Kreditupplysning för anställning

Permalänk

Kreditupplysning för anställning

Hej,

Jag har varit i 3 intervjuer hos ett IT foretag, klarade dom toppen. Foretaget kontaktade en av min referens, fick bra feedback. Gjordes en bakrundcheck av foretaget, gick också bra.

Jag fick ett ganska bra jobb offer och tackade ja. Vi kom överens på startdatumet också.

Men i nagra dagar sedan, fick jag ett mejl och foretaget vill gora en kreditupplysning. Grejen är där finns radio och tv tjänster som ligger som betalningsanmärkning. Har inte skuld dock.

Hur ska det påverka min anställning? Är det nån som har erfarenhet på detta?

Alla svar ska uppskattas.

Mvh

Permalänk
Medlem

Ska du jobba med ekonomifrågor på företaget i fråga?!

Varför skulle de annars behöva en kreditupplysning?! Vad har de skrivit för anledning?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Ska du jobba med ekonomifrågor på företaget i fråga?!

Varför skulle de annars behöva en kreditupplysning?! Vad har de skrivit för anledning?

Nej, jag ska inte jobba med ekonomi. Som utvecklare. Massa security amnä.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Rendessvous: Om man skall jobba med känsliga saker är det nog inte så ovanligt att man kollar upp om anställda har ekonomiska problem. Kan t.ex. tyda på spelmissbruk eller något annat, poängen är att har man strul med ekonomin så kan det lätt utnyttjas av "mörka-krafter" för att t.ex. kunna få den anställda att sälja information för pengar.

Så om man skall jobba mer säkerhetsklassade saker med information som är värd pengar för t.ex. främmande stat så känns det helt naturligt.

Huruvida dina anmärkningar är ett problem eller ej kan bara företagets policy i frågan svara på.

Permalänk
Skrivet av Snorren:

@Rendessvous: Om man skall jobba med känsliga saker är det nog inte så ovanligt att man kollar upp om anställda har ekonomiska problem. Kan t.ex. tyda på spelmissbruk eller något annat, poängen är att har man strul med ekonomin så kan det lätt utnyttjas av "mörka-krafter" för att t.ex. kunna få den anställda att sälja information för pengar.

Så om man skall jobba mer säkerhetsklassade saker med information som är värd pengar för t.ex. främmande stat så känns det helt naturligt.

Huruvida dina anmärkningar är ett problem eller ej kan bara företagets policy i frågan svara på.

Det stämmer, foretagets policy och måste följas. Undrade bara om nån hade varit i samma situation. Tack for ditt svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Svår fråga och den kan givetvis tolkas olika från företag till företag.. Att fråga rent generellt kring denna fråga för att få ett bra svar går inte. Ingen vet ju hur just denna HR avdelning ska tolka att du har en betalningsanmärkning.

Vill du få ett svar så kan du kontakta företaget/chefen och berätta din situation. "Hej jag ser att ni efterfrågat en kreditupplysning. Pinsamt nog har jag en betalningsanmärkning kring TV-licensavgiften pga orsak X. Är detta ett problem?"

Om de säger att de är ett problem och undrar varför du har det så förklarar du anledningen. Har svårt att se att detta ska vara något större problem.

Och rent generellt så tror jag ej de kommer bry sig.

Permalänk
Skrivet av plajton:

Svår fråga och den kan givetvis tolkas olika från företag till företag.. Att fråga rent generellt kring denna fråga för att få ett bra svar går inte. Ingen vet ju hur just denna HR avdelning ska tolka att du har en betalningsanmärkning.

Vill du få ett svar så kan du kontakta företaget/chefen och berätta din situation. "Hej jag ser att ni efterfrågat en kreditupplysning. Pinsamt nog har jag en betalningsanmärkning kring TV-licensavgiften pga orsak X. Är detta ett problem?"

Om de säger att de är ett problem och undrar varför du har det så förklarar du anledningen. Har svårt att se att detta ska vara något större problem.

Och rent generellt så tror jag ej de kommer bry sig.

Jo, det är det faktist. Det skulle vara en bra ide att prata med min chef eller HR avdelningen på fredag.

Jag frågade några av mina kontakter och dom sa exakt samma. En av dom sa att så länge om du inte har skattskuld då har du jobbet. Kändes lite bättre men man vet aldrig. Det är olika, man sitter och tänker ändå.

Tack för ditt svar.

Permalänk
Medlem

Lycka till och hoppas du får jobbet!

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Skrivet av Vinolik:

Lycka till och hoppas du får jobbet!

Tack så mycket! Det hoppas jag också.

Permalänk
Inaktiv

Det går att kontrollera mer diskret. Idag med alla räkningar som kommer är det lätt att missa någon. Men om man har flera och dessutom lite högre belopp så antyder det om att man har problem med sin vardag, vilket kan bero på hur många saker som helst.

Nå idag är det superbrist på kompetent personal inom de allra flesta områden. Lite småslarv med räkningarna är inget som direkt hindrar en person för att få ett vanligt jobb. Det är dessutom inne att ha lite betalningsanmärkningar.

Btw jag har polare som jobbar lite med ekonomi och kan ser justitia kreditinformation. Typ alla större företag är med, ofta för rena struntsaker som att ha hyrt en bil. Privatpersoner är det också med hur många som helst av rena struntsaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det går att kontrollera mer diskret. Idag med alla räkningar som kommer är det lätt att missa någon. Men om man har flera och dessutom lite högre belopp så antyder det om att man har problem med sin vardag, vilket kan bero på hur många saker som helst.

Nå idag är det superbrist på kompetent personal inom de allra flesta områden. Lite småslarv med räkningarna är inget som direkt hindrar en person för att få ett vanligt jobb. Det är dessutom inne att ha lite betalningsanmärkningar.

Btw jag har polare som jobbar lite med ekonomi och kan ser justitia kreditinformation. Typ alla större företag är med, ofta för rena struntsaker som att ha hyrt en bil. Privatpersoner är det också med hur många som helst av rena struntsaker.

Ursäkta, what? Inne med att ha betalningsanmärkningar? Det kan göra livet ganska besvärligt och det krävs betydligt mer än att glömma en faktura för att få en anmärkning... Jag jobbar t.ex. på bank och måste varje år lämna in utdrag från belastningsregistret, kreditupplysning och bevisa att jag inte har förvaltare (den sista är ganska löjlig...).

Permalänk
Medlem

Var i samma sits för några ca 6 månader sen.

Nu har jag inga skulder eller något att dölja men tyckte det var skitkonstigt att de ska ha uppgifter om min privata ekonomi.

Det jobbiga var att jag redan tackat ja till jobbet och nej till massa annat när jag fick förfrågan så vilket jag tror var medvetet av dem.

Permalänk
Medlem

@Kakann: Kan bara hålla med. Tror inte en viss @anon159643 har klart för sig vad en betalningsanmärkning innebär. Frågan är i vilka kretsar han umgås i om det är inne att inte kunna ta varken banklån eller kunna hyra lägenhet eller skaffa mobilabbonemang t.ex de närmsta 3 åren som man har nämnda betalningsanmärkning liggande över sig. Konstig umgängeskrets måste jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det är dessutom inne att ha lite betalningsanmärkningar.

Eh, nej?

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Btw jag har polare som jobbar lite med ekonomi och kan ser justitia kreditinformation. Typ alla större företag är med, ofta för rena struntsaker som att ha hyrt en bil. Privatpersoner är det också med hur många som helst av rena struntsaker.

Du har rimligen rätt i att alla större företag är med. Om ett storföretag hanterar tusentals fakturor varje månad kommer någon faktura förr eller senare rendera en betalningsanmärkning, eftersom den som skulle attestera var på semester eller något liknande. Dock så är det ingen som bryr sig om Volvo eller Spotify har en betalningsanmärkning. Leverantörer och banker gör affärer med dem ändå.

För privatpersoner är det en annan femma, en betalningsanmärkning kan göra livet ganska knepigt, så jag tycker inte man bör bagatellisera det.

Permalänk

Inte konstigt, har man massa skulder så kan man anses som en potentiell säkerhetsrisk. Men ingen fara för småbelopp.

Permalänk
Skrivet av Vinolik:

Lycka till och hoppas du får jobbet!

Jag har fått ett intyg från KFM och skickade in detta. Vad jag förstår räckte dessa intyg fint. Fick jobbet

Permalänk
Skrivet av stoneyrock:

Inte konstigt, har man massa skulder så kan man anses som en potentiell säkerhetsrisk. Men ingen fara för småbelopp.

Tack för ditt svar.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Rendessvous:

Jag har fått ett intyg från KFM och skickade in detta. Vad jag förstår räckte dessa intyg fint. Fick jobbet

Grattis! Hoppas du kommer att trivas 👍🏻

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Var i samma sits för några ca 6 månader sen.

Nu har jag inga skulder eller något att dölja men tyckte det var skitkonstigt att de ska ha uppgifter om min privata ekonomi.

Det jobbiga var att jag redan tackat ja till jobbet och nej till massa annat när jag fick förfrågan så vilket jag tror var medvetet av dem.

Tack för ditt svar, jo det är jobbigt. När man tackar ja och nej till dom andra företag. Frustrating

Permalänk

Jag verkligen uppskattar alla svar här. Fick jobbet och glad som fan.