Permalänk
Medlem

Skulle du ha uppdaterat Bios/Uefi?

Hej, jag sitter här och funderar på om man skulle ha uppdaterat UEFI på moderkortet.
Jag är _INTE_ intresserad av någon "plugg" mot t.ex de säkerhetsrisker som uppdagats på senare tid.

Sannolikheten att drabbas av det är minimal och jag har ändå backup på det jag behöver.

Men frågan är alltså om ni skulle ha uppdaterat UEFI och isådanafall, vilken version?

Länk till min bräda.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Funkar allt bruka svaret vara nej.

Om man uppdaterar så bruka man testa den senaste och bör läsa instruktionerna noga. Vissa som köpt ny processor eller grafikkort till ett gammalt moderkort behövde uppdatera bios innan dom funkade ihop.

Edit:
Vissa processorer stöds inte av moderkortet även om man uppdaterar så alla bör alltid kolla moderkortets hemsida om det finns nått stöd.

Permalänk
Inaktiv

Jag brukar uppdatera så fort det kommer ut nytt bios då det även gör att systemet rullar på bättre och stabilare.

Permalänk
Medlem

Gör väl ingen skada, uppdaterar du OSet får du väl microkods patcharna applicerade mjukt ändå. Som täcker ett av lagren.

Vad det gäller säkerhetshål så räcker det bara och koppla upp sig en mot en skadlig webbplats. WebAssembly räcker långt ifall du vill få information att läcka, så som t.ex. lösenord och cookies från andra sessioner.

Så enklast är att klippa internetkabeln och sluta uppgradera sitt operativ. Och stäng av hyperthreading.

Nu har jag inte exakt koll på andelen transistorer i CPUn, men om vi säger att 20% av processorn transistorer gör vettiga beräkningar och 80% spekulativa, så kan man väl räkna med att prestanda förlusten kommer vara någonstans närmare den siffran, inte 18% som tillverkaren initialt uttalade sig om.

Permalänk
Medlem

Uppdaterar själv endast bios om den nya mjukvaran ev löser något problem som jag har eller att ny mjukvara krävs för att uppgradera hårdvara som ex processor.
If it aint broken don't fix it =D

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk

Själv brukar jag alltid uppdatera direkt men senaste uefi till en del Asus Rog bärbara (inte min som tur var) var det visst något fel på så kanske man skulle vänta ett tag nästa gång.

Backup kör jag till onedrive, sen filehistory av allt inklusive onedrive till D: och med några månaders intervall kopierar jag filehistory till en extern disk.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Om jag inte är helt blind så är senaste BIOS från 2013? Lär inte finnas några patchar mot nya säkerhetshål då.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

UEFI-uppdateringar för gen1/2 Ryzen mobos till gen3 kompabilitet är en av de fallluckorna man kan stöta på. Enligt moderkortstillverkarna själv (står även på nedladdningssidan afaik) så ska man undvika att uppdatera om man inte ska använda en gen3 prolle på gen1/2 mobo.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hej, jag sitter här och funderar på om man skulle ha uppdaterat UEFI på moderkortet.
Jag är _INTE_ intresserad av någon "plugg" mot t.ex de säkerhetsrisker som uppdagats på senare tid.

Sannolikheten att drabbas av det är minimal och jag har ändå backup på det jag behöver.

Men frågan är alltså om ni skulle ha uppdaterat UEFI och isådanafall, vilken version?

Länk till min bräda.

/Lifooz

Det finns alltid en risk med att uppdatera UEFI / BIOS. Något kan gå fel, eller så försöker man installera UEFI till fel moderkort, eller så har man laddat ner fel version etc. Eftersom det ändå är på firmware nivå så blir det väldigt lätt irreversibla fel och har man lite otur så bricker man moderkortet.

Har du något problem med datorn på något sätt? Om ja, lusläs instruktionerna och alla versionsnummer så dom stämmer. Har du inga problem så undvik att flasha in nytt UEFI.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svampen:

Uppdaterar själv endast bios om den nya mjukvaran ev löser något problem som jag har eller att ny mjukvara krävs för att uppgradera hårdvara som ex processor.
If it aint broken don't fix it =D

@Svampen

Då är det risk att du sitter vid en dator som inte presterar fullt då bios uppdateringar även ger system förbättringar.

Permalänk
Medlem

@anon298854: Och uppdaterar man så är det risken att man sitter vid en dator som inte fungerar alls eftersom det kan gå fel vid uppdateringen eller att den fungerar sämre eftersom det faktiskt kan vara som så att det införs försämringar ibland också. Så nej, bara uppdatera för att det kommer något nytt ska man inte göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Svampen

Då är det risk att du sitter vid en dator som inte presterar fullt då bios uppdateringar även ger system förbättringar.

Kan, är väl ordet man söker. Jag har aldrig varit med om en bios uppdatering på mina maskiner som varken förbättrar prestanda eller stabilitet. Men visst kan dom när det väl sker. Det betyder inte alltid att alla uppdateringar gör något skillnad för ditt system. Likt hotfix eller liknande för gpu drivare. Fixar kanske ett specifikt problem med hårdvara X i mjukvara Y. Inte för allt och alla.
att ha tänket att alla uppdateringar ger förbättringar som vem som helst har nytta av är väldigt sällan korrekt. Jag har mycket mer ofta varit med om uppdateringar som förstör något emot uppdateringar som fixar något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elghinnarisa:

Kan, är väl ordet man söker. Jag har aldrig varit med om en bios uppdatering på mina maskiner som varken förbättrar prestanda eller stabilitet. Men visst kan dom när det väl sker. Det betyder inte alltid att alla uppdateringar gör något skillnad för ditt system. Likt hotfix eller liknande för gpu drivare. Fixar kanske ett specifikt problem med hårdvara X i mjukvara Y. Inte för allt och alla.
att ha tänket att alla uppdateringar ger förbättringar som vem som helst har nytta av är väldigt sällan korrekt. Jag har mycket mer ofta varit med om uppdateringar som förstör något emot uppdateringar som fixar något.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är rekommenderat av moderkortstillverkaren att uppgradera bios till nyaste för bäst säkerhet, kompatibilitet och prestanda.

Man får även nya funktioner i bios ibland som gynnar överklockning mm.
Jag har alltid kört på nyaste bios till mina datorer utan problem, just nu 7 datorer.

Men vill ni köra på gamla bios så är det ju era datorer 😁

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon298854:

Det är rekommenderat av moderkortstillverkaren att uppgradera bios till nyaste för bäst säkerhet, kompatibilitet och prestanda.

Man får även nya funktioner i bios ibland som gynnar överklockning mm.
Jag har alltid kört på nyaste bios till mina datorer utan problem, just nu 7 datorer.

Men vill ni köra på gamla bios så är det ju era datorer 😁

Skulle tro att det är extremt sällan det ger någon prestandaökning. Vad är det som ger högre prestanda, menar du?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Det finns alltid en risk med att uppdatera UEFI / BIOS. Något kan gå fel, eller så försöker man installera UEFI till fel moderkort, eller så har man laddat ner fel version etc. Eftersom det ändå är på firmware nivå så blir det väldigt lätt irreversibla fel och har man lite otur så bricker man moderkortet.

Har du något problem med datorn på något sätt? Om ja, lusläs instruktionerna och alla versionsnummer så dom stämmer. Har du inga problem så undvik att flasha in nytt UEFI.

Du har nog rätt, har inga problem utan tänkte mest på om det fanns några fördelar med någon av de nyare versionerna.

Jag uppdaterade min förra bräda ett antal gånger så jag vet hur jag gör osv.

Men det är nog som du säger, man vet aldrig om något går fel och det hade ju sugit om det hade brickats då det inte har dual bios.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Tror jag undviker uppdatering.

Jag har inga problem utan tänkte mest om det hade gett någon speciell fördel.
Men riggen fungerar fint med min I7 2600 och GTX-1060.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/