Chernobyl, TV-serie på HBO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hicksmarine:

Är du galen?

https://en.wikipedia.org/wiki/Environmental_impact_of_wind_po...

tillverkningen av varje vindturbin skapar en liten mängd radioaktivt avfall. Tänk dig då hur många du behöver för att ersätta ett kärnkraftverk och att dessa behöver bytas ut vart 25 år. det ger mer radioaktivt avfall än ett kärnkraftverk då ett kärnkraftverks bränsle kan brännas ut helt om vi bara upparbetar det.
Det kan du inte med avfallet ifrån vindturbiner.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av _Merc_:

https://en.wikipedia.org/wiki/Environmental_impact_of_wind_po...

tillverkningen av varje vindturbin skapar en liten mängd radioaktivt avfall. Tänk dig då hur många du behöver för att ersätta ett kärnkraftverk och att dessa behöver bytas ut vart 25 år. det ger mer radioaktivt avfall än ett kärnkraftverk då ett kärnkraftverks bränsle kan brännas ut helt om vi bara upparbetar det.
Det kan du inte med avfallet ifrån vindturbiner.

Orden radioactivity eller radiation nämns inte en enda gång i texten du länkar till? De största hot de hittar är att turbinerna dödar fåglar men de tar också upp att bilar, söklycktor, glasfasader och större byggnader i allmänhet dödar fler fåglar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Orden radioactivity eller radiation nämns inte en enda gång i texten du länkar till? De största hot de hittar är att turbinerna dödar fåglar men de tar också upp att bilar, söklycktor, glasfasader och större byggnader i allmänhet dödar fler fåglar...

Skickades från m.sweclockers.com

https://canadafreepress.com/article/big-winds-dirty-little-se...

"To quantify this in terms of environmental damages, consider that mining one ton of rare earth minerals produces about one ton of radioactive waste, according to the Institute for the Analysis of Global Security. In 2012, the U.S. added a record 13,131 MW of wind generating capacity. That means that between 4.9 million pounds (using MIT’s estimate) and 6.1 million pounds (using the Bulletin of Atomic Science’s estimate) of rare earths were used in wind turbines installed in 2012. It also means that between 4.9 million and 6.1 million pounds of radioactive waste were created to make these wind turbines.

For perspective, America’s nuclear industry produces between 4.4 million and 5 million pounds of spent nuclear fuel each year. That means the U.S. wind industry may well have created more radioactive waste last year than our entire nuclear industry produced in spent fuel. In this sense, the nuclear industry seems to be doing more with less: nuclear energy comprised about one-fifth of America’s electrical generation in 2012, while wind accounted for just 3.5 percent of all electricity generated in the United States."

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av _Merc_:

https://canadafreepress.com/article/big-winds-dirty-little-se...

"To quantify this in terms of environmental damages, consider that mining one ton of rare earth minerals produces about one ton of radioactive waste, according to the Institute for the Analysis of Global Security. In 2012, the U.S. added a record 13,131 MW of wind generating capacity. That means that between 4.9 million pounds (using MIT’s estimate) and 6.1 million pounds (using the Bulletin of Atomic Science’s estimate) of rare earths were used in wind turbines installed in 2012. It also means that between 4.9 million and 6.1 million pounds of radioactive waste were created to make these wind turbines.

For perspective, America’s nuclear industry produces between 4.4 million and 5 million pounds of spent nuclear fuel each year. That means the U.S. wind industry may well have created more radioactive waste last year than our entire nuclear industry produced in spent fuel. In this sense, the nuclear industry seems to be doing more with less: nuclear energy comprised about one-fifth of America’s electrical generation in 2012, while wind accounted for just 3.5 percent of all electricity generated in the United States."

Fast nu blandar vi helvillt här. De sällsynta jordartsmetaller man hänvisar till är detsamma som används till massvis med annat. Metaller och legeringar används även i byggnationen av bilar, "vanliga höghus", reklamskyltar och ja: kärnkraftverk. En stor del av dem används i elektroniken till vindkraftverken. Dessa används i sin tur i armbandsur, mobiler, datorer och ja, kärnkraftverk också.

Men det stora (för att inte säga helt jävla gigantiska) felet din referens gör är det jäkla otyg när man jämför radioaktiva material rakt av utan att ta någon hänsyn till hur pass radioaktiva de är. Ett quartsur i en armbandsklocka (eller ännu värre: en brandvarnare) innehåller också radioaktivt material. Men jag tror att vi båda hellre skulle ha en handfull armbandsur hemma än en bit grafit från en styrstav?

Med andra ord: det är en jävla skillnad på 5 miljoner pounds utjänt kärnbränsle och 5 miljoner pounds elektriska kretsar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

https://en.wikipedia.org/wiki/Environmental_impact_of_wind_po...

tillverkningen av varje vindturbin skapar en liten mängd radioaktivt avfall. Tänk dig då hur många du behöver för att ersätta ett kärnkraftverk och att dessa behöver bytas ut vart 25 år. det ger mer radioaktivt avfall än ett kärnkraftverk då ett kärnkraftverks bränsle kan brännas ut helt om vi bara upparbetar det.
Det kan du inte med avfallet ifrån vindturbiner.

Det står i artikeln du länkar till att det radioaktiva avfallet är försumbart dvs 0.
Att tillverkning och drift av vindkraftturbiner skulle skapa ett radioaktivt avfall som är större än vid tillverkning och drift av ett kärnkraftverk är helt absurt.

Visa signatur

Thermaltake P5 TGE, MB:MSI MEG Z390 ACE, CPU:i9 9900K @5Ghz
GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio, Custom loop:EKRevoD5, EK-RAD 480
EK-Supremacy EVO, EK-Vardar EVO 120ER, PSU:AX1200i, Vengeance Pro 32GB DDR4 3200Mhz, M2 970 1000 GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xyborg:

Men jag tror att vi båda hellre skulle ha en handfull armbandsur hemma än en bit grafit från en styrstav?

Med andra ord: det är en jävla skillnad på 5 miljoner pounds utjänt kärnbränsle och 5 miljoner pounds elektriska kretsar
Skickades från m.sweclockers.com

Just grafit har ju dock de flesta hemma, det är vad vanliga blyertspennor och många batterityper innehåller. Det är inte radioaktivt. Styrstavarna innehåller såvitt jag vet inga radioaktiva ämnen såvida de inte använts i en reaktor och kontaminerats. Nu vet jag inte vilket ämne som är farligast av det som finns i betydande mängder i ett kärnkraftverk men t.ex. gamla bränslestavar innehållandes Cesium-137 och Plutonium är mycket farliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Just grafit har ju dock de flesta hemma, det är vad vanliga blyertspennor och många batterityper innehåller. Det är inte radioaktivt.

Är du säker?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viochee:

Är du säker?

Skickades från m.sweclockers.com

Helt säker, grafit är ingenting annat än kol i en speciell molekylstruktur.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av anon12433:

Just grafit har ju dock de flesta hemma, det är vad vanliga blyertspennor och många batterityper innehåller. Det är inte radioaktivt. Styrstavarna innehåller såvitt jag vet inga radioaktiva ämnen såvida de inte använts i en reaktor och kontaminerats. Nu vet jag inte vilket ämne som är farligast av det som finns i betydande mängder i ett kärnkraftverk men t.ex. gamla bränslestavar innehållandes Cesium-137 och Plutonium är mycket farliga.

Jodå, jag vet. Vilket är varför jag var tydlig med att det var grafit från en styrstav. Sen var det tänkt att det underförstått att styrstaven använts också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Fast nu blandar vi helvillt här. De sällsynta jordartsmetaller man hänvisar till är detsamma som används till massvis med annat. Metaller och legeringar används även i byggnationen av bilar, "vanliga höghus", reklamskyltar och ja: kärnkraftverk. En stor del av dem används i elektroniken till vindkraftverken. Dessa används i sin tur i armbandsur, mobiler, datorer och ja, kärnkraftverk också.

Men det stora (för att inte säga helt jävla gigantiska) felet din referens gör är det jäkla otyg när man jämför radioaktiva material rakt av utan att ta någon hänsyn till hur pass radioaktiva de är. Ett quartsur i en armbandsklocka (eller ännu värre: en brandvarnare) innehåller också radioaktivt material. Men jag tror att vi båda hellre skulle ha en handfull armbandsur hemma än en bit grafit från en styrstav?

Med andra ord: det är en jävla skillnad på 5 miljoner pounds utjänt kärnbränsle och 5 miljoner pounds elektriska kretsar

Skickades från m.sweclockers.com

uttjänt är inte kärnbränslet där har du fel.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Idag har jag sett alla avsnitten och summerar det som den bästa miniserien jag sett i hela mitt liv (född på sextiotalet så jag har sett mycket). Jag blev på riktigt tagen och efter att ha lyssnat på podcasten så inser jag att nästan allt är med sanningen överensstämmande vilket gör det hela ännu värre.

TV när det är som bäst!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Inte helt oväntat är Ryssland inte helt nöjda med serien. De ska istället göra en egen version.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danielkm:

Inte helt oväntat är Ryssland inte helt nöjda med serien. De ska istället göra en egen version.

Toppen då blir det säsong 2.

Wow, om Ryssland gör en egen så kommer väl alla tala ryssa, måste se deras version med.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielkm:

Inte helt oväntat är Ryssland inte helt nöjda med serien. De ska istället göra en egen version.

Putin kommer resa tillbaks i tiden, slita av sig skjortan, hoppa ner i reaktorn och brottas med atomerna.
Kommer bli helt awesome, 11/10.

Permalänk
Medlem

@Danielkm: Antar de inte lärde sig nåt i summeringen av serien

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Föredetting

Såg precis klart serien, och även om jag kan tycka att det inte var något extremt speciellt (det var dock bra) blev jag ganska rörd av avslutningen.

Mina främsta invändningar är desamma som jag hade mot Narcos. Nog för att jag inte har ett öra för spanska, så varierade latinamerikanska spanska dialekter blandade med varandra höll ur mitt perspektiv, men blev pinsamt när man börjar höra engelska med svensk brytning. Inget fan av att alla i Chernobyl är britter heller, även om det åtminstone var konsekvent.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

tvivlar jag på... jag var nio år när det hände & efter att ha läst om det i tidningarna förstod jag bättre än ingenjörerna i kontrollrummet, det verkar lite långsökt

dom stressade vid testet & alla ingenjörerna, sa att en viss effekt måste nås, annars finns risken att den exploderar pga ångan inte släpps ut till turbinerna & ett övertryck bildas i reaktorn... men han som bestämde hade kontakter i partiet, han klättrade i stegen i karriären, de som inte gjorde som han sa åkte ut ur kontrollrummet, med ev. repressalier

i själva verket åkte flera ingenjörer ut & de som fanns kvar vågade inget annat än att hålla med, risken fanns att det kunde gå åt helvete, men man hoppades att det skulle gå naturligtvis...

hur kan man hålla reaktorn hemlig när personalen jobbar med den varje dag, dessutom fick brandmännen varning om att de bör ha skaffat de barn de vill ha, samt dom fick en hög ersättning (jämfört med vanlig)?

däremot trodde ingen att det var så farligt, tills man insåg att locket blåsts av (200 ton), och hela skyddsapparaten (grafiten också flugit i luften)

det kvittar vilket kärnkraftverk i hela världen, om det gått så här långt finns inga manualer om vad som man ska göra...

jämför med Fukushima som var betrodd som säker (visserligen BWR, men ändå) PWR som vi har i Sverige på Ringhals anses säkrare, med nackdelen att reaktorvattnet är under dubbelt så högt tryck jämfört med BoilingWaterReactor

PWR - Pressurized Water Reactor - håller reaktorvattnet under högt tryck, med temp på över 300° & genom en värmeväxlare förångas vattnet som går till turbinerna, med fördelen att i stort sett ingen radioaktivitet uppmäts i turbinhallen.
BoilingWaterReactor har ett slutet system där en viss nivå måste hållas, för att reaktorn inte ska skena... plockar man då inte ut tillräckligt med ånga, kan härden överhettas & det är sällan bra

långt inlägg, men har jobbat med säkerhet inom kärnkraft

det största problemet vi står för i framtiden är var vi ska göra av med förbrukat bränsle, det finns ännu ingen bra lösning & nya kraftverk byggs årligen...

Nu var det inte reaktorn man hållit hemlig utan de risker som fanns med reaktorkonstruktionen. EN RBMK reaktor har en effektkoefficient som under vissa förhållanden påverkas mycket kraftigt av voidkoefficienten, som vid de förhållanden man skapade vid testtillfället. Voidkoefficienten varierar från negativ till kraftigt positiv. Härden är mycket stor vilket gör att reaktiviteten i en del av härden lokalt kan avvika kraftigt och man hade med anläggningens instrumentering inte möjlighet att upptäcka att reaktiviteten i reaktorns undre del börjat öka kraftigt. Man hade förvisso gått ut med information om att reaktiviteten kunde öka när styrstavarna skjuts in i härden (något som upptäcktes vid Ignalina 1983) men man hade även sagt att detta skulle åtgärdas, vilket det aldrig gjordes. Det var därför som IAEA ändrade sina slutsatser om Chernobyl så de släppte rapporten INSAG-7 1992.

RBMK har heller inte en fullständig reaktorinneslutning likt västerländska reaktorkonstruktioner, helt utan inneslutning är den dock inte. Den inneslutning som finns kan dock enbart hantera brott på två bränslekanaler samtidigt. Går fler än så sönder så kan inte ånga evakueras till bubblarpoolerna tillräckligt snabbt och man får en tryckuppbyggnad i reaktorn. När väl den 2000 ton tunga övre biologiska skölden lyfter så kommer samtliga bränslekanaler gå sönder, då dessa är sammansvetsade.

Varför du sedan blandar in lättvattenreaktorer i denna diskussion vet jag inte, då dessa uppför sig helt annorlunda. Att PWR skulle anses särare än BWR är nonsens, respektive reaktorkonstruktion har fördelar respektive nackdelar i olika situationer. Scenariot från Three Mile Island kan exempelvis inte ske i en BWR, då denne saknar PORV. Hos en BWR så styrs effekten huvudsakligen genom att reglera mängden ångbubblor i härden, fler ångbubblor sänker effekten och tvärtom. Detta regleras huvudsakligen genom reaktorns cirkulationspumpar där mindre cirkulation ger mer ångbildning och lägre effekt. En tryckökning i reaktorn skulle förstås kunna minska ångbubblorna och öka effekten, men det finns tryckavlastningsventiler i reaktorn som förhindrar detta att ske, även om turbinen kopplas bort och reaktorn isoleras. Därtill så har man möjlighet att snabbstoppa reaktorn genom styrstavar vilka snabbt kan skjutas in med hjälp av tryck från kvävgastankar eller tryck från reaktortanken.

Vatten som passerar härden kan bli radioaktivt under en kort period då syret i vattnet bildar kväve-16 vilket sedan sönderfaller med gammastrålning som följd. Halveringstiden för kväve-16 är 7 sekunder och strålningen upphör därför ganska snart efter att reaktorn stängts ned. Därefter så kan turbinerna hos en BWR hanteras på samma sätt som hos en PWR.

Skrivet av coopish:

Vad menar du? Dom säger att det är uppskattade siffror, dom tar även med den officiella dödssiffran och att den egentliga siffran får vi antagligen aldrig reda på. Vad menar du dom kunde skrivit annorlunda?

Vad många inte tycks förstå är att 4000 dödsfall är en uppskattning av UNSCEAR (United Nations Scientific Committee on the Effects of Atomic Radiation). Här har man alltså adderat de kända dödsfallen från Chernobyl, 31 st, samt dödsfall på grund av sköldkörtelcancer och dödsfall hos personer som utsattes för höga strålningsdoser till följd av Chernobyl-olyckan (ett drygt 20-tal, strax över 30 enligt senaste rapporten vill jag minnas), och därefter så har man med hjälp av LNT-modellen uppskattat antalet dödsfall i cancer utifrån stråldosen som 5 miljoner människor utsattes för. Det sistnämnda uppskattades till 3950, dvs totalt 4000 extra dödsfall.

Det bör här påpekas att LNT-modellen tenderar att överskatta antalet dödsfall, detta då man utgår från kända effekter vid större stråldoser (över 100 mSv) och sedan utgår ifrån att denna effekt är linjär mot dosen även vid så små doser som är i klass med normal bakgrundsstrålning.

Man konstaterar sedan att det inte finns någon forskning som tyder på att människor utanför Ukraina, Vitryssland och Ryssland dött till följd av strålning från olyckan. Således, uppskattningen om 4000 extra dödsfall på grund av olyckan bör ses som ett form av takvärde.

Skrivet av Xyborg:

Orden radioactivity eller radiation nämns inte en enda gång i texten du länkar till? De största hot de hittar är att turbinerna dödar fåglar men de tar också upp att bilar, söklycktor, glasfasader och större byggnader i allmänhet dödar fler fåglar...

Skickades från m.sweclockers.com

De flesta studier (bland annat ExternE) konstaterar att buller från vindkraftverken är den största negativa effekten. Buller är efter luftföroreningar det näst största hälsoproblemet enligt WHO.

Skrivet av Xyborg:

Fast nu blandar vi helvillt här. De sällsynta jordartsmetaller man hänvisar till är detsamma som används till massvis med annat. Metaller och legeringar används även i byggnationen av bilar, "vanliga höghus", reklamskyltar och ja: kärnkraftverk. En stor del av dem används i elektroniken till vindkraftverken. Dessa används i sin tur i armbandsur, mobiler, datorer och ja, kärnkraftverk också.

Men det stora (för att inte säga helt jävla gigantiska) felet din referens gör är det jäkla otyg när man jämför radioaktiva material rakt av utan att ta någon hänsyn till hur pass radioaktiva de är. Ett quartsur i en armbandsklocka (eller ännu värre: en brandvarnare) innehåller också radioaktivt material. Men jag tror att vi båda hellre skulle ha en handfull armbandsur hemma än en bit grafit från en styrstav?

Med andra ord: det är en jävla skillnad på 5 miljoner pounds utjänt kärnbränsle och 5 miljoner pounds elektriska kretsar

Skickades från m.sweclockers.com

Att dem "används till en massa annat" är inte relevant här. Frågan är hur mycket sällsynta jordartsmetaller, koppar och andra grundämnen som måste produceras av gruvor för att producera 1 kWh el? Ja, dessa metaller förekommer förstås även i kärnkraftverk, men vi talar om väsentligt mindre mängder per producerad kWh. Tar vi hänsyn till hela systemet, dvs att vi med kärnkraftens stabila baskraft inte behöver bygga reglerkraft i massiv skala så ser det ännu bättre ut.

Radioaktiviteten per ton i använt kärnbränsle är förstås väldigt hög jämfört med ex. gruvavfall, men man måste också ta hänsyn till hur riskerna för att exponeras för respektive ser ut (där radioaktivitet enbart är en liten del av riskerna med gruvavfallet). Använt kärnbränsle förvaras på ett mycket säkert sätt som innebär att exponeringsrisken för allmänheten är mycket låg. Mycket stora volymer krossat berg från gruvverksamhet kan av uppenbara skäl inte förvaras på samma sätt, utan förvaras ofta öppet på ett sätt som innebär att utsläpp av gaser och partiklar kan drabba närboende och att regnvatten kan ta med sig skadliga ämnen ned i grundvattnet.

Kikar vi på miljödeklareringar för el och livcykelanalyser så kan vi förvisso konstatera att när det gäller just strålning så orsakar kärnkraftverk större utsläpp än vindkraft, men denna strålning härstammar i regel inte från det använda kärnbränslet utan härrör till största delen från "normala utsläpp" av kol-14.

Skrivet av anon12433:

Just grafit har ju dock de flesta hemma, det är vad vanliga blyertspennor och många batterityper innehåller. Det är inte radioaktivt. Styrstavarna innehåller såvitt jag vet inga radioaktiva ämnen såvida de inte använts i en reaktor och kontaminerats. Nu vet jag inte vilket ämne som är farligast av det som finns i betydande mängder i ett kärnkraftverk men t.ex. gamla bränslestavar innehållandes Cesium-137 och Plutonium är mycket farliga.

Även om det är vanligt kol så bildas kol-14, eller "radioaktivt kol" i grafiten när den utsätts för neutronstrålning i reaktorhärden.

Om vi talar om hela bränslestavar, dvs kapslade rör av zircalloy (eller rostfritt stål, detta nu under utveckling för att få fram bränsle som tål allvarliga olyckor bättre) innehållande kutsar av urandioxid, ett fåtal procent fissionsprodukter och ca 1% Pu och 1% minoritetsaktinoider (grundämnen som ligger över plutonium i periodiska systemet) så är det fissionsprodukterna som utgör faran. Ännu mer så om kapslingen går sönder.

Plutonium, i form av plutoniumoxid är förvisso väldigt giftigt om du skulle få det i dig, men de vanligaste plutoniumisotoperna har lång halveringstid (låg aktivitet) och sönderfaller huvudsakligen genom alfa-sönderfall (avger strålning bestående av heliumkärnor) vilket innebär att det bara är farligt om du får det i dig. Därtill så är plutoniumoxid olösligt i vatten och inte särskilt biologiskt aktivt. Sprider du ut det i naturen så tenderar det alltså att sjunka ned i jordlagret och bli kvar där, snarare än att tas upp av växter eller hamna i grundvattnet.

De isotoper som är problematiska vid olyckor med kärnkraft är huvudsakligen fissionsprodukter med kort halveringstid och hög biologisk aktivitet. Radioaktiva ädelgaser kan förvisso utsätta dem i närheten av en havererad reaktor i direkt anslutning för haveriet för stora stråldoser, men detta är annars inget större problem. Strontium-90, cesium-137, cesium-134 och jod-131 är exempel på de fissionsprodukter som tenderar att orsaka mest problem vid olyckor. Multiplicera respektive isotops halveringstid med 10 och du får en uppskattning på hur länge de kommer att finnas kvar vid ett större utsläpp. Jod-131 är således ett problem de tre första månaderna, cesium-134 de första 20 åren och strontium-90 och cesium-137 under ca 300 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

https://en.wikipedia.org/wiki/Environmental_impact_of_wind_po...

tillverkningen av varje vindturbin skapar en liten mängd radioaktivt avfall. Tänk dig då hur många du behöver för att ersätta ett kärnkraftverk och att dessa behöver bytas ut vart 25 år. det ger mer radioaktivt avfall än ett kärnkraftverk då ett kärnkraftverks bränsle kan brännas ut helt om vi bara upparbetar det.
Det kan du inte med avfallet ifrån vindturbiner.

Skrivet av Xyborg:

Fast nu blandar vi helvillt här. [...]

Ett quartsur i en armbandsklocka (eller ännu värre: en brandvarnare) innehåller också radioaktivt material. Men jag tror att vi båda hellre skulle ha en handfull armbandsur hemma än en bit grafit från en styrstav?

Med andra ord: det är en jävla skillnad på 5 miljoner pounds utjänt kärnbränsle och 5 miljoner pounds elektriska kretsar

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Hicksmarine:

[...]
Att tillverkning och drift av vindkraftturbiner skulle skapa ett radioaktivt avfall som är större än vid tillverkning och drift av ett kärnkraftverk är helt absurt.

Ja, så går det när man, som _Merc_ verkar göra, helt ignorerar skillnaden mellan lågintensiv och högintensiv radioaktivitet. Men det är nog denna sortens ignorans som, om man leder någon som helst farlig verksamhet, kan skapa katastrofer som den i Tjernobyl.

Edit: Upparbetning i den grad att kärnbränsle (och radioaktiva restprodukter) kan "brännas ut helt" är såvitt jag vet närmast science fiction, eller? /edit

Med detta vill jag säga att jag inte anser kärnkraften vara särskilt farlig i sig, om den sköts rätt och om man har ett transparent och öppet samhällsklimat. Det är mänsklig ignorans (i samband med bristfälliga tekniska system) som är den verkliga faran.

Visa signatur

PC (specs fully satisfying, to me)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Idag har jag sett alla avsnitten och summerar det som den bästa miniserien jag sett i hela mitt liv (född på sextiotalet så jag har sett mycket). Jag blev på riktigt tagen och efter att ha lyssnat på podcasten så inser jag att nästan allt är med sanningen överensstämmande vilket gör det hela ännu värre.

TV när det är som bäst!

Instämmer helt!
Även jag är född på -60-talet, och Chernobyl är nog det bästa, eller ja, Chernobyl är det bästa som jag har sett på och ämnat för TV.

Podden är ett ypperligt komplement som jag tycker att de flesta bör ta del av, liksom Rapport från tisdagen den 29 april 1986.

Visa signatur

PC (specs fully satisfying, to me)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av d00rkey:

Ja, så går det när man, som _Merc_ verkar göra, helt ignorerar skillnaden mellan lågintensiv och högintensiv radioaktivitet. Men det är nog denna sortens ignorans som, om man leder någon som helst farlig verksamhet, kan skapa katastrofer som den i Tjernobyl.

Med detta vill jag säga att jag inte anser kärnkraften vara särskilt farlig i sig, om den sköts rätt och om man har ett transparent och öppet samhällsklimat. Det är mänsklig ignorans (i samband med bristfälliga tekniska system) som är den verkliga faran.

Nej skillnaden är att ni inte verkar förstå att det som ni kallar för "högintensiv radioaktivitet" Kärnbränslet (som ni även kallar för avfall) kan användas igen i nya reaktorer tills dem bara behöver förvaras i några hundra år eller helt används.

Du behöver ha en förvaring för den lågintensiva strålningen också, men det kan du inte använda som bränsle och därför inte upp-arbeta utan det måste lagras.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Sötast

10.0

Nog inte hänt innan!

Kunde inte hålla med mer själv.

Helt fantastisk serie.

Permalänk
Medlem

Jag har ett stort antal problem med serien. Förstår att man behöver dramatisera, men de har även ansvar att inte sprida skräck och missinformation.

Strålning har nära noll omedelbara effekter på kroppen, du börjar inte blöda och faller omkull på några minuter. Att du blir illamående ett antal timmar senare är snarare det första du märker av att du fått en dödlig dos. Även att lamporna slutade fungera, och att radiokommunikationen gav upp är helt påhitt.

Att helikoptern kraschade av strålning är också samma typ av ovetenskaplig representation av strålning. Strålning har som sagt inte markanta direkta effekter på människokroppen. Piloten råkade flyga in i en vajer några månader efter olyckan: https://www.youtube.com/watch?v=zuNtgYtF4FI

Idiotin om att det fanns risk risk för en BLEVE explosion är sant, men siffran på 3-5 megaton är hur löjlig som helst. Vassili Nesterenko är knäppgöken som drog den siffran ur arslet. Han hittade även på siffran om att runt en miljon dött från Chernobyl olyckan, en siffra Greenpeace sen ofta citerar, medan WHO, FN och IAEA alla säger snarare 4 000: https://en.wikipedia.org/wiki/Chernobyl:_Consequences_of_the_...

Sen i sista episoden säger de att "it has been reported that" all dog på bron kallad "bridge of death". Snyggt sätt att legitimt sprida en myt som inte har något som helst stöd annat än att det är en inte allt för okänd myt folk brukar dra.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Att helikoptern kraschade av strålning är också samma typ av ovetenskaplig representation av strålning.

Menar du helikoptern som störtar i episod två? Den flyger in i vajern som hänger från kranen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jazz 1-up:

Jag har ett stort antal problem med serien. Förstår att man behöver dramatisera, men de har även ansvar att inte sprida skräck och missinformation.

Strålning har nära noll omedelbara effekter på kroppen, du börjar inte blöda och faller omkull på några minuter. Att du blir illamående ett antal timmar senare är snarare det första du märker av att du fått en dödlig dos. Även att lamporna slutade fungera, och att radiokommunikationen gav upp är helt påhitt.

Att helikoptern kraschade av strålning är också samma typ av ovetenskaplig representation av strålning. Strålning har som sagt inte markanta direkta effekter på människokroppen. Piloten råkade flyga in i en vajer några månader efter olyckan: https://www.youtube.com/watch?v=zuNtgYtF4FI

Fast nu är du den som sprider felaktigheter och lögner.

"Whole-body absorbed dose (Gy)

> 30 Gy
Nausea and vomiting - 100%
Time of onset - Minutes"

https://en.wikipedia.org/wiki/Acute_radiation_syndrome

"High levels of radiation can also cause burns and blisters on the skin, which show up minutes to a few hours after the exposure and look just like a sunburn"

https://www.livescience.com/65563-chernobyl-radiation-effects...

"Prodromal stage (N-V-D stage): The classic symptoms for this stage are nausea, vomiting, as well as anorexia and possibly diarrhea (depending on dose), which occur from minutes to days following exposure. The symptoms may last (episodically) for minutes up to several days."

https://www.cdc.gov/nceh/radiation/emergencies/arsphysicianfa...

"Dose >20 Sv – central nervous system/cardiovascular system syndrome

Almost immediate projectile vomiting, explosive bloody diarrhoea, headache, collapse, confusion, loss of consciousness, agitation, sensation of burning skin"

https://www.sciencedirect.com/topics/medicine-and-dentistry/a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kf:

Menar du helikoptern som störtar i episod två? Den flyger in i vajern som hänger från kranen.

Aa, precis. Det var en helikopter som kraschade på riktigt, men serien får det att framstå som att den kraschade pga strålning. En ren lögn för att dramatisera på ett onödigt sätt.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av kf:

Menar du helikoptern som störtar i episod två? Den flyger in i vajern som hänger från kranen.

Skrivet av Jazz 1-up:

Aa, precis. Det var en helikopter som kraschade på riktigt, men serien får det att framstå som att den kraschade pga strålning. En ren lögn för att dramatisera på ett onödigt sätt.

Ser mer ut som du får det och framstå som att den krasha p.g.a av strålningen.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Fast nu är du den som sprider felaktigheter och lögner.

"Whole-body absorbed dose (Gy)

> 30 Gy
Nausea and vomiting - 100%
Time of onset - Minutes"

https://en.wikipedia.org/wiki/Acute_radiation_syndrome

"High levels of radiation can also cause burns and blisters on the skin, which show up minutes to a few hours after the exposure and look just like a sunburn"

https://www.livescience.com/65563-chernobyl-radiation-effects...

"Prodromal stage (N-V-D stage): The classic symptoms for this stage are nausea, vomiting, as well as anorexia and possibly diarrhea (depending on dose), which occur from minutes to days following exposure. The symptoms may last (episodically) for minutes up to several days."

https://www.cdc.gov/nceh/radiation/emergencies/arsphysicianfa...

"Dose >20 Sv – central nervous system/cardiovascular system syndrome

Almost immediate projectile vomiting, explosive bloody diarrhoea, headache, collapse, confusion, loss of consciousness, agitation, sensation of burning skin"

https://www.sciencedirect.com/topics/medicine-and-dentistry/a...

> 30 Gy
Nausea and vomiting - 100%
Time of onset - Minutes"

Över 30Gy är en högre dos än någon i Chernobyl fått. Siffror på 10-15 Gy var det iaf några som lyckades nå. Men då är det även över en längre period de får dosen. Det är extremt svårt att nå 30Gy på en minut och jag är tveksam på om någon i historien har gjort det. Men hittat du hittar källa så skulle det vara intressant. Det är bara en handfull personer som någonsin kommit över 30Gy.

Jag står fast vid att blöda är ett helt orimligt symptom även vid doser över 30Gy. Man kan känna sig illamående ganska tidigt vid de högsta doserna som någon fick, men hur det representerades i serien är extremt överdrivet.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Avstängd

Fan det kommer en miniserie om Tjernobyl och hela världen blir experter på kärnkraft

Serien var grym. Är den dramatiserad för effekt? Sannolikt.

Är den anti-kärnkraft-propaganda? Verkligen inte, om man inte är korkad som satan.

Den är väl snarare anti-kommunism-propaganda...

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jazz 1-up:

> 30 Gy
Nausea and vomiting - 100%
Time of onset - Minutes"

Över 30Gy är en högre dos än någon i Chernobyl fått. Siffror på 10-15 Gy var det iaf några som lyckades nå. Men då är det även över en längre period de får dosen. Det är extremt svårt att nå 30Gy på en minut och jag är tveksam på om någon i historien har gjort det. Men hittat du hittar källa så skulle det vara intressant. Det är bara en handfull personer som någonsin kommit över 30Gy.

Jag står fast vid att blöda är ett helt orimligt symptom även vid doser över 30Gy. Man kan känna sig illamående ganska tidigt vid de högsta doserna som någon fick, men hur det representerades i serien är extremt överdrivet.

Självklart är serien Chernobyl dramatiserad, det är ingen dokumentär vilket flera personer på nätet har fått för sig av någon anledning. Däremot så är serien ovanligt realistisk och väldigt trogen de kända verkliga förhållandena.

Du påstår att man inte kan "falla omkull" efter man utsatts för extremt höga mängder joniserande strålning och att illamående kommer några timmar efter. Forskningen säger annorlunda och symptom kan visa sig nästan direkt (inom några minuter) efter att kroppen utsatts för detta. Om det verkligen var så det gick till efter explosionen i Chernobyl vet jag ingenting om men det är verkligen inte orealistiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Ser mer ut som du får det och framstå som att den krasha p.g.a av strålningen.

Jämför TV-serie: https://youtu.be/209n4m6rwGc?t=88

Med verkilghet: https://youtu.be/zuNtgYtF4FI?t=9

Dåligt av HBO tycker jag. Men du tycker det är väl representativt?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold