Ska det vara så svårt att köpa säng?

Permalänk
Medlem

Ska det vara så svårt att köpa säng?

Hej,
Då jag har haft stora problem att sova när jag har sällskap den senaste tiden pga platsbrist har jag beslutat att uppgradera min 120 till 180. Jag hade ingen aning var jag skulle börja så testade sova idag och fick pröva på lite sängar i 13k klassen. Hittade inte riktigt någon som fastnade direkt utan kände fortfarande att det kändes lite obekvämt i ländryggen. Kollar runt och det finns hur många butiker som helst. Det finns även sängar från 1000kr till 100000kr. Hur väljer man ens? Det är klart att man väljer den som är bekväm men var börjar man? Vilka affärer är värda att titta på?

Budgeten ligger väl drygt runt 10-13k. Har dock börjat titta lite på tempur (då mina föräldrar har en och det är det skönaste jag någonsin sovit i), dock ligger de i 30k-klassen men det kanske det är värt om man ska ha den länge?

Dela gärna era tankar kring hur ni gjorde när ni köpte säng och vad som fick er att välja just er modell och affär. Är helt lost här.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Hur provsover man sängar? Måste vara ytterst märkligt och tidsödande.

Valde en som kändes ok, till ok pris. Ingen aning om märke.

Alla sängar man inte är van vid känns som fasen i ryggen tycker jag, men ryggen bryter sig rätt efter sängen på några dagar. Viktigare att hitta rätt arm och partner att ligga på och bredvid.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Tycker att eftersom man spenderar en 1/3 av sitt liv i den, är det värt och unna sig något bra. Har en riktlinje att man ska ligga på sidan med rak ryggrad samt att inga armar ska domna bort.
La 20 tusen på min(ikea) och tror det är en ganska prisvärd nivå.

Permalänk
Medlem

När jag böt ut min 30 år gamla säng så tog det ca 5 minuter. Jag visste att jag ville ha en hård säng, låg på den i någon minut och det kändes bra så jag köpte den. Det blev en Ekens säng.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

@Pelegrino Helst av allt hade man ju velat låna hem den nån vecka sist bev det några minuters provliggande i butiken. Det är inte det lättaste att köpa säng.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Jag köpte min säng på Mio, de kör ofta 50% rabatt på sina sängar. Skulle definitivt inte köpt en för 100% av priset men vid halva priset så får man mycket säng för pengarna tycker jag.
Min är av märket Viking Beds och allt gick på ca 23k jmf med originalpriset på 40k när jag köpte säng.

Är väldigt nöjd och ofta fått höra vilken skön säng jag har.

T.ex: https://www.mio.se/p/lysekil-lux-kontinentalsang-dubbelsang-m...

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

När jag flyttade hemifrån så köpte jag de billigaste IKEA resårbottnarna (2st 200x80cm) i deras hårdaste model samt en 200x160x7cm tempurmadrass.
Det var stor förbättring från att sova i en (för)mjuk hästen säng, över tiden så fick jag mindre och mindre problem med låsningar i ländryggen som jag i många år behövde knäcka ut varje kväll för att kunna slappna av och sova.

Jag hade i alla år fått finna mig i att fötterna sticker ut utanför sängen när man sover på magen trots att jag inte är extremt lång (186cm).

Så när jag skulle skaffa mig en ny säng så blev det därför en 210x180cm säng, av märket tempur.
Jag har haft sängen i ca 5 år och har under den tiden inte behövt knäcka ut ländryggen på kvällarna och mina fötter slipper dessutom att frysa om natten... Det har varit den bästa investeringen jag gjort, trots att den var kostsam.

Så mina visdomsord är att inte snåla på någonting du spenderar ca 1/3:e del av dit liv i och det finns lösningar om fötterna sticker ut

Eftersom det kan det ta några veckor innan man vänjer sig med en ny säng om den skiljer mycket från den man är van med, så är det svårt att hitta rätt säng i en butik med några minuters provliggning med kläderna på, så jag rekommenderar att du köper sängen (speciellt om den är dyrare) från en fysisk butik där du kunnat testligga den snabbt och där du har bytesrätt eller liknande trots att du använt den, tillräckligt länge för att hinna vänja dig med den. Dvs minst 2 veckor, helst en månad.

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Medlem

Tittat lite på Kungsängen nu och hittade en som jag tyckte kändes bra. De har också 50% rabatt till måndag så ska försöka kolla alla butiker innan dess.

Som alla säger hade det varit bra om man kunde ta med hem. Både sova och Kungsängen hade dock bara att man fick ändra fastheten (öppet köp 72h, ändra fastheten 6 månader).

Tack för alla tips

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Sova och Kungsängen är ju rätt schyssta. Har hört en del dåligt om Trademax sängar, och som bekant ska ska man undvika att köpa någon form av möbel ifrån Mio helt och hållet.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Sova och Kungsängen är ju rätt schyssta. Har hört en del dåligt om Trademax sängar, och som bekant ska ska man undvika att köpa någon form av möbel ifrån Mio helt och hållet.

Håller mig långt borta från trademax. Vad är det för fel med Mio? Köpte soffa där utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Hildings sängar. Har testat rätt många sängar innan jag fick tag i en Hildingsäng , nu har jag inte ont i ryggen när jag vaknar.
https://hilding.nu/se/om-oss/

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Håller mig långt borta från trademax. Vad är det för fel med Mio? Köpte soffa där utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Trademax och Mio har ju mycket liknande utbud. Har sänkt tiotusentals kronor på Mio, och har alltid blivit besviken. Att deras kundtjänst inte håller någon vidare hög kvalité hjälper ju inte direkt deras anseende. Slutade handla möbler från Mio efter att jag nämnt hur missnöjd jag var på en träff med kompisar, och en klar majoritet höll med och berättade om sina egna missöden.
Det enda jag rekommenderar att man köper på Mio är olika former av dekorationer; ljusstakar, speglar etc. Ingenting som förväntas prestera, som t.ex. säng eller soffa.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Trademax och Mio har ju mycket liknande utbud. Har sänkt tiotusentals kronor på Mio, och har alltid blivit besviken. Att deras kundtjänst inte håller någon vidare hög kvalité hjälper ju inte direkt deras anseende. Slutade handla möbler från Mio efter att jag nämnt hur missnöjd jag var på en träff med kompisar, och en klar majoritet höll med och berättade om sina egna missöden.
Det enda jag rekommenderar att man köper på Mio är olika former av dekorationer; ljusstakar, speglar etc. Ingenting som förväntas prestera, som t.ex. säng eller soffa.

Äsch, jag tycker att när det är ca 40+% rea på Mio är det prisvärt oavsett. Min soffa är otroligt mycket bättre än min gamla, samt gick ifrån 2.5 plats till 5 plats soffa för ca 6000kr.
Men fullpris är det absolut för dyrt för kvaliten

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Min tanke är att man sover en stor del av sitt liv, och hur man sover påverkar den andra delen av livet enormt. Jag tycker det är rimligt att lägga så mycket pengar på en säng som man har råd att lägga, men man ska nog gärna upp i minst 10k om man har den möjligheten. Jag betalade runt 7-8k tror jag på rea när jag var student.

Jag köpte min dubbelsäng på Jysk av en polare som jobbar där. Jag är inte helt 100% säker på vem det var som gjorde sängen åt Jysk men jag har för mig att det var Hildings. Jag har nog motsvarande Gold C20. Ser faktiskt att Jysk har rea på sina sängar just nu. Det tog någon vecka att vänja sig vid en hårdare säng, men nu för tiden sover jag som ett barn och har aldrig problem med rygg eller dyl. Kan inte säga hur mycket bättre man sover i en säng för 40k men jag sover som sagt riktigt bra nu så vet inte om det är särskilt värt det för mig personligen.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Kollade på Jysk i en vecka (en historia i sig självt). Man kunde inte kombinera delar dock så då gick ja till IKEA. Deras näst dyraste säng passade mig bäst o deras dyraste (i naturmaterial) var lite för hård. Men då jag tränade så skulle jag gå upp i vikt så då passade den dyraste bäst i framtiden.

Stomme ca 6.000:- o med allt så ca 10.000:-

Sultan heter den. Kan rekommenderas!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Kollade på Jysk i en vecka (en historia i sig självt). Man kunde inte kombinera delar dock så då gick ja till IKEA. Deras näst dyraste säng passade mig bäst o deras dyraste (i naturmaterial) var lite för hård. Men då jag tränade så skulle jag gå upp i vikt så då passade den dyraste bäst i framtiden.

Stomme ca 6.000:- o med allt så ca 10.000:-

Sultan heter den. Kan rekommenderas!

Haft en sultan sagvåg i 4 år nu och den jag byter från

Blev otroligt stressad av IKEA, personalen kändes stressad, det var mycket folk och bäddmadrasser slängdes hit och dit. Som det ser ut just nu blir det en Mio Dream Delux. Min budget har ökat rätt mycket (typ 50%) från när jag startade men vad är inte en god sömn värd?

Det jag reagerat mest på är att det endast är IKEA som låter en lämna tillbaka sängar, alla andra butiker har att man får justera fasthet (mio, sova, kungsängen, sängjätten). Är lite orolig för att lägga nästan 16000 på en säng och att man sedan inte är nöjd och inte kan lämna tillbaka den.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl