Apple visar Pro Display XDR med 6K-upplösning och prislapp på 59 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Någon kan gärna lista en skärm med motsvarade specifikationer till ett lägre pris?

Skickades från m.sweclockers.com

Någon kan gärna lista en fot med motsvarade specifikationer till ett lägre pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Det var inte en ända i publiken som jublade när de nämnde att foten till skärmen inte var inkludera, utan istället var ett tillval för 999$

Jag vill inte sitta i en sal där publikens ändar jublar...

Permalänk
Inaktiv

Tänker mig att användare som köper den här skärmen sitter på kameror för hundratusentals kronor. Så det vore lite galet och dumsnålt att gradea materialet på en Acer Predator bara för att den har G-sync ^^

Permalänk
Medlem

Apple visar riktig skärmporr och Sweclockers går "derp!"...

Permalänk
Medlem

Proffs-monitorer för mastering av HDR börjar på typ $30-35,000 så det här kan säkert vara intressant för folk som vill komma lite billigare undan men ändå ha möjligheten. Förutsatt att den presterar bättre än någon high-end HDR TV, vilket man väl får anta.

Permalänk
Medlem

Nya Mac Pro (grund versionen) med ett triple skärm setup (inklusive stativ) för bara 319400kr? Where do I sign up?

Skämt åsido så finns det säkert yrke som detta kan bli värd i men herregud så mycket pengar.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

Detta är absurt, efter att Steve gått bort, har man drivit på att mjölka konsumenter och ta betalt för låsta system. Tyvärr har innovationen också avstannat, titta bara på nya telefoner från Apple som börjar på 9K!

Nu när Apple inte kommer kunna fly undan skatt efter 2020 till Irland bland annat så försöker man rädda aktievärdet och detta går ut på ovetande konsumenter genom kommande produkter.

Finns mycket mer för den som vill veta sanningen.

https://www.irishtimes.com/business/apple-s-cash-mountain-how...

https://archive.nytimes.com/www.nytimes.com/interactive/2012/...

Google gör samma
https://www.bizjournals.com/sanjose/news/2019/01/04/google-ov...

Det är bara läsa på, de betalar INGEN skatt, använder 3e länder och tar betalt 12 K för något som borde vara inkluderat för det priset. Absurt är bara förnamnet...det ända som kan sätta stopp är om konsumenter kräver att vissa delar SKALL vara producerade i EU tex. eller att man gör rätt för sig skattemässigt. Annars kommer vi inte ha några anständiga företag kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doskii:

Nya Mac Pro (grund versionen) med ett triple skärm setup (inklusive stativ) för bara 319400kr? Where do I sign up?

Skämt åsido så finns det säkert yrke som detta kan bli värd i men herregud så mycket pengar.

Gå och kolla

https://www.premiumbeat.com/blog/5-film-trailer-editing-tips/

Finns många setups som ändå använder "vanliga" Dell skärmar, en projektor och studio monitors.

http://www.fcp.co/final-cut-pro/articles/1617-how-the-hollywo...

https://jonnyelwyn.co.uk/film-and-video-editing/editors-in-ed...

Det är inte alltid att det behövs dyra saker för att kunna skapa film eller tv, utan ibland räcker en "vanlig" bra skärm eller högtalare för att kunna redigera. Idag är det snarare att man kräver en snabb och enkel setup som till och med kan packas upp på ett hotell eller liknande. Serier som görs genom Netflix, HBO etc. visar att man behöver enkla snabba lösningar. Men visst, kolla hur många förbokningar som finns på dessa monster maskiner och vem de går till, så ser man snart att det är en skrytlansering, som visserligen behövs för att driva saker framåt, men knappast en måttstock på vad som är värt för en produktion som kommer byta folk, utrustning och till och med behov efter nästa säsong...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Proffs-monitorer för mastering av HDR börjar på typ $30-35,000 så det här kan säkert vara intressant för folk som vill komma lite billigare undan men ändå ha möjligheten. Förutsatt att den presterar bättre än någon high-end HDR TV, vilket man väl får anta.

Därav att man kompletterar med en projektor, sekundär monitor etc. titta på tidigare inlägg.

Att man kastar "pengar" på ett problem betyder inte alltid att det finns en kula som löser alla problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Detta är absurt, efter att Steve gått bort, har man drivit på att mjölka konsumenter och ta betalt för låsta system. Tyvärr har innovationen också avstannat, titta bara på nya telefoner från Apple som börjar på 9K!

Nu när Apple inte kommer kunna fly undan skatt efter 2020 till Irland bland annat så försöker man rädda aktievärdet och detta går ut på ovetande konsumenter genom kommande produkter.

Finns mycket mer för den som vill veta sanningen.

https://www.irishtimes.com/business/apple-s-cash-mountain-how...

https://archive.nytimes.com/www.nytimes.com/interactive/2012/...

Google gör samma
https://www.bizjournals.com/sanjose/news/2019/01/04/google-ov...

Det är bara läsa på, de betalar INGEN skatt, använder 3e länder och tar betalt 12 K för något som borde vara inkluderat för det priset. Absurt är bara förnamnet...det ända som kan sätta stopp är om konsumenter kräver att vissa delar SKALL vara producerade i EU tex. eller att man gör rätt för sig skattemässigt. Annars kommer vi inte ha några anständiga företag kvar.

Det blir lite malplacerat att klaga på bristen av innovation när Apple presenterar den mest intressanta WWDC;n på länge.

Permalänk

ha, läste denna roliga övertext, on the nätet

"Apple Mac Pro design inspires cheese grater jokes, and they're pretty gouda"

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Apple visar riktig skärmporr och Sweclockers går "derp!"...

Du kanske missat att en skärm måste klara minst 144hz för att få uppskattning på sweclockers? Färgerna är skitsamma..upplösningen ska helst vara 4k för att den ska vara cool och framtidssäkrad men fullHd duger fint om den grejar 200hz.

Nä men skämt åtsido apples lansering var ett stort skämt. Denna skärmen var intressant trots det styva priser och foten som kostar 10lax bara dem, men kolla in deras nya dator som kostar 60k i basutförande, vilket har nästan på pricken samma performance som min 2 år gamla dator som byggdes för 15k...för 2 år sedan..

Hade visserligen inte ett 1400w powersupply men ja..vad fan ska man med det till om man köper basversionen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man kan ju köpa en BFG-skärm för ungefär samma pris och säkert måla om den så den matchar. Alltid undrat hur Applefolket kan tolerera apple bullshitprissättningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Man kan ju köpa en BFG-skärm för ungefär samma pris och säkert måla om den så den matchar. Alltid undrat hur Applefolket kan tolerera apple bullshitprissättningar.

Helt olika skärmar... Apples skärm har ett bra pris även inklusive skärmfoten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Man kan ju köpa en BFG-skärm för ungefär samma pris och säkert måla om den så den matchar. Alltid undrat hur Applefolket kan tolerera apple bullshitprissättningar.

Detta är inte en spelskärm. De riktar sig tydligt mot filmskapare av olika slag, där en referensmonitor kan kosta flera hundra tusen. I det anseendet är det här en billig skärm.

Den här skärmen, och de som kommer efter den, kommer kunna ge oss fler studior som har råd med skärmar som kan visa någorlunda korrekt HDR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Du kanske missat att en skärm måste klara minst 144hz för att få uppskattning på sweclockers? Färgerna är skitsamma..upplösningen ska helst vara 4k för att den ska vara cool och framtidssäkrad men fullHd duger fint om den grejar 200hz.

Nä men skämt åtsido apples lansering var ett stort skämt. Denna skärmen var intressant trots det styva priser och foten som kostar 10lax bara dem, men kolla in deras nya dator som kostar 60k i basutförande, vilket har nästan på pricken samma performance som min 2 år gamla dator som byggdes för 15k...för 2 år sedan..

Hade visserligen inte ett 1400w powersupply men ja..vad fan ska man med det till om man köper basversionen?

Skickades från m.sweclockers.com

Professionella arbetsstationer har alltid varit hutlöst dyra. Det är inget konstigt alls med prissättningen,

Det är många som efterfrågat en ”riktig” MacPro i flera år. Här är den, och priset är inte särskilt konstigt.

Permalänk
Medlem

Folk får ta och lugna ner sig det finns fler behov av en dator än att spela spel och surfa på nätet. Utrustning efter behov, detta är inte tänkt för en vanlig Svensson som sitter på facebook eller youtube direkt. Och inte för att spela spel iheller då finns det som många nämnt bättre alternativ.
Varför köp en bil för +1 miljon (eller till och med 100.000kr) när en bil för 10.000 kr kan ta dig A->B också? För att göra en liknelse...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Första 10 inläggen klagar över priset på _foten_. Sen kommer 10 inlägg och försvarar priset på _skärmen_... som ingen klagat över?

Härligt när det debatteras två olika saker samtidigt och dessutom så passionerat

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det blir lite malplacerat att klaga på bristen av innovation när Apple presenterar den mest intressanta WWDC;n på länge.

Fast det säger ju inte precis mycket...

Permalänk
Inaktiv

Vad prissättningen säger mig är att Apple vet att dom inte kommer att sälja så många.

Deras största kundgrupp bland proffs är utvecklare och man gör tappra försök att kränga skärmen till utvecklare genom att visa att den klara portrait mode, hur ofta man nu använder portrait mode i samband med videoredigering.

Inte sjutton kommer jag lägga mer än 10k för att bara visa text och för det får jag då bara en fot. Visserligen är foten då både "amazing" och "incredible" men ändå.

Vad som däremot är intressant är hur designspråket har ändrats. Man har lämnat det minimalistiskt avskalade och valt ett mycket mera brutalistiskt designspråk. Helt klart vill riktigt skrika ut ordet "PROFFS!". Rätt mycket vad man kallar för en "halo product".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Vad prissättningen säger mig är att Apple vet att dom inte kommer att sälja så många.

Deras största kundgrupp bland proffs är utvecklare och man gör tappra försök att kränga skärmen till utvecklare genom att visa att den klara portrait mode, hur ofta man nu använder portrait mode i samband med videoredigering.

Du behöver ett par koppar kaffe så du vaknar. Det kommer inte ens på fråga att Apple skulle försöka kränga skärmen till utvecklare. Porträttläge har däremot visst nytta vid videoredigering. Exempelvis kan man fota en person mot en green screen i vertikalt läge för att fylla bildrutan bättre, och då även redigera i porträttläge.

Permalänk
Medlem

Ok Apple har gjort en förbaskat fin skärm inget snack på den punkten! Och ja för det den är gjord för är den billig! Hade skitit i mina finaste vita kalsonger för att leka med colorgrading på den!
Men att inte inkludera ens en enklare fot är att skjuta sig själv i foten.
Men tyvär så är mitt blod inte blått och mitt konto inte ändlöst (och jag gissar att den inte passar PC ändå) så blir ingen sån för mig:(

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att jag inte riktigt förstår mig på rivjärns estetiken som Apple valt för deras produkter. Dels på Mac Pro men också till skärmen.
Och skärmens form. Den ser ut som en rektangulär skiva. Med rivjärnshål baktill.

Kommer ni ihåg lådorna till Apple G5 datorerna? Det var/är fortfarande vackra chassin. Fronten på den ser fortfarande riktigt trevlig ut.

Permalänk
Medlem

Sälja en skärm utan fot? Snart säljs väll bilar utan ratt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Tänker mig att användare som köper den här skärmen sitter på kameror för hundratusentals kronor. Så det vore lite galet och dumsnålt att gradea materialet på en Acer Predator bara för att den har G-sync ^^

Dessa hundratusenkronors kameror har då också ett objektivlock som antigen följer med eller kostar 100 kr att köpa istället för 10 000 kr.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Sälja en skärm utan fot? Snart säljs väll bilar utan ratt

Skickades från m.sweclockers.com

Vänta bara på iCar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Folk får ta och lugna ner sig det finns fler behov av en dator än att spela spel och surfa på nätet. Utrustning efter behov, detta är inte tänkt för en vanlig Svensson som sitter på facebook eller youtube direkt. Och inte för att spela spel iheller då finns det som många nämnt bättre alternativ.
Varför köp en bil för +1 miljon (eller till och med 100.000kr) när en bil för 10.000 kr kan ta dig A->B också? För att göra en liknelse...

En bil för +1 miljon kronor kommer med ratten inkluderad, inte som ett pålägg för 100 000 kr

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersmedlem

Priset på skärmen är säkerligen intressant för vad man får. Den delen lägger jag inte mycket värdering i för det är en typ av skärmar som jag ändå inte använder mig av så jag kan inte segmentet. Eller ja, det är klart det är kul att det kommer ut nya grejer om de pushar fram gränsen för pris/prestanda och det verkar den här skärmen göra. Win på den delen (men jag förstår mindre av det ).

Men vem fanken släpper en skärm utan vesa-fäste och utan fot?
Alltså på riktigt!?
Låter som något från en fyndhörna på Jysk med det upplägget.
I min värld ingår iaf ett av de alternativen till skärmen. Ska inte behöva köpas till (för ockerpriser dessutom).
Edit: Det här är väl egentligen en marginell grej. I get it. Är skärmen av intresse så blir väl inköp för skärmupphängningen knappt ett problem. Ja, det är överreaktion från min sida hehe. Men mina ögonbryn är ändå höjda.

Sedan har de väl saltat priset på matta versionen av skärmen en del va? 10.000 spänn extra för matt skärm. Har svårt att se att det där skulle kosta några stora summor att få till så jag ser inte riktigt varför det ska behöva kosta mer alls.

Sedan har jag lite svårt för deras val av formspråk. Matt alu har sett fantastiskt ut senaste 10 (15?) åren. Och gamla G5 var vacker. Tyckte även om "soptunnan". Så jag gillar även nya stativets utseende. Men den här nya grejen med hål är... svårsmält alltså. Och benen på mac pron. Kanske en vanesak?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Måste erkänna att jag inte riktigt förstår mig på rivjärns estetiken som Apple valt för deras produkter. Dels på Mac Pro men också till skärmen.
Och skärmens form. Den ser ut som en rektangulär skiva. Med rivjärnshål baktill.

Kommer ni ihåg lådorna till Apple G5 datorerna? Det var/är fortfarande vackra chassin. Fronten på den ser fortfarande riktigt trevlig ut.

Det är ju tydligt att Apple vill fortsätta på den mer industriella designen från G5, vilket passar väldigt bra för produkterna. Liknelsen med rivjärn är väl rätt passande men rivjärn behöver ju inte vara fula, vilket jag inte tycker varken skärmen eller datorn är.

Ren funktionellt lär skärmen alstra en hel del värme och vara blytung. På så vis är de ju utmärkt att kapa en massa material från baksidan. Ser alltså ut att var funktionellt och genomtänkt, vilket jag gillar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Deras största kundgrupp bland proffs är utvecklare och man gör tappra försök att kränga skärmen till utvecklare genom att visa att den klara portrait mode, hur ofta man nu använder portrait mode i samband med videoredigering.

Att den har möjlighet till Portrait mode är till för influencers på instagram med mer pengar än vett som behöver redigera sina 4K portrait mode selfies tagna med nästa iphonemodell.