Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Så, nu när folk har haft lite tid på sig: vilket fönsterkit till EXP35U538CW rekommenderas? Nämnvärt är att det är till min balkongdörr som går utåt, inte inåt. Måste med andra ord ha stöd för rätt hög höjd.

Att göra ett eget är inte aktuellt, det är jag för lat för.

Permalänk
Skrivet av Bengtsson87:

Fick hem mitt fönsterkit från Electrolux igår.

Kostade 899kr. Passar upp till 146cm fönster.

Passade kanon i sovrummet.

http://oi68.tinypic.com/zu08m0.jpg

/Andreas

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av ronz:

Kan du länka vart jag kan köpa denna?

Detta kit följde med min https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond... som jag köpte för tre veckor sedan men passar inte på mina fönster alls. Det blir glipor eftersom fönsterhandtaget är ivägen för själva munstycket.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Någonstans mellan 5 till 15 l/m skulle jag tro.

ah, det blir mycket vatten.

Skrivet av xxargs:

Med bara 500 liter/dygnet vatten kommer maskinen att överhettas omedelbart och stänga av sig helt - redan med 4 m^3/dygnet så kommer det 15-gradiga vattnet att bli över 45 grader C med 3.7 kW kylkapacitet när det hälls ut i avloppet, med 500 liter dygnet kommer behövas värma upp till 255 grader C innan det hälls ut i avloppet för samma värmemängd...

med andra ord det går inte.

ah, men hur funkar det, använder den radiatorer och värmeväxlare för att vattent ska komma upp i 45 grader?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Så, nu när folk har haft lite tid på sig: vilket fönsterkit till EXP35U538CW rekommenderas? Nämnvärt är att det är till min balkongdörr som går utåt, inte inåt. Måste med andra ord ha stöd för rätt hög höjd.

Att göra ett eget är inte aktuellt, det är jag för lat för.

Har en likadan och letar också efter ett kit.
Söker man på google hittar jag bara den universala. Skulle vara nice med "plåt" versionen

Universal:
https://shop.electrolux.se/hushallsapparater/luftrenare-och-l...

EDIT:
Såg nu att den andra fanns..
https://shop.electrolux.se/hushallsapparater/luftrenare-och-l...

EDIT 2:
Ringde kundtjänst och folk som har bokat i februari har inte än fått sina kit
Blir väl att snickra en egen... suck!

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

@superegg

Det är en kompressormaskin jag länkade till tidigare - dvs. den värmepumpar mot att värma vatten typ 30 grader varmare för att dumpa värmen den vägen istället för hetluft som vanliga portabla AC med slang skapar och måste anslutas till fönster,ventiler etc. för att få bort varmluften för att genera kyla.

Skall du bara spola kallvatten genom en (fläktad) baffel till avlopp för att kyla så behövs väldigt mycket mer än 4 m^3 vatten per dygn - typ 10-dubbla om det ens räcker...

Permalänk
Medlem

Jag har ett hus med två våningar på ca 75km2/plan. Det ligger i sol från 10 till nedgång så det blir ordentligt varmt, efter ha läst igenom tråden är jag fortfarande inte säker på vad som är "rätt" för mig.

Borde jag satsa på en portabel maskin eller är det bättre med innom-/utomhusdel och fast installation?
Jag vill ogärna köpa något halvdant som inte funkar, utan lägger heller några kronor extra på vettiga grejer som håller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

@superegg

Det är en kompressormaskin jag länkade till tidigare - dvs. den värmepumpar mot att värma vatten typ 30 grader varmare för att dumpa värmen den vägen istället för hetluft som vanliga portabla AC med slang skapar och måste anslutas till fönster,ventiler etc. för att få bort varmluften för att genera kyla.

Skall du bara spola kallvatten genom en (fläktad) baffel till avlopp för att kyla så behövs väldigt mycket mer än 4 m^3 vatten per dygn - typ 10-dubbla om det ens räcker...

ah, är det något som man kan bygga själv? Bygga en loop och när den når en temp på 45 grader så töms den och ersätt med nytt vatten?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reine:

Jag har ett hus med två våningar på ca 75km2/plan. Det ligger i sol från 10 till nedgång så det blir ordentligt varmt, efter ha läst igenom tråden är jag fortfarande inte säker på vad som är "rätt" för mig.

Borde jag satsa på en portabel maskin eller är det bättre med innom-/utomhusdel och fast installation?
Jag vill ogärna köpa något halvdant som inte funkar, utan lägger heller några kronor extra på vettiga grejer som håller.

Bor du i hus och har möjlighet med inom/utomhusdel ska du definitivt köra på det. något dyrare i installation men det håller både längre* och ger bättre verkan och du slipper majoriteten av ljudet. Skaffa en med värme (kan vara trevligt på kalla vintrar om det behövs).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Min granne ovanför har en skitstor ac. Så jag hör den men får ingen kyla.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reine:

Jag har ett hus med två våningar på ca 75km2/plan. Det ligger i sol från 10 till nedgång så det blir ordentligt varmt, efter ha läst igenom tråden är jag fortfarande inte säker på vad som är "rätt" för mig.

Borde jag satsa på en portabel maskin eller är det bättre med innom-/utomhusdel och fast installation?
Jag vill ogärna köpa något halvdant som inte funkar, utan lägger heller några kronor extra på vettiga grejer som håller.

Jag skulle köpt en fast installerad AC/luftvärmepump(då kan du ju värma på vintern om du behöver det) Helst ifrån Daikin. Skulle skippa Duo/Duo-Split som det heter, när man kör en utedel och två innerdelar. Problemet, vad jag upptäckt är att båda maskinerna måste vara inställda på nästan exakt samma. Det kan diffa någon grad, men när den ena sätter 20 grader och en annan ställer in 23 grader så blir det error. Man vaknar både arg, grinig och sjöblöt efter det

Kör personligen en Daikin Ururu Sarara (sjukt roligt namn, vem fan kom på det egentligen? ).

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

@superegg: Varför, har du inga fönster? Det är inte gratis att bygga ihop något...

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

ah, är det något som man kan bygga själv? Bygga en loop och när den når en temp på 45 grader så töms den och ersätt med nytt vatten?

Jag tror du inte förstår hur mycket effekt som måste hanteras

en sådan maskin skulle värma upp en mindre 30 liters tunna med 10-gradig vatten till 45 grader på typ 10-12 minuter - så det går inte att hålla med hinkar tömma och fylla utan det måste vara en kontinuerlig kylning.

det brukar vara koaxial-värmeväxlare i ett antal slingor i en sådan maskin men med bergvärmepumparna så fins det idag väldigt effektiva plattvärmeväxlare - men de kostar...

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men jag har alltid tänkt mig AC som icke miljövänligt.
Skulle Sveriges fossilfria energi räcka till om majoriteten skaffade sig AC i hemmet?
Kan man inte kyla sin boende på annat sätt t.ex. med bättre isolering och ventilering.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av xobust:

Rätta mig om jag har fel, men jag har alltid tänkt mig AC som icke miljövänligt.
Skulle Sveriges fossilfria energi räcka till om majoriteten skaffade sig AC i hemmet?
Kan man inte kyla sin boende på annat sätt t.ex. med bättre isolering och ventilering.

Absolut det drar ju el, el måste tas från någonstans och då man lägger ned kärnkraften måste det skyfflas på annat. Tex fossil eller miljöalternativ (som sakta byggs men hinner inte riktigt med) och blir ju ganska icke miljövänligt snabbt.

Markis / solfilm / stoppa värmen från att komma in är bäst såklart. Därefter kommer svettas men då vi Svenskar (jag inkluderat) hatar det så köper man en fläkt/AC.
Nya hus/LGH som inte snålas på brukar ha bättre isolering som håller både värme inne på vinter och ute på sommaren.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xobust:

Rätta mig om jag har fel, men jag har alltid tänkt mig AC som icke miljövänligt.
Skulle Sveriges fossilfria energi räcka till om majoriteten skaffade sig AC i hemmet?
Kan man inte kyla sin boende på annat sätt t.ex. med bättre isolering och ventilering.

Ptja, det drar ju ström. Så det är klart att det inte är miljövänligt ur det perspektivet. Men hur annars får man kyla, liksom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xobust:

Rätta mig om jag har fel, men jag har alltid tänkt mig AC som icke miljövänligt.
Skulle Sveriges fossilfria energi räcka till om majoriteten skaffade sig AC i hemmet?
Kan man inte kyla sin boende på annat sätt t.ex. med bättre isolering och ventilering.

Krävs energi att bygga nya hus också. Även lågenergihus behöver ibland kylning, men det är givetvis bättre att bo i ett lågenergihus och ha en värmepump som används till kylning (och lite tillskott av värme på vintern) några dagar om året än ett hus som behövs värmas upp 7 månader om året. Mycket av våra förnybara resurser går ju till att producera värme i det här landet, hade man byggt bättre hade man kunnat producera mindre värme och mer el med samma råvara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

@superegg: Varför, har du inga fönster? Det är inte gratis att bygga ihop något...

Jag har fönster men dom gör ingen nytta.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Citygross säljer en AC denna vecka för 2995kr av märke Nedis, Från holland? Någon som har köpt den?

sida 13 i reklambladet

https://www.tiendeo.se/kataloger/330885?view=result&buscar=Ci...

Permalänk
Medlem

Någon som vet nått om denna: Portabel AC Vivax PAC-35
https://luftmiljobutiken.se/produkt/portabel-ac-vivax-pac-35/

Svindyr men bra ljudnivå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Former trophy hunter with over 100 platinums

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag har fönster men dom gör ingen nytta.

Är de öppningsbara?

Det är bara att köra frånluftslangen i fönstret med en portabel enhet. Alternativet är att ta upp hål i väggen och installera fast enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Bara AC som fungerar, köp en innan dom tar slut, fanns 1100st för ett par timmar sen: https://www.bauhaus.se/aircondition-argo-holly-10000btu

Från 1100st till 500st på ett dygn, rätt bra åtgång på dom där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Från 1100st till 500st på ett dygn, rätt bra åtgång på dom där.

Japp, men det är ju en av de få med 10K BTU i sverige. Samt priset 3995 är överkomligt för den stora skaran.

Vi köper upp alla era AC ni har - Bauhaus
Sure!!! - Lagerhållare i nåt annat land.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

@lv_08 fick till en riktigt snygg lösning för att ta luft utifrån, finns det någon som sitter på en 3-skrivare och en EXP34U338CW / EXP34U338HW och kan printa ut en lämplig adapter?

http://i63.tinypic.com/5es9hg.jpg

Betalar en slant ifall någon kan tänka sig att göra det,finns nog fler som kan vara intresserade dessutom

Snyggt! Letar efter något liknande, dock till EXP35U538CW!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

är det inte lättare att bara sätta dit en luftvärmepump? massor av slangar och skit som ligger och utklippta ghetto lösningar, för att göra det hela lite värre så sitter man fortfarande med kompressorn på insidan. finns det ingen 2 delad AC med mjuka slangar så slipper det ligga feta slangar i huset?

antar att ni gör så för att ni bor i lägenhet och inte får ha en AC utedel hängandes på fasaden?

hade en sådan när jag bodde hemma men vilken gigantisk skillnad det är att ha kompressorn utomhus, tyst, stilla, fint(inga slangar och borrade stora hål i väggar,dörrar,fönster). bara kall luft och en tyst motor som kyler ned...men jag sparar ström på natten med mitt myggnät där det sitter fläktar i som jag har på natten när det är svalare ute.

även läst att ni inte sänker tempen inne speciellt mycket, någon skrev att det var 27 ute så hade han 25 inne, jag har ca 21 inne och 28 eller mer ute. kan kliva upp till 22 grader om det är 30 eller mer ute.
mina drar ca 3.5kw vardera med okänd effektivitet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Menade på energi(el) i det här fallet. Eftersom en ac förbrukar en del el.

Går ju vara självförsörjande på el med hjälp av solpaneler.

du kan nog driva den där ACn ganska många år på "vanlig el" innan du får igen det på investeringen av solpaneler

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Finns portabla med utedel som kyler innedelen med hjälp av vatten, men de kostar över 30 000 kr. Finns delade portabla enheter som är permanent anslutna också, men de kostar också relativt mycket. Värmepump är helt enkelt bland den billigaste lösningen, det är bara att folk i tråden inte vågar fråga om tillstånd att installera en eller inte kan få tillstånd att installera en.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett sånt där fönsterkit på Elon för 595kr med kardborrband. Funkar väl hyffsat.
Nu behöver jag bara en AC som klarar av att kyla hela lägenheten..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

Jag tror du inte förstår hur mycket effekt som måste hanteras

en sådan maskin skulle värma upp en mindre 30 liters tunna med 10-gradig vatten till 45 grader på typ 10-12 minuter - så det går inte att hålla med hinkar tömma och fylla utan det måste vara en kontinuerlig kylning.

det brukar vara koaxial-värmeväxlare i ett antal slingor i en sådan maskin men med bergvärmepumparna så fins det idag väldigt effektiva plattvärmeväxlare - men de kostar...

Bliv nyfiken är det plattvärmeväxlare som gör att vattenet kan blir 45 grader eller behövs det något mer?

Är det någon sån här https://www.energishop.se/product/10-rader-22-kw?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt "window seal" från Amazon.de idag. Har monterat det i sovrummet och det blev tätt och bra.

Jag vill passa på att dela med ett tips. Låta det ligga lite extra duk i hörnen så blir inte duken blir så spänd och det blir betydligt enklare att få undan duken när fönstret ska stängas.

Instruktionen för den som vill läsa lite mer.

***Edit. Länk***
https://www.amazon.de/gp/product/B07KF7CPYK/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Är de öppningsbara?

Det är bara att köra frånluftslangen i fönstret med en portabel enhet. Alternativet är att ta upp hål i väggen och installera fast enhet.

Ja den går att öppna och stänga.

Vet inte hur jag ska sätta in frånluftslag från fönstret som blir bra, det kan regna in och blåsa som bara den där jag bor.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666