Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Ja den går att öppna och stänga.

Vet inte hur jag ska sätta in frånluftslag från fönstret som blir bra, det kan regna in och blåsa som bara den där jag bor.

Gör en av plywood/MDF? På/mot utsidan kan det sitta ventilgaller. Alternativt får du söka tillstånd att installera ett riktigt system.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Gör en av plywood/MDF? På/mot utsidan kan det sitta ventilgaller. Alternativt får du söka tillstånd att installera ett riktigt system.

Jag har bara hyresrätt vet inte om man plocka bort fönster och sätta plywood.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag har bara hyresrätt vet inte om man plocka bort fönster och sätta plywood.

Kör en rejäl skiva och öppna fönstret och kläm fast bara, sedan kan du täta med valfritt material uppe och nere, eazy peazy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Fick hem mitt "window seal" från Amazon.de idag. Har monterat det i sovrummet och det blev tätt och bra.
https://i.ibb.co/Snp874r/IMG-20190607-180448.jpg

Jag vill passa på att dela med ett tips. Låta det ligga lite extra duk i hörnen så blir inte duken blir så spänd och det blir betydligt enklare att få undan duken när fönstret ska stängas.
https://i.ibb.co/8MkFR8P/IMG-20190607-180252.jpg

Instruktionen för den som vill läsa lite mer.
https://i.ibb.co/vsW8HCX/IMG-20190607-180809.jpg

https://www.amazon.co.uk/HOOMEE-Universal-Window-Portable-Con... ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reine:

Jag har ett hus med två våningar på ca 75km2/plan. Det ligger i sol från 10 till nedgång så det blir ordentligt varmt, efter ha läst igenom tråden är jag fortfarande inte säker på vad som är "rätt" för mig.

Borde jag satsa på en portabel maskin eller är det bättre med innom-/utomhusdel och fast installation?
Jag vill ogärna köpa något halvdant som inte funkar, utan lägger heller några kronor extra på vettiga grejer som håller.

Jag har värmepump som kyler härligt. Lite efterklok så skulle jag ha bett dem montera en på övervåningen också. Har tv och dator där uppe. Nackdelen med en på övervåningen är att man får sätta upp en ställning till montörerna och att man inte kan ha utedelen på ett markställ och troligen får vibrationer i huset. Låter som att ha en traktor på tomgång utanför.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag har bara hyresrätt vet inte om man plocka bort fönster och sätta plywood.

Du behöver inte göra mer åverkan än färdiga fönstertätningskit eller myggnät. Dvs du behöver inte plocka bort fönstret.

Skrivet av yrfhar:

Jag har värmepump som kyler härligt. Lite efterklok så skulle jag ha bett dem montera en på övervåningen också. Har tv och dator där uppe. Nackdelen med en på övervåningen är att man får sätta upp en ställning till montörerna och att man inte kan ha utedelen på ett markställ och troligen får vibrationer i huset. Låter som att ha en traktor på tomgång utanför.

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart kan du ha utedelen nere på marken! Du har ett tvåvåningshus så det är inte något avstånd att tala om.

Permalänk
Medlem

Började nyligen följa tråden och inser att man är rätt sen på bollen ändå, men har lagt en beställning på Delonghi EX120 silent från whiteaway med beräknad leverans 8/7. Hoppas bara att den orkar med vårat vardagsrum som är drygt 35-40kvm med två öppningar till hall och kök. Velade mellan denna och någon av Electrolux-modellerna som är specad för 50kvm, dock med senare leveranstid.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RawN:

Började nyligen följa tråden och inser att man är rätt sen på bollen ändå, men har lagt en beställning på Delonghi EX120 silent från whiteaway med beräknad leverans 8/7. Hoppas bara att den orkar med vårat vardagsrum som är drygt 35-40kvm med två öppningar till hall och kök. Velade mellan denna och någon av Electrolux-modellerna som är specad för 50kvm, dock med senare leveranstid.

Det kommer den lätt att göra. Stoppa utflödet vid fönster/dörr med fönsterkit så kommer den pressa kylan ut i resten.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av xlr8:

Fick hem mitt "window seal" från Amazon.de idag. Har monterat det i sovrummet och det blev tätt och bra.
https://i.ibb.co/Snp874r/IMG-20190607-180448.jpg

Jag vill passa på att dela med ett tips. Låta det ligga lite extra duk i hörnen så blir inte duken blir så spänd och det blir betydligt enklare att få undan duken när fönstret ska stängas.
https://i.ibb.co/8MkFR8P/IMG-20190607-180252.jpg

Instruktionen för den som vill läsa lite mer.
https://i.ibb.co/vsW8HCX/IMG-20190607-180809.jpg

Länk?

Permalänk
Medlem

@Petterk: Eller kanske en sådan här. Troligen får man göra hål i golv och tak om jag fattar rätt. Och i andra ändan av huset förflyttar sig kylan/värmen upp genom trappan. https://www.polarpumpen.se/ventilation/varmeflyttare#mer eller https://soliduct.se/flakt/kanalflakt/kanalflakt-ec125.htm

Skulle väll gå med en AC också, som med luft-värmepump, om man inte orkar höra oljudet och kan ha den på en annan våning än där man sover?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Petterk: Eller kanske en sådan här. Troligen får man göra hål i golv och tak om jag fattar rätt. Och i andra ändan av huset förflyttar sig kylan/värmen upp genom trappan. https://www.polarpumpen.se/ventilation/varmeflyttare#mer

Skulle väll gå med en AC också som man inte orkar höra oljudet och kan ha på en annan våning än där man sover?

De är inte riktigt tänkta att användas så, och vet inte riktigt varför Polarpumpen tar så mycket för dem. Sen är det ju inte säkert värmepumpen orkar kyla riktigt hela huset vilket som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Aka_The_Barf: Finns portabla med utedel som kyler innedelen med hjälp av vatten, men de kostar över 30 000 kr. Finns delade portabla enheter som är permanent anslutna också, men de kostar också relativt mycket. Värmepump är helt enkelt bland den billigaste lösningen, det är bara att folk i tråden inte vågar fråga om tillstånd att installera en eller inte kan få tillstånd att installera en.

Kan tänka mig att det kan vara svårt på lägenheter och om det gick, vem vill ha en sådan klump på en liten bakong? Tur att man bor i hus och kan "gömma" dom. Min ena utedel sitter under en trappa och den andra där den inte stör någon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Lade en beställning på en EXP34U338CW från tretti.se, skulle vara i lager fr.o.m. 1 Juli, men det får vi väl se.
Man skulle allt tänkt på detta i vintras och knyckt en modell. Nu är det så varmt att jag kan inte sluta tänka på när AC:n ska komma.. Bara att äta isglass så länge helt enkelt.

Blir nog att prova den här fönsterförseglingen från Amazon. Mitt fönster som är bäst lämpat för uppdraget är ungefär 135x55 (cm), så provar en sån 300cm "window seal" och hoppas på det bästa. Vart de får siffran 300cm vette tusan, undrar om det är tvärs över de har mätt?

Fönsterförseglingen som går att köpa från Electrolux verkade vara ganska liten:
1 rektangel (140 x 30 cm)
1 rektangel (80 x 30 cm)
2 trianglar (100 x 30 cm)

Dessutom lite dyrare, så jag skippar nog den faktiskt.

Hatten av till er som snickrat er egen! Jag är imponerad.

Någon som köpt något från årets årgång av Electrolux som är nöjd eller onöjd?

Jag har läst igenom tråden och läst lite blandat - skulle gissa att de som inte vart så nöjda om kylförmågan inte har förseglat ordentligt. Jag ska ha min i vardagsrummet, så kommer inte störa mig på ljudet när jag sover i alla fall.
Bor i en tvåa på 42kvm, men stänger man badrum och förrådet så är det mycket mindre att behöva kyla. Så det ska nog gå att kyla ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kan tänka mig att det kan vara svårt på lägenheter och om det gick, vem vill ha en sådan klump på en liten bakong? Tur att man bor i hus och kan "gömma" dom. Min ena utedel sitter under en trappa och den andra där den inte stör någon.

Går fint i alla andra länder i världen, inkl de med liknande klimat – d.v.s. kalla vintrar och varma somrar. I många länder är inte balkongerna till för mer än utomhusdelen i normalfall. Tar upp lite utrymme på en balkong om den placeras där, men den tar ju mycket mindre plats inomhus! En portabel enhet behöver du ha någon en bit från väggen ståendes på golvet så den tar upp en hel del yta. Utomhusdelen är något i stil med 80 x 55 x 30 cm ± några cm. Alltså någonstans runt 0,19 - 0,25 m². Ljud och kondens är lite större problem.

Permalänk
Medlem

Just beställt denna
https://www.bauhaus.se/aircondition-argo-holly-10000btu

Tror ni att den klarar en tvåa på 60 kvadrat? Och håller mina 10A-säkringar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Går fint i alla andra länder i världen, inkl de med liknande klimat – d.v.s. kalla vintrar och varma somrar. I många länder är inte balkongerna till för mer än utomhusdelen i normalfall. Tar upp lite utrymme på en balkong om den placeras där, men den tar ju mycket mindre plats inomhus! En portabel enhet behöver du ha någon en bit från väggen ståendes på golvet så den tar upp en hel del yta. Utomhusdelen är något i stil med 80 x 55 x 30 cm ± några cm. Alltså någonstans runt 0,19 - 0,25 m². Ljud och kondens är lite större problem.

jag röstar för att ha det mesta ute som jag har nu, tyst och stillsamt inne + bra effekt. kondens leder man bort med en ränna :). blir det flera varma sommrar så blir det nog lättare att ha utomhus delar kanske mellan balkonger eller liknande?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

jag röstar för att ha det mesta ute som jag har nu, tyst och stillsamt inne + bra effekt. kondens leder man bort med en ränna :). blir det flera varma sommrar så blir det nog lättare att ha utomhus delar kanske mellan balkonger eller liknande?

Grejen med balkonger är att de brukar vara täckta med plåt (ibland betong), så har du en liten BRF du får tillstånd att installera AC/värmepump i så blir det utseendemässigt ingen förändring på föreningens fastighet och det största ingreppet är håltagning för rören. På mindre fastigheter kan man såklart alltid ställa utedelen på marken också.

Permalänk
Medlem

Fick hem min https://www.bauhaus.se/aircondition-argo-holly-10000btu för en dryg vecka sedan och packade upp den direkt(hemleverans på röd dag var en bonus).
Såg att det var massor med små repor på ovansidan(mest runt touchknapparna) så jag kontaktade kundtjänst som bad mig maila till reklamationsavdelningen.
Tog några bilder så de skulle se hur det såg ut. Fick svar att de skulle kontakta sin leverantör, samt undrade om jag ville reklamera eller få prisavdrag efter att de fått svar från leverantören. Svaret dröjde några dagar då det var helg.
Sen återkom de med frågan som gjorde att man kände sig lite dum. "Har du tagit av skyddsplasten från ovansidan?"
Visade sig att leverantören hade fått fler frågor om samma skada och alla hade visat sig vara skyddsplasten som satt kvar och var lite repig.

Självklar hade jag missat att det var skyddsplast på. Plasten var tunn och satt ända runt glasovansidan utan nån flärp som stack upp.(har inte läst manualen, så det kanske står skrivet att det är skyddsplast på den)
Gissar nu i efterhand att den sitter där för att det inte ska repas när de testar produkten.

Testade den lite kort igår och den verkar kyla helt ok. Ska testa mer idag. Så om det är nån som undrar nåt om den är det bara att citera mig så ska jag testa. Den verkar ju fortfarande finnas i lager.

Måste även se om jag kan göra nåt form av fönsterkit då mina fönster ser lite speciella ut. Ett yttre glas och sen ett mellanrum på ca 10-12cm, sen tvåglasfönstret innerst. Gissar att de köptes in för att de är bullerdämpande eller billiga, iaf inte praktiska.

Mycket nöjd med Bauhaus bemötande när jag trodde att nåt var skadat.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nån som vet liknande kit som ELECTROLUX EWK02 man kan köpa? Hittar hos Amazon.de AEG Awk02 men dom skickar inte till Sverige. Helst i Sverige och i lager för leverans.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Jag klarar inte av att förstå vad man ska med AC till i Sverige.

Jag har "aldrig" haft behov av någon AC på sommaren, dom enstaka dagarna när värmen är som mest intensiv så kunde det ha varit på sin plats, men det funkar fint att vädra ordentligt.

Ett inköp av någon AC blir därför svår motiverat.

Vid vilken temperatur är det folk tycks behöva AC?

Nej, har inte löst hela tråden utifall det har blivit påpekat tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Jag klarar inte av att förstå vad man ska med AC till i Sverige.

Jag har "aldrig" haft behov av någon AC på sommaren, dom enstaka dagarna när värmen är som mest intensiv så kunde det ha varit på sin plats, men det funkar fint att vädra ordentligt.

Ett inköp av någon AC blir därför svår motiverat.

Vid vilken temperatur är det folk tycks behöva AC?

Nej, har inte löst hela tråden utifall det har blivit påpekat tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade 26.4 grader igår vid 23 när jag försökte sova samt en luftfuktighet på 55%.
Att vädra här hjälper inte så mycket då värmen sitter kvar i huset.

Vi är alla olika och jag klarar inte av värme särskilt bra utan får lätt huvudvärk även om jag dricker mycket.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@Burks:
Precis som CubaCola skriver är vi alla olika och tåler värme olika.
Det spelar också in hur varmt det kan bli i ens bostad, kan man som jag få ~35 grader i bostaden, så vill man defintivt få ner tempraturen oavsett hur bra man tåler värme.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Jag klarar inte av att förstå vad man ska med AC till i Sverige.

Alla är vi olika, vissa kanske klarar av värmen bättre?

Förra sommaren var hemsk. Katter hemma som låg på rygg helt utslagna och flämtade. Både jag och sambon kunde omöjligen sova i värmen vilket gjorde att hela livet, framförallt jobbet, blev lidande när man utöver att vara utslagen av värmen hade noll ork pga sömnbrist.

Nu är denna blockad bakom paywall:
https://www.dn.se/ekonomi/hog-temperatur-pa-jobbet-forsamrar-...

Har för mig jag bara nu i veckan såg en artikel fladdra förbi i något flöde om att "forskarna" "påstår" att en vanlig kontorsarbetare förlorar 15-20% prestation vid för hög temperatur.
Kände redan igår vid 28.9 grader utomhus där jag bor, att man var helt dåsig i huvudet.

Byggde en lösning för fönstret av plywood. Ser man till att distansskivorna är lite tunnare än vad som behövs så kommer skjutreglarna mot fönsterkarmen att pressa ihop tätlisterna fint!
Den andra långsidan (till vänster i bild) "pressas" på plats genom att försiktigt stänga fönstret (kräver dock man har ett sånt fönster där man kan "låsa" det i valfritt läge genom att vrida ned handtaget).
Kvarstår att sätta fast ett nät över utblåset.

@bio2tech jag har samma typ av fönster som dig. Undrar vad i helvete dom som konstruerat dom rökte på. Som du säger, måste varit någon typ av ekonomisk vinning. Dom mest opraktiska fönster jag någonsin sett.

Vidare så kommer återigen en fråga av ventilation/fysikalisk art:
Är det helt orimligt att förvänta sig att kunna kyla ned ett sovrum och sen stänga av maskinen för natten?
Trots att jag körde den i runt 5 timmar (läste någonstans att saker som möbler osv måste hinna kylas ned), så var jag redan efter någon timme av att ha stängt av den uppe i samma temperatur som omgivningen.
Härket låter ju så mycket att man får välja mellan att svettas sönder och ha sömnbrist pga värme, eller ha sömnbrist pga ljudnivå.

Förstår inte att det inte finns nått läge där hela maskinen går på typ 10-20%, men det måste ju vara något med hur maskinerna är konstruerade, att dom helt enkelt inte går att köra på 10-20% "hastighet", utan det finns någon minsta tröskel för att det ska fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Jag klarar inte av att förstå vad man ska med AC till i Sverige.

Jag har "aldrig" haft behov av någon AC på sommaren, dom enstaka dagarna när värmen är som mest intensiv så kunde det ha varit på sin plats, men det funkar fint att vädra ordentligt.

Ett inköp av någon AC blir därför svår motiverat.

Vid vilken temperatur är det folk tycks behöva AC?

Nej, har inte löst hela tråden utifall det har blivit påpekat tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med dig, men man har insett att majoriteten av folket är väldigt, väldigt värmekänsliga
26c i rummet igår, sov t o m med täcke under natten utan fläkt.

Permalänk
Medlem

@Ericus: Ingen aning om dina frågor men har själv frågor
Hur fungerar hemfrakten med Bauhaus? Ringer de upp och man bokar en tid när man är hemma, eller är de sådär jobbiga som säger att ingen öppnade när de ringde på hemma och man får hämta i deras dispatchpoint?

Ska nog beställa en till, då min gamla AC inte kyler så bra. Och den klarar bara 7000btu, vilket inte är bra nog för rummet den egentligen ska stå i.
Ett mindre sovrum fungerar, men inte vardagsrummet som går in mot kök och hall.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Vad är skillnaden på dessa tre:

EXP34U338CW
EXP35U538CW
EXP26U338CW

Vilken är bäst helt enkelt, de kostar ungefär samma allihop.

Tacksam för svar Skulle gärna vilja veta vart dessa går att beställa hem snabbast, akut läge för både katt och spädbarn.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@Ericus: Ingen aning om dina frågor men har själv frågor
Hur fungerar hemfrakten med Bauhaus? Ringer de upp och man bokar en tid när man är hemma, eller är de sådär jobbiga som säger att ingen öppnade när de ringde på hemma och man får hämta i deras dispatchpoint?

Ska nog beställa en till, då min gamla AC inte kyler så bra. Och den klarar bara 7000btu, vilket inte är bra nog för rummet den egentligen ska stå i.
Ett mindre sovrum fungerar, men inte vardagsrummet som går in mot kök och hall.

När man lägger beställningen så får man välja vilken dag man vill ha det hemlevererat. Tiderna man kan välja på är mellan 08.00-10.00 varje dag.

https://www.amazon.co.uk/HOOMEE-Universal-Window-Portable-Con...

Denna som ni länkade här tidigare i tråden. Jag ser att alternativet Door Seal finns med. Passar den till en altandörr på exempelvis en lägenhet?

Permalänk
Inaktiv

@BasseBaba: Jag hade samma problem med att det vart varmt snart så fort jag stängt av min AC förra sommaren.

Huset var av tegel som värmdes upp som en ugn under dagen då solen låg konstant på. Så jag behövde köra maskin ett längre tag innan läggdags, typ runt 2-3 timmar, då vart det svalt och skönt resten av natten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Jag klarar inte av att förstå vad man ska med AC till i Sverige.

Jag har "aldrig" haft behov av någon AC på sommaren, dom enstaka dagarna när värmen är som mest intensiv så kunde det ha varit på sin plats, men det funkar fint att vädra ordentligt.

Ett inköp av någon AC blir därför svår motiverat.

Vid vilken temperatur är det folk tycks behöva AC?

Nej, har inte löst hela tråden utifall det har blivit påpekat tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av patch:

Håller med dig, men man har insett att majoriteten av folket är väldigt, väldigt värmekänsliga
26c i rummet igår, sov t o m med täcke under natten utan fläkt.

Kan ju bara tala för mig själv, men i huset jag bor så går det bra med sol och värme i en vecka ungefär...sedan så har värmen tagit sig in genom tak och väggar vilket gör att det blir >28 grader i sovrummet. Och det spelar ingen roll om man vädrar då värmen sitter i tak/väggar/inventarier. Det blir svalt i kanske en halvtimma, sedan är det lika varmt som innan. Samtidigt så går det inte att vädra under eftermiddag då solen ligger på och det är bättre att ha fönstren stängda och persienner/mörkläggningsgardin nerdragen.

Normalt brukar vi stå ut de korta perioder detta inträffar då vi satt in en takfläkt som får snurra på lågvarv under natten, men förra sommaren så låg temperaturen över 30 i sovrummet under en lägre period. Utan fläkten hade det varit outhärdligt, men det var fortfarande inte direkt behagligt. Så nu är ett aggregat införskaffat som vid behov kommer att får köra eftermiddag/kväll i sovrummet för att mota bort den värsta värmen som vill in.