Permalänk
Medlem

Was RTX a big scam?

Kom över denna video! Nu stödjer tydligen GTX korten Ray tracing! like WTF????

Tankar kring detta? jag har alltid själv varit motvillig att köpa ett RTX kort på nåt konstigt sätt! och nu lär det aldrig bli av

Permalänk
Medlem

Ja, icke RTX stöder numera RT, men prestandan är de facto mycket sämre så helt scam är det verkligen inte.

RTX korten har _mycket_ större beräkningskapacitet, sen om det används till något vettigt är en annan fråga.

Som exempel så får mitt 1080Ti, som var flaggskepp generationen innan, kämpa i 1280x720 i Quake II RT. Tänk dig då modernt spel och 1440p+.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Kom över denna video! Nu stödjer tydligen GTX korten Ray tracing! like WTF????

https://www.youtube.com/watch?v=9_XDlIxAkFs

Tankar kring detta? jag har alltid själv varit motvillig att köpa ett RTX kort på nåt konstigt sätt! och nu lär det aldrig bli av

Raytracing var väl aldrig tänkt att vara helt begränsat till RTX-korten. Däremot så är tanken RTX-korten ska fungera mycket bättre vid raytracing, då de har en separat ”del” av grafikkortet som sköter raytracing.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ja, icke RTX stöder numera RT, men prestandan är de facto mycket sämre så helt scam är det verkligen inte.

RTX korten har _mycket_ större beräkningskapacitet, sen om det används till något vettigt är en annan fråga.

Som exempel så får mitt 1080Ti, som var flaggskepp generationen innan, kämpa i 1280x720 i Quake II RT. Tänk dig då modernt spel och 1440p+.

Testade Ray Tracing med mitt ena 1070 i bf5 med DXR Raytrace Reflection Quality på Ultra med grafik settings på high och det flöt på bättre än väntat i 1600x900 då jag trodde att jag inte ens skulle få 30fps i low med 720p xD
Klippet togs i april men de kan väl knappas gjort spelet sämre?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Ray Tracing kan man beräkna med processorn också men tar en lång tid och samma sak med GTX-korten.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Testade Ray Tracing med mitt ena 1070 i bf5 med DXR Raytrace Reflection Quality på Ultra med grafik settings på high och det flöt på bättre än väntat i 1600x900 då jag trodde att jag inte ens skulle få 30fps i low med 720p xD
Klippet togs i april men de kan väl knappas gjort spelet sämre?
https://www.youtube.com/watch?v=hTiS6TIiB9Q&t=47s

Ja, just Quake II kanske är mer krävande, fast det är så gammalt. Såg just på Steam att det inte får vidare hög fps med RTX2080Ti och 9900K i 5.2GHz enligt en användare, anmärkningsvärt isåfall men jag har inte undersökt sanningshalten.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

Ja, just Quake II kanske är mer krävande, fast det är så gammalt. Såg just på Steam att det inte får vidare hög fps med RTX2080Ti och 9900K i 5.2GHz enligt en användare, anmärkningsvärt isåfall men jag har inte undersökt sanningshalten.

Oavsett RTX eller GTX, raytracingkapaciteten är för dålig även om det är ett litet steg i rätt riktning. Själv väntar jag mest på att någon presenterar nya kort med användbar raytracingkapacitet. Just Quake II är nog det enda spel med raytracingstöd (okej, de är väl så pass få att de går att räkna på en hand fortfarande?) jag skulle vilja spela.

Permalänk
Medlem

Dagens cpuer börja bli mångkärniga och kanske kan hjälpa till lite? En epyc där 4 kärnor driver spelet och 60 håller koll på strålspårningen 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

En maxspeccad Mac Pro, med 4 st DUBBLA Radeon VII, är en del kapacitet där om nu stödet för den typen av beräkningar finns i OSX.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ja, just Quake II kanske är mer krävande, fast det är så gammalt. Såg just på Steam att det inte får vidare hög fps med RTX2080Ti och 9900K i 5.2GHz enligt en användare, anmärkningsvärt isåfall men jag har inte undersökt sanningshalten.

Vet inte vad som är mest krävande men Quake låter krävande , det borde ju nästan vara tvärt om?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av the squonk:

Ja, just Quake II kanske är mer krävande, fast det är så gammalt. Såg just på Steam att det inte får vidare hög fps med RTX2080Ti och 9900K i 5.2GHz enligt en användare, anmärkningsvärt isåfall men jag har inte undersökt sanningshalten.

Skrivet av ExcZist:

Vet inte vad som är mest krävande men Quake låter krävande , det borde ju nästan vara tvärt om?

QII kör 100% raytracing medan i BF5 så körs vissa delar klassisk spelgrafik och vissa delar kör raytracing, en hybrid.

Så ja, att QII är tyngre är mycket rimligt

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

QII kör 100% raytracing medan i BF5 så körs vissa delar klassisk spelgrafik och vissa delar kör raytracing, en hybrid.

Så ja, att QII är tyngre är mycket rimligt

Det förklarar varför BF5 får ett 1070 att se så badass ut i 1600x900 xD
Edit: Kollade Joker Productions video och tyckte det var rätt kul, 19fps med ett 2080Ti haha
Ganska impad över de 19fps dock då det är 4k

Permalänk
Medlem

Oavsett om det inte nådde hela vägen fram just nu så hoppas jag att det blir framtiden. Jag spelar hellre ett spel med 60+fps i 1440p med Ray Tracing än 4K utan Raytracing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Oavsett om det inte nådde hela vägen fram just nu så hoppas jag att det blir framtiden. Jag spelar hellre ett spel med 60+fps i 1440p med Ray Tracing än 4K utan Raytracing.

Blir nog en seg utveckling om Raytracing är framtiden då "alla" vill ju ha 1080P 144Hz+ Low settings 2000fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ja, icke RTX stöder numera RT, men prestandan är de facto mycket sämre så helt scam är det verkligen inte.

RTX korten har _mycket_ större beräkningskapacitet, sen om det används till något vettigt är en annan fråga.

Som exempel så får mitt 1080Ti, som var flaggskepp generationen innan, kämpa i 1280x720 i Quake II RT. Tänk dig då modernt spel och 1440p+.

Jag får runt 60fps, ibland några dippar på större kartor som Narvik, i BGV - så det är egentligen full spelbart. Dock väljer jag bort det då jag vill ha runt 100+ då jag sitter med en 144 skärm.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Det förklarar varför BF5 får ett 1070 att se så badass ut i 1600x900 xD
Edit: Kollade Joker Productions video och tyckte det var rätt kul, 19fps med ett 2080Ti haha
Ganska impad över de 19fps dock då det är 4k
https://www.youtube.com/watch?v=x5EfuR5sWMk

Äsch, det är väl bara att stoppa i ännu ett 2080ti, som på den gamla goda VooDoo 2-tiden!

Hade ju personligen hellre sett en remake på Unreal Gold eller Unreal Tournament med RTX. Fast risken hade ju varit att ett 2080ti hade fått svettas avsevärt mer i det läget.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Äsch, det är väl bara att stoppa i ännu ett 2080ti, som på den gamla goda VooDoo 2-tiden!

Hade ju personligen hellre sett en remake på Unreal Gold eller Unreal Tournament med RTX. Fast risken hade ju varit att ett 2080ti hade fått svettas avsevärt mer i det läget.

Hahaha känns ju lite som vi backar i tiden med RTX ON , lite häftigt är det ju men inte alla som gillar det kan man ju läsa en hel del om
Unreal Tournament hade ju varit fräckt med RTX dock hade jag gärna velat ha ett Cod 2 eller Moh:AA med Raytracing men det man man nog bara drömma om

Men det hade ju varit coolt om de nya korten an stödja " SLI" specifikt med rtx on för dubbel prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Hahaha känns ju lite som vi backar i tiden med RTX ON , lite häftigt är det ju men inte alla som gillar det kan man ju läsa en hel del om
Unreal Tournament hade ju varit fräckt med RTX dock hade jag gärna velat ha ett Cod 2 eller Moh:AA med Raytracing men det man man nog bara drömma om

Men det hade ju varit coolt om de nya korten an stödja " SLI" specifikt med rtx on för dubbel prestanda

Quake 2 release - Check!
SLI - Check!
Summan av kardemumman = Vi måste ha backat i tiden!

-Fast FPS:en var bättre på den tiden vad jag minns, fick åtminstone ut c:a 50-60 FPS med SLI och max. upplösning, det var viktigt när det skulle railas folk på löpande band i CTF!

Hade säkert varit kul med re-match mellan de gamla Q2-klanerna/proffsen om de möttes idag med "RTX ON", men det får bli på ungefär samma upplösning som när det begav sig. (800x600 eller 1024x768)

Ja det hade absolut hjälpt om RTX skalade bra över SLI, är inte så påläst om vad som är möjligt med tekniken i nuläget, men jag antar att RTX 2080ti inte är så lätt att motivera i dubbel upplaga, åtminstone inte plånboksmässigt.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

2xxx serien innehöll inte mycket nyheter, RTX var dock det bästa säljargumenten dom hade.
Hypat till max men i praktiken (i spel/realtid) så är det extremt dyra pengar för lite ögongodis.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag anser inte att det är ett bedrägeri, men det var lite av ett fult tillbakahållande av information. Det behövs inte alls RT-kärnor för ray tracing funktionen, men prestandan blir betydligt bättre med dom dedikerade kärnorna.

Jag kör ibland RT i BFV men får då gå ner till 1920x1080 jämfört med min vanliga 2560x1440 för att det ska vara spelbart.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Jag anser inte att det är ett bedrägeri, men det var lite av ett fult tillbakahållande av information. Det behövs inte alls RT-kärnor för ray tracing funktionen, men prestandan blir betydligt bättre med dom dedikerade kärnorna.

Jag kör ibland RT i BFV men får då gå ner till 1920x1080 jämfört med min vanliga 2560x1440 för att det ska vara spelbart.

Jag satt och tänkte på det här och vore det inte bättre om man anpassade de vanliga kärnorna i GPUn för RT? Istället för specifik hårdvara.
T.ex ATIs grafikkort kunde tessellera(primitivt) på Radeon 8500 och uppåt, detta var 2001 med hjälp av specifik hårdvara på de korten som inte användes annars, sen implementerades det i pixel shadern (hoppas att min grova förenkling inte är helt ute och cyklar)
Så för någon som är mer ingenjör än jag, finns det någon anledningen till att man inte kan anpassa de vanliga kärnorna så att man inte behöver specifik hårdvara som inte används när man inte strålspårar?

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som kommer att tänka på PhysX eran med dedikerad gpu till det? Nu är väl PhysX en självklarhet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Är det bara jag som kommer att tänka på PhysX eran med dedikerad gpu till det? Nu är väl PhysX en självklarhet?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är ju en självklarhet om man vill maxa Crysis iaf!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grilljohan:

Så för någon som är mer ingenjör än jag, finns det någon anledningen till att man inte kan anpassa de vanliga kärnorna så att man inte behöver specifik hårdvara som inte används när man inte strålspårar?

En kärna som har mindre precision tar mindre kisel och är billigare att lägga till och är den anpassad för AI och annat än grafik
så behöver den inte matas med texturer och mata ut data för att rendrera pixlar, alltså kan bygga ut den existerande GPU'n utan
att se över balansen i hela rendreringskedjan. Enkel uppgradering för nvidia.

Min icke-tekniska analys är att Nvidia började med Tensor-cores för AI och sedan hittade rätt balans för att klara av Raytracing,
alltså hade man ett usecase där Tensor-kärnor och vanliga kärnor kan arbeta parallellt och raytracingen kommer inte lägga belag
på riktiga kärnor...

Det går ju utmärkt att köra raytracing på vanliga cores, men du lägger ju beslag på resurser som används för rendrering.
AMD hävdar ju detta, men inte särskilt högljutt så de kommer säkert implementera enklare kärnor i nästa grafikgeneration,
jämför en processorarkitektur med flyttal och int pipe-lines.

Sedan är ju frågan om raytracing är det bästa sättet att använda kärnorna på,
men eftersom de inte sitter i en konsoll med fast spec så är ju den bästa lösningen både för spelutvecklarna och nvidia att alla pc-ägare köper ett dubbelt så snabbt kort när nästa generations spel kommer....

Permalänk
Medlem

Quake 2 demot fungerade alldeles utmärkt med mitt 1080 och RTX med medium ljusinställningar.

Härligt instabila 55 Fps i 800x600, vilket i ärlighetens namn är den högsta upplösning jag spelat quake 2 i någonsin.

Permalänk
Medlem

Det lustiga är ju att endast RTX 2080/ti är det enda kortet som är någorlunda starkt nog för att driva spelen med hyffsade inställningar.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker inte att Nvidias marknadsföring om raytracing kan klassas som en scam. Men oärlig och snedvriden möjligen. En sak om 2000-serien hade haft prestanda som varit bra nog för att driva spel med raytracing aktiverat. Men så är ju inte fallet. Möjligen då 2080 Ti som @Jink nämner ovan men även där är det inte jätteimponerande.

Någonstans lär det ju börja men när stödet för tekniken är klent, både hård- och mjukvarumässigt och sedan kort med en i det närmaste pervers prissättning där prestandan generellt inte är alltför mycket högre än gamla 1000-serien så håller jag i pengarna tills något bättre visar sig.

Jag hade gillat om "super" korten faktiskt var uppdaterade 2000-kort med bättre raytracingprestanda men så roligt verkar det heller inte vara.