SweClockers sammanfattar AMD X570 och sockel AM4 för Ryzen 3000-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Hittade en annan video med , nja, bättre ljud

https://youtu.be/gRZlrJBOCuo

Tycker ljudet svajar lite. Men bilden är fortfarande småsuddig

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wolfkin:

Frågan jag ställer mig är ju vad som händer när fläkten på moderkortet dör, för förr eller senare kommer det att hända.
Finns det nån säkerhetsfunktion som känner av om chipset blir för varmt och stänger av innan moderkortet tar skada?
Kommer det finnas utbytesfläktar i handeln? Jag är inte intresserad av att behöva leta på sidor i Kina eller Taiwan.
Kommer det vara utökad garanti på dessa moderkort, typ 3-4 år, så man kan få det fixat när fläkten väl dör?

Trodde vi hade passerat tiden för fläktar på moderkort för konsumenter, att stå där om ett drygt år när fläkten gått sönder och enda alternativet är att köpa nytt moderkort för garantin löpt ut är inget jag ser fram emot.

Mh va?

Varför skulle fläkten gå sönder om ett år? Jag har 15 år gamla chassifläktar som ännu fungerar prima.

Dessutom säger de ju att fläktarna knappt behövs aka antagligen mest avstängda i kalla svea.

Sist men inte minst kan du väl byta fläkten ifall den pajjat och garantin tagir slur.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fläktbehov? Bara att krama datorn om du känner dej fryzen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Tycker ändå att information blev lite tvetydig och stämmer inte med förra sammanfattningen https://www.sweclockers.com/forum/trad/1558927-ryzen-3000-kom...

Nu skriver ni "... hela den nya Ryzen-serien är bakåtkompatibel med samtliga moderkort baserade på styrkretsar i 400-serien. Flera moderkortstillverkare släpper dessutom BIOS/UEFI-uppdateringar för äldre modeller med styrkretsarna X370 och B350."

Det tolkade jag först som att 4xx korten fungerar med gen3 utan BIOS uppdatering. Men det ni menar är väl att samtliga äldre kort kräver ny BIOS, men det är inte alla 3xx kort som kommer få det.
Man måste alltså ha koll på klisterlappen om man handlar ett B450/x470 (som är gissningsvis det som nya mellanklassbyggare ändå kommer köra på)

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Tycker ändå att information blev lite tvetydig och stämmer inte med förra sammanfattningen https://www.sweclockers.com/forum/trad/1558927-ryzen-3000-kom...

Nu skriver ni "... hela den nya Ryzen-serien är bakåtkompatibel med samtliga moderkort baserade på styrkretsar i 400-serien. Flera moderkortstillverkare släpper dessutom BIOS/UEFI-uppdateringar för äldre modeller med styrkretsarna X370 och B350."

Det tolkade jag först som att 4xx korten fungerar med gen3 utan BIOS uppdatering. Men det ni menar är väl att samtliga äldre kort kräver ny BIOS, men det är inte alla 3xx kort som kommer få det.
Man måste alltså ha koll på klisterlappen om man handlar ett B450/x470 (som är gissningsvis det som nya mellanklassbyggare ändå kommer köra på)

För den som funderar över 3 & 400 serien med R3000 så finns denna tråd

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av e3henri:

Tycker ändå att information blev lite tvetydig och stämmer inte med förra sammanfattningen https://www.sweclockers.com/forum/trad/1558927-ryzen-3000-kom...

Nu skriver ni "... hela den nya Ryzen-serien är bakåtkompatibel med samtliga moderkort baserade på styrkretsar i 400-serien. Flera moderkortstillverkare släpper dessutom BIOS/UEFI-uppdateringar för äldre modeller med styrkretsarna X370 och B350."

Det tolkade jag först som att 4xx korten fungerar med gen3 utan BIOS uppdatering. Men det ni menar är väl att samtliga äldre kort kräver ny BIOS, men det är inte alla 3xx kort som kommer få det.
Man måste alltså ha koll på klisterlappen om man handlar ett B450/x470 (som är gissningsvis det som nya mellanklassbyggare ändå kommer köra på)

Japp, formuleringen i texten var luddig och kunde misstolkas. Förtydligade den biten.
Länkade även in samlingstråden om kompatibla moderkort som @tellus82 skapat, vilket vi utlovade att göra i videon men det föll bort någonstans i Computex-dimman.