Throwback Thursday – en tillbakablick på DVI-portens 20-åriga historia

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pettson88:

Med tanke på att kontakten skruvas i blecket som i sin tur skruvas i chassit får man nog i så fall snubbla rejält (jag tänkte mest på risken att dra ur kabeln när man är bak och pillar med andra kontakter/kablar, antingen på dator eller skärm). Men visst, det är inte omöjligt.

Själv skulle jag nog i stället, i annat fall, förorda RJ-kablar. (Har ett par USB-kablar, bl.a. till min ATEN KVM-switch, som räcker att man i princip andas på kabeln för att de ska ramla ur.) Bra lås som ändå inte sitter stenhårt - och där låsmekanismen är av plast, så om det blir extremt mycket kraft i kabeln lär den ryka först.

RJ45 har dock nackdelen att kontakten är väldigt ömtålig, med hullingen, och i mindre väldesignade chassin kan det vara svårt att komma åt hullingen när man väl ska ta ut själva kontakten.

Här skiljer det förvisso från kabel till kabel hur man implementerat brytskyddet, här finns det mer och mindre lyckade lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

RJ45 har dock nackdelen att kontakten är väldigt ömtålig, med hullingen, och i mindre väldesignade chassin kan det vara svårt att komma åt hullingen när man väl ska ta ut själva kontakten.

Här skiljer det förvisso från kabel till kabel hur man implementerat brytskyddet, här finns det mer och mindre lyckade lösningar.

Det är sant. Det känns som att det är svårt att både ha kakan och äta den - personligen vill jag ha kablar tillräckligt väl fastsatta för att de inte ska riskera att åka ur när jag är bakom min grupp datorer och pillar (har 5st ståendes på samma plats - blir "några" kablar dragna bakom). USB och HDMI är jag inte jätteförtjust i, det är inte helt ovanligt att de åker ur.

Helt rätt dock att RJ45 beroende på nätverkskortsplacering och låsdesign kan vara ett helsike att få ur.

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺

Jag vill minnas att jag hade en bild i mitt arkiv, men förgäves.

Hur som helst var (och är) ett av problemen med DVI den stora kontakten som blev som hävstång mot grafikkortet eller ofta moderkortet. Särskilt när det hänger någon form av adapter direkt på och i den adapter i sin tur en lika bitig VGA-kontakt med tung kabel eller liknande. Sticker ut kanske någon decimeter bakom och allt hänger i kontakten.

Var rätt vanligt med glapp och problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag vill minnas att jag hade en bild i mitt arkiv, men förgäves.

Hur som helst var (och är) ett av problemen med DVI den stora kontakten som blev som hävstång mot grafikkortet eller ofta moderkortet. Särskilt när det hänger någon form av adapter direkt på och i den adapter i sin tur en lika bitig VGA-kontakt med tung kabel eller liknande. Sticker ut kanske någon decimeter bakom och allt hänger i kontakten.

Var rätt vanligt med glapp och problem.

Vi får väl se när det kommer chassin som man kan fästa kablarna på baksidan med kardborreband så man löser sådana grejor, det blir ju lätt vikt på kablarna även om det inte är en massa adaptrar, dom tynger varandre etc.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Själv skulle jag nog i stället, i annat fall, förorda RJ-kablar. ... Bra lås som ändå inte sitter stenhårt - och där låsmekanismen är av plast, så om det blir extremt mycket kraft i kabeln lär den ryka först.

Skrivet av pv2b:

RJ45 har dock nackdelen att kontakten är väldigt ömtålig, med hullingen, och i mindre väldesignade chassin kan det vara svårt att komma åt hullingen när man väl ska ta ut själva kontakten.

Hur ofta hittar man inte nätverkskablar med avbruten låsflärp...?
Känns som en inofficiell standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Hur ofta hittar man inte nätverkskablar med avbruten låsflärp...?
Känns som en inofficiell standard.

Spontant känns det som att det beror på att flärpj*veln tenderar att fastna i allt när man ska dra kabeln, snarare än problem vid isättning/urtagning. Föredrar personligen skruvade kontakter (BNC, någon?) framför de med "passiva" lås så som RJ, men tycker de sitter bra när de sitter, utan att riskera att slita med sig en hel dators innanmäte om man råkar snubbla på den.

Givetvis ökar risken för skada på klient i takt med att de blir mindre (skulle dra mig lite mer för att skruva kontakter i laptops/mITX/NUC än i ett SSI CEB-bygge i ett fulltower, alt. någon rackmonterad historia, eller så ^^), så det får väl vägas in.

Visa signatur
Permalänk

Intressant läsning! Frågan jag ställer mig är om jag vinner något på att byta till en HDMI- eller DP-kabel i mitt fall? Jag har en relativt ny skärm där jag använder mig av en DVI-kabel. Skärmen körs i upplösningen 1080p i 60 hz vilket är max vad skärmen klarar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

@ghostfenix: Både DVI, HDMI samt DP är digitala, så du får ingen skillnad i bildkvalité av att byta. Så nej, det finns ingen större anledning för dig att byta kabel.

Permalänk
Skrivet av perost:

@ghostfenix: Både DVI, HDMI samt DP är digitala, så du får ingen skillnad i bildkvalité av att byta. Så nej, det finns ingen större anledning för dig att byta kabel.

Som jag misstänkte då! Möjligtvis en vinst i att slippa den "jobbiga" kontakten men hur ofta pillar jag på den egentligen? Inte jätteofta skulle jag säga. DVI får leva ett tag till här hemma.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Bildexpert 📺

@ghostfenix: DVI på 1920x1080 i 60 Hz kommer nog aldrig bli problem eftersom det är så grundläggande. Problemen som varit aktuella i flera år kommer att vara med DVI med Dual Link. Vilket alltså inte gäller din skärm. Med din skärm kommer besväret främst bestå av att du behöver köpa en ny kabel nästa gång du byter dator eller grafikkort.

Permalänk
Medlem

Självklart kör man DVI mellan sitt integrerade grafikkort och sin 27" 1080p-skärm!
Gäller att hänga med i de nya trenderna

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Är det bara jag som tycker det fortfarande är skönt med kontakter som har lås? (Oavsett om det är snäpp- eller skruvlås.) Har hänt att jag råkat dra ur en HDMI-kabel, men att lyckas dra ur en fastskruvad DVI-dito känns... osannolikt.

Jag tyckte det väldigt länge men efter att inte haft en enda hdmi kabel lossna ur någon utrustning sen jag började använda det så börjar jag mjukna.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande DVI, försökte gå över till DP för ett par år sedan, men då kunde man inte sätta skärmen eller datorn i standby utan att Windows organiserade om precis allt, eftersom det för Windows såg ut som att den kopplades bort helt. Tror det berodde på att DP saknar en detect-signal eller något sånt.

Är det fortfarande så?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Minns när jag skulle köpa min första 17 tums LCD. Hade inte mycket till budget och alla dyra LCDer hade den där tekniskt överlägsna DVI porten med proper digital överföring. Jag å andra sidan fick välja en basic-modell från LG med endast VGA. Stenålder, behövde trycka på auto-phase knappen en gång i kvartalet eller något

Skrivet av FubbHead:

Kör fortfarande DVI, försökte gå över till DP för ett par år sedan, men då kunde man inte sätta skärmen eller datorn i standby utan att Windows organiserade om precis allt, eftersom det för Windows såg ut som att den kopplades bort helt. Tror det berodde på att DP saknar en detect-signal eller något sånt.

Är det fortfarande så?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en inställning i skärmen du behöver röra så att den inte dödar länken när den stängs av. Lätt fixat mao

Själv har jag funktionen på så jag kan släcka en skärm och få allt flyttat till relevanta skärmar istället.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av FubbHead:

Tror det berodde på att DP saknar en detect-signal eller något sånt.

Är det fortfarande så?

Inte saknar, DP och HDMI har en Hot Plug Detect där syftet är att märka när nya skärmar är anslutna och inte, samt vid anslutningen kunna utbyta EDID-metadata om vilken signal som ska användas etc. Vilket leder till den är typen av problem. För HDMI finns det en del tekniska lösningar med adaptrar som hela tiden håller kontakten och EDID aktivt. Har försökt finna sådan för DP men inte funnit. Har också försökt hitta mjukvarulösningar, då Windows att fortsätta hålla skärmen på plats virtuellt. Men inte funnit något. Å andra sidan är Windows inte min specialitet.

Ironin bakom de här funktionerna är till stor del till för att spara ström. Med effekt att folk kör med skärmarna påslagna för att undvika allt bråk som uppstår...

Permalänk
Medlem

På jobbet har DVI hängt med ett bra tag. Först som uppgradering/bättre ersättare till VGA och senare som något att falla tillbaka på när DP av någon orsak inte varit lämplig el möjlig (dockningsstationer med flera portar men bara en av varje, el skärmar med bara DVI).
Nu är DP det som främst används och rekommenderas, HDMI används i vissa undantagsfall. Att ha en enda kabelsort förenklar hanteringen i en stor organisation.

Det störande med DVI är ju att den finns i olika former. DVI-A är en rätt ovanlig variant som man stött på någon gång.

Av min och mina kollegors erfarenhet är DP den kontakt där risken för glapp är störst, den är många gånger väldigt känslig. I något fall kan man vända på kabeln och av någon orsak fungerar det bättre. Det räcker inte heller alltid med att bara trycka i den hela vägen, ibland måste den sen dras ut någon mm för att fungera rätt.

Det har varit intressanta utmaningar att hitta rätt typ för att koppla ihop kundernas utrustning. Har där det varit möjligt försökt bygga bort adaptrar, men alltid har det inte gått att göra. Har byggt upp en hyfsad uppsättning av kablar och adaptrar. Men det händer ibland att jag måste låna någon hemifrån (där jag har fler) för att prova så att det verkligen fungerar innan det köps in. För ibland stöter man på något som rent fysiskt passar och i teorin borde fungera, men ändå inte gör det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jag kör DVI som enda anslutning hemma. Har en 1440p panel och en 1080p panel kopplat till mitt 1060 6GB av den enkla anledningen att det INTE har information om skärmen är på eller inte. Så jag kan sätta på eller stänga av min andra skärm utan att windows bryr sig. Varje Med HDMI eller DP så hoppar då alla program runt och har man spel uppe så får man hoppas på att det inte crashar.
DVI är för mig som kör DVI-DVI på skärmar som ligger inom bandbredden för dual link fortfarande det funktionellt den bästa standarden

Kör Win10, DP och Radeon 19.4.1.
Stängde av ena skärmen, men inget hände. Testade att stänga av huvudskärmen och kunde flytta ett fönster från andra skärmen över till denna. Inte minsta lilla tendens till problem. Men ska testa med ett spel på också.
Kan ju vara ändrat. Läste nyligen att det troligtvis beror på grafikdrivrutinen, vad den rapporterar till windows. Rapporterar den att en skärm är frånkopplad när den egentligen bara är avstängd så kommer ju Windows arrangera om allt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Ursäkta en OT-fråga. Har en Apple Cinema HD Display 30" med upplösning 2560x1600, anslutning via DVI dual link (fungerar bra med ett mycket enkelt grafikkort). Funderar på att bygga nytt och använda moderkortets inbyggda grafikkretsar, vilka enligt uppgift kommer vara kompetenta nog (för mig) i senaste Ryzen 3-serien. Men numera finns aldrig DVI utan det är HDMI som gäller. Kommer jag kunna ansluta via en adapter med bibehållen upplösning eller är det separat grafikkort som gäller?

/ B

Permalänk
Hedersmedlem

Helt omöjliga kontakter att koppla in bakom en dator eller undertill en skärm utan att behöva vända på hela härket. Tack och adjö, kom inte tillbaka.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Ursäkta en OT-fråga. Har en Apple Cinema HD Display 30" med upplösning 2560x1600, anslutning via DVI dual link (fungerar bra med ett mycket enkelt grafikkort). Funderar på att bygga nytt och använda moderkortets inbyggda grafikkretsar, vilka enligt uppgift kommer vara kompetenta nog (för mig) i senaste Ryzen 3-serien. Men numera finns aldrig DVI utan det är HDMI som gäller. Kommer jag kunna ansluta via en adapter med bibehållen upplösning eller är det separat grafikkort som gäller?

Detta tas upp i artikeln, se "Kostsam omvandlare för 2 560 × 1 600" på sista sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Det är en inställning i skärmen du behöver röra så att den inte dödar länken när den stängs av. Lätt fixat mao

Själv har jag funktionen på så jag kan släcka en skärm och få allt flyttat till relevanta skärmar istället.

Om det vore så väl, min skärm har ingen sådan. Börjar väl bli dags att byta ut då ... ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Bildexpert 📺

@Bill50x: Det är On Topic-fråga. Som @perost beskriver är det en omvandlare som behövs. Ofta är de här omvandlarna tillverkade med tanke skärmar som just Apples 30-tummare. Dock är det främst hos DP-till-DVI-DL du finner omvandlare.

Om möjligheten finns, överväg möjligheten att installera ett hyfsat grafikkort som ger DVI-DL direkt. Räkna inte med att det fungerar med alla moderkort och den integrerade grafiken. Ju mer du kan undvika en separat omvandlare, desto mindre risk för problem.

Permalänk
Medlem

Jag kör fortfarande DVI från mitt 1070
Funkar fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4