Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Nu är det ju 'bara' 25-26 grader ute och inne, men vill plöjja lite World of Warcraft: Classic Beta i behaglig miljö, så kör min Qlima för fullt. Tror ni att det kommer bli en varm sommar igen? Till alla som är oroliga över ljudet, JA det kommer att låta men man får överväga de många fördelarna.

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pHr33:

Funderade på att skaffa en AC till sommaren. Otroligt uppenbar fördel med 2-slangs-modeller som slipper dra in varm uteluft. Om man nu tvunget bara vill ha en slang kan man ju lätt koppla loss tilluftsslangen. varför är inte i princip alla portable AC konstruerade för det?

Jag har letat en stund nu och inte hittat en enda portabel AC med dubbla slangar som finns i lager i svensk butik. Är det så illa?

Letade en hel del själv utan resultat i april när jag skulle köpa så det fick bli en Electrolux istället. De flesta verkar säljas i USA och att importera skulle bli alldeles för dyrt!

Hör gärna av dig ifall du hittar något intressant

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Heatmix:

Äntligen värme!!!

Har kört min AC 4-5 timmar idag

Ligger kring 25-26 ute och inne är det behaglig och skönt.

Verkar som att jag måste tömma tanken en gång per dag, visst det är inga problem och tar kanske 1 min.

Men i min förra som var flera år gammal så fyllldes tanken aldrig med vatten. Beror det på att min nya har högre effekt och kan pumpa bort mer värme?

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Någon här som monterat solfilm och kan dela med sig av resultatet? Jag tycker att AC känns lite dyrt, skrymmande och högljutt och har fått prisförslag på 3M prestige solfilm inkl montering för ca 3500 kr och funderar på om det är värt det?

Ni som har AC, räcker det att ni kör den någon timme på kvällen för att få ner temperaturen för nattsömn en?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte för mig, jag behöver nog köra 3-4 timmar på kvällen men det är det värt för mig.

Förra sommaren hade jag över 25C dygnet runt i sovrummet om jag inte hade ACn på och det var inget vidare.

Några dagar när jag skulle sova var det 28C inne. Datorn som står på en del genererade en hel del värme.

Permalänk
Medlem

Var ca 24 grader inne nu när jag kom hem från jobbet.
Startade AC:n och bara 20min senare så är det nu 20 grader i lägenheten

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Köpte en Wilfa 12btu för 6k på Clas Ohlsson. Monterat och riggat, men jösses vad den låter, helt sjukt. Funderar på att lämna tillbaka den och bita i det sura äpplet; försöka dra ner persienner och annat och sedan vara nöjd.

Bla annat därför jag slutade med AC. Hemskt inne idag, visst, men lugnt och skönt. Någon som provat med takfläkt?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Bla annat därför jag slutade med AC. Hemskt inne idag, visst, men lugnt och skönt. Någon som provat med takfläkt?

Takfläkt brukar ha en värmande effekt över ~30°C Alla typer av fläktar låter också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Var ca 24 grader inne nu när jag kom hem från jobbet.
Startade AC:n och bara 20min senare så är det nu 20 grader i lägenheten

Vad har du för AC?

Visa signatur

Dator med Skärm.

Permalänk
Medlem

har försökt få tag på en AC de senaste veckorna. Netonnet sköt fram leveransdatumet till i måndags och lovade att den skulle skickas då. Tisdagen sa de att den hade utgått och att jag inte skulle få någon, men för att vara snälla så kunde de avboka min order(:S) vet inte vad de trodde jag ville ha en order för på något jag inte kan få.. men men.

Har ni någon rekommendation på fönsterkit? Lägenheten har Mekanisk från- och tilluftsventilation och att ställa ACn i mitten av köket eller badrummet kommer det nog inte bli. Mina fönster öppnas inåt på högsidan(typ såhär: https://alab.com/wp-content/uploads/2018/06/aluminium_IFU79_V... och spärren gör att glipan endast blir 3-5 cm. Har även katt jag inte vill ska kunna rymma ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mha109:

Vad har du för AC?

En sån här: https://www.whiteaway.se/hem-tradgard/klimat-och-ventilation/...

Dvs Delonghi Pac N90 Eco Silent.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Vad är det som gör att ni är intresserade av Electrolux maskiner?

Många av deras vitvaror t.ex, bråkar för många. Idag känns det som man köper Elux för märket, undviker dom så mycket jag kan, räcker med jag köpte halvdålig spis av dom senast (kostade då ändå över 7k).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vad är det som gör att ni är intresserade av Electrolux maskiner?

Många av deras vitvaror t.ex, bråkar för många. Idag känns det som man köper Elux för märket, undviker dom så mycket jag kan, räcker med jag köpte halvdålig spis av dom senast (kostade då ändå över 7k).

Köpte en Electrolux för det var vad som fanns tillgänlig.

Har en allmän fråga. Hur mycket vatten producerar era AC?
Jag har en EXP26U558CW och den producerar ca 0,5 liter vatten per timme. Har en dräneringsslang som jag fyller en behållare med. Är detta en normal mängd vatten?

Permalänk
Avstängd

@FreeMan: Mängden vatten avgörs av hur hög luftfuktigheten är och hur effektiv ac,n är.Under en torr period kan du köra en ac i veckor utan att tömma någon tank...men under en period med hög luftfuktighet så kan du få tömma tanken fler gånger om dagen beroende på hur effektiv den är och hur stor tanken är.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Avstängd

Kvalitet

@Sh4d0wfi3nd: Kolla med Coolman om dom finns kvar har haft två AC från dom som hållit i över 10 år. Har även haft billiga varianter som varit okej och fungerat bra men är helt omöjligt att få tag på reservdelar till när dom gått sönder..Mitt tips är att kolla kända generalagenter,som inte bara finns i två år.

Dubbla ord
Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sljdhl:

har försökt få tag på en AC de senaste veckorna. Netonnet sköt fram leveransdatumet till i måndags och lovade att den skulle skickas då. Tisdagen sa de att den hade utgått och att jag inte skulle få någon, men för att vara snälla så kunde de avboka min order(:S) vet inte vad de trodde jag ville ha en order för på något jag inte kan få.. men men.

Har ni någon rekommendation på fönsterkit? Lägenheten har Mekanisk från- och tilluftsventilation och att ställa ACn i mitten av köket eller badrummet kommer det nog inte bli. Mina fönster öppnas inåt på högsidan(typ såhär: https://alab.com/wp-content/uploads/2018/06/aluminium_IFU79_V... och spärren gör att glipan endast blir 3-5 cm. Har även katt jag inte vill ska kunna rymma ut.

Jag tipsade om ett tidigare.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

Köpte en Electrolux för det var vad som fanns tillgänlig.

Har en allmän fråga. Hur mycket vatten producerar era AC?
Jag har en EXP26U558CW och den producerar ca 0,5 liter vatten per timme. Har en dräneringsslang som jag fyller en behållare med. Är detta en normal mängd vatten?

Ska inte den apparaten kondensera fukten och köra iväg den med utgående luft? Kan vara så att om du kör kylfunktion så ska du plugga igen dräneringshålet med medföljande plugg och låta apparaten ta hand om det på egen hand. Fungerar den så blir även kylningen effektivare än om du har konstant dränering.

Tittade som hastigast i manualen för den, där står det:

7.4 Drainage instruction
... During Cool or Auto mode, it is recommended to disable continuous drainage by replacing the drain cap to the drain outlet, to reach the
maximum performance.

Permalänk
Skrivet av Inteno:

Hunnit testa den? Sugen på en

Skickades från m.sweclockers.com

Den har nu gått igår ordentligt.

kyler bra tycker jag, står i vardagsrummet, får ner temperaturen i vardagsrummet rätt bra, och sprider sig rätt okej i resten av lägenheten, är 80kvm 3a.

den är lite högljud tycker jag, men inte så att det är katastrof direkt, som en högljud fläkt.

fönster kittet har blivit installerat nu, fastklämd i ett fönster, fungerar bra, men, känner att infästningen för slangen kunde varit bättre i kittet, är bara typ tryckfästning, lite ribbor som håller, men inget mer.

men för priset är jag väldigt nöjd, den gör sitt jobb, håller nere temperaturen, har grundläggande funktioner.

finns timmer för både av och på, men går inte att ställa för klocka eller något, utan man ställer att den ska slå på om en X antal timmar, så man får ställa in det manuellt varje gång, men är väldigt skönt att göra på morgonen så den går igång på eftermiddagen och det är svalt när man kommer hem.

Den drar runt 160w i bara fläktläge, vilket är rätt mycket, och sen runt en 600w i kyl läge senast jag kollade, det är vid en kylning ner till 16 grader inställt.
ska kolla under dagen då det kommer vara riktigt varmt idag.

utlopps slangen som följer med är stel, ingen mjuk slang, utan en hårdplats flexibel slang, så den är lite svår att få helt rätt, och gör att när man dragit den till rätt ställe för utblås så är den inte lätt att ändra på och så.

men den är en smidig storlek, hade gärna sett ett ordentligt luftfilter på insugsluften, går säkert att ordna, men är bara ett simpelt mesh nät där.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

Köpte en Electrolux för det var vad som fanns tillgänlig.

Har en allmän fråga. Hur mycket vatten producerar era AC?
Jag har en EXP26U558CW och den producerar ca 0,5 liter vatten per timme. Har en dräneringsslang som jag fyller en behållare med. Är detta en normal mängd vatten?

halvliter timmen är nog ganska normalt i norden men dylika maskiner kan ge 1-2 liter i timmen vid väldigt fuktig luft som britt-sommar Juli-Augusti

Elektroluxarna är så pass 'premium' och skall vara av den typen du inte behöver koppla någon dräneringsslang till utan evaporerar fukten med varmluften ut (oftast ett fläkthjul som hela tiden stänker vatten från tråget på den varma delen av kondensorn). Prova och stäng till dräneringen och se om den stannar efter ett tag - Gör det inte det så är det bara att köra vidare och du slipper slaskande med vatten. Dessa har inbyggd flottör som stänger av kompressorn om det skulle bli för mycket kondens i tråget. Dräneringen som finns är för att tömma ut det sista inför avställning för säsongen och kanske måste användas i extremfall med tropisk fukt och fäller ut mer fukt än vad kondensorn hinner med att ånga upp...

Nu när du kör med dräneringen öppen så blir aldrig vattenytan så hög att det når fläkthjulet och börja stänka på kondensorn...

---

Dock moderna maskiner är inte lika påkostade som min gamla maskin från början av 2000-talet med en riktig skrubber med pump och sprinkler över rätt många varv nakna rör i den andra halvan av kondensorn och luften sugs igenom samtidigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

Köpte en Electrolux för det var vad som fanns tillgänlig.

Har en allmän fråga. Hur mycket vatten producerar era AC?
Jag har en EXP26U558CW och den producerar ca 0,5 liter vatten per timme. Har en dräneringsslang som jag fyller en behållare med. Är detta en normal mängd vatten?

Min verkar också ligga kring den nivån.

Den kommer varna när vattentanken blir full, ska bli intressant att se om jag kan kör en hel dag utan att behöva tömma tanken.

Permalänk
Medlem

Beställde precis denna, https://www.bauhaus.se/aircondition-argo-holly-10000btu

Hoppas de är nåt att ha för jag dör i denna värme

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem

Blev en seg uppdatering men såhär blev det för min del, lite ghetto modding av det hela i slutändan men är förvånad över hur bra det faktist fungerar, inget undertryck överhuvudtaget så naturliga ventilationen är opåverkad, kyls förvånansvärt bra för sina 10000 btu, där ac står går tempen ner från 26-27 till 21 grader ganska snabbt, som också sprids ut helt ok över lägenheten med hjälp av en fläkt till rummet intill.

Jag hade turen att kunna göra såhär, sammanfattning: kommer aldrig leva utan ac igen. Nu kan man åtminstone sitta vid en dator eller i soffan utan någon svett fest 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min lägenhet blir fruktansvärt varm på sommaren. Tredje våningen i hörnet där solen ligger på hela dagen.
Och självklart har lägenheten absolut 0 ventilation.
Jag kan öppna fönstren, men då jag har katter är inte det något alternativ.
Jag har en gammal AC jag fick av jobbet. Men vet inte hur jag ska få ut värmen ur lägenheten.
Någon som har något tips?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Testkör nyinköpta Delonghi Pac EX120 Silent när sommarvärmen slår till på riktigt.
Den låter en del i kylläge men inte olidligt mycket. Den verkar även kyla bra men utloppet på utblåset är inte optimalt då vi har väldigt varmt på balkongen och mycket varmluft kommer in via springan på balkongdörren.

Jag ska ersätta den vänstra balkongdörren med en akrylplastskiva istället och göra ett hål för utblås så att vi kan ha stängt ut mot balkongen och slipper att få in varmluft den vägen.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk

Fick hem mitt fönsterkit från Electrolux igår.

Kostade 899kr. Passar upp till 146cm fönster.

Passade kanon i sovrummet.

/Andreas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengtsson87:

Fick hem mitt fönsterkit från Electrolux igår.

Kostade 899kr. Passar upp till 146cm fönster.

Passade kanon i sovrummet.

http://oi68.tinypic.com/zu08m0.jpg

/Andreas

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du länka vart jag kan köpa denna?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Någon av dessa som är vettiga alternativ till min 46kvadratmeter tvåa?
Tänker att jag lägger ut slangen på balkongen.

https://www.whiteaway.se/hem-tradgard/klimat-och-ventilation/...

https://www.bauhaus.se/aircondition-argo-holly-10000btu

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Skrivet av ronz:

Kan du länka vart jag kan köpa denna?

Köpte direkt av Electroluxhome.

Ringde och la order över telefonen. Vart leveranstid pga byte av leverantör sa dom. Borde finnas massor i lager nu iaf.

Fanns även förlängning att köpa för ca 150kr/st om man vill ha till dörr eller större fönster.

/Andreas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Min lägenhet blir fruktansvärt varm på sommaren. Tredje våningen i hörnet där solen ligger på hela dagen.
Och självklart har lägenheten absolut 0 ventilation.
Jag kan öppna fönstren, men då jag har katter är inte det något alternativ.
Jag har en gammal AC jag fick av jobbet. Men vet inte hur jag ska få ut värmen ur lägenheten.
Någon som har något tips?

katter är i regel inte helt dumma i huvudet och hoppar från hög höjd bara sådär (ok i jaktens iver kan de dock glömma av sig) - men annars gör en ram med en skiva i och passa in hål för luftslangen där

Det är redan rätt många bildexempel i tråden på olika lösningar - både köpta och egentillverkade, så det är bara att spåna vidare på dem.

---

@lv_08

gillar verkligen din lösning

Skulle inte förvåna mig att det går att göra det till lönsam sidoverksamhet att sälja sådana om man tar fram ett antal modeller för de vanligaste maskinerna och gör man kit med slang och ändstuss medskickat så blir det ännu mer attraktivt.

De som säljer maskinerna och säger att det inte går - är just bara skitsnack, ser man till att luftflödet inte hindras för mycket totalt sett mot när man kör enkelslang så är lösningen du visar i högsta grad användbart.

Har någon liknande upplevelse mellan den gamla RADIEL jag har och nya Delongi PAC 120 - den gamle maskinen gör jobbet väldigt bra (men börja bli gisten och högljudd med alla saker som rasslar och gnisslar pga. obalans i fläktar och slitna lager som börja klappra - kompressorn är det ingen fel på och inte speciellt högjud) när man kör med evaporativ kondensor (dvs. spolad med vatten så att vattnet avdunstar av värmen och därmed bär iväg mer värmemängd i ångan som ventileras ut) i jämförelse med den nya maskinen med på pappret 1.5 kW mer i kylverkan - och förklaringen är att den gamle maskinen skickar ut mycket mindre med luft genom slangen och därmed också drar in mycket mindre med varm luft utifrån och systemverkningsgraden är högre än nya Delongo med väldigt mycket mer luftomsättning genom slangen.

kan man lösa det praktiskt med två slangar och två stussar ut så är din lösning väldigt bra och det är förvånande att det är så få portabla AC-tillverkare som inte förbereder för sådant redan från början med lämpliga hakar och fästen i kåpan och har tillbehörs-set färdig för den tillämpningen för den som vill och de som har gjort det inte är kvar sedan länge...

Permalänk
Medlem

Efter bott i lägenhet hela mitt vuxna liv utan ac (förra året tänkte jag köpa portabel men var för sent ute sen var de slut) Och typ 30-40 c i lägenheterna alla somrar nästan så har jag nu flytta till hus med luft luft.

Och herregud, att sitta inne med AC är bara jävla bäst, att lägga sig i lagom temp osv är något jag inte upplevt innan.

Däremot fattar jag inte den, ställer man den på 24c så går den ändå fast det är 21c. Hittar inget om det i manualen heller.
Kanske dags att anlita en Service för ACn ändå eftersom det inte är gjort sedan den sattes in för 4 år sedan tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Efter bott i lägenhet hela mitt vuxna liv utan ac (förra året tänkte jag köpa portabel men var för sent ute sen var de slut) Och typ 30-40 c i lägenheterna alla somrar nästan så har jag nu flytta till hus med luft luft.

Och herregud, att sitta inne med AC är bara jävla bäst, att lägga sig i lagom temp osv är något jag inte upplevt innan.

Däremot fattar jag inte den, ställer man den på 24c så går den ändå fast det är 21c. Hittar inget om det i manualen heller.
Kanske dags att anlita en Service för ACn ändå eftersom det inte är gjort sedan den sattes in för 4 år sedan tydligen.

Jag tror där sitter en termometer vid insugsluften och om den är kallare eller lika mycket som det inställda värdet så bör den gå ner i annat läge. Antingen att den helt stänger av sig själv eller går över till avfuktning/fläkt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC