Datorns fläktar på högsta speed, datorn laggar.

Permalänk
Medlem

Datorns fläktar på högsta speed, datorn laggar.

Hej.
Ibland när jag startar datorn så går fläktarna på full speed, och då är datorn JÄTTE seg, allt går i slow motion.

Behöver då starta om datorn ett x antal gånger för att den ska starta med fläktarna på vanlig speed, då går datorn normalt.

Vet någon vad som kan vara fel på datorn isåfall?

Permalänk
Medlem

Verkar va något fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kadhim:

Hej.
Ibland när jag startar datorn så går fläktarna på full speed, och då är datorn JÄTTE seg, allt går i slow motion.

Behöver då starta om datorn ett x antal gånger för att den ska starta med fläktarna på vanlig speed, då går datorn normalt.

Vet någon vad som kan vara fel på datorn isåfall?

Vilka fläktar är det som går på full speed?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Vilka fläktar är det som går på full speed?

Det är CPU fläkten.

Permalänk
Medlem

Kolla så kylaren sitter fast ordentligt. Har varit med om att en intel-kylare (de där man trycker fast med plastclips) har släppt lite.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Kolla så kylaren sitter fast ordentligt. Har varit med om att en intel-kylare (de där man trycker fast med plastclips) har släppt lite.

Såhär ser det ut

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Kadhim: aha du har en vattenkylare. Då är det kanske något skräp i kylaren / pumpen som gör att du får dåligt flöde kanske?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@Kadhim: aha du har en vattenkylare. Då är det kanske något skräp i kylaren / pumpen som gör att du får dåligt flöde kanske?

Vad gör man då?
Vet ej om jag vågar öppna något utan att förstöra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Börja med det enklaste.
När datorn startar, går du in i bios. Nu vet jag inte hur van du är med datorer men om du tryckel på Del (delete) knappen när datorn startar så brukar datorn hoppa in i bios.

Där brukar man kunna se temperaturer för processor och varvtal på fläktar.

Kolla så att processorn inte stiger i värme, och går upp i 50-60 grader eller mer för då är det garanterat något fel på kylningen av datorn.
(Men om datorn är seg dessutom när fläktarna går för fullt så är nog temperaturen uppe i nära 100 grader skulle jag tippa på, det som händer då är att processorn går ner i hastighet för att inte gå sönder)

Kan vara så att pumpens motor är trög och hoppar inte igång förrens efter att ha stått och tuggat ett litet tag och när pumpen då hoppar igång (efter ett par omstarter) så går temperaturen ner och datorn fungerar som den ska.

Isåfall finns det nog bara ett alternativ och det är väl att köpa en ny kylare till processorn, eller montera dit en vanlig kylare tex.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz