Vilka problem har ni med Windows Maj 2019?

Permalänk
Medlem

Får inte windows sandbox till att starta, får bara upp följande:

Error 0x800700002.Det går inte att hitta filen.
Någon som har fått igång sandbox?

Visa signatur

Asus Z370-A ~ Intel Core i9 9900K ~ 64GB Corsair Vengeance 3200MHz ~ Asus RTX3080 OC ~ Samsung 970 EVO Plus 1TB ~ NZXT H440W New Edition Silent Ultra ~ Corsair RM750x ~ Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Uppgraderat till 1903 från 1809 på tre olika maskiner. Funkar perfekt och känns väldigt stabilt och snabbt, märks att de filat ytterligare på systemprestandan.
1809 var däremot ett cluster fuck, konstiga mikrofrysningar och utforskaren som plötsligt fick för sig att att ta uppemot en minut på sig att starta utan synbar anledning mm.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buzz:

Får inte windows sandbox till att starta, får bara upp följande:

Error 0x800700002.Det går inte att hitta filen.
Någon som har fått igång sandbox?

Citat:

Known issues in this update

Windows Sandbox may fail to start with "ERROR_FILE_NOT_FOUND (0x80070002)" on devices in which the operating system language is changed during the update process when installing Windows 10, version 1903.

Workaround: Microsoft is working on a resolution and will provide an update in an upcoming release.

https://support.microsoft.com/sv-se/help/4505057/windows-10-u...

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roggo:

...När jag stänger ner datorn står det "Shutting down" men efter ett tag står det också "Avslutas". Likaså när jag startar dator, då står det nu "Välkommen" istället för "Welcome" som det alltid stått.

Svaret var att en helt ren installation löste det hela.

Jag har varit med om detta förut när man bara uppgraderat befintligt Win 10 med dom större vår/höstuppgraderingarna, att visa gamla funktioner inte riktigt fungerar längre eller att nya funktioner inte riktigt lirar som dom skall förräns man gör en helt ren installation.

Permalänk
Medlem

Jag har en bugg iaf. (Ren installation)
Om jag söker på "Program" för att försöka starta Lägg till eller ta bort program så öppnas rutan men stängs av direkt. Detta när jag söker men även om jag går via settings -> Appar så stängs hela skiten ner.

Lagom störigt och har ingen aning varför det är så.
Allt annat på settings fungerar som det ska.

Det är just "appar och funktioner" som inte fungerar.
Söker jag på standardappar så startar den, men går inte trycka på appar och funktioner.

Sen ibland helt random så går den att öppna, och efter det går den öppna som vanligt tills datorn startas om osv.

Permalänk

Läste om det där med "problem med byte av språk under uppdateringsprocessen", så för att äntligen få prova Windows Sandbox blev lösningen att ladda hem och installera en engelsk utgåva i stället. Det blir knappast något jag gör på alla mina burkar, för så märkvärdig tyckte jag inte att den var. Men nu har jag i alla fall fått prova det där jag väntat på så länge så nu kanske jag kan återgå till den där världen "där man tänker på allt möjligt"... jobb och familj och sånt där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buzz:

Får inte windows sandbox till att starta, får bara upp följande:

Error 0x800700002.Det går inte att hitta filen.
Någon som har fått igång sandbox?

Min största besvikelse att det inte fungerar men får hoppas på en uppdatering snart.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Inga problem i sig, men vmware och virtualbox slog bakut när jag skulle virtualisera Windows 2012 RC2 för att labba. Då ville det inte fungera, men det är inte direkt något problem med windows i sig. Tror jag.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

jag har denna windows men den påstår 1809 som version och varför är inte det 1903 då
* Windows 10 Pro X64 Redstone 5 sv-SE MAY 2019
* Version 1809 Build 17763.475
* Office 2019 Pro integrated

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

bör man vänta eller uppdatera? ser några av er har redan gjort det och där verkar vara en del problem..

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Inaktiv

Har inte märkt något skumt på mina maskiner

Permalänk
Inaktiv

Har kört alla windows enda sedan 95 tiden och nuvarande windows är nog de bästa jag kört, har inte haft några problem alls, kört pro version enda sedan de kom, var mycket strul i början, min nuvarande dator har jag haft i ett år och det har varit en bra tid, Windows har funkat perfect, är nöjd.

Permalänk
Medlem

Min bärbara dator fattar nu att jag använder extern skärm redan vid första start-rutan, dvs HP's info-start-ruta... vid uppstart...

edit: nej det stämde bara under uppdateringen

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av pytonOrm:

jag har denna windows men den påstår 1809 som version och varför är inte det 1903 då
* Windows 10 Pro X64 Redstone 5 sv-SE MAY 2019
* Version 1809 Build 17763.475
* Office 2019 Pro integrated

Låter som §7. Antagligen för att den är uppdaterad ill Maj, den har alltså inte version 1903.

Permalänk
Medlem

Plötsligt idag kom 1903. 1809 tog nästan ett halvår.
Den enklaste och snabbaste stora uppdateringen hittills. Som en vanlig uppdatering fast större särskilt i gb.
Inte en massa inställningar igen, utan allt flöt på under bara ett par timmar.
Nästan inga inställningar som ändrades och behövde ändras tillbaka. Bara lite telemetry i O&O shutup.
Inga problem än, allt fungerar som förut med ett undantag: 8gadgets cpu/ram-mätare gick inte att återinstallera så jag får försöka hitta en ny.

Behåller dock den gamla windows-installationen, 20gb, och sista återställningspunkten ett par veckor till, för säkerhets skull, tills jag ser att allt fortsätter att vara ok.

Permalänk
Medlem

Behövde bara uppdatera 8gadget till senaste versionen så kom cpu/ram-mätaren tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Min största besvikelse att det inte fungerar men får hoppas på en uppdatering snart.

https://i.imgur.com/mxR8WLT.png

Det fins en lösning , det har med språkpaket under upgrade att göra, så en clean install borde fixa det. skall komma en KB i juni eller början på juli som fixar det där.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv

Har fått detta "Kritiska maskinvarufel" efter ren installation av 1903?

Någon som vet hur jag tolkar det?

Beskrivning
Ett problem med din maskinvara gör att Windows inte längre fungerar korrekt.

Problemsignatur
Händelsenamn: LiveKernelEvent
Kod: 144
Parameter 1: 3002
Parameter 2: ffffcb8fb046b7c0
Parameter 3: 0
Parameter 4: 0
OS-version: 10_0_18362
Service Pack: 0_0
Produkt: 256_1
OS-version: 10.0.18362.2.0.0.256.48
Språkvariant-ID: 1053

Permalänk
Skrivet av Runarsson:

Läste om det där med "problem med byte av språk under uppdateringsprocessen", så för att äntligen få prova Windows Sandbox blev lösningen att ladda hem och installera en engelsk utgåva i stället. Det blir knappast något jag gör på alla mina burkar, för så märkvärdig tyckte jag inte att den var. Men nu har jag i alla fall fått prova det där jag väntat på så länge så nu kanske jag kan återgå till den där världen "där man tänker på allt möjligt"... jobb och familj och sånt där.

Det blir knappast en funktion jag aktiverar på alla mina datorer ens när språkproblemet fixats. Priset av en fungerande Windows Sandbox blev en utslagen VirtualBox, som jag fortfarande inte fått att fungera ens efter att ha inaktiverat Windows Sandbox igen. Så det kommer att bli "endera eller nåndera" när det blir dags för dom övriga.

https://www.dropbox.com/s/70x07cm2xvnpnob/Namnl%C3%B6s.png?dl...

Edit... efter ytterligare ett litet tag av lek:
Installeringsförsök av ett flertal program i Windows Sandbox har slutat i felkod 0x80070422, program som utan problem installerats på både disken och i Win10 i VirtualBox. Jag har dessutom ännu inte lyckats skapa ett fungerande Cameyo-program i den.
Lämpligt om man inte har något annat, får bli mitt betyg. Har man VirtualBox eller liknande finns det dock mycket mer att hämta där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det fins en lösning , det har med språkpaket under upgrade att göra, så en clean install borde fixa det. skall komma en KB i juni eller början på juli som fixar det där.

Gjort 2 clean installs på 2 datorer, fungerar inte på någon.
Det fungerar om du installerar det på Engelska, men inte om du tar annat språk ex Svenska.
Så har med språkvalet att göra vad jag sett.

Permalänk
Avstängd

Upplever att det laggar till ibland i dom spel jag spelar vilket det inte gjorde innan uppdateringen.

Visa signatur

moderkort: ASUS ROG Maximus XI Formula ATX Z390
processor: Intel core i9 9900K 5.0ghz
grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB
Corsair Dominator RGB Platinum 32GB 2x16GB 3200mhz
Gamingskärm: Samsung CHG90 49 tum 144hz 3840x1080p

Permalänk
Medlem

Efter 1903 uppdateringen verkar det som att min xbox one kontroll styrspak styr av sig självt. Drar lite åt höger hela tiden, grymt störande.

Fungerade perfekt innan uppdateringen så misstänker att det har nått med drivrutiner att göra. Dock testade jag att rulla tillbaka, vilket inte fungerade.

Har även testat byta usb ingång, köra trådat, byta drivrutiner . Inget fungerar.

Är det ominstallation som gäller ? Någon med liknande strul?

(Gjorde även en egen tråd om detta)

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Är det ominstallation som gäller ? Någon med liknande strul?

Jag har inga problem med med min trådlösa Xbox-controller men gjorde en ren installation istället för att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Plötsligt idag kom 1903. 1809 tog nästan ett halvår.
Den enklaste och snabbaste stora uppdateringen hittills. Som en vanlig uppdatering fast större särskilt i gb.
Inte en massa inställningar igen, utan allt flöt på under bara ett par timmar.
Nästan inga inställningar som ändrades och behövde ändras tillbaka. Bara lite telemetry i O&O shutup.
Inga problem än, allt fungerar som förut med ett undantag: 8gadgets cpu/ram-mätare gick inte att återinstallera så jag får försöka hitta en ny.

Behåller dock den gamla windows-installationen, 20gb, och sista återställningspunkten ett par veckor till, för säkerhets skull, tills jag ser att allt fortsätter att vara ok.

Är det något som har löst sig? Lekte med 1903 och gillade det jag såg, men just att den dödade både Virtualbox och Vmware (T.om. workstation) gjorde att det inte gick att behålla utan gick tillbaka till tidigare W10 version.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Laddade förra veckan (tror jag) hem den senaste versionen av Windows 10 Home från Microsofts webbsida, la över det på ett USB-minne, bootade genom den, tog bort allt innehåll i min interna SSD (har Linux på min externa SSD) och installerade Windows 10 Home på nytt. Har nu Mars-uppdateringen.

Tycker Windows är mer rappare på något sätt och allt är mer... välpolerat, typ. Men en sak stör jag mig som innåt jävla helvete på! Jag kan nämligen inte ändra hur snabb reaktionen ska vara på textmarkörens förflyttningar med piltangenterna och när man ska ta bort någon text. Så som det är nu, så måste jag till exempel hålla ner Backspace-knappen och vänta i kanske en sekund, innan något ska hända. Efter det förflyttar sig textmarkören så snabbt som jag vill att den ska göra.

Har sökt runt som en blådåre i kontrollpanelen och har sökt runt på nätet (inte Googlat - de lagrar för mycket data om en), men har inte hittat någon lösning. Om ni vet hur man fixar detta, så snälla, berätta för mig hur jag kan ställa in skiten!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Men en sak stör jag mig som innåt jävla helvete på! Jag kan nämligen inte ändra hur snabb reaktionen ska vara på textmarkörens förflyttningar med piltangenterna och när man ska ta bort någon text. Så som det är nu, så måste jag till exempel hålla ner Backspace-knappen och vänta i kanske en sekund, innan något ska hända. Efter det förflyttar sig textmarkören så snabbt som jag vill att den ska göra.

Här ställer du in det:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roggo:

Tack! Man var alltså tvungen att öppna den klassiska kontrollpanelen genom Win+R > control, för att ändra den inställningen. Sämst!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Efter uppdateringen så kan min touchpad tvåfinger-scrolla allt utom i windows startmeny. Irriterande. Funkade bra innan.

Visa signatur

Lenovo ideapad 330-15IKB, i5-8250U, 8GB RAM.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade manuellt genom "Windows update" tidigare idag. Inte märkt några problem, men har inte kört speciellt mycket än.

Förutom att det som vanligt är massa skit i eventloggarna. Ska fan inte kolla där. Utöver de vanliga DCOM felen (som MS nu gått över till att sätta som "varning" istället för "error") är det nu andra fel också. Som säkert inte spelar någon roll, men de stör mig.

Permalänk
Medlem

Googlade upp de två återkommande fel jag hade i eventloggen och lyckades hitta lösningar på båda som jag nu gjort och eventloggen är ren om man räknar bort de vanliga DCOM-felen. Det ena felet var ett känt fel efter uppgradering till 1903 och det andra var ett mer specifikt fel för mig men det löste sig också.