Sony bekräftar 120 Hz i 4K UHD och bakåtkompatibilitet för Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

4k 120fps i spel kan man glömma, även 4k 60fps.
Skickades från m.sweclockers.com

Du glömde ordet "alla". Annars så kommer ditt uttalande se rätt dumt ut när väl PS5 släppts.

Citat:

2080 Ti klarar inte ens dagens spel i 4k 60fps.

Ehh, jo det gör det.
Givetvis inte i Ultra-settings men det har inte nån påstått att PS5 ska klara heller så det är ju duktigt överflödigt att ta med den reservationen här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag blir väldigt imponerad om de targetar 4K 60 fps.

Imponerad? Skulle bli grymt besviken om alla utvecklare targetar 4K 60 fps i sina spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Säkert bara vissa spel, sen har dom dragit ner på kvaliteten för att det ska funka utan att lagga på dom också. Inte så att man kanske ser det utan att jämföra om t.ex spelet finns på PC men ändå, det är nog för bra för att vara sant.

Permalänk
Medlem

Självklart är det HDMI 2.1 som gäller, ingen konsoll kommer ha displayport så länge HDMI är en överlägsen standard i vardagsrummet. Och självklart betyder det inte att alla spel kommer köras i 120 fps ultra HD. Men lika självklart är det att vissa spel i nästa generations konsoller kommer klara detta. Halo 5 (och några titlar till) klarar 60 Hz i 4k på en Xbox One X. Självklart måste Sony slå det redan vid lansering av PS5.

Till de som tror att man kan jämföra prestanda av en GPU mellan Windows och en Konsoll; du har en målplattform med homogen hårdvara, du kan optimera så sjukt mycket längre än vad som är möjligt med en PC-titel. Till detta Konsollens OS som ger utvecklaren full kontroll och tillgång till hårdvaruresurserna. En så enkel sak som internminnet, sjukt snabbt och du vet alltid hur mycket det finns installerat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yatagarasu:

Första delen tänker jag inte besvara då jag själv inte är den som bestämmer dessa saker.

Men lata utvecklare?
Har du själv ens programmerat något eller jobbat något med spelutveckling alls? Oavsett kan jag anse att det är ett väldigt konstigt uttalande, skulle gärna se dig eller någon annan som tänker lika utveckla t.ex. Horizon Zero Dawn med samma grafiska nivå som klarar över 30FPS på PS4-hårdvaran

Och jag vet inte vart du köper dina filmer för 99kr heller, sist jag kollade så brukade en BR kosta runt 200kr eller 300kr om det är UHD - Enda gångerna jag ser billigare är om det är någon rea.

Jobbar du själv inom kodning?

Sen kan du nog inte jämföra en dyrare UHD-film mot ett konsolspel som inte ger allt (ultra 4k och 60FPS+)..nej nej, ner till DVD för att hålla samma kvalité som på konsolspelen..

Man ser ju på Ubisoft spel..allt över medium och 24-30FPS är rena katastrofen...dåligt kodat helt enkelt för de inte vill engagera sig i att koda och finjustera..dvs lata och vill ha ut spelet ASAP.

Men ett nytt AAA-spel till konsol går väl loss på 749:- eller 649:-? Sen månadskostnad för online på detta.

Ny DVD-film 99-249:-

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av VadSaDu:

Jobbar du själv inom kodning?

Sen kan du nog inte jämföra en dyrare UHD-film mot ett konsolspel som inte ger allt (ultra 4k och 60FPS+)..nej nej, ner till DVD för att hålla samma kvalité som på konsolspelen..

Man ser ju på Ubisoft spel..allt över medium och 24-30FPS är rena katastrofen...dåligt kodat helt enkelt för de inte vill engagera sig i att koda och finjustera..dvs lata och vill ha ut spelet ASAP.

Men ett nytt AAA-spel till konsol går väl loss på 749:- eller 649:-? Sen månadskostnad för online på detta.

Ny DVD-film 99-249:-

Jag jobbar inte aktivt med det, nej det gör jag inte.
Men har erfarenhet av b.la. LUA, Ruby, C#, Java och HTML/CSS (vissa språk var det 5+ år sedan jag satt med nu dock).

Har även goda relationer med diverse folk i just spelindustrin överlag genom insider-program, test-pilot, QA och dylikt. Så törs påstå att jag har rätt bra insikt i tiden, kunskapskraven och engagemanget det kan ta att genomföra något när det kommer till just spelutveckling - Har inget att göra med lata utvecklare. Om något kan du skylla på ledningen som sätter orimliga krav på intäkter, släppdatum och diverse annat, väldigt sällan det är utvecklarna som faktiskt gör spelen som strular till det mer än nödvändigt.

Varför jämställer du ens film-kvalitén på det viset? Ser ingen logisk bas för det alls faktiskt, men om vi ska köra på det spåret så...
Du får ur mycket mer ur en konsol idag än en likvärdig PC för samma peng, vet att det debatteras fram och tillbaka hur mycket som helst men även om det är checkerboard rendering eller dylik teknik så ser PS4 spel generellt bättre än vad en motsvarande PC kan åstadkomma med låst 30FPS i samma prisklass.

Och använder man din mätsticka om en film för 99-250kr kontra ett AAA-spel för 650-750kr så ställer det bara filmen i dålig dag kan jag tycka. En film har mellan 2-3h och man kollar kanske en gång, medan spel i den klassen oftast har minst 30h+ main-story och oftast replayability på en helt annan nivå än en film som man vet allt om efter första gången.

Vet inte om du ser det, men tycker det är snordumt att ställa film och spel bredvid varandra som någon form av mätsticka i mervärde, det är 2 helt separata medier i alla perspektiv annat än att dom båda råkar visas på en plattskärm.
Personligen tycker jag t.ex. att 50kr för en film är för dyrt, oavsett produktionskostnaden. Detta då jag hinner bli uttråkad och kan oftast säga hur en film slutar efter dom första 15-20 minuterna, para det med avsaknaden av interaktion så är det för mig en snooze-fest.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vilka spel de väljer att göra 120 Hz varianter av. Gran Turismo känns givet t.ex. men undra hur vanligt det kommer bli bland alla olika FPS:er.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror jag på när jag ser det!
Tetris likande spel klarar den säkert i 120 hz 4k men mycket annat nope!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jobbar du själv inom kodning?

Sen kan du nog inte jämföra en dyrare UHD-film mot ett konsolspel som inte ger allt (ultra 4k och 60FPS+)..nej nej, ner till DVD för att hålla samma kvalité som på konsolspelen..

Man ser ju på Ubisoft spel..allt över medium och 24-30FPS är rena katastrofen...dåligt kodat helt enkelt för de inte vill engagera sig i att koda och finjustera..dvs lata och vill ha ut spelet ASAP.

Men ett nytt AAA-spel till konsol går väl loss på 749:- eller 649:-? Sen månadskostnad för online på detta.

Ny DVD-film 99-249:-

över 18000 sci-fi böcker under 100kr
https://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?browsing=sub...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Tänk hur mycket kraft utvecklarna har kunnat klämma hur hårdvaran som sitter i den lågt klockade Jaguarprocessorn som sitter i ps4 och xbox one just nu. Det är väl rimligt med 4k 120hz om man tillämpar samma nivå av optimering som man gör på nuvarande generation när man får en zen att leka med? Man har aldrig kunna jämföra hårdvara mellan PC och konsol för att se hur spelen ska prestera. Har jag fel?

Du har "fel" såtillvida att du bara pratar om processor.
4K i 120hz kräver så brutalt mycket mer när det gäller grafikkraft också...
Så mycket mer att vi knappast kan vänta oss att 4k @ 120hz är något mer än en gimmick på konsoll denna generation.

Skrivet av ipac:

Imponerad? Skulle bli grymt besviken om alla utvecklare targetar 4K 60 fps i sina spel.

Om du förväntar dig mer än 4k @ 60hz som "norm" på PS5, så kommer du bli besviken...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Inte en chans att det kommer spel kommer släppas med den upplösningen och fpsen!
Han pratar nog snarare om att det är vad skärmporten kommer klara, och att dom inte kommer begränsas utanför det.
Det är svårt nog att få utvecklare på Konsoll att lämna 30fps tillförmån för 60fps.
Och nu med 4k så kommer det knappast att ändra på sig, och om det gör det, så blir det absolut inte ett hopp till 120fps, som EXTREMT få titlar klarar att hålla jämt på monster pc's i 4k.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

Tycker det är så löjligt med dom här så överdrivna och orealistiska målen konsoltillverkarna ställer, varför kan man inte bara höja grundnivån och säga att alla spel till kommande generation kommer garanterat att kunna köra i 1080P/60fps, för det är det fortfarande verkligen inte alla spel som klarar, men nej istället så ska man ljuga om native 4K och mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Om du förväntar dig mer än 4k @ 60hz som "norm" på PS5, så kommer du bli besviken...

Nej, däremot förväntar jag mig att utvecklarna är smartare än att de siktar på en specifik uppsättning framerate och framförallt upplösning.

Speciellt native 4K är ofta (beroende på spel, förstås) ett slöseri med resurser som hade kunnat användas till annat för ett snyggare helhetsresultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Tycker det är så löjligt med dom här så överdrivna och orealistiska målen konsoltillverkarna ställer,

Vad är det exakt för mål du pratar om här?

Citat:

varför kan man inte bara höja grundnivån och säga att alla spel till kommande generation kommer garanterat att kunna köra i 1080P/60fps

Det vore mer krävande/orealistiskt än vad Sony sagt här. Att kräva att spelen ska klara 60 fps är ett rätt elakt krav; på 7-8 års sikt sådär.

Citat:

men nej istället så ska man ljuga om native 4K och mer.

? Sony har inte ljugit om native 4K.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Inte en chans att det kommer spel kommer släppas med den upplösningen och fpsen!

Ovanstående kommer visa sig vara ett helt felaktigt påstående.
Det finns native 4K60 fps spel till PS4 Pro. Det är rätt självklart att nån kommer kirra 4K120 fps till PS5.

Sen behöver det ju inte vara native 4K heller. Checkerboard 4K hanteras givetvis bäst i en 4K signal. Samma med fps, måste inte vara låst till 120 fps. Säg 80-120 fps och VRR på det och man har ett mervärde i att inte begränsa sig till max 4K60 Hz output.

Allt sammantaget så är den 4K120Hz-kapacitet Sony pratar om ett fullständig självklar grej att ha med i PS5.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ovanstående kommer visa sig vara ett helt felaktigt påstående.
Det finns native 4K60 fps spel till PS4 Pro. Det är rätt självklart att nån kommer kirra 4K120 fps till PS5.

Sen behöver det ju inte vara native 4K heller. Checkerboard 4K hanteras givetvis bäst i en 4K signal. Samma med fps, måste inte vara låst till 120 fps. Säg 80-120 fps och VRR på det och man har ett mervärde i att inte begränsa sig till max 4K60 Hz output.

Allt sammantaget så är den 4K120Hz-kapacitet Sony pratar om ett fullständig självklar grej att ha med i PS5.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst finns det säkert något spel till PS4 Pro med native 4k och 60 FPS men finns det några AAA-titlar som har det?

Jag ser det i alla fall inte som särskilt realistiskt då man får göra avkall på så mycket annat. Kraften finns helt enkelt inte där.
Det är en fråga om vad man väljer att prioritera.

Sony är duktiga på att prata. PS3 marknadsfördes som en 1080p-konsol och i slutändan var det kanske 5-10 spel som faktiskt renderades i 1080p.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av mb3454:

HDMI 2.1 stödjer upp till 10k 120hz så varför skulle det behövas DP?
Skickades från m.sweclockers.com

Ja, frågan var ju OM den skulle få 48Gbit (aka HDMI 2.1) ELLER skulle det behövas displayport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nej, däremot förväntar jag mig att utvecklarna är smartare än att de siktar på en specifik uppsättning framerate och framförallt upplösning.

Speciellt native 4K är ofta (beroende på spel, förstås) ett slöseri med resurser som hade kunnat användas till annat för ett snyggare helhetsresultat.

Ah, då förstår jag vad du menar - låter rimligt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag är förvånad att Ingen nämner adaptive sync. Det tycker jag är viktigare än 120hz/FPS.

Köpte en Samsung Q8 som har adaptive sync i 1080@120hz och 4K@60hz, i hopp om att Sony implementerar stöd, men tyvärr verkar inte det komma.

Hoppas Sony ger PS5'an stöd för adaptive sync.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Ja, frågan var ju OM den skulle få 48Gbit (aka HDMI 2.1) ELLER skulle det behövas displayport.

DP är inte ett alternativ för en konsoll, den kommer ha HDMI 2.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Visst finns det säkert något spel till PS4 Pro med native 4k och 60 FPS men finns det några AAA-titlar som har det?

Nej men "AAA-titlar" ingick inte i påståendet.

Citat:

Sony är duktiga på att prata. PS3 marknadsfördes som en 1080p-konsol och i slutändan var det kanske 5-10 spel som faktiskt renderades i 1080p.

Det är typ 13 år sen och det som sades då sas av personer som ej längre sköter snacket åt Sony. Men du tycker fortfarande det är aktuellt eller ens det minsta relevant?

Har man varit vaken under 10-talet så inser man att Sony sen längre är rätt så ordentliga i sina tekniska uttalanden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Inte en chans att det kommer spel kommer släppas med den upplösningen och fpsen!
Han pratar nog snarare om att det är vad skärmporten kommer klara, och att dom inte kommer begränsas utanför det.
Det är svårt nog att få utvecklare på Konsoll att lämna 30fps tillförmån för 60fps.
Och nu med 4k så kommer det knappast att ändra på sig, och om det gör det, så blir det absolut inte ett hopp till 120fps, som EXTREMT få titlar klarar att hålla jämt på monster pc's i 4k.

Detta är helt enkelt fel.
Litet exempel vad AMDs över åtta år gamla plattform klarar
https://www.youtube.com/watch?v=GtepPbQEIM8

Skulle AMD på sex år inte kunna förbättra plattformen mer än 100%? Och igen, jämför inte med en PC som har en mängd prestandatjuvar på vägen en konsoll helt saknar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenGoose:

Om de kör crossplatform med PC och native support för mus och tangentbord så kan detta bli otroligt intressant.

Skrivet av Vangen:

Knappast kallas sig en konsol då ens.

Stöd för mus och tangentbord har ju funnits på alla playstation. Crossplatform finns ju också möjligheter till iaf på Ps3/Ps4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nej men "AAA-titlar" ingick inte i påståendet.

Det är typ 13 år sen och det som sades då sas av personer som ej längre sköter snacket åt Sony. Men du tycker fortfarande det är aktuellt eller ens det minsta relevant?

Har man varit vaken under 10-talet så inser man att Sony sen längre är rätt så ordentliga i sina tekniska uttalanden.

Skickades från m.sweclockers.com

Det påstod jag inte heller. Det var bara en fråga.
Men sannolikt kommer vi se väldigt få titlar med stöd för det så det är ett ganska tomt försäljningsargument.

Du citerade Rickosaurus på: "Tycker det är så löjligt med dom här så överdrivna och orealistiska målen konsoltillverkarna ställer".
Det finns som sagt en viss historik bakom.

Nja det skall bli intressant och se vad det är för SSD-lösning dom skryter om.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ovanstående kommer visa sig vara ett helt felaktigt påstående.
Det finns native 4K60 fps spel till PS4 Pro. Det är rätt självklart att nån kommer kirra 4K120 fps till PS5.

Sen behöver det ju inte vara native 4K heller. Checkerboard 4K hanteras givetvis bäst i en 4K signal. Samma med fps, måste inte vara låst till 120 fps. Säg 80-120 fps och VRR på det och man har ett mervärde i att inte begränsa sig till max 4K60 Hz output.

Allt sammantaget så är den 4K120Hz-kapacitet Sony pratar om ett fullständig självklar grej att ha med i PS5.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Mordekai:

Detta är helt enkelt fel.
Litet exempel vad AMDs över åtta år gamla plattform klarar
https://www.youtube.com/watch?v=GtepPbQEIM8

Skulle AMD på sex år inte kunna förbättra plattformen mer än 100%? Och igen, jämför inte med en PC som har en mängd prestandatjuvar på vägen en konsoll helt saknar.

Borde uttryckt mig bättre.
Det jag menar är att det finns inte en chans att detta kommer vara normen för PS5 spel, eller ens något som någon utvecklare mer än en max handfull kommer att satsa på.
4k TV som klarar 120hz är något försvinnande liten skara sitter på.
Eller ens något som en betydande skara kommer att sitta på under närmsta 5-10åren.
Och även om man räknar med dom som använder skärm, så är den skaran försvinnande liten jämfört med "hemmasoffesittarna".

Utvecklare satsar helt enkelt hellre på annat grafiskt än att komma upp i 120fps 4k.
Utvecklare i dagsläget fortfarande på 30fps i många spel, istället för att skruva ner lite och hålla 60fps.
Tror man då att 120fps i 4k hdr kommer bli nästa "standard" så är man dumdristig!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Borde uttryckt mig bättre.
Det jag menar är att det finns inte en chans att detta kommer vara normen för PS5 spel, eller ens något som någon utvecklare mer än en max handfull kommer att satsa på.
4k TV som klarar 120hz är något försvinnande liten skara sitter på, eller något som en majoritet, eller ens något som förmodligen en betydlig skara kommer sitta på under närmsta 5-10åren.
Och även om man räknar med dom som använder skärm, så är den skaran försvinnande liten jämfört med "hemmasoffesittarna".

Utvecklare satsar helt enkelt hellre på annat grafiskt än att komma upp i 120fps 4k.
Utvecklare i dagsläget fortfarande på 30fps i många spel, istället för att skruva ner lite och hålla 60fps.
Tror man då att 120fps i 4k hdr kommer bli nästa "standard" så är man dumdristig!

Helt rätt. Utvecklarna har alla möjligheter att göra ett spel i 4K HDR 120 fps men ytterst få kommer välja det av angivna skäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Tror man då att 120fps i 4k hdr kommer bli nästa "standard" så är man dumdristig!

Said no one ever.

Mao, nog ingen som tror det. Iaf på ett forum som detta borde alla begripa att det är alldeles för krävande för att vara en bas-nivå.

Ang 4K120-support i tv-apparater så kommer det dock vara väldigt vanligt framöver (pratar om ny-försäljning här). När väl mass-produktionen av de nya hdmi-chippen är igång så. Redan nästa år kan vi räkna med att det säljs miljontals 4K120-kapabla tv-apparater så det är inte fullt så exotiskt som du vill göra gällande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

@Yatagarasu

Den Jöns som blandade ihop film med spel måste varit en riktigt nöt..

Varför kostar inte spelet 99:- som en film när de så gärna vill dra detta argument för att försvara lata utvecklare..(24FPS lås)

Det sista jag hörde var att det kostar 150kr för att se en film som är 2 timmar lång på Bio eller Bluray.
Men ett spel betalar man 600kr och får spela ofta minst 10 timmar, så att spela är ett billigare underhållning...
Det var en kille som jobbar hos EA som kom på detta jämförelse.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2724DM- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Det var en kille som jobbar hos EA som kom på detta jämförelse.

Haha, ja för det hade ju ingen annan kunnat lista ut.

Varför har vi denna tramsiga jämförelse i huvudtaget? För att VaSaDu som vanligt började prata i nattmössan och snurrade in sig på låst 24 fps (vilket exakt 0 spel har)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Du citerade Rickosaurus på: "Tycker det är så löjligt med dom här så överdrivna och orealistiska målen konsoltillverkarna ställer".
Det finns som sagt en viss historik bakom.

Historik finns och den aktuella/relevanta historiken ger måttligt med omöjliga påstående. Tvärtom, som sagt.

Men ja, PS3-tiden var galen. 2 TFlops hävdade de, duktigt fantasirikt.

Skickades från m.sweclockers.com