Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

om ni har en balkong och en ac med endast 1 rör så rekomenderar jag att ni kastar ut acn och gör om så utblåset med kalluften leds igenom röret in i lägenheten. Man får då övertryck i lägenheten så värmen trycks ut, det blir tystare i lägenhetet samt kyler bättre och det blir betydligt mindre damm då övertrycket gör så inte damm kan smyga sig igenom alla vrår som man har vid undertryck

Hur menar du att man skulle få in kalluften genom röret? Den funktionen går väl inte att modifiera på något sätt med en portabel ac?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Bokstavligen förstöra ventilationsutrustning eller bara skapa obalans?

Det bästa är att släppa in luft utifrån. Om balansen i ventilationen blir konstig kan grannarna och brf börja bråka. Inte bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Hur menar du att man skulle få in kalluften genom röret? Den funktionen går väl inte att modifiera på något sätt med en portabel ac?

Du tar röret och sätter över det kalla utblåset på acn. Tejpa över det som är "utanför" eller sätt en plastpåse över eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

Jag fick tag i en Adler, aldrig hört talas om märket tidigare men men.

https://www.teknikproffset.se/Hem-hushaall-traedgaard/Flaekta...

rätt billig, 7000btu, har inte haft möjlighet att testa den under ordentlig värme än, bara varit regn sen jag fick den.

men följer med ett simpelt fönsterkit, en plastbräda man spänner fast i fönstret typ, ska försöka hitta en bra plats för den så man inte måste ha röret ut genom balkong dörren när det är varmt.

6 juni kan du testa och dagen efter ska bli värre med sol, åska, regn,sol och fuktig luft. Skulle vara kul om du skriver hur det går.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBanana:

De flesta fönstertillverkare och även tillverkare av solfilm rekommenderar att inte montera detta på insidan då det riskerar fånga värmen i energiglas och kan spräcka glaset eller påverka karmen om det blir riktigt varmt.
Inga problem i äldre "vanliga" fönster dock.

Tackar för alla svar, får det inte att fungera riktigt med citat till alla men stort tack.

Jag kom på att jag ska ju faktiskt lämna in bilen för att byta framruta, och tänkte då passa på att fråga om de även sätter solfilm på fönster till hus.
Men ska även köpa in solfilmen från biltema och se hur fint jag kan göra det (är dock inte så jättehändig)

Ikväll har det inte varit sådär jättevarmt ute ändå men fick lite över 26grader i sovrummet tack vare solnedgången.
Portabla ac:n har fått dra ner värmen lite så länge.

edit: mina fönster är 80 respektive 85cm breda, så blir nog inget bra med biltemas solfilm. Får leta någon bredare.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Tackar för alla svar, får det inte att fungera riktigt med citat till alla men stort tack.

Jag kom på att jag ska ju faktiskt lämna in bilen för att byta framruta, och tänkte då passa på att fråga om de även sätter solfilm på fönster till hus.
Men ska även köpa in solfilmen från biltema och se hur fint jag kan göra det (är dock inte så jättehändig)

Ikväll har det inte varit sådär jättevarmt ute ändå men fick lite över 26grader i sovrummet tack vare solnedgången.
Portabla ac:n har fått dra ner värmen lite så länge.

edit: mina fönster är 80 respektive 85cm breda, så blir nog inget bra med biltemas solfilm. Får leta någon bredare.

Biltemas som jag köpte är 76cm. Hur högt är fönstret? Gör det i två delar(vrid) och skär så det passar bara?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

Är det öht möjligt att kyla ett rum utan just en AC?
Fläktar dammar ju bara och gör inget mot värmen.

Permalänk
Medlem

Med solfilm, persienner och helst markiser utanför fönstren så hindras instrålning av värme in i utrymmet. Ett oskyddat fönster kan släppa in solljus för uppemot 700 Watt/m^2 i värmeeffekt - även om man har AC/spotkyla så viktigaste förberedande jobbet att minska inflödet av värmen (läs solljus) så mycket som möjligt.

Permalänk
Medlem

@Sh4d0wfi3nd: Ett fönster går ända från tak till golv i stort sett, så det blir många skarvar om man ska montera dom vågrätt.
Är inte så händig att det kommer att bli snyggt, så jag hoppar nog det

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

@yrfhar: Så fort den får köra på lite tyngre än igår, 20 grader och sol, så ska jag ge en bättre recention av den.

Initiala tankar om den är:

Den är rätt smidig, en liten enhet, men kanske är att jag är van vid den gamla jag hade för några år sen som var en koloss.
har testat fläkt och kyl läge på den, den kyler på som den ska, men inte testat i ordentliga förhållanden än, fläkten, ja, det är en fläkt, låter mer än en vanlig bordsfläkt men gör sitt jobb, enheten har bara två fläktlägen, låg och hög, och även om den påstår att den har en "natt" läge så skulle jag ha svårt att sova med den i samma rum.

Den slår av och på kompressorn när den når önskad temperatur, medans fläkten fortsätter att snurra.
har en av timmer och en på timmer vilket för mig känns smidigt, slå på att den ska starta sex timmar efter att man gått hemifrån på en varm dag kan vara skönt.

fönsterkittet som följer med är jag inte säker på, är en plast skena som man ska "klämma" fast i ett fönster eller så, har inte haft möjlighet att ordentligt hitta en bra plats för det, inget av mina fönster låser sig när man för ner handtaget i öppet läge, så lite svårt att lösa, men har några idéer hur man ska lösa det, just nu så leds slangen rakt ut på balkongen bara.

Den kommer stå att kyla lägenheten, vet att den inte kommer nå överallt, men kommer nog sänka medeltemperaturen i lägenheten (80kvm, 3 rum) så den får stå vid balkongen och köra in kall luft, mycket av tanken är att kunna skapa en behagligare sov temperatur för oss och barnen, och slippa förra sommarens 26 grader i sovrummet.

men återkommer när den fått köra under lite högre temperaturer.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om Delonghi PAC CN93 Eco? White Away har den på kampanj för 4999 kr. Kostar 6590-6999 kr hos övriga.

Leverans från 21/6.

https://www.whiteaway.se/hem-tradgard/klimat-och-ventilation/...

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5118575

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyktgubben:

Vad tror ni om Delonghi PAC CN93 Eco? White Away har den på kampanj för 4999 kr. Kostar 6590-6999 kr hos övriga.

Leverans från 21/6.

https://www.whiteaway.se/hem-tradgard/klimat-och-ventilation/...

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5118575

Är säkert ett bra alternativ, var medveten om att dom har en tendens att skjuta fram leveransdatumet bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyktgubben:

Vad tror ni om Delonghi PAC CN93 Eco? White Away har den på kampanj för 4999 kr. Kostar 6590-6999 kr hos övriga.

Leverans från 21/6.

https://www.whiteaway.se/hem-tradgard/klimat-och-ventilation/...

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5118575

Det var en sån jag köpte tidigare, har inte hunnit koppla in den ännu dock. Så har faktiskt inte ens startat den för att se hur den låter.
Ska försöka gå förbi ett byggvaruhus idag och köpa det sista jag behöver för att koppla in den. Är ju trots allt snart dags för varmt väder (förhoppningsvis redan imorgon).

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Electrolux Chillflex Pro Gold EXP26U758CW finns i lager hos Netonnet. https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond...

6790 kr, så ganska dyr, men väl värt det om det ska vara så varmt som media säger. Verkar vara låg ljudnivå på den, 60 decibel som högst, andra modeller brukar ligga på 64-65.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Slog till på en Electrolux EXP26U758CW för någon vecka sedan, då sambon lider av pollenallergi (jag får inte längre ha öppet fönstret på natten...) och jag lider av värmen.

Knåpade ihop ett eget fönsterkitt, bestående av ett par träskivor, kardborreband och tätningslist. I stort sett klart, ska bättra på med lite färg på skarvarna. Blev bättre än vad jag hade hoppats på, riktigt stabilt montage, och tätt överallt. Smidigt att få loss slangen, bara att dra åt sidan.
Skivorna på sidorna är som sagt fastsatta med kardborreband, fick inte loss dem handkraft, fick "såga/skära" loss dem med kniv.
Bottendelen är bara fastkilad mellan karmen och fönstret.

Testade att köra den på maxkyla igårkväll, tempen gick från 23,1 grad till 17,5 grad på ca 1,5 timme. Sovrummet är ca 4x4 meter.

Mätte även dB med hjälp av Buller-appen på min iPhone8, 1 meter framför maskinen.
Tyst rum: 15 dB
Max kyla (16grader) och max fläkt: 37 dB
19grader och långsammaste fläktläget: 25 dB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@Brainsplitter: Fungerar det där även om man har sådana här fönster?

https://www.hemfint.se/vridfonster-3-glas-aluminium-u-varde-1...

Jag tänkte köpa hem solfilm, för jag har sol både soluppgång och solnedgång (den är värst...) har ni några bra tips på vilken solfilm som ska köpas?

Det ska det göra så vitt jag förstått när jag läst, ser inte varför det inte skulle göra det.
Köpte min från Amazon, halva priset dessutom mot svenska.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Nu har man äntligen fått arslet ur vagnen och fått till utblåset.
Ghettomoddat men det fungerar.

Dammigt hemma + förstörd färg på karmen.. Men bjuder på det!

Du får en ping då du undrade om jag fått till det tidigare.. @Jonas_Br

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Någon här som monterat solfilm och kan dela med sig av resultatet? Jag tycker att AC känns lite dyrt, skrymmande och högljutt och har fått prisförslag på 3M prestige solfilm inkl montering för ca 3500 kr och funderar på om det är värt det?

Ni som har AC, räcker det att ni kör den någon timme på kvällen för att få ner temperaturen för nattsömn en?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Köpte en Wilfa 12btu för 6k på Clas Ohlsson. Monterat och riggat, men jösses vad den låter, helt sjukt. Funderar på att lämna tillbaka den och bita i det sura äpplet; försöka dra ner persienner och annat och sedan vara nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

Jag fick tag i en Adler, aldrig hört talas om märket tidigare men men.

https://www.teknikproffset.se/Hem-hushaall-traedgaard/Flaekta...

rätt billig, 7000btu, har inte haft möjlighet att testa den under ordentlig värme än, bara varit regn sen jag fick den.

men följer med ett simpelt fönsterkit, en plastbräda man spänner fast i fönstret typ, ska försöka hitta en bra plats för den så man inte måste ha röret ut genom balkong dörren när det är varmt.

Hunnit testa den? Sugen på en

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Köpte en Wilfa 12btu för 6k på Clas Ohlsson. Monterat och riggat, men jösses vad den låter, helt sjukt. Funderar på att lämna tillbaka den och bita i det sura äpplet; försöka dra ner persienner och annat och sedan vara nöjd.

Körde appen "buller" och det är ca 60-64 dB när jag har ACn igång. Själva fläkten låter ju knappt men kompressorn är högljudd och ett sånt irriterande buller. Kör den innan jag lägger mig och låter den vara avstängd sen. Fungerat bra för mig.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Körde appen "buller" och det är ca 60-64 dB när jag har ACn igång. Själva fläkten låter ju knappt men kompressorn är högljudd och ett sånt irriterande buller. Kör den innan jag lägger mig och låter den vara avstängd sen. Fungerat bra för mig.

Jag tycker det blir varmt igen ganska fort när huset i sig är uppvärmt under dagen.
Skulle gärna ha en ac som låter mindre. Som nämnts är det kompressorn som låter hemskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Har ni något tips på ac för mindre rum? Bor på 20kvm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Har ni något tips på ac för mindre rum? Bor på 20kvm

Köp den med högst kyleffekt oavsett arean på rummet, iallafall om du vill överleva även när det är 30-35 grader. Köp första bästa du hittar i lager, med så hög kyleffekt som möjligt. Många modeller ligger på 3.5 kW och kostar ungefär samma som snikmodeller på 2-3 kW. Vet ju vilken jag hellre tar i det fallet.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Har någon tips på vettig solfilm som inte kostar flera tusen?

Den på Biltema och dylikt blockerar knappt någon värmestrålning.

Permalänk
Medlem

Fick bli en EXP34U338CW. Hade helst velat köpa EXP35U538CW men fick ta den som fanns tillgänglig

Visa signatur

ΛVOИ 2022
AMD Ryzen 7 3700X AMD Radeon RX 6900 XT
Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI Samsung 970 EVO Plus 1TB
Cooler Master NR200P MAX Corsair Vengeance 16GB 3200Mhz

Permalänk
Medlem

Haha, så fort temperaturen steg lite så vaknade denna tråd till liv direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Ni som har AC, räcker det att ni kör den någon timme på kvällen för att få ner temperaturen för nattsömnen?

För mig räcker en timme inte alls. Jag kör flera timmar för att kyla ner möbler och väggar, förhoppningsvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Haha, så fort temperaturen steg lite så vaknade denna tråd till liv direkt

Japp, men det är väl lite då man har nytta av en AC. Bästa köpet jag gjort på senaste tid faktiskt. Så skönt att slippa svettas i sitt eget hem.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Funderade på att skaffa en AC till sommaren. Otroligt uppenbar fördel med 2-slangs-modeller som slipper dra in varm uteluft. Om man nu tvunget bara vill ha en slang kan man ju lätt koppla loss tilluftsslangen. varför är inte i princip alla portable AC konstruerade för det?

Jag har letat en stund nu och inte hittat en enda portabel AC med dubbla slangar som finns i lager i svensk butik. Är det så illa?