Permalänk
Medlem

VESA i486 DX2-66

Nytt Retro lan Januari 24-26 2020 tema år 1999 för dom som är intresserade.
https://www.facebook.com/events/297982584421982/
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1569431-nytt-retrolan-...

Efter vårt Braindrain lan i Januari 2019 som riktar in sig på datorer upp till 1999 årsmodell var det bestämt att ett 486 lan skulle hållas i mars.
Någon 486 har då inte jag så jakten började och i februari månad fick jag napp, en okänd och otestade 486 av något slag blev jag erbjuden plus en IBM PC-60 286 så tackade ja till dessa och där börja min resa genom 486 träsket!

Update!
Gjorde en video nyligen med systemet där jag tweakar Grafikkortet med
Vesa 2.0 extension och lite OC av grafikkortet i DOS!

Besök galleriet här

Permalänk
Entusiast

Fett najs galleri! 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

woopwoop

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Starkt jobbat med reparationen av moderkortet, 5/5!

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk

Vaaa, 486-lan här i Göteborg?! Hur kunde jag missa det?

Jag som har haft en 486:a som projekt här i veckorna. Mycket liknande maskin som din, VLB och DX2. Hade varit kul att vara med.

Riktigt skojigt galleri hur som helst! Alltid roligt att se mer 486:or - finns det coolare datorer?

Visa signatur

sᴛᴀᴛɪᴏɴäʀ= ᴄᴘᴜ: ɪ486ᴅx2/66 - ᴍɪɴɴᴇ: 16 ᴍʙ ғᴘᴍ - ɢᴘᴜ: ᴄɪʀʀᴜs ʟᴏɢɪᴄ ᴄʟ5428 ᴠʟʙ 2 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 3ᴄᴏᴍ ᴇᴛʜᴇʀʟɪɴᴋ ɪɪɪ - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 3,5" + 5,25" ғʟᴏᴘᴘʏ, 2 ɢʙ ᴄᴏᴍᴘᴀᴄᴛғʟᴀsʜ - ʟᴊᴜᴅ: ᴘᴄ sᴘᴇᴀᴋᴇʀ - ᴏs: ᴡɪɴᴅᴏᴡs 95 ᴏsʀ 2.5

ʙäʀʙᴀʀ= ᴄᴘᴜ: ᴍᴏᴛᴏʀᴏʟᴀ 750ᴄx/800 - ᴍɪɴɴᴇ: 384 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 10/100 - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 24x ᴄᴅ-ʀᴏᴍ, 30 ɢʙ ʜᴅᴅ - ʟᴊᴜᴅ: ᴊᴀᴘᴘ - ᴏs: ᴍᴀᴄ ᴏs 9.2.2

Permalänk
Entusiast

@Retro Puter: det blir fler lan av den varan

https://www.facebook.com/events/2294390254178342/

Om du är intresserad så är det bara att höra av dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retro Puter:

Vaaa, 486-lan här i Göteborg?! Hur kunde jag missa det?

Jag som har haft en 486:a som projekt här i veckorna. Mycket liknande maskin som din, VLB och DX2. Hade varit kul att vara med.

Riktigt skojigt galleri hur som helst! Alltid roligt att se mer 486:or - finns det coolare datorer?

Ta ett snack med @necrodude eller @timmyq som höll i lanet.
Men dom har en messenger grupp du borde gå med i där allt annordnas, daglig aktivitet där så väldigt nyttig.
Det ska blir ett 486 lan lägre fram efter sommaren säger dom så det finns chans igen.

Permalänk
Medlem

Bah, facebook !

Men kul galleri dock
Sitter på ett helt knippe olika 486 CPUer av olika tillverkare.
Men har inte skaffat resten än.

Själv fick jag äntligen tummen ur och införskaffade en eeprom programmerare.
Nu kan man vara lite modigare med BIOS flashning och moddning.
Har redan fixat ett gammalt socket 7 moderkort med en frankenstein bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Bah, facebook !

Men kul galleri dock
Sitter på ett helt knippe olika 486 CPUer av olika tillverkare.
Men har inte skaffat resten än.

Själv fick jag äntligen tummen ur och införskaffade en eeprom programmerare.
Nu kan man vara lite modigare med BIOS flashning och moddning.
Har redan fixat ett gammalt socket 7 moderkort med en frankenstein bios.

Jag har inte FB. Har deras messenger dock, dom flesta sitter där sedan finns det forum och IRC tekniskt sett med men det är väl lite under konstruktion.

Tror planerna är att ha så mycket som möjligt hostat bland medlemmar i framtiden.

Sitter själv och filurar på hur man ska fixa bigthness buggen i mitt S3 kort, dom verkar köra 16-235 färgrymd många ur lådan vilket ger sämre kontrast än en LCD från 2000.
Moddat VGA bios verkar vara en väg att gå där men har igen brännare.

Permalänk
Medlem

Grymt jobbat!

Jag hade själv en DX2-50(25) Mhz när det begav sig. Brorsan hade en 66 Mhz men jag fick nöja mig med en 50 ... =( Med ett Cirrus Logic VLB-kort... åh.. kommer inte ihåg beteckningen men det var bland de snabbaste korten.

Köpte den på Gandalf i Malmö minns jag.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Grymt jobbat!

Jag hade själv en DX2-50(25) Mhz när det begav sig. Brorsan hade en 66 Mhz men jag fick nöja mig med en 50 ... =( Med ett Cirrus Logic VLB-kort... åh.. kommer inte ihåg beteckningen men det var bland de snabbaste korten.

Köpte den på Gandalf i Malmö minns jag.

/hulle.

Har precis suttit och uppgraderat kortet från 1Mb till 2Mb VRAM med minneskapslar från polen, var billigast så.
Ska uppdatera galleriet sedan med bild på kortet och maxat ram på hela 2 MBYTE!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Har precis suttit och uppgraderat kortet från 1Mb till 2Mb VRAM med minneskapslar från polen, var billigast så.
Ska uppdatera galleriet sedan med bild på kortet och maxat ram på hela 2 MBYTE!

1024x768x16 bejbi !
Progressivt och inte sammanflätat hoppas jag

Permalänk
Medlem

2Mb ger 1280x1024 256 färger med interlaced 87hz.
2Mb ger också 1024x768 med 65K färger i 87hz interlaced.
Detta stämmer med databladet med, interlaced som gäller i dom upplösningarna tyvärr, dom är inte tillgängliga med 1Mb minne.

Så vad jag kan räkna ut är max 1.5Mb minne det man kan använda för upplösning/färger.
Kortet stödjer lite GUI acceleration.
HW cursers och sånt så mycket möjligt det förbättrar GUI accelerationen i windows, vad jag läst bör man ha 2Mb på 5429 korten men dessa har ju bättre GUI acceleration och minnes hantering än 5428, men oavsett mer options är mer options och enligt databladet är detta max.
640x480 i 16.7M färger är max enligt databladet, verkar vara 5428 chipets begränsning annars borde 800x600 i teorin fungera då det ryms i 2Mb VRAM.

Manualen är här, men som jag ser det så verkar jag få max ur kortet nu, mer verkar inte finnas att hämta.
http://www.ic72.com/pdf_file/-/22759.pdf

Permalänk
Medlem

Nya bilder är uppe för den nyfikne.

Kan säga att jag känner mig rätt tillfredsställd nu med alla slots fyllda.

Permalänk

Så spännande!

Insåg just att vi har exakt samma chassi, fast mitt är grått (eller gult snarare).

Var hittade du minneskretsarna till grafikkortet, och vad fick du ge? Jag har också varit sugen på att uppgradera mitt (även här hra vi exakt samma grafikkort).

Visa signatur

sᴛᴀᴛɪᴏɴäʀ= ᴄᴘᴜ: ɪ486ᴅx2/66 - ᴍɪɴɴᴇ: 16 ᴍʙ ғᴘᴍ - ɢᴘᴜ: ᴄɪʀʀᴜs ʟᴏɢɪᴄ ᴄʟ5428 ᴠʟʙ 2 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 3ᴄᴏᴍ ᴇᴛʜᴇʀʟɪɴᴋ ɪɪɪ - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 3,5" + 5,25" ғʟᴏᴘᴘʏ, 2 ɢʙ ᴄᴏᴍᴘᴀᴄᴛғʟᴀsʜ - ʟᴊᴜᴅ: ᴘᴄ sᴘᴇᴀᴋᴇʀ - ᴏs: ᴡɪɴᴅᴏᴡs 95 ᴏsʀ 2.5

ʙäʀʙᴀʀ= ᴄᴘᴜ: ᴍᴏᴛᴏʀᴏʟᴀ 750ᴄx/800 - ᴍɪɴɴᴇ: 384 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 10/100 - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 24x ᴄᴅ-ʀᴏᴍ, 30 ɢʙ ʜᴅᴅ - ʟᴊᴜᴅ: ᴊᴀᴘᴘ - ᴏs: ᴍᴀᴄ ᴏs 9.2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retro Puter:

Så spännande!

Insåg just att vi har exakt samma chassi, fast mitt är grått (eller gult snarare).

Var hittade du minneskretsarna till grafikkortet, och vad fick du ge? Jag har också varit sugen på att uppgradera mitt (även här hra vi exakt samma grafikkort).

https://www.ebay.co.uk/itm/1pcs-HYB514171BJ-70-4MBit-Dynamic-...

Köpte dom.
Orsaken jag valde dom är för att vgamuseum hade 5428 kort med sådana lödda och dessa var billigast och inom EU så ingen tull.
Kanske finns billigare som inte suttit på sådana kort men som sagt dessa användes i alla fall på 5428 kort och var bland det billigaste inom EU.

140Kr för två med frakt, många ville ha mycket mer för likvärdiga kretsar dessa kort kom med.

Permalänk
Medlem

Senast jag testade den, kanske 2012 eller nåt så rullade min Compaq pressario 425 på finfint.
Windows 95 & Pizza tycoon.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Senast jag testade den, kanske 2012 eller nåt så rullade min Compaq pressario 425 på finfint.
Windows 95 & Pizza tycoon.

486 lan i GBG om några månader. Kanske finns plats om du är sugen.

Permalänk
Medlem

Alltså ditt jobb med det där moderkortet. Du har nått idolstatus hos mig.

Visa signatur

HRLD

Permalänk

Episkt. Nostalgin flödar får nästan en tår i ögat

Visa signatur

I9 9900K | Aorus Master z390 | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz | Corsair Hydro H150i PRO | Lian-Li PC-O11 DYNAMIC | MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB Gaming X Trio | Samsung SSD 970 EVO PLUS 500GB M.2 | EVGA SuperNOVA 750W | Samsung 49' CRG9
Vart tog DOS vägen och vem använder Windows tangenten?

Permalänk
Medlem

Riktigt bra jobbat. Man blir ju lite sugen på renoveringsobjekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alumax:

Alltså ditt jobb med det där moderkortet. Du har nått idolstatus hos mig.

Tackar de var kul!

Skrivet av chavabunga:

Episkt. Nostalgin flödar får nästan en tår i ögat

Det är tillåtet att gråta lite

Skrivet av Leffe_B:

Riktigt bra jobbat. Man blir ju lite sugen på renoveringsobjekt.

Det är kul att fixa saker, har projekt så jag klarar mig hela året.
Försöker sätta upp en bättre plats för lödning och testning om några veckor så kan man ge sig på sina projekt igen.
Utan en hobby tycker jag livet är lite tråkigt alltså, går inte bara att sitta vid datorn för min del utan att skruva och fixa ger lite mening med allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Tackar de var kul!

Det är tillåtet att gråta lite

Det är kul att fixa saker, har projekt så jag klarar mig hela året.
Försöker sätta upp en bättre plats för lödning och testning om några veckor så kan man ge sig på sina projekt igen.
Utan en hobby tycker jag livet är lite tråkigt alltså, går inte bara att sitta vid datorn för min del utan att skruva och fixa ger lite mening med allt.

Har du oscilloskop? Kan rekommendera det då det är bra att kunna följa signaler och kolla hur de ser ut. ESR-mätare kan vara bra för att testa kondensatorer (elektrolyt) utan att behöva löda bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Har du oscilloskop? Kan rekommendera det då det är bra att kunna följa signaler och kolla hur de ser ut. ESR-mätare kan vara bra för att testa kondensatorer (elektrolyt) utan att behöva löda bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Kostar pengar som inte finns dock.

Permalänk
Medlem

Detta albumet får mig att tänka på det gamla goda dagarna <3 5/5

Visa signatur

Levla upp i spelet vi kallar livet - https://ltfu.org/

Permalänk

Denna har man ju sett IRL! Alltid kul att umgås och se dina byggen!