Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Handlar nog mest om att de inte vill att folk tar med sig sitt bohag på bussen.

"14.3.4 Inredning, möbler eller delar av möbler, elektriska apparater, surfbrädor och kartonger får inte transporteras. Ortopediska hjälpmedel och cyklar räkas inte som specialbagage. För dessa gäller särskilda villkor.".

Då borde det logiska ju vara att istället ha en storleksrestriktion.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@xpanterx: Detta!
Jag kan svära på att när jag går dit sen så kommer 100% det vara andra med datorer. Vem annars ska till Jönköping det datumet haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Då borde det logiska ju vara att istället ha en storleksrestriktion.

Det blir nog mindre specialbagage med denna regel än utan, storleksrestriktioner har de också. Hur som helst, de vill inte ta ansvar för att transportera bohag och dylikt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sverre_b:

@Alling: Jag frågade om jag skulle ha datorn inne i bussen i min kabinväska eller med vanligt bagage då sa dom

"Hej
tack för ditt meddelande.

En stationär dator får man inte ta med sig på våra bussar på grund av säkerheten. Det är en elektronisk apparat och det får inte transporteras (Allmänna transportvilkor 14.3.4).

Vi tackar för din förståelse och hoppas vi ses ombord.

Med vänliga hälsningar,
Ana från FlixBus
"

Kabinväska är det ens möjligt att få in datorn i en sådan ? Det kan jag förstå att de inte vill att du använder men packar du ner datorn i en vanlig resväska och lägger den i bagaget lär det inte vara några problem i praktiken, sedan om du vill göra så eller inte är upp till dig.
Jag kan mycket väl förstå att de inte vill att du transporterar en dator i passagerarutrymmet för det är trångt i långfärdsbussar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av sverre_b:

Ringde dom nyss. Förstod knappt ett ord vad hon sa om jag ska vara ärlig. Men jag försökte förklara och dra alla argument varför det borde vara ok frågade om specialbagage också men hon sa bara nej. Får återbetalning om minus 150kr per biljett...
Frågan är, ska man riskera och bara köra i en väska eller avboka och ta tåget istället? Vad hade ni gjort

Har svårt att se att busschauffören skulle välja att ta denna strid. De pamparna som sitter på kontoret och arbetar med sådana frågor har vissa svar de måste säga men busschauffören vill nog bara ha en trevlig resa med nyktra och nöjda resenärer för att kunna hålla tiderna.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit med om att en busschaufför går igenom alla väskor som ska under bussen, hade jag varit dig hade jag bara kört på, dock hade jag sett till att lyfta in väskan helt själv så han inte märker av vikten.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@xpanterx: Bra tips! Bara dom inte absolut säger att dom vill bära in den, vad säger man att det är i den haha. Tegelstenar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Har aldrig varit med om att en busschaufför går igenom alla väskor som ska under bussen, hade jag varit dig hade jag bara kört på, dock hade jag sett till att lyfta in väskan helt själv så han inte märker av vikten.

Specialbagage ska anmälas i förväg, och du måste i princip fått en bekräftelse på att du får ta med bagaget.

Vikt är inget problem, specialbagage får väga upp till 30 kg.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Om jag får ner datorn i en stor resväska så behöver jag väl inte specialbagage?
Kan inte tänka mig att dom tar mått på en resväska.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av sverre_b:

@xpanterx: Bra tips! Bara dom inte absolut säger att dom vill bära in den, vad säger man att det är i den haha. Tegelstenar?

Bara säga att du har massa roliga leksaker där i. Tror inte chaffisen kommer ställa dig mot väggen och göra värsta utfrågningen. De, precis som vi vill ju bara ha en trevlig resa från A till B, och så länge ditt bagage inte är extremt stort har jag väldigt svårt o se att de kommer sätta sig på tvären.

Skrivet av Petterk:

Specialbagage ska anmälas i förväg, och du måste i princip fått en bekräftelse på att du får ta med bagaget.

Vikt är inget problem, specialbagage får väga upp till 30 kg.

Nu är ju problemet att han inte kan anmäla sitt "specialbagage" pga regelryttare.
Även ditt svar känns som ett standardsvar från en kundtjänst.

Tror du att busschauffören kommer att öppna upp och kolla igenom alla väskor som ska in i bagaget? Får de ens rent juridiskt göra detta utan att kalla in högre instanser?

Permalänk
Medlem

@huttala: Jag provar att se hur stort det blir när jag packat datorn, annars får jag bara fixa specialbagage hoppas att dom inte kollar igenom haha

Permalänk
Medlem

Grejen är att den enda anledningen att dom inte vill godkänna dator är för att det bryter mot transportlagar som jag verkar förstå det. Så så länge jag svart på vitt kan bevisa att dom inte gör det borde det vara fine?

Dom är väl bara rädda att få skit

Permalänk

Hade aldrig kommit på tanken att det skulle vara förbjudet, dummare regel måste man ju leta efter.

Permalänk
Medlem

@Irregular Programming: Ja alltså mitt band har åkt både buss och flyg inom Sverige med 2 gitarrer, 1 bas och 1 stort cymbalcase utan några problem alls.

Permalänk
Medlem

gör en återbetalning på dina biljetter och åk med SJ istället för att hålla på och mecka med väska hit och dit.

Permalänk
Medlem

@EBurkis: Jag tänkte det, men dom tar 600kr.. vilket är halva priset för återbetalning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Specialbagage ska anmälas i förväg, och du måste i princip fått en bekräftelse på att du får ta med bagaget.

Vikt är inget problem, specialbagage får väga upp till 30 kg.

"I biljetten ingår utan extra kostnad:

1 handbagage (max 42 × 30 × 18 cm, max 7 kg)​
1 vanligt bagage (max. 80 × 50 × 30 cm, måttavvikelser tillåtna förutsatt att alla sidor tillsammans inte överskrider mer än 160 cm, max. 20 kg)"

Borde gå bra.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Om någon här skulle åka bil ifrån Stockholm är jag och min vän även öppen för det! Betalar såklart bensin

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Bara säga att du har massa roliga leksaker där i. Tror inte chaffisen kommer ställa dig mot väggen och göra värsta utfrågningen. De, precis som vi vill ju bara ha en trevlig resa från A till B, och så länge ditt bagage inte är extremt stort har jag väldigt svårt o se att de kommer sätta sig på tvären.

Nu är ju problemet att han inte kan anmäla sitt "specialbagage" pga regelryttare.
Även ditt svar känns som ett standardsvar från en kundtjänst.

Tror du att busschauffören kommer att öppna upp och kolla igenom alla väskor som ska in i bagaget? Får de ens rent juridiskt göra detta utan att kalla in högre instanser?

Problemet är ju bara att de har rätt att neka specialbagage vilket som, sen kommer de givetvis inte kolla vanligt bagage.

Skrivet av Petterk:

Trycka in det i en väska mindre än 160 cm höjd, bredd och längd och gå enligt 14.5.2 kanske du kommer undan med.

"14.5.2 Om värdeföremål ändå transporteras i resebagaget, tas inget ansvar för dessa. Undantaget är i fall av uppsåt eller grov oaktsamhet."

Skrivet av xpanterx:

"I biljetten ingår utan extra kostnad:

1 handbagage (max 42 × 30 × 18 cm, max 7 kg)​
1 vanligt bagage (max. 80 × 50 × 30 cm, måttavvikelser tillåtna förutsatt att alla sidor tillsammans inte överskrider mer än 160 cm, max. 20 kg)"

Borde gå bra.

Köper du en väska på Clas Ohlson på 86 L har du ett förpackningsmått på 76 x 54 x 27 cm. Kan du säkert packa ett midtower och skärm i det så visst kör på, tänk bara på att eventuella skador är ditt egna ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverre_b:

@Petterk: Om jag får ner datorn i en stor resväska så behöver jag väl inte specialbagage?
Kan inte tänka mig att dom tar mått på en resväska.

Så länge grejerna överlever så. Hela grejen är ju att de inte försäkrar transporten.

Men du kommer inte hitta en väska som är större än bagagemåtten. Resväskor är liksom till att resa med, och tror du har svårt att hitta någon över ~110 L därför även om de såklart finns.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sverre_b:

Grejen är att den enda anledningen att dom inte vill godkänna dator är för att det bryter mot transportlagar som jag verkar förstå det. Så så länge jag svart på vitt kan bevisa att dom inte gör det borde det vara fine?

Dom är väl bara rädda att få skit

Nej det är inga lagar som förbjuder dig att ha datorn i bagaget på bussen, det är bussbolagets regler.
Hursomhelst så löser du problemet genom att stoppa datorsystemet i en resväska och lägga väskan i bagaget.
Problemet är bara ett problem om du inte vill packa ner det i en vettig väska och/eller ha den i passagerarutrymmet om den är "otympligt stor"
Har du en vettigt stor datorlåda och monitor är det bara att packa ordentligt så går det fint att ha allt i en resväska, tänk bara på att du bör ta loss grafikkort och tunga cpukylare för att inte riskera skador, du bör också se till att skärmen är välpackad så du inte repar eller trycker sönder den, lite bökigt att packa allt men inte direkt omöjligt att lösa det om du vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverre_b:

Om någon här skulle åka bil ifrån Stockholm är jag och min vän även öppen för det! Betalar såklart bensin

Det borde kanske startas en "Samåkning till Dreamhack"-tråd här i forumet?
Det borde finnas många i er situation. Speciellt från Stockholm.

Permalänk
Medlem

Uppdatering. Jag köpte tågbiljett. Kostade bara 716kr för mig och min vän, ska be om pengarna tillbaka för bussen. Kan vara värt att slippa massa jävla strul och köra det säkra kortet! Men tack alla för era svar, uppskattar det! Hoppas vi ses på Dreamhack 20+ avdelningen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sverre_b:

Uppdatering. Jag köpte tågbiljett. Kostade bara 716kr för mig och min vän, ska be om pengarna tillbaka för bussen. Kan vara värt att slippa massa jävla strul och köra det säkra kortet! Men tack alla för era svar, uppskattar det! Hoppas vi ses på Dreamhack 20+ avdelningen

Jag tror att det rent praktiskt är svårare att lasta med en dator på tåget än på bussen för bagageutrymmet är kasst på nya tåg, snudd på sämre än flyget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Där har dom i alla fall inte förbud mot dator, det löser sig på något sätt. I värsta fall får jag stå bredvid datorn hela resan haha

Permalänk

@sverre_b: Jag har kört dator på tåg, funkade fint för mig. Kanske inte lika bekvämt som bussen men det funkade.

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar på att busschauffören ens hade brytt sig, om du inte försöker resa med en billy bokhylla.

Har tagit med allt möjligt bös på bussar. Senast en cykel som jag bara hade dragit 2 sopsäckar över. Inte ens en sned blick från chauffören!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Flixbuss är lite speciella minst sagt.
Kusinen åkte tur och retur med dem från Skåne till Tyskland och då blev han tvungen att ta med egen barnstol. Tydligen har dem inte barnstolar tillgängliga i deras bussar. Även när dem säljer barnbiljetter...
Ner använde han sig av en liten som ser ut som en sittdyna. Denna fick han bära runt under semestern och tillbaka resan fick han inte använda den utan dem krävde att han skulle skaffa en ordentlig barnstol. Fast dottern var över höjdkraven. Så blev en snabb tur till second hand...
Billigt pris var det men massa strul