväter från en åker som ligger kant i kant, bland annat rajgräs och någon stor ört jag tror någon i trakten odlat som så kallad dragväxt för bin en gång i tiden, påminner om gurkört och blir över en meter hög.
Detta är då blandat med finare gräs som är segt som rep.

Detta skulle jag vilja ha ned till kanske 3-4 cm höjd kanske en gång i månaden, samt även fint gräs runtom brunnslock och annat till ett par cm höjd.

Kan jag använda något av det ovan föreslagna?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Om tråden är rätt monterad? Och du åndå har detta problem så kasnske du kan försöka med Stihls 3.3 mm tråd istället, den svarta enkeltrådade och omönstrade. Den använder jag till min Husqvarna. Fungerar rätt bra tycker jag.

http://www.siemenjakone.com/fi/tuote/siimat/00009302287/stihl-pyorea-leikkuusiima-3-3-mm-x-142-m

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, ska kolla på en slyklinga. Ytan är bara 500m2, men den är väldigt gropig och otillgänglig för allt som har hjul. När huset är renoverat så ska jag kolla på att lägga kärlek på trädgården och jämna av den, men det är några år tills dess.

Edit: Fick tydligen med en gräs/slyklinga när jag köpte maskinen, ska byta imorgon och köra lite.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Husqvarna Trimmerhuvud Trimmy SII

Gissar att du kör med Husqvarna Trimmerhuvud Trimmy SII. Har en tidigare variant, och kör man för länge på samma trådlängd, så utmattas tråden i trimmerhuvudets genomföringshål, med påföljd att tråden går av där. Då måste man skruva loss trimmerhuvudet och trä om tråden, riktigt trist. Därför, med jämna tidsmellanrum, så matar jag ut en bit av tråden, för att dels ha lagom längd på trådändarna för bästa verkan, samt att jag inte kör alltför länge per utdrag. Jag brukar klara mig utan att tråden går av.

Sen sägs det att trimmertråden blir segare och får mindre benägenhet att gå av, om den dessförinnan legat i vatten innan den tas i bruk. Dock lite bökigt att dränka det påspolade trimmerhuvudet förstås.

Husqvarna Trimmerhuvud Trimmy SII har en liten blå frikopplingsspärr, som gör att man kan dra ut de båda trådändarna ett klick.

Alternativa trimmerhuvuden är Oregon Jet-Fit 2 (identiskt med Nylsaw), samt ett Spindelkit (trimmerhuuvud med tråd), från Malco, art.nr# RS-001.

Din såg kan ta en 30 cm treuddig slyklinga, utmärkt för större gräsytor.

Visa signatur

|| ASUS A8N-SLI Premium|AMD Athlon 64 X2 4400+|PC3200 DDR 2048MB|XFX GeForce 6600LE 256MB Passive|WD Raptor SATA 74GB|Samsung Spinpoint P120S 8MB SATA2 2x250GB|NEC DVD ND-3504A|SONY DVD DDU1612-B2 16x/40x|Creative SB Audigy 2 ZS|Logitech Z-3|Cooler Master Wavemaster|Hiper ATX 580W HPU-4K580 Silent || HP 530 laptop (FH523AA#AK8)|Celeron M530|120GB HD|1.5GB RAM ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Jag har en Husqvarna 345FR röjsåg med det stora huvudet. Körde en full service på den nu och köpte ny tråd, men tråden går av inne i huvudet mest hela tiden. Kör Husqvarnas 3mm X-force tråd. Tråden är fri när man öppnar upp huvudet.

Så är det någon som har tips på en bra tråd som klarar av att slå ängar där det finns växter med stammar?

Sen finns det ju även en del eftermarknadshuvuden med olika lösningar, tar gärna mot tips om såna också om någon har bra erfarenhet från dom.

Är tråden gammal, har haft problem med tråd som var något år gammal att den var skör och lätt gick av.

Permalänk
Avstängd

Lånade en billig eltrimmer av mina föräldrar i förrgår för att köra av runt huset, den hade någon Stihl huvud såg det ut som, jag har inte kört av tråden en enda gång med den, men den har förmodligen mycket lägre varvtal än röjsågen och bensindrivna trimmers.

Däremot vet jag tråden går åt väldigt fort om man ofta kör i stenar, cementplattor och liknande (baserat på egen erfarenhet då jag testade att använda röjsågen och rensa upp vid entrén till förra jobbet, vet jag hämtade ut sprillans ny tråd av bra fabrikat då.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag ska ärligt tipsa om det bästa jag köpt till röjsågen och som gjorts som tillbehör, finns lite nackdelar som vibrationer om man inte är noga med att sätta slangen rätt i mitten osv, men fy sjutton vad den går igenom saker som taggbuskar osv

MEN, det bästa är att slippa byta den där sabla sketans trimmertråden hela tiden!

http://www.erasure-trimmerhead.com/

Tänk bara på att mäta ert fäste och framför allt hålla koll på styrkan på din trimmer, jag äger en biltema röjsåg på 44cc sen många år som går bra som tusan (startar alltid på andra rycket efter en hel vinter) och det stora huvudet går lite tungt ibland men det funkar!

Vi har stora mängder med snår av taggbuskar, nypon, slånbär och det jävligaste av allt tror jag -brännässlor!
Det är bland det jäkligaste man kan behöva ta hand om när de blir höga (vi hinner inte röja så ofta tyvärr) och då är deras stammar stenhårda och det sliter av vanlig tjock trimmertråd som om det vore smör men med det här huvudet så är det tvärtom att nässlorna lever istället farligt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(