Baldur's Gate III officiellt – utvecklas av Larian Studios

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Håller delvis med, men ser dock hellre att Larian baserar BG3 på Pathfinder och/eller D&D 5th Edition, än på D&D 2nd Edition som BG1 och BG2 är baserade på.

Det jag är lite orolig för är det här med actionpoäng. Det lånar sig ju väldigt väl till turbaserade strider osv, som Larian är vana tid. Vill inte ha turbaserade strider, jag tycker det bryter inlevelsen. Det känns ungefär som att man möter en fiende, stannar upp och i samförstånd inleder en omgång Fia med knuff för att utse vinnaren. Att pausa spelet tycker jag skänker allt som behövs. Enda utvecklingen jag begär där är att kunna queue:a actions, så är jag helnöjd

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Det jag är lite orolig för är det här med actionpoäng. Det lånar sig ju väldigt väl till turbaserade strider osv, som Larian är vana tid. Vill inte ha turbaserade strider, jag tycker det bryter inlevelsen. Det känns ungefär som att man möter en fiende, stannar upp och i samförstånd inleder en omgång Fia med knuff för att utse vinnaren. Att pausa spelet tycker jag skänker allt som behövs. Enda utvecklingen jag begär där är att kunna queue:a actions, så är jag helnöjd

Om du inte gillar turn based så är D&D regler ganska fel val av spel för dig. Det är skapat för att i tur o ordning slå tärningar, som i Fia med knuff

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Men ett ställe det finns potential för extrem förbättring är ju grundfärdigheterna. Det var ju nästan bara de fysiska som spelade roll i 2:an och de flesta hade en väldigt minimal påverkan på spelet. Många annars typiska färdigheter för olika klasser blev ju också helt överflödiga, t.ex. att trots att man är sorcerer behöver man knappt några mentala eller karismatiska färdigheter alls.

Men måtte de ha kvar tärningsrullandet då man skapar karaktärer. Kunde ju sitta som klistrad i ett par timmar och rulla tills man fick nåt bra

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Om du inte gillar turn based så är D&D regler ganska fel val av spel för dig. Det är skapat för att i tur o ordning slå tärningar, som i Fia med knuff

Skickades från m.sweclockers.com

Jag menar alltså turbaserat som i att allting stannar av medan karaktärerna står där och svajar fram och tillbaka, och en går slutligen fram och utdelar sitt slag. Jag gillar "live"-varianten såsom i mina älsklingsspel BG2 och NWN1.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Taggad som fan! Älskade Divinity OS1 och gillade starkt OS2. Hoppas BG3 blir bra. Har faktiskt aldrig spelat de äldre Baldurs Gate-spelen. Vet att min brorsa älskade de spelen.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Känns surrealistiskt att ett nytt BG-spel äntligen är på väg. Hoppas det lever upp till namnet och att en fysisk Collectors Edition släpps.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Serenity now

Permalänk

Baldurs Gate 2 och Red Hot Chili Peppers "Californication" ur stereon är ett riktigt starkt minne från uppväxten.

Är det en Mind Flayer i videon? Gör dom så med människor? Minns bara att jag hatade dem!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Det jag är lite orolig för är det här med actionpoäng. Det lånar sig ju väldigt väl till turbaserade strider osv, som Larian är vana tid. Vill inte ha turbaserade strider, jag tycker det bryter inlevelsen. Det känns ungefär som att man möter en fiende, stannar upp och i samförstånd inleder en omgång Fia med knuff för att utse vinnaren. Att pausa spelet tycker jag skänker allt som behövs. Enda utvecklingen jag begär där är att kunna queue:a actions, så är jag helnöjd

Själv föredrar jag nog systemet som dom har i Divinity: Realtid utanför strid, och sen tur- och initiativ-baserat med actionpoäng under strid. Är ju så D&D fungerar i verkligheten också - turbaserat där tiden står still om det inte är din tur.

Jag älskar BG (se mitt användarnamn), men striderna kan bli en riktig cluster-F, och jag minns att jag ofta pausar in-game under strider för att köa upp kommandon till ens partymedlemmar, f.a. till ens casters.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Baldurs Gate 2 och Red Hot Chili Peppers "Californication" ur stereon är ett riktigt starkt minne från uppväxten.

Är det en Mind Flayer i videon? Gör dom så med människor? Minns bara att jag hatade dem!

Soldaten i teasern går igenom en "ceremorphosis"

https://forgottenrealms.fandom.com/wiki/Ceremorphosis

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem

Holy mother of god O_o !

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A ~ Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB ~ Noctua NH-D15 ~ Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance ~ ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC ~ Corsair RM750x 750W ~ Samsung 850-Series EVO 1TB ~ ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Själv föredrar jag nog systemet som dom har i Divinity: Realtid utanför strid, och sen tur- och initiativ-baserat med actionpoäng under strid. Är ju så D&D fungerar i verkligheten också - turbaserat där tiden står still om det inte är din tur.

Jag älskar BG (se mitt användarnamn), men striderna kan bli en riktig cluster-F, och jag minns att jag ofta pausar in-game under strider för att köa upp kommandon till ens partymedlemmar, f.a. till ens casters.

Hur mycket jag än vördar och respekterar pen-and-paper så känns det ju som att det här med att vänta lång tid för varje grej blott är en ofrånkomlig nackdel av den fysiska verklighet man lever i då man sitter där vid bordet. Nog hade man velat att vissa grejer snabbades på?

Många strider i BG2 orkade man inte engagera sig i utan lät bara hela partyt stå och slå automatiskt. Så länge det är uppblandat med svårare/mer intressanta strider tycker jag det är helt okej. Men då det är helt turbaserat så är det ju verkligen viktigt att striderna känns intressanta, för att traggla sig igenom en dussinstrid i ett så långsamt läge är inte kul. Och det är inte heller kul att kommendera en fightertyp att utstuderat och långsamt gå fram och göra sitt helt sedvanliga slag, när han hade kunnat stå och automatiskt göra slaget tills nån föll ner död.
Det du nämner om att pausa ofta är det jag gillar. Tycker det är häftigt att få en ögonblicksbild av läget där vissa saker alldeles just hände, vissa är på väg att hända och det finns flera olika lägen att ta i beaktning.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Aldrig lirat Baldurs Gate-spelen faktiskt men en polare spelade det en hel del när jag var över hos honom. Så jag vet vad det handlar om. Så detta blir spännande, lär ju helt klart skaffa detta!

Borde få tummen ur och skaffa Divinity-spelen också. Verkar grymma men det finns för många spel man vill lira och på tok för lite tid så det ligger på framtiden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Är ju lite orolig att det blir en fps-mmo-blajblaj, men i och med att det är Larian så är det nog obefogat ska bli spännande att se om den underbara känslan från BG finns kvar.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av dibban:

Soldaten i teasern går igenom en "ceremorphosis"

https://forgottenrealms.fandom.com/wiki/Ceremorphosis

Tack för infon. Kan inte säga att jag gillar dem bättre nu

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Detta var en glad nyhet.
Jag kan erkänna att jag aldrig fastnade för BG2, men jag har investerat några hundra timmar i ettan.
För dom som är skeptiska till pausfunktionen i BG-spelen så kan jag bara tipsa om att se dom som Sherlock Holmes-filmerna med Robert Downey JR...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Jag menar alltså turbaserat som i att allting stannar av medan karaktärerna står där och svajar fram och tillbaka, och en går slutligen fram och utdelar sitt slag. Jag gillar "live"-varianten såsom i mina älsklingsspel BG2 och NWN1.

Ah, då förstår jag. Ja, jag föredrar också två lägen. Ett strategiskt för svåra strider och ett realtid för övriga strider.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Spelade BG1 så mycket en sommar när jag var yngre så jag fick nackspärr, körde om det med samma gubbe tills jag hade max i allt (sprang runt och tog alla böcker) och när BG2 kom så var det ett givet köp.

Så även BG3 kommer vara ett givet köp om de släpper det på Steam, för kommer aldrig någonsin köra några spel via Stadia.

Permalänk
Medlem

Hoppas kostym nissarna inte lägger sig i och förstör allt. Har aldrig kört bg1 eller 2 helhjärtat men nu kanske det är dags att ta tag i det såhär 15år senare än det var tänkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Eftersom man var en Bhaalspawn i de tidigare spelen så skulle det kunna vara kul om man kunde hävda släktskap med en annan gud i det nya spelet, typ Helmspawn eller något...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag är inte fullt så imponerad av Larian som många verkar vara. Tycker de har lämnat en del att önska i story och berättande. Hoppas de gör ett bättre jobb med BG 3.

Samma här. Har svårt att peka på vad mitt problem är här, men har inte känt samma flyt i deras spel som i t.ex BG2.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Samma här. Har svårt att peka på vad mitt problem är här, men har inte känt samma flyt i deras spel som i t.ex BG2.

Det turbaserade stridssystemet skadade flytet en hel del, plus att allting drevs framåt genom strider. Sen var ju storyn rätt tunn som den var.

Baldurs Gate är väl egentligen inte jättemycket bättre som spel, men de är också från en annan tid. Jag förväntar mig mer av spel idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trodde först detta gällde Original sin 3 .... Men sedan blev det klart för BG ...

Men, WOW HYPE!!!

Visa signatur

Patience is a virtue.

it is better to ask for forgiveness than to ask for permission.

Permalänk
Medlem

@Överklockad_gasklocka:

Troligtvis är det nog så, skulle ha börjat med ettan.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B450-F Gaming | AMD Ryzen 7 3700X
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix AD
32GB DDR4 Corsair Vengeance 3200mhz
LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz
AOC 27" 27G2U IPS 144 Hz

Permalänk

Så det blir exklusivt för Stadia?
Nej tack, i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

En anledning kan vara att det känns väldigt konstigt att spela ett spel där man vet att man inte blir så mycket högre level än vad man är då man startar 2:an, och redan det känns minimalistiskt i början att stå och veva mot en kobold i två minuter och missa 8 av 10 slag.

Jag försöker vara måttlig i min optimism, om några ska klara det är det väl Larian, men det finns också en högtidlig respektabilitet i gamla D&D-regler som jag är rädd kan gå förlorad i nutidens lite "häftigare" grejer.

Tror inte det blir gamla D&D regler dock. Läste att de skulle använda "current D&D rules". Jag har heller inte hört något om systemet kommer vara TB eller RTwP men hoppas på det senare. Det är trots allt BG.

"Larian Studios is proud to announce that it is developing and publishing Baldur’s Gate III on PC and Google Stadia. Created in close collaboration with the Dungeons & Dragons team at Wizards of the Coast, Baldur’s Gate III is based off current D&D mechanics and spells and is the official new chapter in the legendary series."

Har ingen bra koll på D&D sedan 3e/3.5.

Finns det någon gammal D&D veteran här som har hängt med från 2.0 till dagens system (6?)?. Hur skulle ni beskriva det senaste regelsystemet? Balanserat? Roligt? Simpelt? Bättre/Sämre än Pathfinders 3.5 (d)evolution? Skulle gärna höra era upplevelser.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Awakeruad: som det står beskrivet i artikeln, Baldur's Gate III släpps för PC och Stadia.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivet av Mikazu:

@Överklockad_gasklocka:
Troligtvis är det nog så, skulle ha börjat med ettan.

BG1 är mycket svagare än BG2. Ettan har löjligt mycket random encounters, bokstavligen en encounter vartannat steg på kartan, plus en oerhört irriterande grej att när monster är nära döden så flyr de... och striden avslutas inte förrän alla monster är döda. Dvs du måste jaga fanstyget runt den ganska stora encounter-kartan, och monster som är snabbare än du måste vallas in i ett hörn för att man ska kunna slå ihjäl dem. När man har gjort det ett par hundra gånger tappar spelet rätt mycket av sin charm.
Om man inte är väldigt förtjust i dungeoncrawls skulle jag nog rekommendera att skippa ettan.

Permalänk
Skrivet av loevet:

@Awakeruad: som det står beskrivet i artikeln, Baldur's Gate III släpps för PC och Stadia.

Vilket kan betyda "Google Stadia på smart-tv och Google Stadia på PC".

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Awakeruad: visst är det möjligt att det skulle kunna bli så, men jag anser det ytterst osannolikt att Larian Studios skulle ta över tyglarna för en klassisk PC-rollspelsserie och göra den exklusiv för en strömmande speltjänst. Det skulle så att säga vara att bita handen som föder en. I listan över de 31 spel som är bekräftade för lanseringen av Stadia är endast ett bekräftat som exklusivt.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Själv föredrar jag nog systemet som dom har i Divinity: Realtid utanför strid, och sen tur- och initiativ-baserat med actionpoäng under strid. Är ju så D&D fungerar i verkligheten också - turbaserat där tiden står still om det inte är din tur.

Jag älskar BG (se mitt användarnamn), men striderna kan bli en riktig cluster-F, och jag minns att jag ofta pausar in-game under strider för att köa upp kommandon till ens partymedlemmar, f.a. till ens casters.

Jag hoppas verkligen att de har realtid utanför strid, annars blir det segt

Det är dock ingen egentlig konkurrens mellan TB och RTwP.

TB är för djupt taktiska strider a la D:OS där det finns många många interaktioner att överväga och få men tuffa fiender att besegra. Vad man inte får igenom TB är intensitet eller skalning. Intensitet beskriver jag här som känslan av panik/adrenalin eller att bli överväldigad, och är viktig om man vill att striden skall inspirera en känsla. Tänk bråket utanför Candlekeep där Sarevok roflstompar Gorion. Skalning säger sig självt. Att bråka med 100 svaga kobolder i D:OS skulle ta över 30 minuter per ronda, och inte vara så roligt. Om du nånsin åkte på buggen i Chapter 3 i D:OS2 där man hamnade i strid med alla på hela ön samtidigt så vet du vad jag menar. Om man skall ha få strider överlag, men viktiga sådana, så kan TB vara ett bra alternativ. Att kunna synka upp sitt team med interaktiva magier och bränna loss en mordisk kombo på första rondan är väldigt tillfredsställande när man möter en liten grupp hårda legionärer som tror att de är nåt.

RTwP är för mindre taktiska strider där beslutsamhet och handling är viktigare än exakt och detaljerad planering. Det ger en mer "mänsklig" känsla där man sällan kan agera perfekt eller sätta upp den där mega-kombon (om man inte har timestop och trigger naturligtvis). Intensitet och skalning kommer med i paketet. Vad man inte får är den där djupa taktiska känslan där man kan agera som en väloljad maskin i perfekt synkronisering med sitt team som gör specialiserade min-max builds så roliga. Det syns framförallt i små strider där man slåss mot en eller två mycket starka fiender (som häxan i D:OS2) där just den sekventiella naturen av attacker gör att man kan få ut det mesta av sina kombos. Om man har många strider i spelet, där inte alla strider är viktiga eller svåra, är RTwP ett bra alternativ. Att bara kunna springa in med allt på autoattack var underbart i BG2 eftersom det gjorde de meningslösa striderna så snabba och enkla (plus att det är en rolig känsla att bara stompa en fiendegrupp och känna sig mäktig efter att ha levlat upp sina karaktärer). Och lustigt nog var det också väldigt roligt åt andra hållet, när man gett sig in i ett område man inte borde och femton arga troll springer fram och fullständigt gibbar ens grupp på 4 sekunder.

För mig personligen känns BG mer som RTwP, men det är från minnen av 2e. Jag vet inte hur den nuvarande versionen fungerar.