Permalänk
Skrivet av Khers:

@Orangealps: Borde du inte ha koll på i alla fall de orange med ditt användarnamn?

Skämt åsido är det bara att skanna Ebay och liknande med lite koll på vilka tangentbord de kommer i. Mechmarket funkar också, men då blir det ofta dyrt. Därmed inte sagt att det är billigt på Ebay...

Orange är som du skriver vanligast förekommande i gamla Apple-brädor, m0115 och m0116/8. Blå kommer i en väldig massa olika mer eller mindre vanliga tangentbord, Northgate, Focus, Leading Edge, Acer, Chicony, mfl använde samtliga SKCM blå under en period i olika modeller. Att hitta ett är inte speciellt svårt, men gängse pris för SKCM blå är, i mitt tycke, mycket högre än vad det smakar.

Haha, helt rätt men blåalps lät lite fånigt !

Jag har skannat ebay, och mechmarket, men givet att nästan allt är från US eller Kanada, så blir fraktpriset plus skatt väldigt dyrt.

§9 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Orangealps:

Hej !
Jag har en fråga, hur ska man få tag på ett tangentbord med Blå alps switchar (SKCM) alternativt Orange alps (SKCM) som finns på den klassiska Apple M0116?

Om du har lite tålamod så brukar det dyka upp AEK1 för struntsummor nu och då på tyska eBay, ofta kan man få de skickade till Sverige även om de inte anger det i annonserna. AEK1 kommer ofta i Salmond eller Orange alps.

Salmonds är för övrigt väldigt lika Orange (annan vikt på fjädern), så inte fy skam om du får en bräda med sådana.

Permalänk

@Applet:

Jag skannar ebay/tradera och mechmarket, tydligen missade jag en chicony 5161A med blåa alps på Tradera för en månad sedan, gör ont bara man tänker på de ! haha

Permalänk
Inaktiv

SA Granite (Uniform R3) GB på gång: Frestande!(Även om SA R3 inte är min favvoprofil att skriva på, så är den ändå en av mina favoritprofiler att titta på )

Permalänk
Skrivet av anon257891:

SA Granite (Uniform R3) GB på gång: Frestande!(Även om SA R3 inte är min favvoprofil att skriva på, så är den ändå en av mina favoritprofiler att titta på )

Det här är intressant! Jag var sjukt sugen på Granite DS när det kom, men plånboken och profilen sa nej. Hur är SA R3 i jämförelse med Model M/F?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Uj uj uj, nu har man slagit på stora trumman då Aliexpress äntligen säljer VE.A kopior. Lyckades aldrig få ordning på frakten från Taobao så gav upp det i julas.

Detta tangentbord är nu på G till mig:

Får se om det lever upp till förväntningarna!

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det går att köpa PBT keycaps med cherry profil i Sverige eller övriga Europa?

Permalänk
Medlem

@okkivas: https://www.maxgaming.se/tangentbord-tillbehor/keycaps

Filtrera på "PBT". Inet har haft ducky-set tidigare, webhallen nån gång de med. Sedan finns en uppsjö av tyska, finska och brittiska tangentbords-butiker med större utbud (som candykeys, kbparadise etc.), men maxgaming är nog enklast om du inte har specifika krav på färger och fonter.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

@Release: Tänkte på dem jag med men de är ju oem- och inte Cherryprofil. Close enough kanske.

Existerar det ens pbtcaps i Cherryprofil? Förutom kanske på nån gammal bräda då.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är det någon som vet ifall det finns TKL-bord med customknappar till vänster á la Corsair K90? Det behöver inte nödvändigtvis vara så många men några vore trevligt.

Permalänk
Medlem

Hej alla tangentbordsgurus.
Jag har precis tagit mina första trevande steg in i det djupa tangentbordsträsket. Jag bytte för någon vecka sen från ett Logitech G810 till ett Leopold FC660C och är otroligt nöjd med känslan på det. Nu vill jag göra det lite mer mitt eget och tänkte till en början byta till nordic keycaps.
Det är nu jag börjar stöta på lite motgång. Det verkar nämligen vara helt omöjligt att hitta Nordic Keycaps till topre.
I början sökte jag specifikt 66% ANSI Nordic, men det var ju kört. Efter att ha ändrat kriterier lite och sökt vidare efter ANSI Nordic och gått helt bet även där, så är jag nu på jakt efter nordic topre i stort. Även detta kan jag inte hitta. Jag hittar hela tangentbord med nordic och topre, men inga keycaps löst. Finns ju såklart conversion kits för att få cherry att passa på topre, men jag har förstått det som att det påverkar stabiliteten i stammen negativt.
Finns det någon som kan tipsa mig om var man kan få tag på detta, eller kan ge råd i frågan?

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

@okkivas: https://www.maxgaming.se/tangentbord-tillbehor/keycaps

Filtrera på "PBT". Inet har haft ducky-set tidigare, webhallen nån gång de med. Sedan finns en uppsjö av tyska, finska och brittiska tangentbords-butiker med större utbud (som candykeys, kbparadise etc.), men maxgaming är nog enklast om du inte har specifika krav på färger och fonter.

Tack! Letar dock specifikt efter cherry profil då jag finner OEM aningen hög och klumpig.
Det är dock inte lätt att hitta sådana i PBT, de som dorf länkade verkar vara slut och dessutom från Kina.
Undrar om Varmilo är närmast till cherry i känslan? Frågan är hur de skiljer sig från varandra, dessa går iallafall att köpa från Sverige och är PBT.

Permalänk
Medlem

Jaha, alltid trott att de är oem och inte Cherryprofil. Skriver just nu på ett av mina fyra epbt-set

Nu när jag söker verkar det som om det är jag som missförstått.

Permalänk

Utan att ha orkat läsa hela tråden: Tips på penna eller annat för att fylla i vit bortsliten text på svarta tangenter?
(Äldre Filco om det har någon betydelse.)

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Medlem

@okkivas & @phedd:

Helt rätt, sorry. Jag vet inte varför jag trodde Duckys set var Cherryprofil.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av okkivas:

Tack! Letar dock specifikt efter cherry profil då jag finner OEM aningen hög och klumpig.
Det är dock inte lätt att hitta sådana i PBT, de som dorf länkade verkar vara slut och dessutom från Kina.
Undrar om Varmilo är närmast till cherry i känslan? Frågan är hur de skiljer sig från varandra, dessa går iallafall att köpa från Sverige och är PBT.

Jag tycker att Varmilos caps har vassa kanter jämfört med ePbt så de känns inte som Cherry även om de har en lägre profil än OEM. Närmast Cherry är GMK om vi pratar ABS. PBT så kan jag inte riktigt uttala mig då jag inte äger något Cherry PBT förutom ett eventuellt Cherry PBT i form av TA set från en gammal skrivmaskin och det känns långt ifrån Varmilo. I mitt tycke så är GMK ABS det bästa du kan köpa idag. Att jaga efter ett pbt-set är inte värt pengarna om du ens kan hitta ett svenskt om du inte är intreserad av ePbt. Angående kbdfans så finns det en viss chans att de kommer få knapparna i lager igen, de har nämligen gjort de tidigare. Jag kan inte garantera det dock. Sen vet jag inte vad du har emot Kina, det mesta är ju tillverkat där inklusive Varmilo.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

Jag tycker att Varmilos caps har vassa kanter jämfört med ePbt så de känns inte som Cherry även om de har en lägre profil än OEM. Närmast Cherry är GMK om vi pratar ABS. PBT så kan jag inte riktigt uttala mig då jag inte äger något Cherry PBT förutom ett eventuellt Cherry PBT i form av TA set från en gammal skrivmaskin och det känns långt ifrån Varmilo. I mitt tycke så är GMK ABS det bästa du kan köpa idag. Att jaga efter ett pbt-set är inte värt pengarna om du ens kan hitta ett svenskt om du inte är intreserad av ePbt. Angående kbdfans så finns det en viss chans att de kommer få knapparna i lager igen, de har nämligen gjort de tidigare. Jag kan inte garantera det dock. Sen vet jag inte vad du har emot Kina, det mesta är ju tillverkat där inklusive Varmilo.

Tyckte faktiskt om settet du länkade, synd bara att det var slut då har lite av ett "akut" behov av ett nytt tangentbord/keycaps.
Råkar du veta vad Base Kit brukar kosta när de finns i lager?
Edit: oops, hittade priset. 119USD alltså.

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/a/Ja5YuB6

Preview av Ducky Year of the Pig

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

En fråga kring MX red silent, är ljudet när tangenten slår i toppen på vägen tillbaka dämpat eller är det bara på vägen ner som det är dämpat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmarks:

En fråga kring MX red silent, är ljudet när tangenten slår i toppen på vägen tillbaka dämpat eller är det bara på vägen ner som det är dämpat?

Det är en liten gummibit på bottendelen av själva "pinnen" (switch stem) som dämpar ljudet när switchen slår ner i botten. I övrigt är det samma konstruktion som i en vanlig Cherry MX Red/Black switch.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Vortex POK3R mx red är nedsatt på MaxGaming med näsan 30%. Mycket trevligt tangentbord!

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmarks:

En fråga kring MX red silent, är ljudet när tangenten slår i toppen på vägen tillbaka dämpat eller är det bara på vägen ner som det är dämpat?

Dämpat både på vägen ner och upp.

Permalänk
Medlem

Vad finns det för alternativ om man söker delat ortho i storleken 70%? Jag vet att Keeb.io säljer Viterbi som ser lite lovande ut. Men det är ju från USA och kommer dryga ut kalaset en del innan det kommer hit.

Jag är egentligen inte 100% säker på att ortho är för mig och jag vill inte lägga allt för mycket pengar på det. Jag testade ju det förut för något år sedan och det var väl okej, men av någon puckad anledningen tyckte jag att det var en bra idé att första gången testa 40%, ortho och delat i ett och samma tangentbord.

Att det var delat gick ju bra, men att ha en för liten layout och ortho på en och samma gång när man använder en dator som bara består av tangentbordskombinationer gjorde det lite övermäktigt.

Men nu när jag spenderar mycket tid vid datorn känner jag att vanliga tangentbord gör att jag får ont i höger handled eftersom att det är den jag behöver flytta för att nå `Backspace` och `Enter` bland annat.

Eller finns det några andra modeller där ute som jag lyckats missa?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Vad finns det för alternativ om man söker delat ortho i storleken 70%? Jag vet att Keeb.io säljer Viterbi som ser lite lovande ut. Men det är ju från USA och kommer dryga ut kalaset en del innan det kommer hit.

Jag är egentligen inte 100% säker på att ortho är för mig och jag vill inte lägga allt för mycket pengar på det. Jag testade ju det förut för något år sedan och det var väl okej, men av någon puckad anledningen tyckte jag att det var en bra idé att första gången testa 40%, ortho och delat i ett och samma tangentbord.

Att det var delat gick ju bra, men att ha en för liten layout och ortho på en och samma gång när man använder en dator som bara består av tangentbordskombinationer gjorde det lite övermäktigt.

Men nu när jag spenderar mycket tid vid datorn känner jag att vanliga tangentbord gör att jag får ont i höger handled eftersom att det är den jag behöver flytta för att nå `Backspace` och `Enter` bland annat.

Eller finns det några andra modeller där ute som jag lyckats missa?

Om du kan tänka dig ergo och ortho så skulle du kunna kika på Zen och Sol. Säljs på rgbkb.net (USA) och det kanske fortfarande finns några Zen till salu på myKeyboard.eu.
Gick väldigt lätt att lära sig ortho med Zen tycker jag.
Om det ser intressant ut men du inte hittar några till salu så kan jag tänka mig att sälja mitt Zen då jag har två Sol som mina huvudsakliga tangentbord nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Om du kan tänka dig ergo och ortho så skulle du kunna kika på Zen och Sol. Säljs på rgbkb.net (USA) och det kanske fortfarande finns några Zen till salu på myKeyboard.eu.
Gick väldigt lätt att lära sig ortho med Zen tycker jag.
Om det ser intressant ut men du inte hittar några till salu så kan jag tänka mig att sälja mitt Zen då jag har två Sol som mina huvudsakliga tangentbord nu för tiden.

Tack! Problemet med dem och nästan alla andra orthos är att de är en kolumn för kort. Vi svenskar har ju `åäö`som vill få plat med, vilket var problemet med mitt Let's Split och delvis anledningen till varför jag aldrig kunde bli bekvämt med det.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Tack! Problemet med dem och nästan alla andra orthos är att de är en kolumn för kort. Vi svenskar har ju `åäö`som vill få plat med, vilket var problemet med mitt Let's Split och delvis anledningen till varför jag aldrig kunde bli bekvämt med det.

Du får kanske fundera på om du ska frångå standard ISO-layout också då.
Jag har å, ä, ö på rätt plats(enligt ISO) på mina Sol & Zen, men som konsekvens fick jag flytta två tangenter (tilde och apostrof) till nya positioner och det har inte varit några problem för min del att lära om att hitta just dessa två.
Skulle kunna visa min layout om det är av intresse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ohjay:

Du får kanske fundera på om du ska frångå standard ISO-layout också då.
Jag har å, ä, ö på rätt plats(enligt ISO) på mina Sol & Zen, men som konsekvens fick jag flytta två tangenter (tilde och apostrof) till nya positioner och det har inte varit några problem för min del att lära om att hitta just dessa två.
Skulle kunna visa min layout om det är av intresse.

Skickades från m.sweclockers.com

Du får gärna visa din layout!

Permalänk
Medlem

@I_KILL_HORSES & @Hund:

/* Layer 0 - ISO Qwerty * ,------------------------------------------------. ,------------------------------------------------. * | Esc | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ~ ^ | | Pscr | 6 | 7 | 8 | 9 | 0 | + ? | * |------+------+------+------+------+------|------| |------|------+------+------+------+------+------| * | Tab | Q | W | E | R | T | { | | } | Y | U | I | O | P | Å | * |------+------+------+------+------+------|------| |------|------+------+------+------+------+------| * | Ctrl | A | S | D | F | G | [ | | ] | H | J | K | L | Ö | Ä | * |------+------+------+------+------+------+------| |------+------+------+------+------+------+------| * | Shift| Z | X | C | V | B | < | | > | N | M | , | . | - | Layer| * |------+------+------+------+------+------+------| |------+------+------+------+------+------+------| * | Layer| GUI | Alt | Layer| ' * | Space| Enter| | Del | Bcksp| RAlt | Home | End | PgUp | PgDn | * `------+------+------+------+------+------+------| |------+------+------+------+------+------+------' * | Space| Enter| | Del | Bcksp| * `-------------' `-------------' * Layer 1 - F keys, RGB TODO * ,------------------------------------------------. ,------------------------------------------------. * | F1 | F2 | F3 | F4 | F5 | F6 | | | | F7 | F8 | F9 | F10 | F11 | F12 | * |------+------+------+------+------+------|------| |------|------+------+------+------+------+------| * | | | | | Reset| | | | | | | | | | | * |------+------+------+------+------+------|------| |------|------+------+------+------+------+------| * |RGBTOG|RGBSAI|RGBVAI|RGBHUI| | | | | | Left | Down | Up | Right| | | * |------+------+------+------+------+------+------| |------+------+------+------+------+------+------| * | |RGBSAD|RGBVAD|RGBHUD| | | | | | | | | | | | * |------+------+------+------+------+------+------| |------+------+------+------+------+------+------| * | | | | | | Play | Next | | VolDn| VolUp| | | | | | * `------+------+------+------+------+------+------| |------+------+------+------+------+------+------' * | Play | Next | | VolDn| VolUp| * `-------------' `-------------' */

Som sagt, i princip standard ISO (svensk). Har flyttat tilde till extra-kolumnen på höger hand samt apostrof till nedre raden på höger hand.
Extra-kolumnerna på båda halvor är annars konfigurerade för att lätt komma åt vanliga specialtecken när man programmerar.
Lite onödigt med två knappar för att byta lager på högra halvan men hade inget annat roligt att stoppa in där.
Har än så länge inte upptäckt något behov av fler lager eller att fylla ut lager 1 med mer funktionalitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoneyrock:

Ser riktigt nice ut! Vad fick du betala? Jag kom _aldrig_ överrens med ErgoDox, kör Matias Ergo Pro som daglig driver idag men man kan aldrig ha för många tangentbord. Skicka gärna uppdatering när du använt det ett tag..

Jag svarar dig här istället, för att hålla den andra tråden fokuserad på bilder.

Det korta svaret är att jag inte använt keyboardiot speciellt mycket sedan jag köpte det.

Det aningen längre svaret är att även om tangentbordet åkt fram en del, har det åkt tillbaka in i skåpet ganska kvickt. Det är dock inte layouten som gör att jag inte gillar att använda tangentbordet. Istället är det Matias quiet clicks som sätter käppar i hjulet; jag gillar varken hur de låter eller hur de känns. Det borde dock gå att lösa förhållandevis enkelt genom att linjärisera och smörja brytarna och dämpa chassit. När det är gjort kanske jag kan använda det utan att det orsakar obehag.

Av det lilla jag använt det kan jag säga att jag tycker betydligt bättre om det än ergodox. Jag skriver huvudsakligen på HHKB-layout och även om det inte är alls lika lätt att hoppa från HHKB till keyboardio som det är att hoppa till Cherry MX5000 tycker jag det går ganska bra efter en liten stund, vilket jag kanske inte riktigt hade väntat mig med tanke på hur pass esoterisk layouten är.

Med tangentbordet i hand vet jag inte om jag hade gjort om köpet. Som udda grej att ha i garderoben är det väl kul, men jag vet inte om det någonsin kommer bli mitt huvudsakliga tangentbord. Jag håller inte med om en del av valen de gjort i tangentbordet och i min mening hade en del ändringar gjort det mycket bättre. Men det är som med allt annat i den här hobbyn; det handlar om personliga preferenser.