Mac Pro avslöjar nya grafikkortet AMD Radeon Pro Vega II Duo

Permalänk
Melding Plague

Mac Pro avslöjar nya grafikkortet AMD Radeon Pro Vega II Duo

Under gårdagens avtäckande av nya Mac Pro avslöjades även Radeon Pro Vega II Duo, vilket är Apple-exklusiva grafikkort med dubbla grafikkretsar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

75w + 475w? Vafan ska den besten dra i strömförbrukning? Vad blir inte det i temperatur / ljudnivå? Jisses vad spännande det blir att se den kylaren.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

75w + 475w? Vafan ska den besten dra i strömförbrukning? Vad blir inte det i temperatur / ljudnivå? Jisses vad spännande det blir att se den kylaren.

Det är inte grafikkortets speccs, det är pci-e lösningen som klarar av att driva till den nivån.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

"Apples egna PCI Express-lösning som klarar upp till 475 Watt"

Power overwhelming! Två AMD Templar-kretsar går ihop till ett Archon-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Det är inte grafikkortets speccs, det är pci-e lösningen som klarar av att driva till den nivån.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det förstår ju jag också, men om de ska kunna leverera så pass mycket ström bör det ju finnas en anledning till det? Samt att dubbla vega II lär ju inte vara strömsnålt då de verkar köra dem i full fart (ej nedskalade).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag kan väldigt lite om MAC, så vilka program kommer dra full nytta av detta kortet och genom vilken/vilka API?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jo det förstår ju jag också, men om de ska kunna leverera så pass mycket ström bör det ju finnas en anledning till det? Samt att dubbla vega II lär ju inte vara strömsnålt då de verkar köra dem i full fart (ej nedskalade).

"men om de ska kunna leverera så pass mycket ström bör det ju finnas en anledning till det?"
Framtida kort? eller bara dom tyckte 475W va bra nivå och kortet kanske kan dra det?
Då det inte har extern strömförsörjning dvs 8 PIN / 6 PIN

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

475W via en sån där kontakt?? Jag skulle gissa att det kommer bli en problematisk anslutning i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jo det förstår ju jag också, men om de ska kunna leverera så pass mycket ström bör det ju finnas en anledning till det? Samt att dubbla vega II lär ju inte vara strömsnålt då de verkar köra dem i full fart (ej nedskalade).

Eller så överspeccar de (som med allt annat) bara för att kunna vara på den säkra sidan?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Det är väl samma krets som ett Radeon Instinct MI60 kort har fast ggr 2.

Permalänk
Medlem

Jäklar vad AMD gör custom hardware för olika företag.

Sony
Microsoft
Google
Apple

Orkar inte göra en fullständig lista men bara dom här fyra är giganter på sina marknader.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jehuty:

Jäklar vad AMD gör custom hardware för olika företag.

Sony
Microsoft
Google
Apple

Orkar inte göra en fullständig lista men bara dom här fyra är giganter på sina marknader.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns ju också Intel laptops med Vega GPUer istället för iGPU.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Kul om buildzoid skulle få tag i en sån krets

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Det är inte grafikkortets speccs, det är pci-e lösningen som klarar av att driva till den nivån.

Skickades från m.sweclockers.com

Sen är det ju dock två GPU:er inte otänkbart att den drar 550 Watt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SCORPIUS:

Jag kan väldigt lite om MAC, så vilka program kommer dra full nytta av detta kortet och genom vilken/vilka API?

Det är "Mac", som en gång i tiden när datorer bestod av beige plast och Megahertz-processorer stod för "Macintosh". Idag är det bara Mac. Ingen förkortning för något. MAC brukar annars vara förkortning för Media Acess Control, mest känd för hårdvaruadress på nätverk.

Anyhow

Jag har inte fördjupat mig på länge i Macen, kör visst fortfarande 10.10.5 Yosemite på min. Men API:n som används brukar vara Metal: https://en.wikipedia.org/wiki/Metal_(API)

Apples egen sida: https://developer.apple.com/metal/

Kraften märks väl främst i Apples sviter av yrkesprogram, Final Cut, Logic, Mainstage, Motion, Compressor etc. för Film och ljudproduktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag kan väldigt lite om MAC, så vilka program kommer dra full nytta av detta kortet och genom vilken/vilka API?

Flera har övergett Mac på videoproduktion pga att deras hårdvara var så låst iMac eller gammal macpro 2013. Men finns fortfarande ett stort problem för Mac det är att nvidia inte är tillåtet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

AMD Radeon Pro Vega två Duo!
Här har de minsann inte snålat på olika uttryck för samma siffra hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Jag kan väldigt lite om MAC, så vilka program kommer dra full nytta av detta kortet och genom vilken/vilka API?

Mac (som sagt)…

As expected, plenty of software companies will support the Mac Pro out of the gate, including Adobe, Autodesk, Sefi, Blackmagic, SideFX, Red, Epic, Avid, Unity, Pixar, Maxon, to name just a few.

Som @Laxpudding skriver är det Metal som gäller som grafik-API på Apples OS nuförtiden även om OpenGL 4.1 får vara med på ett hörn lite till.

Skrivet av jan-banan:

Flera har övergett Mac på videoproduktion pga att deras hårdvara var så låst iMac eller gammal macpro 2013. Men finns fortfarande ett stort problem för Mac det är att nvidia inte är tillåtet

Skickades från m.sweclockers.com

Nvidia är ”tillåtet” till viss del, men inte RTX-serien och inte på senaste operativsystemet Mojave (så länge det inte är ett Nvidia-kort som kom med en Apple-dator, då funkar det). Kör själv ett GTX 1070 i MacOS 10.13 ”High Sierra” 10.13.

Håller med att det är ett problem att Nvidias alla kort inte stöds. Kanske kan komma att bli ändring på det längre fram med hjälp av: https://developer.apple.com/documentation/driverkit

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

75w + 475w? Vafan ska den besten dra i strömförbrukning? Vad blir inte det i temperatur / ljudnivå? Jisses vad spännande det blir att se den kylaren.

De nämnde under presentationen att kortet med två grafikkretsar maxar på 500W.

Skrivet av SCORPIUS:

Jag kan väldigt lite om MAC, så vilka program kommer dra full nytta av detta kortet och genom vilken/vilka API?

De demade en massa program och listade loggor. Dels var det Apple's egna grejor (Logic, Final Cut Pro), dels var det ett antal från andra företag (Redshift, Unreal Engine, Adobe naturligtvis, tror jag såg en Autodesk-logga... Minns inte exakt, men jag tror att det var tre skärmar med fyra loggor på varje). Tror inte att de specificerade exakt API, men det är säkert Metal 2.

Skrivet av jehuty:

Jäklar vad AMD gör custom hardware för olika företag.

Sony
Microsoft
Google
Apple

Orkar inte göra en fullständig lista men bara dom här fyra är giganter på sina marknader.

Det är ganska tydligt att det är detta AMD tjänar pengar på. Inte så konstigt - AMD har en fin portfölj av tekniker, och de kan få referenser från både Sony och MS som ett företag det går att jobba med (till skillnad från framförallt NVidia).

Skrivet av jan-banan:

Flera har övergett Mac på videoproduktion pga att deras hårdvara var så låst iMac eller gammal macpro 2013. Men finns fortfarande ett stort problem för Mac det är att nvidia inte är tillåtet

"Inte är tillåtet"? Menar du att NVidia inte släppt drivrutiner på ett tag? För det var ett lustigt sätt att uttrycka sig på i så fall.

Jag vet att det fanns nån på NVidias support som sa att de inte fick för att Apple inte vill signera drivrutinerna, men det fungerar inte så. Man får ut en signeringsnyckel genom att beställa den från Apple, och kan sedan signera sina kexts bäst man vill. Det går också att stänga av signerings-kravet i OSet och köra vilka drivrutiner man vill, så det är inte där problemet ligger. Nvidia har bara slutat göra nya drivrutiner, för att det inte sålts några Macar med PCIe-platser på rätt många år nu.

Däremot vill Apple ha källkoden om de skall signera drivrutinen själva, vilket de skulle behöva för att kunna ha NVidia-kort i Macar från början, men det är en annan sak (NVidia vill inte släppa ifrån sig källkoden till drivrutinen för Maxwell eller senare kort).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Undrar om Apple och AMD kommer se till så det går att få dom att fungera bra med spel under Bootcamp. Ganska dyr speldator men prestandan borde kunna bli hyfsad med vettiga drivrutiner. Dock lite overkill med 128 GB HBM2.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av mpat:

Jag vet att det fanns nån på NVidias support som sa att de inte fick för att Apple inte vill signera drivrutinerna, men det fungerar inte så. Man får ut en signeringsnyckel genom att beställa den från Apple, och kan sedan signera sina kexts bäst man vill. Det går också att stänga av signerings-kravet i OSet och köra vilka drivrutiner man vill, så det är inte där problemet ligger. Nvidia har bara slutat göra nya drivrutiner, för att det inte sålts några Macar med PCIe-platser på rätt många år nu.

Däremot vill Apple ha källkoden om de skall signera drivrutinen själva, vilket de skulle behöva för att kunna ha NVidia-kort i Macar från början, men det är en annan sak (NVidia vill inte släppa ifrån sig källkoden till drivrutinen för Maxwell eller senare kort).

Det hela verkar mer komplicerat än så. Nvidia har fortsatt släppa drivare för MacOS High Sierra. Sen har jag haft mejlkontakt med en på Nvidias Mac-avdelning som utan att kunna säga för mycket absolut verkar vilja ha deras grafikkort rullande i MacOS.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag kan väldigt lite om MAC, så vilka program kommer dra full nytta av detta kortet och genom vilken/vilka API?

De företag som omedelbart tillkännagav stöd (och i flera fall har mjukvara färdig) ser du här.
T.ex. Autodesk (AutoCAD, Maya, Fusion, Flame)
Adobe (Substance, Dimension)
Pixar (Hydra)
OTOY (Octane X)
BlackMagic Design (DaVinci Resolve)
Maxon (Cinema 4D)
Avid (Pro Tools)
Red (Du vet, kameratillverkaren)

och så vidare

och naturligtvis Apples egna produkter såsom Final Cut Pro X

Huvudsakligen videoproduktion och rendrering (och lite audio) från day one. De där special-GPU korten kan nog tänkas attrahera en del andra, liksom naturligtvis sånt som redan kör under MacOS. API:et som kommer att användas för GPU-programmering är Metal, som både gör tjänst som grafik och compute API.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Det hela verkar mer komplicerat än så. Nvidia har fortsatt släppa drivare för MacOS High Sierra. Sen har jag haft mejlkontakt en på Nvidias Mac-avdelning som utan att kunna säga för mycket absolut verkar vilja ha deras grafikkort rullande i MacOS.

Jag kan absolut tänka mig att det krävs mer jobb för att få drivrutinen att fungera med Mojave. Det var den versionen som tog bort stödet för OpenGL i windowserver, så drivrutinen måste stödja Metal fullt ut för att det överhuvudtaget skall fungera. Det kan absolut vara så att Nvidia vill ha hjälp från Apple att få det att fungera - även om Darwin (userland) är öppen källkod så är ju inte allt ovanför det, och jag tror inte att windowserver är öppen till exempel. Jag kan också tro att Apple säger "lol nope" när NVidia ber om hjälp - den relationen är djupfrusen vid det här laget. Det jag vänder mig mot är anklagelserna om att Apple skall signera kexten och vägrar, för det är helt enkelt inte sant. Om NVidia nu var desperata att få det att fungera, hade de helt enkelt kunna släppa drivrutinen och säga att "om ni vill köra den här, måste ni stänga av SIP. Det gör man så här". Eftersom Mojave inte stödjer någon äppel-märkt Mac med PCIe-platser ändå, så kommer det att röra sig om Hackintoshar, folk med äldre Macar som uppgraderat utan officiellt stöd, och folk med eGPU. Jag tror inte att någon av de grupperna skulle ha några problem med att stänga av SIP om det krävdes.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Crysis, någon? Hallå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Crysis, någon? Hallå?

MEN klarar den crysis

Kanske kommer något dual gpu kort i framtiden, har hänt förr.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

coolt att de använder infinity fabric för dual GFX

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mr[M]:

coolt att de använder infinity fabric för dual GFX

Verkligen!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |