Apple TV får stöd för Xbox One- och Playstation-kontroller

Permalänk
Melding Plague

Apple TV får stöd för Xbox One- och Playstation-kontroller

Apple presenterar nästa version av TV OS för Apple TV, där en av de stora nyheterna är stöd för handkontroller från både Microsoft och Sony.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Goda nyheter!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Stämmer det här? Det är helt sjukt! Ibland vänder sig även jätten i sängen

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Sötast

Vet inte hur många gånger jag haft denna diskussion med vänner, kollegor och dyl.
Det är fanemig på tiden.

Appletv är och kommer länge att vara ett av de mest använda 'mediacenter' i folks hem.

Ironin är att Apple aldrig någonsin verkat funderat på att ta en ännu större marknadsandel på det mest busenkla vis man kan tänka sig. Förrän kanske nu.

Varje Appletv har mer än tillräcklig hårdvara för att köra de flesta spel som finns på iOS. Men endast väldigt få släpper spel till ATV.
Varför detta? Jo, för att *påhittad statistik* runt 95% av dem endast har en fjärr som inte gör sig bra till spel, och varför utveckla ett spel till en plattform som inte har hårdvarstöd?

Har länge sagt att om Apple inte var så jävlans dumsnåla att de inte gav bort en gratis spel-handkontroll till varje Appletv så hade de garanterat tjänat det dubbla ifrån hårdvaru försäljning samt minst tio gånger om inte hundra gånger fler sales av appar till ATV i form av spel.

Hade varit en fullt tillräcklig konsoll för casual gaming och för barn. Den största begränsningen har väl egentligen varit lagringen när det kommer till större spel.

Grattis till Apple för att åtminstone erkänna att de varit rätt puckade, väldigt länge och börjar öppna upp.
Om nästa ATV kommer med en (på riktigt) gratis handkontroll så ser jag ingen anledning till att spelmarknaden på apple inte skulle florera.

Permalänk
Medlem

kanske kan fungera bra till Stadia

Permalänk
Medlem

@Allexz: Tror personligen att kundgruppen som inte är beredd att köpa en dedikerad konsol men som trots det vill spela halvkassa tv-spel med freemium-lösningar och lootboxar och allt annat tok är ganska liten. Sedan kanske det inte skadar att erbjuda funktionen, lär ju inte ha tagit alltför många arbetstimmar att koda in stödet. Men historien har visat oss att människor är beredda att betala för prestanda, annars skulle vi allihopa ännu ha suttit med våra PS3 och Xbox 360, inte PS4 Pro och Xbox One X.

Permalänk
Medlem

Steamlink släpptes äntligen för AppleTV för ett par veckor sen, efter att Apple hållit på det ett tag. Ser ju onekligen ut som en tanke.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Inte Dualshock 3? Den går väl också över blåtand? Ligger två sådana här och samlar damm så vore ju ypperligt om det funkade, framför allt i kombo med steamlink

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Det här är ju kanon, har både one s och apple tv 4, frågan är om det kommer att fungerar även med apple tv 4 eller ifall det behövs den nyare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Steamlink släpptes äntligen för AppleTV för ett par veckor sen, efter att Apple hållit på det ett tag. Ser ju onekligen ut som en tanke.

Tänkte också på det. Perfekt kombination med en riktig xbox/pstation kontroll å kunna lira med steamlink på appleTVn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakro807:

@Allexz: Tror personligen att kundgruppen som inte är beredd att köpa en dedikerad konsol men som trots det vill spela halvkassa tv-spel med freemium-lösningar och lootboxar och allt annat tok är ganska liten. Sedan kanske det inte skadar att erbjuda funktionen, lär ju inte ha tagit alltför många arbetstimmar att koda in stödet. Men historien har visat oss att människor är beredda att betala för prestanda, annars skulle vi allihopa ännu ha suttit med våra PS3 och Xbox 360, inte PS4 Pro och Xbox One X.

Hur mycket pengar tror du just denna kundgrupp lägger på jordgubbar, mynt och liknande till olika enkla mobilspel? Marknaden är enorm.
När jag spelade Clash of Clans så var det andra som lagt ca 30-50 tkr för att komma upp sig, samma sak var det när jag spelade något liknande som jag inte kom ihåg namnet på. Nästan alla mobilspel innehåller möjligheten att köpa fördelar med riktiga pengar och en hel del gör det.

Kan man då köra spelet på TV:n och köra med dosa så kommer många spel som varit sådär att bli helt ok och mer pengar kommer rulla in. Och barn och vuxna kommer få ännu mer skärmtid.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Kommer också fungera på iphone/ipad med ios13 och ipados

Permalänk
Medlem

Gillar Apple TV, har två 4K:are som gör ett fint jobb med strömmande video, men om det här är det enda nya så var det rent ofantligt ointressant för min del.

Skrivet av Allexz:

Grattis till Apple för att åtminstone erkänna att de varit rätt puckade, väldigt länge och börjar öppna upp.
Om nästa ATV kommer med en (på riktigt) gratis handkontroll så ser jag ingen anledning till att spelmarknaden på apple inte skulle florera.

Antagligen för att de tjänar mycket mer pengar på att sälja i-leksaker för folk att spela på, då Apple TV är för billiga. Gissning: de kanske släpper en särskild Apple TV iGaming (givetvis designat som ett rivjärn) för 10k i framtiden, med en inkluderad iPlayPlay handkontroll.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Nu väntar vi bara på stöd för Switch Pro Controller så är vi hemma med halmen

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Kommer också fungera på iphone/ipad med ios13 och ipados

Är det bekräftat? För det nämndes inte alls på deras keynote.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXha:

Är det bekräftat? För det nämndes inte alls på deras keynote.

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: artikel också

https://www.engadget.com/2019/06/03/apple-ios-13-wwdc-xbox-du...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Sötast
Skrivet av backfeed:

Gillar Apple TV, har två 4K:are som gör ett fint jobb med strömmande video, men om det här är det enda nya så var det rent ofantligt ointressant för min del.

Antagligen för att de tjänar mycket mer pengar på att sälja i-leksaker för folk att spela på, då Apple TV är för billiga. Gissning: de kanske släpper en särskild Apple TV iGaming (givetvis designat som ett rivjärn) för 10k i framtiden, med en inkluderad iPlayPlay handkontroll.

Galet tveksamt.

Total iOS
Apps
June 2016 - 2,000,000

Apple TV
Apps
Oct. 2016 - 8,000

Källa:
https://www.lifewire.com/how-many-apps-in-app-store-2000252

Ex 1
Appletv utan handkontroll som standard.

Låt säga 500 (långt överdrivet) bra spel-appar = ett ytterst fåtal som köper en handkontroll, då de redan vet att det finns 1-5 spel som ens är värda tanken.

Utvecklare hoppar över ATV då det inte finns en marknad för spelet ändå.

Ex2
Appletv med handkontroll som standard.

Låt anta att 33% av apparna i till ios är ett spel.
2.000.000/33 = 660.000 spel.

Utvecklare utvecklar ytterligare optimerade appar för atv då det är en kraftfull mini-konsoll

Min logik menar på att man tjänat _långt_ över på Ex2 än 1.

Med tanke på att Apple nu vänder kappan och öppar upp för steamlink så ser vi ev stadia senare och - varför - skulle de göra det helt plötsligt om min logik var en förlust affär? ^^

Permalänk
Medlem

Apple har bytt strategi i frågan. De brukade ha strategin att AppleTV skulle gå med god vinst på bara prylen (precis som allt annat de säljer), och de spel osv som fanns var bara för att göra produkten mer attraktiv. Samma sak gällde Apples egna TV-program, de fanns på AppleTV för att folk skulle köpa den lådan. Numer är planen att tjäna pengar på tjänsterna, så Apples TV-app dyker upp i en massa smart-TV. Grejen med kontrollerna är ganska enkel - Apple Arcade. Apple vill tjäna pengar på den tjänsten, spelutvecklarna de har talat med är tydliga med att deras fjärrkontroll är oanvändbar att spela med, alltså gäller det att fixa fram kontroller till alla som vill spela. Ganska få har MFi-kontroller, så Apple ger i princip upp på det konceptet. Det här var en enkel lösning att snabbt och lätt få fram kontroller till de som kan tänkas vara intresserade av att spela.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

Apple har bytt strategi i frågan. De brukade ha strategin att AppleTV skulle gå med god vinst på bara prylen (precis som allt annat de säljer), och de spel osv som fanns var bara för att göra produkten mer attraktiv. Samma sak gällde Apples egna TV-program, de fanns på AppleTV för att folk skulle köpa den lådan. Numer är planen att tjäna pengar på tjänsterna, så Apples TV-app dyker upp i en massa smart-TV. Grejen med kontrollerna är ganska enkel - Apple Arcade. Apple vill tjäna pengar på den tjänsten, spelutvecklarna de har talat med är tydliga med att deras fjärrkontroll är oanvändbar att spela med, alltså gäller det att fixa fram kontroller till alla som vill spela. Ganska få har MFi-kontroller, så Apple ger i princip upp på det konceptet. Det här var en enkel lösning att snabbt och lätt få fram kontroller till de som kan tänkas vara intresserade av att spela.

Håller med dig här. En problematik som jag också tänkt på är att det är relativt få iOS-spel som har en tvOS-version. Något som det nog lär bli ändring på nu när med nya Xcode blir enklare att anpassa spelen/apparna för Apples olika OS. Att kunna köpa ett spel på iOS och att sen en version som även går att köra på TV:n inkluderas i det tycker jag är snyggt. Sen finns det så klart en hel del spel som enbart är lämpliga att köra på touch-skärm, men nu när inbyggt stöd för handkontroller från Sony och Microsoft kommer lär det säkert bli ändring på det.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma