Facebooks kryptovaluta Libra släpps 18 juni

Permalänk
Melding Plague

Facebooks kryptovaluta Libra släpps 18 juni

Libra är namnet på Facebooks kommande kryptovaluta. Till skillnad från många andra kryptovalutor ska Libra knytas till flera olika länders valutor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nu börjar de med egen valuta... snart börjar de göra territoriella anspråk också..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"The Information-rapporten anger också att Facebook ska etablera en oberoende stiftelse som förvaltar kryptovalutan. Företag som vill använda Libra-valutan ska enligt rapporten betala en avgift på 10 miljoner USD för att etablera och driva en egen nod, en nod som sedan validerar transaktioner mot Libra-valutan."

Ska bli intressant att se vilka företag som kommer att nappa på detta.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Nu börjar de med egen valuta... snart börjar de göra territoriella anspråk också..

All your base are belong to us - facebook.

Nä men seriöst... krypto? Facebook? 1. Spårbarheten?... 2. Volalitet? tveksamt att det kommer vara så stabilt som de påstår 3. Vad kommer de ha den till?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Tror inte detta kommer funka alls. Det som tilltalar folk med krypto är ju just att du kan ha skumraskaffärer för dig med en anonym plånbok, samt snabba fluktuationer i värde som gör att du skattefritt kan göra dig en hacka på att köpa billigt och sälja dyrt, utan att betala skatt, men om Facebook skall ha kontrollen över det hela så försvinner ju det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

All your base are belong to us - facebook.

Nä men seriöst... krypto? Facebook? 1. Spårbarheten?... 2. Volalitet? tveksamt att det kommer vara så stabilt som de påstår 3. Vad kommer de ha den till?

Tjäna pengar på. Dom kommer ju bryta dom första 10% som är lätta för att sedan släppa det öppet för andra att pusha upp värdet på den. Som att snå godis från barn eller miljarder från stupidz.

Permalänk
Avstängd

Jag väntar tills Snapchat släpper sin kryptovaluta.

Permalänk
Avstängd

Careface?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tror inte detta kommer funka alls. Det som tilltalar folk med krypto är ju just att du kan ha skumraskaffärer för dig med en anonym plånbok, samt snabba fluktuationer i värde som gör att du skattefritt kan göra dig en hacka på att köpa billigt och sälja dyrt, utan att betala skatt, men om Facebook skall ha kontrollen över det hela så försvinner ju det.

Fast om jag ska ge pengar min vän från norge när ci är ute och reser så är det knepgit etc.

Om detta möjliggör att sådan transaktion blir smidig som swish så vore det väldigt trevligt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tror inte detta kommer funka alls. Det som tilltalar folk med krypto är ju just att du kan ha skumraskaffärer för dig med en anonym plånbok, samt snabba fluktuationer i värde som gör att du skattefritt kan göra dig en hacka på att köpa billigt och sälja dyrt, utan att betala skatt, men om Facebook skall ha kontrollen över det hela så försvinner ju det.

Visst finns det de som har dessa anledningar. MEN det finns väldigt mycket andra rent ideologiska/politiska anledningar varför man kan gilla (eller ogilla) kryptovalutor.
Personligen gillar jag om centralbanker och världsbanker etc. får mindre makt än de har idag, och decentraliserade valutor ger detta (vilket många kryptovalutor är, dock oklart vad gäller denna facebook variant). Egentligen tror jag världen skulle fungera bättre med en enda gemensam kryptovaluta för all form av internethandel, men jag inser att det är naivt att tro att makthavare (banker och vissa stater) skulle tillåta detta.

Permalänk
Medlem

@skewgen: Det du talar om är inte valutor utan värdepapper. Sen är det väl lite oklart om det kommer klassas som elektroniska pengar i det här fallet. Elektroniska pengar motsvarar såklart bara värdet du satte in, och de måste i så fall registrera sig i EU.

Permalänk
Medlem

Facebook? Nähej du.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Varför inte, hundra miljoner - lätt avrundat - är inte så mycket för ett lite större företag. En svensk banklicens är värt motsvarande hälften om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte om facebook, men detta kan faktiskt bli bra. Decentralisering och kryptering är ända lösningen till skyddad integritet och demokrati i det långa tidsperspektivet. Synd att bara dom största företagen kommer ha råd för en nod, vilket kommer leda till att storföretagen kommer få kontrollen över hela valuta systemet och göra godtyckliga egoistiska beslut om hur systemet ska funka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ownage:

Jag tycker inte om facebook, men detta kan faktiskt bli bra. Decentralisering och kryptering är ända lösningen till skyddad integritet och demokrati i det långa tidsperspektivet. Synd att bara dom största företagen kommer ha råd för en nod, vilket kommer leda till att storföretagen kommer få kontrollen över hela valuta systemet och göra godtyckliga egoistiska beslut om hur systemet ska funka.

Skickades från m.sweclockers.com

Vem har sagt något om decentralisering?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd

Detta säger väl något om hur värdelöst bitcoin och dess 1000+ kloner är

Behöver man en kryptovaluta, ja varför inte bara skapa en egen istället för o köra med skräpet som redan finns ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tror inte detta kommer funka alls. Det som tilltalar folk med krypto är ju just att du kan ha skumraskaffärer för dig med en anonym plånbok, samt snabba fluktuationer i värde som gör att du skattefritt kan göra dig en hacka på att köpa billigt och sälja dyrt, utan att betala skatt, men om Facebook skall ha kontrollen över det hela så försvinner ju det.

I princip verkar det som att "alla" kan starta en egen krypto idag.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Careface?

Tillräckligt mycket för att skriva en kommentar?

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Kan detta verkligen kallas för "krypto", Facebook skapar en egen valuta, men den kommer inte vara decentraliserad, och förmodlingen inte ens i närheten av anonym eller krypterad, vi kommer såklart ej kunna spåra transaktioner, men Facebook med partners kommer kunna utnyttja detta för att se betalningsförmåga, hur mycket du gör av med, på vad du gör av med osv, vilket resulterar i ännu effektivare annonser som slås av om du ändå inte kan köpa produkten/tjänsten osv.

Vet, vet, väldigt mycket foliehatt men med tanke på Facebooks tidigare fadäser och hur de faktiskt spårar så har jag svårt att tro på detta, att det gynnar oss som användare på¨något som helst positivt sätt annat än en inbyggd swish variant direkt i messenger och whatsapp...

Permalänk
Medlem

10m dollar är inget för Amazon men för de flesta svenska bolag är drt mycket. Tror inte Webhallen och liknande lär nappa på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

10m dollar är inget för Amazon men för de flesta svenska bolag är drt mycket. Tror inte Webhallen och liknande lär nappa på det.

Varför skulle Webhallen/Komplettgruppen driva en kryptovalutanod?

Permalänk
Avstängd

och här ska man inom kort avsluta sitt FB, redan lagt ner Twitter.

(Intresseklubben antecknar)

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Ironiskt namn

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Detta säger väl något om hur värdelöst bitcoin och dess 1000+ kloner är

Behöver man en kryptovaluta, ja varför inte bara skapa en egen istället för o köra med skräpet som redan finns ^^

Om man inte vet vad det är som skiljer BTC mot andra krypto valutor, kanske man inte ska säga något...

Permalänk
Inaktiv

Blir säkert så att när man besöker Facebook så nyttjar de lite kraft från din dator till mining.

Permalänk
Inaktiv

Ganska kass för valutaspekulation om jag förstår det rätt. Sedan betalning över facebook så får man se i hela världen och jag vet inte hur omständligt det är, kanske facebooks betalningsmedel gör det enklare?

Permalänk
Medlem

Facebook slutar aldrig att förvåna en. Vad är näst, Facebook goverrnment control AI nånting nånting?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Skrev en längre text tidigare på hur olika kryptovalutor särskiljer sig och vad idén och nyttan är med dessa tekniker samt några exempel på vilken funktion dom fyller. Har alltid tyckt att krypto är intressant.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1507618-forslag-gallan...

Detta är ett stablecoin liknande USD Tether och True USD. Vilket innebär mycket riktigt att oavsett hur marknaden går så kan inte denna valuta varken falla eller gå upp i värde så länge varje krona är "backed" med riktiga pengar. Antar att dom bygger någon form av global swish-funktion och betallösningar med Facebook. Liknande man har idag "logga in med facebook"

Men också en coin att ta ut vinst i som många gör via exchange som Binance och Kraken. Ex bitcoin går upp 40%, du väljer att säkra delar av vinsten i en stablecoin som Libro. Antingen låta det vara där tills du ser nästa läge att investera i en teknik (altcoin)/plattform (ex IOTA, Rippel, Bitcoin, Ethereum) eller använda valutan med Facebooks betalfunktion på diverse onlinesidor du kan handla på.

Anledningen varför det kostar mycket att driva en Nod (transaktioner går genom din server) för ett gigantisk företag som Facebook är för att du kommer få en liten del av den transaktionskostnaden för varje transaktion. En Nod fungerar lite som en VPN. Har många olika servrar och punkter för att öka säkerhet och göra dig/transaktionen i princip ospårbar. Det vi i kryptovärdet kallar för "decentralized network" Ska fungera med en gemensam valuta i samtliga länder som inte är styrt av en bank, facebook eller stat. Precis som Sweclockers säger så

"Systemet med noder knutna till olika företag gör också att Facebook kan undvika den reglering, de skulle bli målet för om de ensamt styrde över en global valuta."

Dvs alla NOD:er tillsammans håller igång valutan och inte företag. Lite som en digtal version av en styrelse för ett bolag fast oberoende av resten av styrelsen.

Permalänk
Medlem

Storebror FB vill styra din ekonomi nu också i sitt egna globala system, så att dom kan justera algoritmerna till att träffa dina ögon när du är som mest benägen att köpa något du inte behöver.

"Tjänstens namn sägs bli Libra, vilket både anspelar på frihet"
Frihet, jo tjena! 1984

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tror inte detta kommer funka alls. Det som tilltalar folk med krypto är ju just att du kan ha skumraskaffärer för dig med en anonym plånbok, samt snabba fluktuationer i värde som gör att du skattefritt kan göra dig en hacka på att köpa billigt och sälja dyrt, utan att betala skatt, men om Facebook skall ha kontrollen över det hela så försvinner ju det.

Dessa vinster är inte skattefria, om man inte skattefuskar men det gäller alla vinster

Skickades från m.sweclockers.com