NZXT Hue 2 Ambient Lighting Kit – RGB-belysning för bildskärmar

Permalänk
Melding Plague

NZXT Hue 2 Ambient Lighting Kit – RGB-belysning för bildskärmar

NZXT tar RGB-belysningen bortom datorchassits gränser med Hue 2 Ambient Lighting Kit, som istället monteras på bildskärmens baksida. SweClockers tar fram solglasögonen och testar!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har länge vart på jakt efter en "plug-and-play"-ambilight-lösning och det här verkar vara den bästa lösningen för det i nuläget. Eller?

Permalänk
Medlem

Sist jag testade "CAM" var den så katastrofalt dålig att jag var tvungen att ta en dusch efteråt.

Men det är ju kul att vi får lite företags intresse runt "ambilight" varianter.
Det är ju ruskigt trevligt !

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Cam är rikitgt dåligt, om det inte var ett krav för min kraken processor-kylare hade jag deletat den för länge sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle1884:

@Svensktiger: Cam är rikitgt dåligt, om det inte var ett krav för min kraken processor-kylare hade jag deletat den för länge sen.

Cam är inte alltid nödvändigt :
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1544991-2080ti-aio-kyl...
Rätt skönt med att kunna lita på kylningen även om datorn krashar.

Permalänk
Medlem

Var hittar man detta kit?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Var hittar man detta kit?

21-26"
https://www.proshop.se/Chassi-tillbehoer/NZXT-HUE-2-Ambient-R...

27-35"
https://www.proshop.se/Chassi-tillbehoer/NZXT-HUE-2-Ambient-R...

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd

Inte värt 1000:-

349:90 som max.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu:

sant, kostar max 120kr att bygga själv.

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem

Tack vet du vad som händer om man har flera skärmar? Vilken bild tar den då kan man ställa in det? Jag har fyra st skärmar med olika bilder på.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd

nja vete fan, Tycker philips hue funkar bättre när det kommer till färgerna som visas på skärmen, Denna hängde inte redigt med och när den väl ändrade färg så blev det lite väl mycket.

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle1884:

@Svensktiger: Cam är rikitgt dåligt, om det inte var ett krav för min kraken processor-kylare hade jag deletat den för länge sen.

Använder du Cam för något annat än fläktstyrning?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Tack vet du vad som händer om man har flera skärmar? Vilken bild tar den då kan man ställa in det? Jag har fyra st skärmar med olika bilder på.

Ingen aning om hur det funkar när man har flera skärmar. Kanske @JonasT kan svara på detta?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Casten83:

@VadSaDu:

sant, kostar max 120kr att bygga själv.

Gör en bygglogg! Jag vill också veta hur du bygger denna själv för 120:-

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Har letat länge efter en lösning till TV, det mesta som finns är till PC. Lite trist.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mirialia:

Har letat länge efter en lösning till TV, det mesta som finns är till PC. Lite trist.

HTPC?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mirialia:

Har letat länge efter en lösning till TV, det mesta som finns är till PC. Lite trist.

Denna gör detta, och väldigt mycket mer, som att mäta input lag och plocka ljud från ARC/eARC till HDMI. Så den kostar därefter: https://www.hdfury.com/product/4k-diva-18gbps/

Själv ser jag den som hyperintressant. För precis allt den har förutom just Ambient Light-funktionen då.

Permalänk
Medlem

Bästa med det här måsta vara tapeten bakom. Fint

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av olle1884:

Jag har länge vart på jakt efter en "plug-and-play"-ambilight-lösning och det här verkar vara den bästa lösningen för det i nuläget. Eller?

Sett till att verkligen vara en "plug and play"-lösning så har jag inte sett något som är lika rättfram som detta kittet. Med detta sagt skulle de behöver arbeta lite mer på själva ambilight-implementationen i mjukvaran för en helhjärtad rekommendation.

Det är väldigt lustigt hur både Proshops och Inets listningar av paketen visar annan information än NZXT:s webbplats och kartongerna på produkten. Paketet jag testade är det andra i listan där, och det är specificerat för skärmar mellan 26 och 32-tum med bildförhållandet 16:9. Det första paketet är enligt NZXT utformat för 16:9-skärmar i storlekarna 21 till 25-tum samt Ultrawide-skärmar med storlekar på 34 till 35-tum. Väldigt förvirrande!

Skrivet av crew seven:

Tack vet du vad som händer om man har flera skärmar? Vilken bild tar den då kan man ställa in det? Jag har fyra st skärmar med olika bilder på.

Som mjukvaran fungerar i dagsläget plockar den endast information från en skärm.

Skrivet av Mirialia:

Har letat länge efter en lösning till TV, det mesta som finns är till PC. Lite trist.

Utöver den som @Laxpudding tipsade om finns även Dreamscreen (som @emilakered har skrivit en recension om) samt Lightpack.

Skrivet av darrenj:

Bästa med det här måsta vara tapeten bakom. Fint

Tack! Min sambo hatar den med passion och vill tapetsera om så snart som möjligt.

Permalänk
Medlem

@frong: Färgstyrning

Permalänk
Medlem

@Casten83: Inressant. Är det något även en klåpare kan klara av eller krävs det en trollkarl?

Permalänk
Medlem

En annan fråga är det lätt att ta av slingan från skärmen tänker när man byter skärm? Om klistret försämras med tiden?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@Dinoman: vill själv ha lite RGB i datorn,
siktar på en raspberry pi zero för 57.— och ws2812 lister från 99.— per meter
men då saknas mjukvaran och jag måste använda 12v från PCn...

Skulle vara kul om det blev en standardsetup.

Permalänk
Medlem

Har en vanlig lampa bakom min skärm. Funkar skitbra mot migrän

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Intressant! Hur många fler FPS fick man?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av crew seven:

En annan fråga är det lätt att ta av slingan från skärmen tänker när man byter skärm? Om klistret försämras med tiden?

LED-listerna är förhållandevis lätta att lossa, men de lämnar dock en del lim efter sig på skärmen. Det är möjligt att de eventuellt går att fästa igen på en annan skärm, men skulle nog rekommendera att komplettera med någon form av dubbelhäftande tejp för att säkerställa att de sitter kvar efter några dagar.

Permalänk
Medlem

Kör Ws2812b + arduino uno + Prismatik för att få "ambilight" bakom mina tre skärmar.
Skulle tro kostnaden för det är ca 7-800kr

Klart, är ju mer pill med detta. Men ballt blire #rgbeverything

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Medlem

Eftersom det tycks lysa för starkt då man skall expandera spelupplevelsen torde detta lösas om man har skärmen längre ifrån väggen?

Min dator setup är nämligen så att jag har en meter till väggen bakom skärmen. Undrar om detta skulle fungera då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

vet att jag såg nån bygglogg i forumet (kanske är flera) som jag glömde bookmarka...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2