Baldur's Gate III officiellt – utvecklas av Larian Studios

Permalänk
Melding Plague

Baldur's Gate III officiellt – utvecklas av Larian Studios

I samband med Googles Stadia-presentation avtäcks efterlängtade Baldur's Gate III officiellt. Spelet utvecklas av Larian Studios, utvecklarna bakom Divinity: Original Sin-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ä.N.T.L.I.G.E.N ! ! !
Trodde aldrig det skulle ske men glad e jag, oavsett vem som gör den. Lirar BG1 o 2 nästan dagligen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Årets största spelnyhet! Jävlar vad man lirat Baldur's Gate under uppväxten. Blir att ta upp BG1 & BG2 igen nu när det vankas semestertider!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Wow! Jag ser verkligen fram emot detta! Har många hundra timmar i Baldurs Gate 1 och 2, speciellt 2an.

Det ska bli spännande att se hur, om alls, de knyter ihop storyn med tidigare spel. Man kan ju knappast fortsätta sin karriär med samma karaktär...

Trailern gör mig optimistisk att det kommer bli en episk historia igen iallafall

stavning
Permalänk
Medlem

Tror det här ligger nära Swecs första användarbas och det ska bli intressant att följa registreringsåren på folk som postar i den här tråden. För egen del är jag uppväxt på BG1, BG2, Icewind Dale, och så vidare. Kommer givetvis stödja projektet, framför allt är jag intresserad av musiken, då hela BG-serien har haft helt ojämförlig musik. Tror inte jag har så mycket tid att spela tyvärr :S

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Som jag och @jacob diskuterat på Slack, att en ny utvecklare tar över tyglarna medför alltid risken att de ändrar något fansen älskar för att sätta egen prägel på nya spelet, men samtidigt ska en tredje del inte vara exakt samma sak en tredje gång. Med tanke på hur bra Divinity-spelen är blir jag i alla fall pepp på det här, ett nytt Baldur's Gate är mäkta trevliga nyheter!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Som jag och @jacob diskuterat på Slack, att en ny utvecklare tar över tyglarna medför alltid risken att de ändrar något fansen älskar för att sätta egen prägel på nya spelet, men samtidigt ska en tredje del inte vara exakt samma sak en tredje gång. Med tanke på hur bra Divinity-spelen är blir jag i alla fall pepp på det här, ett nytt Baldur's Gate är mäkta trevliga nyheter!

Mjo, var inne på det i ryktestråden sedan några dagar. Visst, kan ju hända att det blir fuckup trots allt, men ska några lyckas är det Larian

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Blir lite konstigt att kalla detta för BG 3 då ToB expansionen rundade av trilogin, men något annat än 3 hade nog inte gett samma effekt.

Permalänk
Medlem

Ser framemot detta!
Hoppas på att inte bli besviken som vanligen med nutidens spel....

Måste bara säga att BG1 och 2 var riktigt svåra när man körde om dem nyligen. Fattar inte att jag klarade av dessa spel som en tonåring!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Vill ha Dark Alliance 1 + 2 remake... finns inte att få tag på idag nytt.

Permalänk
Medlem

Riktigt härligt att se det bekräftat. Baldur's Gate-serien är bland mina absoluta favoritspel och det är bara att hoppas att Larian klarar av konststycket att både leva upp till originalen och ändå göra ett spel som passar in i nutiden. Jag utgår från att man börjar på en ny historia då Throne of Bhaal avslutade den förra, men förhoppningsvis kan de i någon mån binda ihop det med vad som varit tidigare på något intressant sätt.

Go for the eyes, Boo! Go for the eyes!

Permalänk
Medlem

Så jävla najs. Hoppas dem visar lite mer på E3

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Älskade IWD när jag var liten och spelade nyligen igenom BG2. Fantastiska spel! Ser fram emot BG3, kommer säkert bli fett!

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk

Yes! A Mindflayer! Hoppas det inte blir en tabbe likt Bard's Tale IV bara.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag är mycket optimistisk. Tycker Larian Studios redan har gjort dess spirituella uppföljare två gånger om. Det finns ett fåtal utvecklare jag känner man kan lita på i dagsläget men Larian Studios är en av dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Shut up and take my money

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Tror det här ligger nära Swecs första användarbas och det ska bli intressant att följa registreringsåren på folk som postar i den här tråden. För egen del är jag uppväxt på BG1, BG2, Icewind Dale, och så vidare. Kommer givetvis stödja projektet, framför allt är jag intresserad av musiken, då hela BG-serien har haft helt ojämförlig musik. Tror inte jag har så mycket tid att spela tyvärr :S

*host*

Icewind Dale fastnade jag aldrig riktigt för av någon anledning, men däremot BG1, BG2 och Fallout 1 och Fallout 2. Sedan tycker jag att alla som gillar Baldur's Gate bör spela Pillars of Eternity med expansioner, det är riktigt bra och välskrivet i min mening. Annars var jag ju också väldigt imponerad av Larian's Divinity Original Sin 2 som också är ett riktigt, riktigt bra och kul rpg spel. Formkurvan för Larian har verkligen pekat uppåt de senaste åren och Divinity Original Sin 2 måste vara det bästa spel dom gjort hittills.

Att återuppliva Baldur's Gate är såklart en rikigt tuff uppgift, många blir nog missnöjda hur man än gör. Och sedan måste ju spelet gå att spela om man är ny till serien också. Så det måste nog bli en helt ny story med bara lite hintar till den gamla storyn. Om någon ska klara detta borde det dock vara Larian tror jag, så jag håller tummarna

Permalänk
Medlem

Actual Hype?

Baldurs Gate-spelen är det bästa som hänt sedan skivat bröd.
Vet inte hur många timmar man lagt där dom senaste 20 åren.

Larian Studios kommer utan tvekan att kunna leverera då Divinity: Original Sin 2 är det bästa D&D/Pathfinder-relaterade spelet jag spelat sedan just BG2 släpptes för 19 år sedan.

Shut up and take my money Larian, bokstavligt talat.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hedersmedlem

Hehe, vilken slump att jag precis startade med Divinity: Original Sin 2 på Xbox igår. Kickstartade den första och har tänk spela 2:an länge men inte hunnit. Nu med semester på antågande tänkte jag det var läge att starta ett spel som tar många timmar.

Tror de om några kan lyckas med BG3.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Körde aldrig BG1 (av nån anledning) men BG2 las det några hundra timmar på iallafall.
Helt klart ett av mina absoluta favoritspel

Visa signatur

ASUS ROG Strix B450-F Gaming | AMD Ryzen 7 3700X
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix AD
32GB DDR4 Corsair Vengeance 3200mhz
LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz
AOC 27" 27G2U IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Jag är inte fullt så imponerad av Larian som många verkar vara. Tycker de har lämnat en del att önska i story och berättande. Hoppas de gör ett bättre jobb med BG 3.

Permalänk
Skrivet av Mikazu:

Körde aldrig BG1 (av nån anledning) men BG2 las det några hundra timmar på iallafall.
Helt klart ett av mina absoluta favoritspel

En anledning kan vara att det känns väldigt konstigt att spela ett spel där man vet att man inte blir så mycket högre level än vad man är då man startar 2:an, och redan det känns minimalistiskt i början att stå och veva mot en kobold i två minuter och missa 8 av 10 slag.

Jag försöker vara måttlig i min optimism, om några ska klara det är det väl Larian, men det finns också en högtidlig respektabilitet i gamla D&D-regler som jag är rädd kan gå förlorad i nutidens lite "häftigare" grejer.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Jag försöker vara måttlig i min optimism, om några ska klara det är det väl Larian, men det finns också en högtidlig respektabilitet i gamla D&D-regler som jag är rädd kan gå förlorad i nutidens lite "häftigare" grejer.

Håller delvis med, men ser dock hellre att Larian baserar BG3 på Pathfinder och/eller D&D 5th Edition, än på D&D 2nd Edition som BG1 och BG2 är baserade på.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Håller delvis med, men ser dock hellre att Larian baserar BG3 på Pathfinder och/eller D&D 5th Edition, än på D&D 2nd Edition som BG1 och BG2 är baserade på.

Det finns väl egentligen inget annat alternativ än att det är D&D*, men det är väl fullt möjligt att BG3 är baserat på en senare upplaga.

*) Dels så är det är en uppföljare till officiellt licensierade D&D-spel som är baserade i Forgotten Realms (och med ett namn därefter), så det är svårt att tänka sig att de skulle ha hittat någon annan lösning rent rättighetsmässigt. Sedan så står det ju skrivet rent ut "©2019 Wizards of the Coast. All rights reserved. Baldur's Gate, Dungeons & Dragons, and their respective logos are registered trademarks of Wizards of the Coast LLC."

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

För egen del får de gärna göra BG3 turn-based och med liknande system som i Divinity Original Sin 2... vilket är Larians eget system som är inspirerat av D&D. Kanske lite hädelse för många men själv hade jag mera kul med striderna i DOS2 än jag någonsin hade med striderna i BG1 och BG2.

Gillar ju dock själv överlag turn-based framför real-time med paus, det blir lite mera taktiskt och man kan sitta och klura på smarta drag och strategier medans "RTwP" blir lite mera kaos och man hamrar space-knappen 3 gånger i sekunden när det hettar till..

Finns också en möjlighet att de bygger in båda systemen, alltså både turn-based och RTwP. Det finns en mod som gör DOS2 real-time men jag har inte testat och vet inte hur bra den funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Håller delvis med, men ser dock hellre att Larian baserar BG3 på Pathfinder och/eller D&D 5th Edition, än på D&D 2nd Edition som BG1 och BG2 är baserade på.

Tror jag läste någonstans att 5th edition var confirmed.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

kan inte tänka mig någon studio som är bättre för jobbet än larian!
hoppas dom kan leverera samma kvalite eller bättre som divinity serien.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Hjälpsam

Will play 5/7!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Kommer bli så PK att vi ramlar baklänges.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack gode gud! Det här har man väntat på. Tillsammans med Jagged Aliance så är det här det bästa spelminnen jag har. Hoppas på ett riktigt bra spel nu.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.