Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Jag har samma och är nöjd, låter förvisso en del ändå trots att den är "Silent". Ett tips kan vara att kolla AC på tyska siter. Jag köpte min Delonghi Pac N90 Eco Silent för 399 euro + 18 i frakt.

Sökte nu nu på idealo.de (typ tysk prisjakt), finns för 432 euro i lager nu https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/6520728_...

Alla AC: https://www.idealo.de/preisvergleich/ProductCategory/2860.htm...

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Tjejen hävdar att hon inte tål AC på grund av astma. Förstår inte riktigt. Är det inte så att det sitter en kompressor i en portabel AC som kyler luften och blåser ut varmluften som den genererar genom typ fönstret? Hur kan detta påverka astma negativt? Jag själv utreds just nu för ME/CFS (har ännu inte fått diagnos) men jag blir sjukare av värme. Vi har två lite större golvfläktar från jula här hemma men de hjälper föga om det blir lika varmt som förra sommaren. Funderar på att införskaffa en massa 1,5-2L petflaskor som jag fyller frysen med och sedan lägger i typ trådbackar framför en av fläktarna i sovrummet som är typ 10kvm. Tror ni det skulle funka om man lassar på med typ 10 stycken petflaskor som man hela tiden byter ut när de börjar tina? Någon som testat nåt liknande?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Testpilot

Eftersom jag har riktigt dålig koll på det här med AC och det är nästan 30 sidor att läsa igenom i denna tråden nu, så tänkte jag ställa en rak fråga som någon kanske kan svara på:

Finns det någon vettig AC som funkar bra i hyreslägenhet?

Kan inte dra slang ut på balkongen eller dylikt då sådan åverkan inte är okej på fastigheten helt enkelt, så lär stå som en luftrenare/fläkt (fristående helt enkelt). Denna är den enda NetONet har inne i skrivande stund för 6.5k som jag tror funkar så? https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond...

Tack på förhand!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Kan du inte skaffa en AC/värmepump med ute och innedel? Då behövs det bara tänkas på att byta filter emellanåt. Portabel AC drar in uteluft genom undertrycket. 10 flaskor fruset vatten kommer inte göra ditt sovrum svalt.

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Yatagarasu: Vad menar du? Du måste flytta värmen någonstans. Gör du med luftrör, köldmedierör eller vattenrör, de två senare behöver utedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tjejen hävdar att hon inte tål AC på grund av astma. Förstår inte riktigt. Är det inte så att det sitter en kompressor i en portabel AC som kyler luften och blåser ut varmluften som den genererar genom typ fönstret? Hur kan detta påverka astma negativt? Jag själv utreds just nu för ME/CFS (har ännu inte fått diagnos) men jag blir sjukare av värme. Vi har två lite större golvfläktar från jula här hemma men de hjälper föga om det blir lika varmt som förra sommaren. Funderar på att införskaffa en massa 1,5-2L petflaskor som jag fyller frysen med och sedan lägger i typ trådbackar framför en av fläktarna i sovrummet som är typ 10kvm. Tror ni det skulle funka om man lassar på med typ 10 stycken petflaskor som man hela tiden byter ut när de börjar tina? Någon som testat nåt liknande?

Bara AC som fungerar, köp en innan dom tar slut, fanns 1100st för ett par timmar sen: https://www.bauhaus.se/aircondition-argo-holly-10000btu

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yatagarasu:

Eftersom jag har riktigt dålig koll på det här med AC och det är nästan 30 sidor att läsa igenom i denna tråden nu, så tänkte jag ställa en rak fråga som någon kanske kan svara på:

Finns det någon vettig AC som funkar bra i hyreslägenhet?

Kan inte dra slang ut på balkongen eller dylikt då sådan åverkan inte är okej på fastigheten helt enkelt, så lär stå som en luftrenare/fläkt (fristående helt enkelt). Denna är den enda NetONet har inne i skrivande stund för 6.5k som jag tror funkar så? https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond...

Tack på förhand!

https://luftmiljobutiken.se/produkt/airblock-360-fonstertatni...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Petterk:

@Yatagarasu: Vad menar du? Du måste flytta värmen någonstans. Gör du med luftrör, köldmedierör eller vattenrör, de två senare behöver utedel.

Som sagt, har ingen koll på diverse olika AC-tekniker!
Vet att det finns sådana man har "isklampor" i som sprutar kalluft så, vet att det finns modeller som "delar luften" och skjuter kall luft åt ena och varm luft åt andra.

Så min fråga är helt enkelt om det finns någon AC som kan kyla ett rum bättre än dom man fyller man isbitar, men som inte kräver att man dumpar värmen ut genom en slang i väggen

Hur funkar det där om man har fönster som öppnas inåt fast från sidan?
Nvm, verkar gå att lösa ändå om jag tolkat bilderna rätt, tack för länk!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Beställde precis denna, https://www.bauhaus.se/aircondition-argo-holly-10000btu

Hoppas de är nåt att ha för jag dör i denna värme

Skickades från m.sweclockers.com

Är sugen jag också! Återkom efter du testat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tjejen hävdar att hon inte tål AC på grund av astma. Förstår inte riktigt. Är det inte så att det sitter en kompressor i en portabel AC som kyler luften och blåser ut varmluften som den genererar genom typ fönstret? Hur kan detta påverka astma negativt? Jag själv utreds just nu för ME/CFS (har ännu inte fått diagnos) men jag blir sjukare av värme. Vi har två lite större golvfläktar från jula här hemma men de hjälper föga om det blir lika varmt som förra sommaren. Funderar på att införskaffa en massa 1,5-2L petflaskor som jag fyller frysen med och sedan lägger i typ trådbackar framför en av fläktarna i sovrummet som är typ 10kvm. Tror ni det skulle funka om man lassar på med typ 10 stycken petflaskor som man hela tiden byter ut när de börjar tina? Någon som testat nåt liknande?

Snarare bara bra för folk med astma.
"Although air conditioning does not filter the air, it helps people with asthma because doors and windows are kept shut, which helps keep pollens and other outdoor irritants and allergens out of the home. A sudden shift in temperature from warm to cold can also an asthma attack."

https://getasthmahelp.org/indoor-air-quality.aspx

Dock ska du ju undvika att ändra temperaturen för snabbt; men samtidigt bara att få bort luftfuktigheten gör ju det mer hållbart inomhus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Som sagt, har ingen koll på diverse olika AC-tekniker!
Vet att det finns sådana man har "isklampor" i som sprutar kalluft så, vet att det finns modeller som "delar luften" och skjuter kall luft åt ena och varm luft åt andra.

Så min fråga är helt enkelt om det finns någon AC som kan kyla ett rum bättre än dom man fyller man isbitar, men som inte kräver att man dumpar värmen ut genom en slang i väggen
Hur funkar det där om man har fönster som öppnas inåt fast från sidan?
Nvm, verkar gå att lösa ändå om jag tolkat bilderna rätt, tack för länk!

Luftkylare fungerar genom att förånga vatten, och det är daggpunkten som styr hur effektivt det är. Vad du menar med dela luften vet jag inte, du måste transportera värmen till något annat än luften i lägenheten annars tillför du bara värme.

Luftkylare fungerar bäst under ~60 % luftfuktighet, så idag skulle det fungerat (någorlunda), men inte när vi har tropisk värme på sensommaren.

Portabel luftkonditionering med utblås kan du ventilera i ett fönster. Hur fönstret öppnas spelar ingen större roll, tätningen är i princip valfri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Eftersom jag har riktigt dålig koll på det här med AC och det är nästan 30 sidor att läsa igenom i denna tråden nu, så tänkte jag ställa en rak fråga som någon kanske kan svara på:

Finns det någon vettig AC som funkar bra i hyreslägenhet?

Kan inte dra slang ut på balkongen eller dylikt då sådan åverkan inte är okej på fastigheten helt enkelt, så lär stå som en luftrenare/fläkt (fristående helt enkelt). Denna är den enda NetONet har inne i skrivande stund för 6.5k som jag tror funkar så? https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond...

Tack på förhand!

Deonghi:n har ett utblåsrör/slang så du kan köra i en dörr som #17933962 eller i ett fönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tjejen hävdar att hon inte tål AC på grund av astma. Förstår inte riktigt. Är det inte så att det sitter en kompressor i en portabel AC som kyler luften och blåser ut varmluften som den genererar genom typ fönstret? Hur kan detta påverka astma negativt? Jag själv utreds just nu för ME/CFS (har ännu inte fått diagnos) men jag blir sjukare av värme. Vi har två lite större golvfläktar från jula här hemma men de hjälper föga om det blir lika varmt som förra sommaren. Funderar på att införskaffa en massa 1,5-2L petflaskor som jag fyller frysen med och sedan lägger i typ trådbackar framför en av fläktarna i sovrummet som är typ 10kvm. Tror ni det skulle funka om man lassar på med typ 10 stycken petflaskor som man hela tiden byter ut när de börjar tina? Någon som testat nåt liknande?

Beror på vad för typ av astma hon har. Har själv förkylningsastma som gör att jag får det jobbigare att andas om det är under -5 men som sagt astma är individuellt så man kan inte säga att personen har astma och då är det så här.

Låter som ni får ta ett snack och testa er fram AC har ju minst 14-dagar öppet köp

Om AC är helt utesluten så är det luftkylare du får testa med tex https://www.pricerunner.se/pl/453-4633796/Inomhusklimat/Arcti...

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Bara AC som fungerar, köp en innan dom tar slut, fanns 1100st för ett par timmar sen: https://www.bauhaus.se/aircondition-argo-holly-10000btu

Jag fattade inte att det endast behövdes bara en slang för både utblåset och kondensen. Trodde man även behövde en för kondensen men icke! Blir att lägga en beställning på den och även ett fönsterkitt.

Permalänk
Medlem

Hehe, gillar att aktiviteten i tråden gick upp i höjden igår och framåt. Undrar varför

Har iaf provat min EXP35U538CW nu idag och jag är än så länge inte direkt superimpad, ärligt talat. Kyler inte så jättebra än så länge, men har inte låtit den vara igång så länge heller å andra sidan. Varit igång i kanske lite mer än en halvtimme nu och än så länge har temperaturen bara sjunkit med en grad, typ. I alla fall enligt min temperaturmätare. Nämnvärt är att jag inte har något fönsterkit utan än så länge har gjort en rätt dålig tätning bestående av kuddar och täcke...

Fick tejpa igen runt röret för utblåset då det var glipor i det som varmluften åkte ut igenom.

Kollar igen om en timme eller så om det har blivit någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Supernöjd med min EXP35U538CW i en 55 kvadrat, 30 grader ute och 22 här inne!

Permalänk
Medlem

Hur långt ifrån fönstret kan man ha enheten? Har ett litet fönster men i hallen - finns utloppsrör som är flera meter(eller helt modellberoende?) Funkar det - tappar man effekt pga att röret värmer rummet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Som sagt, har ingen koll på diverse olika AC-tekniker!
Vet att det finns sådana man har "isklampor" i som sprutar kalluft så, vet att det finns modeller som "delar luften" och skjuter kall luft åt ena och varm luft åt andra.

Isklampar kan du glömma - låg kapacitet under endast kort tid och kostsamma (och ger mycket värme) att frysa in.

Skall man ha samma kylkapacitet med is som en 12000 BTU portabel AC så handlar det om att smälta 900 kilo is per dygn - som jämförelse alltså...

evaporativa kylare (från bl.a Honywell för i stort sett samma pengar som en billigare portabel AC) som kyler genom att blåsa luft över våt filtmatta/nät fungerar så länge du har torr luft men är inte rolig efter en stund med djungelfukt i rummet, svettningen slutar att kyla och det bara rinner - och vid fukthalter över 70% Rh längre tid så börja väggar och annat poröst och med träfiber i sig också riskera att börja mögla... - slutligen - mattan/nätet som det blåser över/igenom tenderar att lukta sur disktrasa redan inom några dagar/enstaka veckor av all damm och annat som fångats upp ur luften mot de fuktiga ytorna och bakterierna och svampar börja knapra på det och är inget alternativ om man är allergiker i någon form...

Citat:

Så min fråga är helt enkelt om det finns någon AC som kan kyla ett rum bättre än dom man fyller man isbitar, men som inte kräver att man dumpar värmen ut genom en slang i väggen

Termodynamikens lagar säger att det inte går - för att skapa kyla så måste du dumpa värmen någonstans och skall det 'värmepumpa' till högre temperatur än temperaturen du vill ha så måste man stoppa in högkvalikativ energi (aka elström/mekanisk kraft) för att processen skall går 'baklänges' => med andra ord värmen måste forslas bort på något sätt och utan fasta installationer så finns bara portabel AC med luftslag kvar för temporär installation (dvs. kan återställas enkelt igen utan håltagning i vägg etc.) .

Vattenkylning med kranvatten är också alternativ i somliga sammanhang med en maskin som med kompressor värmer vatten till typ 35 - 40 grader C innan det spolas ut - men se upp, vattnet kostar mer per timme än elströmmen som förbrukas och brukar handla om över 400 liter i timmen för en 3.5 kW maskin samt kan vara restriktioner med vattenförbrukning och ransonering samband med torrperiod på sommaren - maskinen i sig är också rätt dyr och kräver installation av rörmokare iom. att man går in på fastighetens röranläggning vilket i sin tur gör att man måste ha tillstånd av hyresvärden/fastighetsägaren - samt att man inte hur som helst kan ta med sig maskinen när man senare flyttar då det räknas som en del av fastigheten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

En riktig luftkonditionerare är för stor och bökig för mig. Tänkte på en sådan här istället: https://www.vidaxl.se/e/8718475994534/vidaxl-luftkylare-80-w-... att använda när man sitter vid datorn. Eller är det helt kasst med kylklampsmodellen?

Edit - är vist ingen bra metod

Har använt mig av så kallad "evaporativ kylning" under några år, och det är klart bättre än vanliga fläktar eller inget. Modellerna med kylklampar fungerar ypperligt för punktkylning.

Annars så är det såklart en riktig AC-anläggning som gäller. En sådan som har separat inne- och utedel... eller en modell som har två separata slangar för inlopp och utlopp.

En vanlig portabel AC är en ganska ineffektiv metod för att flytta ut värme, eftersom den drar in varmluft utifrån samtidigt som maskinen i sig avger värme. Det är en bra metod för punktkylning även detta. Men som sagt så är den inte speciellt effektiv för att kyla ned ett rum.

Permalänk
Medlem

Har haft igång mig Blaupunkt Arrifana 15 i några timmar nu, sjukt nöjd.
Kyler väldigt bra, samt att ljudet är ganska behagligt, låter inte alls för högt.

Kan verkligen rekommendera denna:

Blaupunkt Arrifana 15

Permalänk
Medlem

Kopplade upp min portabla AC idag, modell Electrolux EXP35U538CW. Har inget att jämföra med men är nöjd med resultatet. Nu hade jag turen att ha ett sidofönster som vätter mot balkongen, så jag kunde enkelt isolera fönstret helt så ingen varmluft kommer in. Tog med lite bilder men orkade inte rotera dom rätt eftersom jag är lat. 🙂

Framifrån

Från sidan

Utanför

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: skrev fel modellnamn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Supernöjd med min EXP35U538CW i en 55 kvadrat, 30 grader ute och 22 här inne!

Hmm... antar att du har ett fönsterkit? Det har gått från 27 till 25 grader hos mig på lite mer än en timmes användning.. Inte jätteimponerande direkt. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Hmm... antar att du har ett fönsterkit? Det har gått från 27 till 25 grader hos mig på lite mer än en timmes användning.. Inte jätteimponerande direkt. :/

Byggde ett av en skiva, har lagt in en bild någon stans i tråden

Permalänk
Medlem

tro det eller ej men jag köpte en AC förra vintern helt på random för jag tänkte "en sån kan vara bra att ha" sedan vart det en jävulskt varm sommar och den användes typ dygnet runt i 2 månader... sådär i efterhand vet jag inte ens hur jag levt utan en AC.

Köpte en 12000BTU portabel AC, fungerar fint men låter rätt mycket

Permalänk
Medlem

ni är så orutinerade. build it and they will come

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chromatic:

Supernöjd med min EXP35U538CW i en 55 kvadrat, 30 grader ute och 22 här inne!

Har precis den modellen själv, den fungerar utmärkt. Har tidigare kört den i sovrummet som den kyler med lätthet ca 15m2.
Idag flyttade jag ut den i lägenheten (undrar varför ) och har just nu sköna 21,9 med 29,1 ute ! Har bara hängt ut varmluftsslangen genom fönstret utan att täta, funkar bra !

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon194:

Har precis den modellen själv, den fungerar utmärkt. Har tidigare kört den i sovrummet som den kyler med lätthet ca 15m2.
Idag flyttade jag ut den i lägenheten (undrar varför ) och har just nu sköna 21,9 med 29,1 ute ! Har bara hängt ut varmluftsslangen genom fönstret utan att täta, funkar bra !

Men vafan, detta är ju helt orimligt gentemot mina resultat... bor visserligen i sydvästläge så solen lyser på fönstrena hela dagen.

Börjar nästan misstänka att min temperaturmätare är trasig eller nåt, känns svalare än 25 grader iaf.

Permalänk
Medlem

@lv_08 fick till en riktigt snygg lösning för att ta luft utifrån, finns det någon som sitter på en 3-skrivare och en EXP34U338CW / EXP34U338HW och kan printa ut en lämplig adapter?

Betalar en slant ifall någon kan tänka sig att göra det,finns nog fler som kan vara intresserade dessutom

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Hmm... antar att du har ett fönsterkit? Det har gått från 27 till 25 grader hos mig på lite mer än en timmes användning.. Inte jätteimponerande direkt. :/

Du skall kyla alla väggar, möbler mm och det handlar om många 100-tals kilo med material där ackumulerade värmen som är upptagna under många timmar som nu skall drivas ut igen och det görs inte i en handvändning ens med en rätt kraftig AC - att kyla luften i rummet är bara den lilla värmemängden i det hela (kanske motsvarar 40-60 kilo luft och hela rumsvolymen luft kyld ned till 10-15 grader C i utblåset genom AC:n görs på typ 10 minuter...) det är det som är magasinerat och det som läcker och strålar in utifrån hela tiden är det man har att kämpa med.