Google presenterar mer information om Stadia – kommer till Sverige i november

Permalänk
Melding Plague

Google presenterar mer information om Stadia – kommer till Sverige i november

Inför E3-mässan presenterar Google detaljer om strömningstjänsten Stadia. Lanseringen sker i november och för en månadskostnad på 99 kronor kan en rad spel strömmas i 4K UHD med 60 FPS.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på vilka problem Google hade att ens strömma klippet (fick nog starta om 30 gånger då den hela tiden felade ur) så får jag hoppas de kan nå ens i närheten av vad de lovar.

Jag kan tänka mig att prova tjänsten men är personligen mer nyfiken på Microsofts xCloud. Oavsett, fungerar Stadia och xCloud bra nog så lär min spelkonsumption bestå av GamePass, xCloud/Stadia och GOG för "riktiga" spelköp. Spel som tjänst tror jag kan växa enormt, om företagen faktiskt ser till att deras lösningar faktiskt håller acceptabel kvalitet.

Permalänk
Medlem

Det kommer att bli riktigt bra det här!

Jag är lite sugen på att förboka men det känns lite onödigt med Chromecast Ultra och Stadiakontroll när jag har PC med Xbox kontroll kopplad till TVn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jag blir ju mindre sugen om jag måste köpa både spelen och betala för tjänsten med tanke på att jag redan har en bra PC, dock så får man väl se vilka som blir gratis

Permalänk
Medlem

Jag förbokade i alla fall, man blir ju alltid sugen på att testa i alla fall

Permalänk
Medlem

Är fram emot detta. Hoppas dom har en månads gratis testperiod så man kan testa innan man hoppar på prenumerationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

jag blir ju mindre sugen om jag måste köpa både spelen och betala för tjänsten med tanke på att jag redan har en bra PC, dock så får man väl se vilka som blir gratis

Tanker är väll att man ska slippa ha en bra dator. 1200kr/år får man inte mycket grafikkort för :).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kurri:

Jag förbokade i alla fall, man blir ju alltid sugen på att testa i alla fall

Får hoppas Google inte lägger ner tjänsten innan lanseringen nu bara.
Denna gång har de iallafall presenterat tjänsten innan de utannonserat att de lägger den så går i rätt riktning iallafall.
Sen kan det nog egentligen vara bra att invänta att Microsoft berättar mer om xCloud, troligen nu på E3.

Måste dock säga att det är synd att Google inte öppnade upp för testning redan nu. Lite det jag faktiskt förväntade mig att skulle ske, även om det bara var med något enstaka spel och extremt opolerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Får hoppas Google inte lägger ner tjänsten innan lanseringen nu bara.
Denna gång har de iallafall presenterat tjänsten innan de utannonserat att de lägger den så går i rätt riktning iallafall.
Sen kan det nog egentligen vara bra att invänta att Microsoft berättar mer om xCloud, troligen nu på E3.

Måste dock säga att det är synd att Google inte öppnade upp för testning redan nu. Lite det jag faktiskt förväntade mig att skulle ske, även om det bara var med något enstaka spel och extremt opolerat.

Du verkar ha missat att det har testats med Assassins Creed. Project Stream hette det då. Det finns även journalister som har fått prova Stadia. Kolla YouTube!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Måste testa till skillnad från Ouya och Gizmodo känns det här som något jag vågar hoppa på.... Men tror inte det blir någon höjdare jämfört med en "riktig" konsoll. Hoppas på en renodlad klient till PC så man slipper chrome.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att komprimering på Youtube är ju något som folk ofta talar illa om så ser jag inte hur detta ska leverera jämförbar kvalle. För någon som inte är så petig är det säkert ok.

Permalänk
Medlem

@Implor: Mjo så är det ju men om man sitter på en nu så, om det bara hade varit månadskostnad med spelen fria att spela så hade det varit mer lockande för oss som redan har en, nu är det ju meningslöst att köpa det

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twk:

Du verkar ha missat att det har testats med Assassins Creed. Project Stream hette det då. Det finns även journalister som har fått prova Stadia. Kolla YouTube!

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen nyhet för mig och bland det första de nämnde i kvällens presentation.
Googles sätt att hantera projekt är tyvärr ökänt. Därav piken.

Permalänk
Medlem

Som nöjd GeForce NOW-användare ser jag verkligen fram emot detta.

Baldur's Gate-trailern såg lite ljus ut i färgerna för min smak, men blir ju ett givet köp oavsett.

Lite trist att chromecast följer med i förbokningspaketet, utan ethernetport känns den inte så lämplig för maximalt stabil streaming.

Permalänk

Varför pratas det bara om framerates och upplösning? Liknande tjänster finns hos andra stora leverantörer men samtliga har problem med latency. Du kan helt enkelt inte få en bra spelupplevelse i tex first person shooters spel med ~200ms fördröjning.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elitist:

Som nöjd GeForce NOW-användare ser jag verkligen fram emot detta.

Baldur's Gate-trailern såg lite ljus ut i färgerna för min smak, men blir ju ett givet köp oavsett.

Lite trist att chromecast följer med i förbokningspaketet, utan ethernetport känns den inte så lämplig för maximalt stabil streaming.

Chromecast Ultra har ethernetport i strömadaptern 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Chromecast Ultra kostar 775 kr
Tre månader Stadia Pro kostar 297kr (3*99kr)
Pris för kontrollen separat: 749kr

Värdet på Founders edition paketet: 1821kr
Pris: 1399kr
Rabatt: 422kr/24%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Chromecast Ultra kostar 775 kr
Tre månader Stadia Pro kostar 297kr (3*99kr)
Pris för kontrollen separat: 749kr

Värdet på Founders edition paketet: 1821kr
Pris: 1399kr
Rabatt: 422kr/24%

Samt tre månader Stadia Pro åt en vän 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Varför pratas det bara om framerates och upplösning? Liknande tjänster finns hos andra stora leverantörer men samtliga har problem med latency. Du kan helt enkelt inte få en bra spelupplevelse i tex first person shooters spel med ~200ms fördröjning.

Under presentationen nämndes inga sådana detaljer, varför det inte finns med i artikeln. Jag är inte säker på att Google talat om latenser i konkreta siffror, men i mars testades detta av Digital Foundry och då uppmättes en fördröjning på 166 ms från knapptryckning till att de registrerades i spelet. Eftersom det var i ett relativt tidigt stadium handlade det dock om Assassin's Creed: Odyssey i 1080p och 30 FPS. Om det ser annorlunda ut vid lansering och med andra upplösningar återstår att se

Permalänk
Medlem

Så kommer Google tracka varje val man gör i spelen för att bättre kunna skapa sina demografiska/psykologiska profiler över oss och få oss att konsumera mera genom riktad marknadsföring?

Permalänk
Medlem

Om jag läste villkoren rätt så är idag (6:e Juni) sista dag att förbeställa, skummade bara igenom dock. Var på väg att lägga en beställning men jag har ingen nytta för en Chromecast eller kontroll, och ett Google payments konto öppnas automatiskt vid utcheckning, och Google får gärna hålla sig långt borta från mina bankuppgifter.

Kan betala 99kr en gång senare istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem

Efter att ha använt geforce Now så är jag rätt taggad även på detta men jag blir lite tveksam till prismodellen. På geforce now kan man spela steamspel som man redan äger, det medger att man kan köpa billiga koder och aktivera spel i steam och sedan spela dom i geforce now. Med googles modell blir man nog tvingad att köpa från deras butik och till deras priser. Det blir ju även rätt surt att behöva betala för spel man redan äger. Nu är det dock inte annonserat från Nvidias sida vad geforce now kommer kosta när det lämnar betastadiet så det kan tala till googles fördel.

Permalänk
Medlem

Mhm, måste testa innan jag vill bedöma men från den videon de visade ett tag sen är jag inte värst imponerat. Kollar man noga på när han spelar Assassin's Creed på datorn ser man att det finns ett hyfsat fördröjning på när han rör musen och när det rör på skärmen, och det var i optimala omständigheter. Det såg lite ut som v-sync fördröjningen gånger 10. Inte illa om man kör kontroller antar jag men för att använda tangentbord och mus på känns det för mycket. Bra som nödlösning medan man är hos familjen och tar med en dåligt bärbar dator dock antar jag (har gjort det själv ett par gånger med ett VPN och steam in-house streaming med låg wifi signal och över ADSL som fungerade överraskande väl för 3rd person spel men som jag inte skulle vilja använda dagligen).

Prisskillnaden skulle förmodligen övertala en hel del personer däremot. Blir intressant att se vart det här leder. Hoppas de kommer ha en månad gratis som andra streaming tjänster.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Hedersmedlem

Roligt att se att Sverige är med bland de utvalda länderna.
Skall även bli skoj att se om google tänker strömma alla spel från Finland till norden eller hur de kommer göra.

Blev en förhandsbokning så snabbt jag fick nys om länken

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Google stärker sitt grepp om konsumenterna ännu mer... Aldrig har personlig integritet haft mindre värde.

Skrivet av bl0m1:

Roligt att se att Sverige är med bland de utvalda länderna.
Skall även bli skoj att se om google tänker strömma alla spel från Finland till norden eller hur de kommer göra.

Blev en förhandsbokning så snabbt jag fick nys om länken

P.S. Finland tillhör Norden. Formuleringen antyder annat varav mitt "P.S.".

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Bra ide, om de bara nu har bra spel i prenumerationstjänsten, så man slipper installera spel. Men har dom inte mus och tangentbords stöd så får det vara. Det är bra för linux marknaden för spel oxå, mer tillverkara som portar sina spel till stadia(linux).

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Bra ide, om de bara nu har bra spel i prenumerationstjänsten, så man slipper installera spel. Men har dom inte mus och tangentbords stöd så får det vara. Det är bra för linux marknaden för spel oxå, mer tillverkara som portar sina spel till stadia(linux).

Du kommer aldrig installera spel, du kan bara köpa spel som redan är installerade på deras plattform.
Stöd för mus och tangentbord är redan bekräftat.

Permalänk
Medlem

Priset var riktigt positivt dock verkar bara Ubisoft med på tåget. Funkar det med minimal fördröjning och att man slipper vänta på att få spela eftersom andra spelar (som på Playstation now) så kan det bli riktigt bra. Väntar på lite feedback från folk. Man kanske får ta och testa Playstation now för att få ett hum om hur det kommer bli.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Undrar om man kan undgå komprimering genom att köra 4k på en 1440p skärm? Men det kanske är som Netflix, man MÅSTE ha en 4k skärm / upplösning på datorn för att det ens ska gå att ställa in X_X

Permalänk
Medlem

Känns ju som en större konkurrent tilll Playstation och Xbox än till PC. En snabb dator kan användas till så mycket mer, men för den som velar mellan att köpa en vanlig konsol för 4000(?) kronor OCH betala 600 kr/spel OCH betala 50 kronor/månad för PS Now eller Xbox Live så känns ju Stadia oerhört prisvärt. Vi talar om typ tio års användning innan vi i bästa fall nått break even for vanliga konsolerna.