Intel lanserar Xeon W 3200-serien – Cascade Lake med 28 kärnor

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar Xeon W 3200-serien – Cascade Lake med 28 kärnor

Intels nya processorserie Xeon W-3200 får upp till 28 kärnor, 56 trådar och 64 PCI Express-banor. Processorerna bygger på Cascade Lake-arkitekturen och tillverkas på 14nm++.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar om den verkligen håller sig inom ramen vad gäller "TDP" De är ju inte rädd att ta betalt för vad som ser ut att bli undermåliga produkter inom kort.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Så hur skiljer sig Cascade Lake -"arkitekturen" från Skylake? Trodde att det var arkitekturmässigt identiskt ala Coffee Lake (då den också är 14++).

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@ajp_anton: Cascade Lake är, rent arkitektoniskt, en väldigt liten förändring jämfört med Skylake-föregångaren. Den enskilt största förändringen ligger i den integrerade minneskontrollern, som får stöd för bestående minneshantering (persistent memory). Det innebär att den kan jobba mot både DDR4 och Intels Optane-minne, vilket Skylake-Xeon inte kan, och minneskanaler kan också delas mellan DDR4 och Optane-minne.

Annars är nyheterna mest mindre tillägg. Det tillkommer ett gäng nya instruktioner, framför allt för AI-beräkningar (AVX512VNNI). Cascade Lake får även inbyggda åtgärder för Spectre- och Meltdown-sårbarheterna. Det finns andra skillnader i strukturellt upplägg i arkitekturerna, men i stort handlar det inte om en revolutionerande förändring.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant om ni gjorde tester på några cpuer så man får se hur prestandan blivit efter alla patchar för säkerhetshålen

Permalänk

@Jonathanknet:

Du kan läsa om prestandaskillnaden här.
https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=mds-zombi...

Det ser inte bra ut

"the Intel systems all saw about 16% lower performance out-of-the-box now with these default mitigations and obviously even lower if disabling Hyper Threading for maximum security."

Visa signatur

AMD Threadripper 3970X + Noctua NH-U14S TR4-SP3 | GIGABYTE TRX40 AORUS Master | Trident Z Royal Silver 64GB | AMD 6900 XT | Samsung 970 PRO 512 GB + WD Black SN850 1TB + WD Black SN850 2TB | Streacom BC1 Svart | Corsair HX1200i | C49RG90 + Predator X34P | Ducky One 2 TKL | Logitech G903 | Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av SinisterSnake:

@Jonathanknet:

Du kan läsa om prestandaskillnaden här.
https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=mds-zombi...

Det ser inte bra ut

"the Intel systems all saw about 16% lower performance out-of-the-box now with these default mitigations and obviously even lower if disabling Hyper Threading for maximum security."

Shit pommes frittes!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kelthar:

Shit pommes frittes!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja helt galet, fortsätter det såhär så går ju snart ryzen 1700x förbi 9900k i speltesterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Skulle vara intressant om ni gjorde tester på några cpuer så man får se hur prestandan blivit efter alla patchar för säkerhetshålen

Skrivet av SinisterSnake:

@Jonathanknet:

Du kan läsa om prestandaskillnaden här.
https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=mds-zombi...

Det ser inte bra ut

"the Intel systems all saw about 16% lower performance out-of-the-box now with these default mitigations and obviously even lower if disabling Hyper Threading for maximum security."

Skrivet av kelthar:

Shit pommes frittes!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av anon298854:

Ja helt galet, fortsätter det såhär så går ju snart ryzen 1700x förbi 9900k i speltesterna.

Ska inte de CPUer som släppts de senaste ~3 månaderna vara säkra mot angreppen eller det är fortfarande flera av dem som "går igenom"?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZaInT:

Ska inte de CPUer som släppts de senaste ~3 månaderna vara säkra mot angreppen eller det är fortfarande flera av dem som "går igenom"?

@ZaInT

Jag tänkte mest på det senaste https://www.sweclockers.com/forum/trad/1557636-ny-sarbarhet-u...

Permalänk
Medlem

@ZaInT: Då problemet ligger djupt rotad i arkitekturen så tippar jag på att de nya generationerna lider av samma sjukdom.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk

@ZaInT: Enligt Intel skall de ha löst det på hårdvarunivå men samtdiigt påstår de att deras tidigare Cpuer endast är prestanda påverkade 6-9 %, vilket är en underdrift tyvärr.

Jag hoppas att de har verkligen löst det. Det räcker med övertimmarna förra året/i år för att patcha saker ifrån firmware -> OS.

Visa signatur

AMD Threadripper 3970X + Noctua NH-U14S TR4-SP3 | GIGABYTE TRX40 AORUS Master | Trident Z Royal Silver 64GB | AMD 6900 XT | Samsung 970 PRO 512 GB + WD Black SN850 1TB + WD Black SN850 2TB | Streacom BC1 Svart | Corsair HX1200i | C49RG90 + Predator X34P | Ducky One 2 TKL | Logitech G903 | Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av SinisterSnake:

@ZaInT: Enligt Intel skall de ha löst det på hårdvarunivå men samtdiigt påstår de att deras tidigare Cpuer endast är prestanda påverkade 6-9 %, vilket är en underdrift tyvärr.

Jag hoppas att de har verkligen löst det. Det räcker med övertimmarna förra året/i år för att patcha saker ifrån firmware -> OS.

Men det är väl klart att de inte löst det. Det är ju en refresh rakt av. En nödlösning för att framstå relevant.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Inaktiv

Grymt jag förbokade en direkt. Men varenda sms-långivare jag försökte bara nekar mig hela tiden.

Bortsett från detta så är de ett givet köp för visa företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Ja helt galet, fortsätter det såhär så går ju snart ryzen 1700x förbi 9900k i speltesterna.

Är det verkligen så illa? Har faktiskt inte märkt någon skillnad överhuvudtaget på min gamla i5-7400 och min nya i7 9700k som jag beställde den 21 maj tycker jag presterar riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zibbe:

Är det verkligen så illa? Har faktiskt inte märkt någon skillnad överhuvudtaget på min gamla i5-7400 och min nya i7 9700k som jag beställde den 21 maj tycker jag presterar riktigt bra.

Jepp. Har för mig att det är så att man inte kan skydda sig helt mot den senaste sårbarheten som uppdagats också. Lite trist! Men det kanske kommit någon nyhet om det som jag missat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Jepp. Har för mig att det är så att man inte kan skydda sig helt mot den senaste sårbarheten som uppdagats också. Lite trist! Men det kanske kommit någon nyhet om det som jag missat.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det inte så att man måste stänga av Hyperthreading för att vara helt säker? Det + fixar i OS och microcode

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av SinisterSnake:

@Jonathanknet:

Du kan läsa om prestandaskillnaden här.
https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=mds-zombi...

Det ser inte bra ut

"the Intel systems all saw about 16% lower performance out-of-the-box now with these default mitigations and obviously even lower if disabling Hyper Threading for maximum security."

wow... Med tanke på vad processorena kostar så är det rätt mycket prestanda/krona som förlorats. Antar de inte ersätter kunder.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jepp. Har för mig att det är så att man inte kan skydda sig helt mot den senaste sårbarheten som uppdagats också. Lite trist! Men det kanske kommit någon nyhet om det som jag missat.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man stänger av hyperthreading helt så skyddar man sig väll? Eller är det inte "den senaste sårbarheten"?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Hutlösa priser, 70 papp exkl. moms? Varför ska man betala så mycket för "bara" 28 kärnor när AMD har 32 kärnor för 20.000? Är verkligen en Xeon så mycket bättre?

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

wow... Med tanke på vad processorena kostar så är det rätt mycket prestanda/krona som förlorats. Antar de inte ersätter kunder.

Tror inte de kommer ersätta kunderna.
Kunderna kommer fortsätta göra det dem alltid gjort så länge intel presterar bäst i spel...
Köp intel och köp inte AMD, långsam budget skit

Men man kan ju alltid hoppas att Intel fixar problemen men samtidigt kan jag tycka att intel kan ta skit och förlora pengar då de serverat oss med 4 kärnor som är över 10 år gammalt

Permalänk
Medlem

har inte märkt någon prestanda skillnad alls på min 9900k.
köpte den när den kom ut och alltid fått runt 2000 poäng i CINEBENCH R15.038
angående sårbarheter är jag inte oroligare en vanligt.
en windows maskin har alltid varit sårbar för virus / intrång.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Skrivet av waverider:

Hutlösa priser, 70 papp exkl. moms? Varför ska man betala så mycket för "bara" 28 kärnor när AMD har 32 kärnor för 20.000? Är verkligen en Xeon så mycket bättre?

I vissa avseenden är xeon klart bättre. Problemet är att ju högre upp man kommer prestandamässigt, desto mindre får man per extra investerad krona. Prisvärdet är inte lysande, men, som man brukar säga "det kostar att ligga på topp".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonHolstein:

I vissa avseenden är xeon klart bättre. Problemet är att ju högre upp man kommer prestandamässigt, desto mindre får man per extra investerad krona. Prisvärdet är inte lysande, men, som man brukar säga "det kostar att ligga på topp".

Skickades från m.sweclockers.com

Tror nog endast speciella datacenter köper Xenon i framtiden då Rome är runt hörnet med 128 banor PCI-E 4.0 (256 GB/s jämfört med 64 GB/s).

Dessutom får man upp till 64 kärnor med Rome och 2 extra kanaler DDR4. Med upp till 128 kärnor per system och 16 st grafikkort i motsvarande 32 banor PCI-E 3.0 blir systemet otroligt kraftigt, troligen runt 224 TF/s i FP32 för GPUerna.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oskar80:

har inte märkt någon prestanda skillnad alls på min 9900k.
köpte den när den kom ut och alltid fått runt 2000 poäng i CINEBENCH R15.038
angående sårbarheter är jag inte oroligare en vanligt.
en windows maskin har alltid varit sårbar för virus / intrång.

Får 1900 poäng med min 2700x, poängen är att scepter och meltdown ger total kontroll över datorn, dvs allt du gör kan loggas. Med en AMD propp finns det mycket färre möjligheter att kapa systemet.

Lite som att säga att säkra lås på dörrar inte behövs då saker ändå blir stulna...😂

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

har inte märkt någon prestanda skillnad alls på min 9900k.
köpte den när den kom ut och alltid fått runt 2000 poäng i CINEBENCH R15.038
angående sårbarheter är jag inte oroligare en vanligt.
en windows maskin har alltid varit sårbar för virus / intrång.

Där det är ett verkligt problem är datacenter. De kan inte tumma på säkerheten för prestandans skull. Samtidigt är prestanda/watt väldigt viktigt.
Sedan hade jag som konsument inte känt mig tokglad över en sårbarhet som teoretiskt kan använda javascript på en website för att attackera mig så fort jag bara råkar komma in på sidan.

Och om du deaktiverar hyperthreading, som sägs vara den enda säkra "fixen" mot en av de många sårbarheterna, så tror jag nog det påverkar resultatet för en konsument cpu även i Cinebench

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Dags att posta den här igen då:

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av waverider:

Hutlösa priser, 70 papp exkl. moms? Varför ska man betala så mycket för "bara" 28 kärnor när AMD har 32 kärnor för 20.000? Är verkligen en Xeon så mycket bättre?

Nåja, AMD har ju även 32 kärnor för 52000 kr.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Får 1900 poäng med min 2700x, poängen är att scepter och meltdown ger total kontroll över datorn, dvs allt du gör kan loggas. Med en AMD propp finns det mycket färre möjligheter att kapa systemet.

Lite som att säga att säkra lås på dörrar inte behövs då saker ändå blir stulna...😂

Kan inte också en anledning vara att Intel har fler procent marknads andelar därför blir intrången mer riktade mot Intel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem