Nvidias nästa generations grafikarkitektur Ampere lanseras 2020

Permalänk
Medlem

en ny dyr generation som inte ger oss något nytt.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

131/175 = 0.74. Alltså har GTX 1080 Ti 74% prestanda gentemot i RTX 2080 Ti i snitt.

Det är ju underbart när folk själv presenterar siffror som visar att de har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Får se detta när man precis har installerat in ett RTX 2080.

Det kan vara så att det släpps i Q4 2020. Det skulle i så fall vara 2 år mellan arkitekturerna, men de brukar gilla att släppa i slutet av året innan julhandeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

2020 låter som det kan släppas lagom till Cyberpunk 2077. Vilket vore helt perfekt.

Visa signatur

i7-6700K 4,8 GHz @ 1,350 V | ASUS Maximus VIII Ranger | Corsair LPX 4x8GB | Gigabyte 3070 Eagle | P2 850 W | Silverstone FT02 |

Permalänk
Medlem

Med Turing så täppte nvidia igen de få områden där dom halkade efter med 1000 serien. Tycker den här videon visar rätt så tydligt villa framsteg man gjort på tidigare problem områden, värt en titt om man är någorlunda intresserad av fakta istället för det här meningslösa märkes kriget som ständigt tar över alla nyheter.
https://youtu.be/Gz7rfuQZBAc

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Någon som vet om t.ex. TSMC har kapacitetsproblem. För om i stora drag alla grafikkretsar från AMD/Nvidia som tillverkas säljs inom en rimlig tid kommer ju aldrig priserna leta sig ner.

Tror jag läste i april att TSMC maxar ut sin kapacitet. AMD/nVidia är bara en liten del. Apple + massa mobiltillverkare grabbar massa kapacitet + minnestillverking.
Uuh hur många mobiler säljs jämfört mot lite grafik/cpuer..

Permalänk
Medlem

Det som verkligen har blommat ut på riktigt är ju denna rivalitet mellan de olika sidorna. De som hyllar nvidias prestanda och de som hyllar amds priser. Alla vet att ett 2080ti kort är på tok för dyrt för en vanlig gamer som dessutom har familj å bröte vid sidan om vilket rör om en del i grytan. Samtidigt vill samma person inte ha ett alldeles för långsamt kort då AMD ligger lite för långt efter fortfarande.
Dagens i-landsproblem alltså 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

@Markusas: Samtidigt hur många % höjdes priserna med ? . Och prestandan 1080 ti mot ett 980 ti var mycket högre https://www.sweclockers.com/test/23481-nvidia-geforce-gtx-108...

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Inaktiv

Har jag missat nåt eller vad är det jag inte förstår. Tycker man läser lite här och var att AMD ligger så efter på GPU sidan men det är ju bara 2080ti som dom inte kan matcha? Går man redan ned till nästbästa så finns ju motsvarande av båda tillverkarna? VII/2080, Vega64/2070, Vega54/2060 t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@Markusas: Samtidigt hur många % höjdes priserna med ? . Och prestandan 1080 ti mot ett 980 ti var mycket högre https://www.sweclockers.com/test/23481-nvidia-geforce-gtx-108...

Det hör inte hit, det diskuterades om @Ryzer hade rätt eller ej, vilket han hade.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Har jag missat nåt eller vad är det jag inte förstår. Tycker man läser lite här och var att AMD ligger så efter på GPU sidan men det är ju bara 2080ti som dom inte kan matcha? Går man redan ned till nästbästa så finns ju motsvarande av båda tillverkarna? VII/2080, Vega64/2070, Vega54/2060 t.ex.

Jag tycker inte att du har missat något.

Dessutom tycker jag inte heller att AMD är Guds gåva när det kommer till prissättning heller.
R-VII och RTX-2080 har ca 100 till 200:- prisskillnad.
Då de ligger i samma prestandasegment så kan man också ta med i beräkningen att 2080 har RT delen vilket saknas på R-VII.

Så njaeh, jag sväljer inte riktigt den hostmedicinen.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Tja, släpper de lika stora kretsar så blir det så, för priset per transistor stampar på stället. Mores law är död och priserna kommer inte att vara gynnsamma.

Nu kostar ju ett 2080 som en hel färdigprocessad 12 tums kiselskiva! Nvidia får plats med över hundra TU104 kretsar på en sån. Kiselyta spelar naturligtvis roll. Men....

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Har jag missat nåt eller vad är det jag inte förstår. Tycker man läser lite här och var att AMD ligger så efter på GPU sidan men det är ju bara 2080ti som dom inte kan matcha? Går man redan ned till nästbästa så finns ju motsvarande av båda tillverkarna? VII/2080, Vega64/2070, Vega54/2060 t.ex.

Ja du har missat något, allt handlar inte om prestanda/kr. Dels ligger de efter i energiförbrukning (kontra prestanda) och dels, och framförallt, ligger de efter i fråga om ekonomi. VII, 64 och 56 till dessa priser ger inte AMD de marginaler de behöver. Marginaler som i sin tur kan användas till framtida investeringar dom i sin tur behövs för att komma ifatt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EntropyQ3:

Nu kostar ju ett 2080 som en hel färdigprocessad 12 tums kiselskiva! Nvidia får plats med över hundra TU104 kretsar på en sån. Kiselyta spelar naturligtvis roll. Men....

Sen ska du räkna in själva kortet (typ 60-80 dollar), GDDR6 (typ 100 dollar) Och R&D för fler Miljarder dollar.

Man kan inte räkna på rå kostnad för att tillverka kretsen. Men de facto är att kislet har blivit dyrare och tillverkarna sänker mer och mer pengar i R&D.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ipac:

Ja du har missat något, allt handlar inte om prestanda/kr. Dels ligger de efter i energiförbrukning (kontra prestanda) och dels, och framförallt, ligger de efter i fråga om ekonomi. VII, 64 och 56 till dessa priser ger inte AMD de marginaler de behöver. Marginaler som i sin tur kan användas till framtida investeringar dom i sin tur behövs för att komma ifatt.

Skickades från m.sweclockers.com

Sånt bryr jag mig inte i, varken energiförbrukningen (Det är så liten kostnad) eller om AMD får de "marginaler" de behöver. Jag tänkte mest att jag hittar motsvarande prestanda av båda tillverkarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EntropyQ3:

Nu kostar ju ett 2080 som en hel färdigprocessad 12 tums kiselskiva! Nvidia får plats med över hundra TU104 kretsar på en sån. Kiselyta spelar naturligtvis roll. Men....

De e ju ändå småpengar det är frågan om, vill man ha något billigare får man väl köpa ett sämre kort och alternativt begagnat. Det är som med allt annat i livet.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Pantsoff:

@Xinpei: 34-40% Var nog i de mest gynnsamma miljöer. Tror ni att Nvidia inte ställer sitt kort i bästa möjliga dager? Dom får ju "rekommendationer" vilka titlar osv dom ska testa med.

34–40 % kommer direkt från SweClockers recension, som jag tror att de flesta har högt förtroende för. Specifikt refererades det till 4K, där CPU:n flaskar så lite som möjligt, och DX11:

Skrivet av SweClockers:

Vid den maximala upplösningen 3 840 × 2 160 pixlar tar Geforce RTX 2080 Ti FE ett ordentligt kliv och utklassar GTX 1080 Ti med drygt 34 procent. Här kan processorn räknas bort helt, samtidigt som till exempel minnesbandbredden får glänsa rejält. Samma effekt i mindre skala syns för RTX 2080 FE som landar cirka 40 procent över Geforce GTX 1080.

Problemet i den här tråden var bara att vissa (dussintals användare, baserat på Bra inlägg-markeringar) inte kunde läsa varken diagram eller text innantill.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det kan vara så att det släpps i Q4 2020. Det skulle i så fall vara 2 år mellan arkitekturerna, men de brukar gilla att släppa i slutet av året innan julhandeln.

Skickades från m.sweclockers.com

https://en.wikipedia.org/wiki/GeForce
Om du kollar datum. En (1) av 16 Geforce arkitekturer släpptes i november. Resten under andra perioder under året.
Jag vill inte direkt kalla det att nVidia gillar släppa till julhandeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Sånt bryr jag mig inte i, varken energiförbrukningen (Det är så liten kostnad) eller om AMD får de "marginaler" de behöver. Jag tänkte mest att jag hittar motsvarande prestanda av båda tillverkarna.

Indirekt bryr du dig definitivt. Eftersom marginalerna behövs för att ta fram konkurrenskraftiga produkter som DU är intresserad av.

Nu frågade du ju dessutom om vad de ligger efter med. De ligger efter konkurrensmässigt. Sure, AMD kan skänka bort sina produkter (vilket iofs ett rykte säger att de gör med t.ex R VII), vilket ger en svårslagen pris/prestanda, och du och övriga hade (kortsiktigt) blivit jätteglada. Men inte så hälsosamt i längden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För mig är det bara Cyberpunk som avgör vad jag köper. Släpps Cyberpunk innan dom här köper jag något annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@ipac: Tror du faktiskt att någon av dem skänker bort sina kort? De tar nog exakt vad de behöver allihop.

Permalänk
Skrivet av jehuty:

För mig är det bara Cyberpunk som avgör vad jag köper. Släpps Cyberpunk innan dom här köper jag något annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja lite så är det för mig också, uppgradering har alltid köpts i samband med ett nytt krävande spel. Förr var det oftast Battlefield men nu är det nog Cyberpunk som kanske kommer göra att jag vill uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Indirekt bryr du dig definitivt. Eftersom marginalerna behövs för att ta fram konkurrenskraftiga produkter som DU är intresserad av.

Nu frågade du ju dessutom om vad de ligger efter med. De ligger efter konkurrensmässigt. Sure, AMD kan skänka bort sina produkter (vilket iofs ett rykte säger att de gör med t.ex R VII), vilket ger en svårslagen pris/prestanda, och du och övriga hade (kortsiktigt) blivit jätteglada. Men inte så hälsosamt i längden.

Skickades från m.sweclockers.com

Varken företagen eller jag håller på med välgörenhet och jag äger inga aktier i dessa bolag. Jag köper det som jag tror är bäst för mina behov. Jag tänker inte vara en martyr och donera pengar till företag.

Men, man kan ju hoppas att AMD ger Nvidia lite press som de gjort med Intel, eller att Intel ger Nvidia lite press. Just nu känns det som att det inte finns någon prisvärd uppgradering för mitt GTX 1080.

Den som lever får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Varken företagen eller jag håller på med välgörenhet och jag äger inga aktier i dessa bolag. Jag köper det som jag tror är bäst för mina behov. Jag tänker inte vara en martyr och donera pengar till företag.

Ahm, ingen har väl sagt nått annat?

Edit: Men på sätt och vis plockar du upp en poäng där. Företag håller inte på med välgörenhet, alldeles riktigt. Det är just därför AMDs nuvarande line-up inte är konkurrenskraftig/"ligger efter".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Allt handlar om pris/prestanda. Att bara jämföra 1080ti/2080ti eller 1080/2080 är irrelevant då det bara är namn. Om inte prislappen är densamma med undantag för lite inflation så har inte prestandan gått upp.

Föreställ er att nvidia släpper sitt nya titan kort men döper det till RTX2030 och sätter 30k prislapp på den. Kommer ni jämföra den med med 1030 och hylla den till skyarna över flera 1000% prestandaökning eller går ni efter priset och jämför med Titan RTX där prestandaökningen bara är 25%?
Tidigare generation 1080ti kostade som 2080 kostar idag, alltså är det enda rimliga att man jämför just dom. Namnet betyder ingenting, det är prislappen som är allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Mithras:

eh?

Från Sweclockers egen review av Turing:

"Flaggskeppet Geforce RTX 2080 Ti kan med grafikkretsen TU102 och det ackompanjerande höghastighetsminnet GDDR6 krönas till världens snabbaste grafikkort för spel med god marginal. Vid spelande i 4K UHD tar Nvidias Founders Edition-kort ett kliv upp med 34 procent ställt mot föregångaren Geforce GTX 1080 Ti
Vid samma upplösning presterar lillebror Geforce RTX 2080 Founders Edition i runda slängar 40 procent bättre än Geforce GTX 1080 samtidigt som det kliver förbi Geforce GTX 1080 Ti med närmare 7 procent högre prestanda.

Behöver du mer än en 34% och 40% ökning för att det ska vara upphetsande?

Prisökningen åt sidan; Prestandaökningen som Turing kom med var ordentlig och helt i linje med vad varje inkrement brukar ge. Lite mer skulle jag säga.

Well, prispåslaget var väl lika högt också om man säger så, faktumet är att det är högre.

GTX 1080Ti gick att köpa för runt 8000kr vid lansering Juni 2017, så att nästa topp-kort från Nvidia bara ger 40% ökning och sedan en prislapp på närmare 14,000kr (runt 12k i dagsläget) är skrattretande faktiskt.

Närmaste kort i prisklassen av 1080Ti är RTX 2080 som ger någon % hit och dit, men för samma pris som för ett kort som lanserades för 2 år sedan. T.o.m. AMD med sina rebranding av 480>580>590 har lyckats kräma ut iaf runt 10% ökning för samma prislapp.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Så, Ampere är alltså en arkitektur för gaming? 🤔
Jag trodde faktiskt den var för AI och maskininlärning 😊

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@phoenix4m: nyheten handlar bara om vilket företag som ska tillverka Ampere och vilken tillverkningsteknik som ska användas, inte vilken produktkategori den kommer ligga till grund för. Ampere kommer sannolikt ligga till grund för både datacenter och konsumentgrafikkort, återstår att se var den introduceras först.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Vad har det med Turing (RTX 2000-serien) att göra? Hoppet från 1000 till 2000-serien var inte direkt upphetsande. Framförallt inte sett till prestanda per kr.

Varför ens nämna AMD? Framförallt i en artikel som handlar om Nvidia?

Hoppet var ju snarlikt de tidigare hoppen?

1080 var ju motsvarande 980ti och 2080 motsvarande 1080ti osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Well, prispåslaget var väl lika högt också om man säger så, faktumet är att det är högre.

GTX 1080Ti gick att köpa för runt 8000kr vid lansering Juni 2017, så att nästa topp-kort från Nvidia bara ger 40% ökning och sedan en prislapp på närmare 14,000kr (runt 12k i dagsläget) är skrattretande faktiskt.

Närmaste kort i prisklassen av 1080Ti är RTX 2080 som ger någon % hit och dit, men för samma pris som för ett kort som lanserades för 2 år sedan. T.o.m. AMD med sina rebranding av 480>580>590 har lyckats kräma ut iaf runt 10% ökning för samma prislapp.

Fast nu diskuterade vi inte prissättningen. Att hävda att Nvidia inte levererade en prestandaökning med Turing är löjligt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |