Mac OS Catalina pensionerar Itunes och integreras djupare med Ipad

Permalänk
Melding Plague

Mac OS Catalina pensionerar Itunes och integreras djupare med Ipad

Nästa version av Mac OS får namnet Catalina, och bland de stora nyheterna finns förmågan att använda Ipad-enheter som sekundär skärm och ritplattor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Samma systemkrav som för mojave?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

Riktigt coolt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Äntligen går Itunes i graven! Som PC-användare har jag inte haft annat än svårt för det...hoppas bara på att det kommer bli mer logiskt med backup, lagring och synkronisering nu.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Äntligen går Itunes i graven! Som PC-användare har jag inte haft annat än svårt för det...hoppas bara på att det kommer bli mer logiskt med backup, lagring och synkronisering nu.

Är ju inte ens ologiskt nu, kör själv PC och iTunes, hur simpelt som helst.

Permalänk
Medlem

Är ju inte allt för förtjust i Mac OS överlag, men det verkar som att nya versionen kommer med en hel del trevliga förbättringar! Sidecar verkar ju riktigt schysst!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

"It's the f***ing Catalina wine mixer!"

OnTopic: Har aldrig haft någon direkt kontakt med Mac då de är så dyra, och nu börjar man bli för gammal för att lära sig...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Samma systemkrav som för mojave?

Ja.

Skrivet av Wiggin:

Äntligen går Itunes i graven! Som PC-användare har jag inte haft annat än svårt för det...hoppas bara på att det kommer bli mer logiskt med backup, lagring och synkronisering nu.

ITunes verkar bli kvar på Windows, dock.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Ahh äntligen går iTunes i graven... skönt!
När det fungerar, så fungerar det. När det inte fungerar, så kan det bli en rätt så oangenäm felsökning.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd

Inte en dag för tidigt. Tänk att Apple som verkligen lyckats göra så mycket enkelt och smidigt för oss användare men när det gäller just Itunes så är allt bara ett stort kaos och man blir tokig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Ahh äntligen går iTunes i graven... skönt!

Skrivet av Stefflo:

Inte en dag för tidigt. Tänk att Apple som verkligen lyckats göra så mycket enkelt och smidigt för oss användare men när det gäller just Itunes så är allt bara ett stort kaos och man blir tokig.

Skrivet av Hank Solo:

Är ju inte ens ologiskt nu, kör själv PC och iTunes, hur simpelt som helst.

Nej är orolig hur de tänkt ersätta backup/restore av iOS-enheter. Kan inte bli enklare än nu med iTunes. Har inte hunnit läsa än men kommer de hänvisa till iCloud backup/restore så sliter jag mitt hår.

De verkar tyvärr glömma vissa uppenbara saker ibland. Som när app-delen togs bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Nej är orolig hur de tänkt ersätta backup/restore av iOS-enheter. Kan inte bli enklare än nu med iTunes. Har inte hunnit läsa än men kommer de hänvisa till iCloud backup/restore så sliter jag mitt hår.

De verkar tyvärr glömma vissa uppenbara saker ibland. Som när app-delen togs bort.

Det kommer skötas genom filhanteraren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det kommer skötas genom filhanteraren.

Hur menar du då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Hur menar du då?

Kolla deras presentation. Funktionaliteten för att hantera enheterna finns inbyggd i filhanteraren numera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppas på touch stöd, en Imac 27" med touch har sedan länge funnits på önskelistan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birks:

Hoppas på touch stöd, en Imac 27" med touch har sedan länge funnits på önskelistan.

Om Apple gör en Surface Studio av nästa iMac kommer jag sälja en njure för att köpa den. Där ska ju annars MS ha cred för att de ut-applade Apple och gjorde en av senaste decenniets coolaste produkter. Det är bara för Apple att skamlöst kopiera konceptet och göra det bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Positiva nyheter och att ha en iPad som "andra skärm" låter användbart!

Med stöd för pennan dessutom. Bra stöd för pennan, vad det verkar, då de lyckats halvera latensen (som redan var väldigt låg).

Vad som är lite förvånande här är att de slänger Astropad och Duet Display under bussen. Det är alltså appar med liknande funktionalitet. Skillnaden är väl att det kommer funka bättre när Apple själva gör det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@pre-dator: synkronisering med och säkerhetskopiering av IOS-enheter integreras i Finder istället för Itunes. Enheterna dyker upp i Finderns vänstra sidopanel precis som andra enheter, t.ex. lagringsenheter, och synkroniseringsmenyn visas i huvudfönstret där filhantering annars visas. Det ser mer eller mindre precis ut som i Itunes, med skillnaden att det visas i Finder istället.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birks:

Hoppas på touch stöd, en Imac 27" med touch har sedan länge funnits på önskelistan.

Citat

A Touch Bar instead of a full-on touchscreen means disappointment for anyone hoping for iPads and MacBooks to merge into some new mobile gadget. That’s just not happening, the executives insist. It’s not because Apple can’t make a touchscreen Mac. It’s because Apple decided a touchscreen on a Mac wasn’t “particularly useful,” says Ive. And on the MacBook Pro, which keeps getting thinner and lighter, it could be “a burden.”

“Doing something that’s different is actually relatively easy and relatively fast, and that’s tempting,” Ive says, telling us Apple decided against touchscreens for the Mac “many, many” years ago. “You can become fairly comfortable that you have a design direction that’s compelling. But if you can’t work out how you can refine that” without compromising the final product, “you can still undermine a big idea.”

https://www.cnet.com/special-reports/does-the-mac-still-matte...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@pre-dator: synkronisering med och säkerhetskopiering av IOS-enheter integreras i Finder istället för Itunes. Enheterna dyker upp i Finderns vänstra sidopanel precis som andra enheter, t.ex. lagringsenheter, och synkroniseringsmenyn visas i huvudfönstret där filhantering annars visas. Det ser mer eller mindre precis ut som i Itunes, med skillnaden att det visas i Finder istället.

Det här blir bra.
Apple gör helt rätt och skrotar den bloatadade besten iTunes .

Ser fram emot att uppgradera till Catalina, även om Mojave fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Ser ut som många goda nyheter. Ska bli kul att testa. iTunes har definitivt växt sig till något som behöver brytas ner. Låter bra att få en starkare koppling mellan laptop och ipad också. Tveklöst kommer det bli ett större användningsområde och mer praktisk nytta med en ipad nu.

Mycket bitterhet i denna tråd. Förstår inte problemet, ingen tvingar dig som ogillar Apple eller MacOS att köpa en dator eller köra deras OS. Samtidigt tycker jag att man bör vara positiv att det är en ganska stor användarbas, eftersom det brukar gynna Linux-sidan av saker med.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@sniglom: och forskare. Har en barndomsvän som forskar och han har använt diverse Macbook Pro:s under åren eftersom Unix-terminalen låter honom använda en hel del forskningsrelaterade verktyg, både för Unix- och Linux-system. Mac OS är ett väldigt stabilt system som står pall för rätt rejäla belastningar över lång tid, därför används det populärt i forskningskretsar också.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Fler intressanta saker än på många år IMHO...

zsh ersätter bash som standard-skal:
https://www.theverge.com/2019/6/4/18651872/apple-macos-catali...

DriverKit, drivrutiner körs i user space ist f kärnan:
https://developer.apple.com/documentation/driverkit

“Dedicated system volume. macOS Catalina runs in its own read-only volume, so it’s separate from all other data on your Mac, and nothing can accidentally overwrite your system files.”

Vettig fönsterhantering! (hej då Magnet):
https://twitter.com/jnadeau/status/1135711857161826304

Och bäst av allt: min MBP sent 2013 stöds så jag behöver inte köpa ny dator på ytterligare åtminstone ett år.

Intressant för framtiden:
"Scripting language runtimes such as Python, Ruby, and Perl are included in macOS for compatibility with legacy software. In future versions of macOS, scripting language runtimes won’t be available by default, and may require you to install an additional package. If your software depends on scripting languages, it’s recommended that you bundle the runtime within the app.
/../
Use of Python 2.7 isn’t recommended. This version is included in macOS for compatibility with legacy software. Future versions of macOS won’t include Python 2.7. Instead, it’s recommended that you run python3 in Terminal."

https://developer.apple.com/documentation/xcode_release_notes...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha60:

Behåller nog Magnet, beroende på hur den där fönsterhanteringen fungerar
Men det är ju rätt häftigt att Apple redan 2019 lägger till standardfunktioner i sitt operativsystem som man inte behöver köpa till av tredjepart

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Jo du har nog rätt. Jag blev lite sur på Magnet bara när utvecklaren började lägga till reklam för nån annan produkt (Dynamo?) som poppade upp då och då

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Dubbla priset, men inte dubbla prestandan direkt...

Ska vi prata lite om priset för nya Mac Pro? Är du sugen på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Galaxy note 9 kostade $1000 vid release så nu överdriver du så in i he***te igen. Det du inte verkar förstå är att en stor del av det extra man betalar är för hårdvara och mjukvara som är utvecklat av samma företag. Du får ett OS som har perfekt support för hårdvaran och slipper tänka på drivers och annan skit som strular.

Det är dock ingen som tvingar dig att köpa Apple produkter så jag förstår inte varför du och många andra tvunget ska ta tillvara på varje tillfälle att gnälla om dom. Detta är som sagt inte ens en nyhet om hårdvara men ändå är du här och gråter floder

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort ett sidospår samt flamebait. Det är naturligtvis ok att uttala sig kritiskt, men provocerande oneliners ("Företag X är säämst!") o.l. undanbedes.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Galaxy note 9 kostade $1000 vid release så nu överdriver du så in i he***te igen. Det du inte verkar förstå är att en stor del av det extra man betalar är för hårdvara och mjukvara som är utvecklat av samma företag. Du får ett OS som har perfekt support för hårdvaran och slipper tänka på drivers och annan skit som strular.

Det är dock ingen som tvingar dig att köpa Apple produkter så jag förstår inte varför du och många andra tvunget ska ta tillvara på varje tillfälle att gnälla om dom. Detta är som sagt inte ens en nyhet om hårdvara men ändå är du här och gråter floder

Lanseringspriser:
Samsung Galaxy S10 Plus 128GB: 10990kr
iPhone XS Max 64GB: 13990kr

OnePlus 6 256GB: 6300kr
Samsung Galaxy S10 Plus 512GB: 13490kr
iPhone XS Max 256GB: 15895kr

OnePlus 7 Pro 128GB: 7800kr

Personligen tycker jag tycker iOS och MacOS är ren skit. Drivrutinsproblem? Vem har haft det dem senaste 10 åren? De felen som jag har haft med Windows har varit 1000ggr lättare att lösa än de som jag har haft med MacOS. I några fall har de endast kunnat lösas med en wipe och ominstallation av MacOS. Och att t.ex syssla med utveckling och deploy av appar till AppStore jämfört med att släppa något till Google Play är ju fortfarande så jävla mycket krångligare att göra. Och då har det ändå blivit jämfört med vad det var innan.

Vad är det för ett argument att man betalar för ett OS också? Vafan har det med någonting att göra? Är det din interna rationalisering att den ena telefonen är dyrare än den andre? Jag bryr mig vill inte om vad jag betalar för, det viktiga är väl den totala summan?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Lanseringspriser:
Samsung Galaxy S10 Plus 128GB: 10990kr
iPhone XS Max 64GB: 13990kr

OnePlus 6 256GB: 6300kr
Samsung Galaxy S10 Plus 512GB: 13490kr
iPhone XS Max 256GB: 15895kr

OnePlus 7 Pro 128GB: 7800kr

Personligen tycker jag tycker iOS och MacOS är ren skit. Drivrutinsproblem? Vem har haft det dem senaste 10 åren? De felen som jag har haft med Windows har varit 1000ggr lättare att lösa än de som jag har haft med MacOS. I några fall har de endast kunnat lösas med en wipe och ominstallation av MacOS. Och att t.ex syssla med utveckling och deploy av appar till AppStore jämfört med att släppa något till Google Play är ju fortfarande så jävla mycket krångligare att göra. Och då har det ändå blivit jämfört med vad det var innan.

Vad är det för ett argument att man betalar för ett OS också? Vafan har det med någonting att göra? Är det din interna rationalisering att den ena telefonen är dyrare än den andre? Jag bryr mig vill inte om vad jag betalar för, det viktiga är väl den totala summan?

Det är allt för ofta problem med drivrutiner i Windows.
Android var laggigt i jämförelse med iOS i typ 10 år..fortfarande i många fall. Apple har kontroll på mjukvara och hårdvara och har inte dom problemen.

Men som sagt, ge fan i det om du inte gillar det istället. Jag gillar inte fisk men jag står inte utanför fiskbilen och vrålar varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Det är allt för ofta problem med drivrutiner i Windows.
Android var laggigt i jämförelse med iOS i typ 10 år..fortfarande i många fall. Apple har kontroll på mjukvara och hårdvara och har inte dom problemen.

Men som sagt, ge fan i det om du inte gillar det istället. Jag gillar inte fisk men jag står inte utanför fiskbilen och vrålar varje dag.

Kastar du inte sten i glashus nu? Det kanske är du som ska hålla din åsikt för dig själv? Om du inte gillar min åsikt så behöver du väl inte svara?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?