SL student periodbiljett

Permalänk
Medlem

SL student periodbiljett

Jag är över 20 och studerar på högskola, gick till stationsvärd för att köpa student biljett och frågade om jag får i min ålder och hur jag gör om jag träffar en kontroll. Då sa han att jag ska visa student kort.
Jag träffade en kontroll och fick boten då fick jag höra av kontrollen att inte alla studenter har rätt till studentbiljett. Jag överklagade men går aldrig vidare och får ej tydlig svar på min överklaga utan de klister in samma mening:
Vid resor med StorStockholms lokaltrafik gäller att det alltid är resenärens ansvar att se till att giltig biljett kan uppvisas under hela resan.

Efter min andra överklagan skrev de till mig: Vi har omprövat ert ärende och beslutat att kravet skall kvarstå. För det fall att ert bestridande fortfarande kvarstår, meddela oss detta skriftligen via e-post eller brev. Ärendet kommer då att lämnas vidare för rättslig hantering, vilket betyder att det kan komma att prövas i tingsrätt. (uppfattas som hot så att jag slipper gå vidare i ärendet).

Jag gick även på hemsida och kollade. För att köpa biljett man ska bara välja typ av biljett och där kommer ingen förklaring eller varning om vilken typ av studenter får köpa studentbiljett utan står bara student.

Jag ringde för att prata med de och de vägrade att hjälpa till utan säger samma sak att gå vidare till tingsrätten. Då frågade jag om jag skulle behöva advokat och han som svarade mig sa att jag ska tänka på att jag kommer själv att stå för hela tingsrättkostnader.

Är jag verkligen skyldigt?

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det fungerar just på SL. Men på Västtrafik i Göteborg så räcker det att visa student-kortet / kårkort, då får man åka med ett sådant kort. Försökt att ta reda på personen som gav dig den "missvisande" informationen.

https://sl.se/sv/info/biljetter/rabatter/studenter/

Står ju såhär på sidan:

"Du som har fyllt 20 år och studerar till minst 75 procent under en hel termin på universitet, högskola, komvux eller annan utbildning som är berättigad till studiemedel från Centrala studiestödsnämnden (CSN) har rätt att använda SL:s biljetter för studenter. Du måste alltid ha med dig id-kort och en giltig studentlegitimation med SL:s logotyp på när du reser med studentrabatt.

Du måste kunna legitimera dig
På begäran av SL-personal ska du som använder studentbiljetten kunna visa upp id-kort och giltig studentlegitimation med SL:s logotyp. Tänk på att du måste ha en giltig studentlegitimation under hela tiden som SL-biljetten gäller. Det räcker inte att studentlegitimationen var giltig när du köpte biljetten. Går legitimationen ut under terminen, måste du skaffa en ny för att kunna fortsätta använda din studentbiljett."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cubiz:

Vet inte hur det fungerar just på SL. Men på Västtrafik i Göteborg så räcker det att visa student-kortet / kårkort, då får man åka med ett sådant kort. Försökt att ta reda på personen som gav dig den "missvisande" informationen.

https://sl.se/sv/info/biljetter/rabatter/studenter/

Står ju såhär på sidan:

"Du som har fyllt 20 år och studerar till minst 75 procent under en hel termin på universitet, högskola, komvux eller annan utbildning som är berättigad till studiemedel från Centrala studiestödsnämnden (CSN) har rätt att använda SL:s biljetter för studenter. Du måste alltid ha med dig id-kort och en giltig studentlegitimation med SL:s logotyp på när du reser med studentrabatt.

Du måste kunna legitimera dig
På begäran av SL-personal ska du som använder studentbiljetten kunna visa upp id-kort och giltig studentlegitimation med SL:s logotyp. Tänk på att du måste ha en giltig studentlegitimation under hela tiden som SL-biljetten gäller. Det räcker inte att studentlegitimationen var giltig när du köpte biljetten. Går legitimationen ut under terminen, måste du skaffa en ny för att kunna fortsätta använda din studentbiljett."

Det fetade vet jag att folk har åkt dit på. Det finns tydligen vissa studentkort som inte ger rätt till rabatt hos SL, men andra studentrabatter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Från och med vårterminen 2019 är man tvungen att ha en SL-logga på sitt studentkort, något som förut skedde automatiskt med alla studentkort.
Det går att få det genom att bevisa att man studerar mer än 75% hos antingen Mecenat eller Studentkortet genom att höra av sig till deras respektive kundtjänster.

Tog inte ens en dag från skickat mail med registreringar från skolan till mecenat så hade jag loggan i appen.

Visa signatur

2500k@4.1Ghz - MSI P67A GD55 - 12GB 1600Mhz - A-Data 120GB SSD - Fractal Design Define R3 - Powercolor 7970

Permalänk
Medlem

På vilket sätt styrker du att du är student? Har ditt studentkort SL-loggan? De flesta studenter får ju mecenatkortet, och där gäller studentrabatt för SL. Om ditt studentkort INTE har SL-loggan eller om SL inte listas som en studentrabattspartner på kortets hemsida så är du nog skyldig att betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra1R:

Jag är över 20 och studerar på högskola, gick till stationsvärd för att köpa student biljett och frågade om jag får i min ålder och hur jag gör om jag träffar en kontroll. Då sa han att jag ska visa student kort.
Jag träffade en kontroll och fick boten då fick jag höra av kontrollen att inte alla studenter har rätt till studentbiljett. Jag överklagade men går aldrig vidare och får ej tydlig svar på min överklaga utan de klister in samma mening:
Vid resor med StorStockholms lokaltrafik gäller att det alltid är resenärens ansvar att se till att giltig biljett kan uppvisas under hela resan.

Efter min andra överklagan skrev de till mig: Vi har omprövat ert ärende och beslutat att kravet skall kvarstå. För det fall att ert bestridande fortfarande kvarstår, meddela oss detta skriftligen via e-post eller brev. Ärendet kommer då att lämnas vidare för rättslig hantering, vilket betyder att det kan komma att prövas i tingsrätt. (uppfattas som hot så att jag slipper gå vidare i ärendet).

Jag gick även på hemsida och kollade. För att köpa biljett man ska bara välja typ av biljett och där kommer ingen förklaring eller varning om vilken typ av studenter får köpa studentbiljett utan står bara student.

Jag ringde för att prata med de och de vägrade att hjälpa till utan säger samma sak att gå vidare till tingsrätten. Då frågade jag om jag skulle behöva advokat och han som svarade mig sa att jag ska tänka på att jag kommer själv att stå för hela tingsrättkostnader.

Är jag verkligen skyldigt?

Kort svar: Ja.

Du måste kunna uppvisa att du studerar. Detta görs genom en SL-logga på antigen det fysiska studentkortet eller i appen. Kan du inte uppvisa detta, då har du brutit mot avtalsvillkoren och är skyldig.

Vad du kan göra är att införskaffa loggan ASAP och sedan överklaga och hävda att mobilen var sönder/batteriet slut och du kunde därmed inte uppvisa loggan.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Det framgår inte tydligt om TS visade studentkortet vid kontrollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Kort svar: Ja.

Du måste kunna uppvisa att du studerar. Detta görs genom en SL-logga på antigen det fysiska studentkortet eller i appen. Kan du inte uppvisa detta, då har du brutit mot avtalsvillkoren och är skyldig.

Vad du kan göra är att införskaffa loggan ASAP och sedan överklaga och hävda att mobilen var sönder/batteriet slut och du kunde därmed inte uppvisa loggan.

Jag tror inte att det spelar roll. Villkoren säger tydligt att du måste kunna uppvisa giltig studentlegitimation under hela resan. Om din mobil är trasig får man nog skylla sig själv, och borde ha köpt en enkelbiljett istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra1R:

Vid resor med StorStockholms lokaltrafik gäller att det alltid är resenärens ansvar att se till att giltig biljett kan uppvisas under hela resan.

Du har skrivit ut svaret i din egen fråga. Om du inte kunde uppvisa ett studentkort (tex Mecenat) som är giltigt för SL-rabatt så är du skyldig att betala. Om du kunde visa upp ett giltigt studentkort är du inte skyldig att betala, men då måste du nog bevisa det i tingsrätt.

Permalänk
Medlem

https://lawline.se/answers/tillaggsavgift-av-sl-vid-avsaknad-...

Citat:

Enligt lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik har den som driver kollektiv persontrafik rätt att ta ut en tilläggsavgift för den som inte kan uppvisa en giltig biljett. Detta framgår av lagens 1 §. När man som resenär åker med studentbiljett har man en skyldighet att kunna uppvisa giltigt studentlegitimation vilket framgår av de regler som anges av SL.

Enligt lagens 2 § anges de undantag då tilläggsavgift inte får tas ut. Undantaget är om avsaknaden av giltig biljett får anses vara ursäktlig med hänsyn bl.a. till den resandes sjukdom, ålder eller bristande kännedom om lokala förhållanden. Lagrummet tillämpas ytterst restriktivt vilket framgår av bland annat RH 2013:29.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiitzzz:

Jag tror inte att det spelar roll. Villkoren säger tydligt att du måste kunna uppvisa giltig studentlegitimation under hela resan. Om din mobil är trasig får man nog skylla sig själv, och borde ha köpt en enkelbiljett istället.

Så kan dom absolut resonera, men ofta kan de uppvisa en viss förståelse. Är ju värt ett försök iaf

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Tack för all kommentar. Jag hade med mig giltigt student ID men saknas SL logo

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ok, då är det nog bara att bita i det sura äpplet och betala.
Om det är så att ditt student-ID är gammalt och nyare student-ID har SL logga så kan man kanske försöka prata med SL.
Men det står ju rätt tydligt vad som krävs för att åka med studentrabatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra1R:

Tack för all kommentar. Jag hade med mig giltigt student ID men saknas SL logo

Skickades från m.sweclockers.com

Ja då har du tyvärr ingen rätt till studentrabatt med SL. Tyvärr bara att betala boten. Om du är osäker nästa gång så bör du kolla upp innan vilka studentrabatter du är berättigad till. Det står ofta på din högskolas, kår eller studentkorts hemsida.

Permalänk
Medlem

@Sandra1R: Så här står det på SL.

"Du som har fyllt 20 år och studerar till minst 75 procent under en hel termin på universitet, högskola, komvux eller annan utbildning som är berättigad till studiemedel från Centrala studiestödsnämnden (CSN) har rätt att använda SL:s biljetter för studenter. Du måste alltid ha med dig id-kort och en giltig studentlegitimation med SL:s logotyp på när du reser med studentrabatt."

Alltså du hade inte SL loggan på studentlegitimation...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Känner en person som råkade ut för detta. Hon kontaktade skolan och efter lite tjat så fick hon sl loggan på kortet. Skickade in en bild på det och fick pengarna tillbaka.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra1R:

Jag är över 20 och studerar på högskola, gick till stationsvärd för att köpa student biljett och frågade om jag får i min ålder och hur jag gör om jag träffar en kontroll. Då sa han att jag ska visa student kort.
Jag träffade en kontroll och fick boten då fick jag höra av kontrollen att inte alla studenter har rätt till studentbiljett. Jag överklagade men går aldrig vidare och får ej tydlig svar på min överklaga utan de klister in samma mening:
Vid resor med StorStockholms lokaltrafik gäller att det alltid är resenärens ansvar att se till att giltig biljett kan uppvisas under hela resan.

Efter min andra överklagan skrev de till mig: Vi har omprövat ert ärende och beslutat att kravet skall kvarstå. För det fall att ert bestridande fortfarande kvarstår, meddela oss detta skriftligen via e-post eller brev. Ärendet kommer då att lämnas vidare för rättslig hantering, vilket betyder att det kan komma att prövas i tingsrätt. (uppfattas som hot så att jag slipper gå vidare i ärendet).

Jag gick även på hemsida och kollade. För att köpa biljett man ska bara välja typ av biljett och där kommer ingen förklaring eller varning om vilken typ av studenter får köpa studentbiljett utan står bara student.

Jag ringde för att prata med de och de vägrade att hjälpa till utan säger samma sak att gå vidare till tingsrätten. Då frågade jag om jag skulle behöva advokat och han som svarade mig sa att jag ska tänka på att jag kommer själv att stå för hela tingsrättkostnader.

Är jag verkligen skyldigt?

Du måste kunna styrka att du är student så ja du är skyldig. Skyll inte på personen du köpte hos går du till Pressbyrån och köper en biljett för personer under 18 fast du är 19 så kommer dom att sälja det till dig. Det är din skyldighet att att ha bevis.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

SL har rätt här. Har du ingen SL Logga så haIr du inte kunnat visa upp giltigt färdbevis (du har inte kunnat styrka att du har rätt till studentbiljetten)

Vill du leka rättshaverist så kan du fortsätta att bara svara sl att du bestrider kraven. Då måste de
dra detta till tingsrätten. Beloppet är under ett halvt prisbasbelopp så det kommer gå som ett förenklat tvistemål. Dvs du kan högst bli skyldig till att betala en timme juridisk rådgivning för motparten + det tivstiga beloppet.
I många fall så kostar det mer än det smakar för ett företag att ta ett förenklat tvistemål till rätten.... Men SL gör säkert det för att förhindra att folk utnyttjar det systemet i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra1R:

Tack för all kommentar. Jag hade med mig giltigt student ID men saknas SL logo

Skickades från m.sweclockers.com

Även om du fått en bot kan du få den annullerad genom att ta den till ett SL-center och visa giltig studentlegitimation innan boten förfaller. Antar att din högskola kan erbjuda studieintyg eller att du snabbt kan ansöka om giltigt studentkort för SL-resor.