Apple avtäcker Mac Pro med ny design och fokus på modularitet

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mordekai:

Du kan ju knappast förhandla med HP om du köper en maskin men du kan köpa en Apple-dator av en ÅF 5% under Apples listpris. Samma gäller såklart HP, deras listpris är högre än Dustins. Äpplen och päron. Jag kan garantera att grundspeccad Mac Pro kommer kosta under 68k ink moms hos någon ÅF om Apples listpris är 71K.

Jo du kan förhandla om du köper en maskin, känns som du försöker motargumentera hur det funkar och att jag inte har någon koll på detta??

och Apple får du sällan ge % rabatt överhuvudtaget någonsin.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Proffsmoddare

Jag ser inte riktigt i vilken bransch dessa fortfarande används. Är det typ bank/finans där kontorslandskapet är av hög prio?

När jag jobbade med film/media fanns det ingen som satt med Mac Pro längre, alla hade bytt från soptunnorna till windowsburkar med betydligt högre prestanda och flexibilitet. Enda stället där det fanns en stationär mac var i receptionen

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Testpilot
Skrivet av SleepstreameR:

Jag ser inte riktigt i vilken bransch dessa fortfarande används. Är det typ bank/finans där kontorslandskapet är av hög prio?

När jag jobbade med film/media fanns det ingen som satt med Mac Pro längre, alla hade bytt från soptunnorna till windowsburkar med betydligt högre prestanda och flexibilitet. Enda stället där det fanns en stationär mac var i receptionen

Lite så är min upplevelse med.

Sedan verkar det duga med HEDT-maskiner för dom flesta som håller på med video utanför Hollywood-klass med, så ser inte varför man skulle även som t.ex. reklamföretag vilja ha dessa Mac Pro's istället för ThreadRipper eller EPYC datorer som skulle bli betydligt mer prisvärda?

Det ska väl vara om man jobbar exklusivt med Mac på jobbet och vill använda deras nya display bla bla...

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Jag är alltså ensam om att tycka chassit är råsnyggt? Inget jävla glas o rgb.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Jag ser inte riktigt i vilken bransch dessa fortfarande används. Är det typ bank/finans där kontorslandskapet är av hög prio?

När jag jobbade med film/media fanns det ingen som satt med Mac Pro längre, alla hade bytt från soptunnorna till windowsburkar med betydligt högre prestanda och flexibilitet. Enda stället där det fanns en stationär mac var i receptionen

Nu kan i alla fall Apple leverera en lösning som både har sina egna unika kvaliteter, och som kan uppgraderas och modifieras i framtiden.
I vilka marknader, och i vilka länder, detta säljer återstår att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Kul att se att de inte helt glömt bort användare som behöver rejäl prestanda och som inte har något problem att betala för det.

Sen är väl frågan om den användargruppen fortfarande kör Mac eller om de har övergått till andra plattformar pga brist på vettig hårdvara.

Faktiskt, är förvånad att de tog upp segmentet igen! Förhoppningsvis har folket flytt till andra plattformar... Men jag vet tyvärr att många är kvar trots den många gånger mediokra hårdvaran och undermåliga supporten.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Lite så är min upplevelse med.

Sedan verkar det duga med HEDT-maskiner för dom flesta som håller på med video utanför Hollywood-klass med, så ser inte varför man skulle även som t.ex. reklamföretag vilja ha dessa Mac Pro's istället för ThreadRipper eller EPYC datorer som skulle bli betydligt mer prisvärda?

Det ska väl vara om man jobbar exklusivt med Mac på jobbet och vill använda deras nya display bla bla...

AMD har högre RAM latency vilket gör att dom inte lämpar sig så väl som man kan tro för områden där många processorkärnor nyttjas. Att apple därför valt intel är inte konstigt. Deras förra mac pro, när den lanserades låg toppspecad rätt bra till prismäsigt mot andra sätt att skaffa samma hårdvara. Det vet ju inte än, om denna. Men grundkofigurationen är inte direkt ett vettigt alternativ.
Men för mig kan Apple gärna floppa. Dom har allt för stort fokus på att kunna tjäna extra pengar på sina kunder, genom att begränsa användare för att sälja in egna lösningar för funktionalitet, trots att dom tog ordentligt betalt redan från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Förstår inte riktigt folk som klagar på priset här. Antagligen är det personer som denna dator inte riktar sig till eller som ens skulle köpa Mac över huvudtaget.

Jättedyr dator!!111

Jag skulle aldrig köpa en Apple produkt!

Skickat från min MacBook Pro

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Faktiskt, är förvånad att de tog upp segmentet igen! Förhoppningsvis har folket flytt till andra plattformar... Men jag vet tyvärr att många är kvar trots den många gånger mediokra hårdvaran och undermåliga supporten.

Jo, en hel del är kvar. Det är rätt oroväckande. Apple har lyckats få personer att tro att Apple är det enda alternativet. "it just works" hör man ibland, men min upplevelse är inte den, det kan krävas att man gör om samma procedur för att det ska funka, eller att omstart behövs fast det inte borde behövas. Fast om man betalat Apple priser, så måste man väl hitta något sätt att försöka rättfärdiga det för sig själv. Men att dom övertygar sig själva så hårt att dom väljer Apple även nästa gång är ju oroväckande. Eller att dom rekommenderar Apple för andra, som då tvingas in i samma sits.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonHolstein:

Jo, en hel del är kvar. Det är rätt oroväckande. Apple har lyckats få personer att tro att Apple är det enda alternativet. "it just works" hör man ibland, men min upplevelse är inte den, det kan krävas att man gör om samma procedur för att det ska funka, eller att omstart behövs fast det inte borde behövas. Fast om man betalat Apple priser, så måste man väl hitta något sätt att försöka rättfärdiga det för sig själv. Men att dom övertygar sig själva så hårt att dom väljer Apple även nästa gång är ju oroväckande. Eller att dom rekommenderar Apple för andra, som då tvingas in i samma sits.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, och va fan, det finns ju inte en enda RGB-fläkt i skiten!
Vem tror Apple att de bygger datorer för egentligen? Vuxna människor som jobbar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Förstår inte riktigt folk som klagar på priset här. Antagligen är det personer som denna dator inte riktar sig till eller som ens skulle köpa Mac över huvudtaget.

Konkurrens situationen med Apple, Mac OS och många verktyg och så är lite problematisk.
På PC sidan så finns det många olika hårdvaru-leverantörer som konkurrerar och du kan välja en produkt som passar dig och dina behov.
Om du vill använda mjukvara som finns på MacOS så finns det bara 1 hårdvarutillverkare och du måste betala en hel del onödiga pengar.

Jag tycker deras affärsmetoder är problematiska på många sätt och deras vinstmarginaler osv visar på att det finns ett problem här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Jag ser inte riktigt i vilken bransch dessa fortfarande används. Är det typ bank/finans där kontorslandskapet är av hög prio?

När jag jobbade med film/media fanns det ingen som satt med Mac Pro längre, alla hade bytt från soptunnorna till windowsburkar med betydligt högre prestanda och flexibilitet. Enda stället där det fanns en stationär mac var i receptionen

Grafik 2D/3D + rendering
Videoredigering
Spelutveckling, t ex byggslav eller dylikt
Ljudproduktion

etc etc där man behöver en kraftfull och pålitlig maskin, där Windows inte går att lita på eller har motsvarande applikationer.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Ja, och va fan, det finns ju inte en enda RGB-fläkt i skiten!
Vem tror Apple att de bygger datorer för egentligen? Vuxna människor som jobbar?

Apple bygger inte datorer för vuxna människor som jobbar. Apple bygger enbart datorer för att tjäna pengar åt sig själva och aktieägare. Precis som andra företag som bygger datorer. Men hade Apple inte haft så hängivna anhängare så hade deras strategi inte gått ihop. Det konstiga är att deras anhängare är så hängivna trots att dom inte belönas för det. Jag har hört många av deras anhängare klaga, sen ändå gått och köpt Apple dator igen, trots samma skit med dongles, eller dyra uppgraderingar av lagring och RAM.
Sen finns det dom som väljer Apple för att det är dyraste alternativet på listan över jobbdatorer.
Sen finns det dom som väljer Apple datorer för att designen.
Dom som verkligen väljer Apple för prestanda utan att bry sig om design eller märke utgör en väldigt liten andel av Apples kunder, då det är få saker områden där Apple erbjuder några fördelar som inte kan med råge kompenseras för genom att använda mellanskillnaden mellan i pris till att välja ännu kraftfullare alternativ eller investera i extern hårdvara som erbjuder dom extra funktionerna (aggregerade ljukort vs köpa ett mer kapabelt tex).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ficklampa:

Grafik 2D/3D + rendering
Videoredigering
Spelutveckling, t ex byggslav eller dylikt
Ljudproduktion

etc etc där man behöver en kraftfull och pålitlig maskin, där Windows inte går att lita på eller har motsvarande applikationer.

Jag har upplevt program krascher i Apple datorer, så jag skulle aldrig lita på en Apple dator heller.

Vilka applikationer är det som inte finns motsvarande på windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnts av @tvelander, samma spec som grundutförandet ligger på ~25k exkl moms från dell/hp. Så jo den är rätt dyr.

Apple överhuvudtaget hör inte hemma i en enterprisemiljö, förutom att kosta en bra slant mer(när vi pratar laptops) så faller dom platt på att inte kunna erbjuda en vettig support.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av ficklampa:

Grafik 2D/3D + rendering
Videoredigering
Spelutveckling, t ex byggslav eller dylikt
Ljudproduktion

etc etc där man behöver en kraftfull och pålitlig maskin, där Windows inte går att lita på eller har motsvarande applikationer.

Det enda av dessa jag inte har arbetat med är ljudproduktion, men resterade gjordes uteslutande på windows/linux. Tror inte jag någonsin sett en mac i produktionssammanhang inom dessa branscher när jag höll på med det

Mac kanske är vanligare på mindre studios.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av B.Linder:

Som tidigare nämnts av @tvelander, samma spec som grundutförandet ligger på ~25k exkl moms från dell/hp. Så jo den är rätt dyr.

Apple överhuvudtaget hör inte hemma i en enterprisemiljö, förutom att kosta en bra slant mer(när vi pratar laptops) så faller dom platt på att inte kunna erbjuda en vettig support.

Ja med Apple och detta köper du ju hela eko-systemet det gör du inte med en HP, du kan köra Linux, virtuella maskiner, Windows, etc.

Men Apple köper man inte bara en workstation du köper hela paketet och meningen att du ska använda allt runt om det är stora skillnaden och priserna.

Och hårdvara är inte dyrt, kan lova licenser och drift / server parker och löner överstiger dessa med hästlängder.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SleepstreameR:

Det enda av dessa jag inte har arbetat med är ljudproduktion, men resterade gjordes uteslutande på windows/linux. Tror inte jag någonsin sett en mac i produktionssammanhang inom dessa branscher när jag höll på med det

Mac kanske är vanligare på mindre studios.

Tror det handlar om vilka programvaror / vad man utvecklar för.

Jag vet vissa som bara kör feta iMac Pro tex.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonHolstein:

Jag har upplevt program krascher i Apple datorer, så jag skulle aldrig lita på en Apple dator heller.

Vilka applikationer är det som inte finns motsvarande på windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut kraschar Apple också, men är generellt mycket stabilare och pålitligare under längre uptime och så. Av egen erfarenhet, kör båda privat också. Jobbar på spelutvecklingsföretag sen 7 år tillbaka så har sett mycket av båda plattformarna i det syftet.

T ex Jenkins, används av många spelföretag för att bygga interna testversioner och sånt. Xcode finns inte heller.

Skrivet av SleepstreameR:

Det enda av dessa jag inte har arbetat med är ljudproduktion, men resterade gjordes uteslutande på windows/linux. Tror inte jag någonsin sett en mac i produktionssammanhang inom dessa branscher när jag höll på med det

Mac kanske är vanligare på mindre studios.

Jobbar på spelutvecklingsföretag sen 7 år tillbaka, väldigt blandat både PC och Mac för båda syftena. Men mycket Apple bland grafiker (2D och 3D) och ljudtekniker, och utvecklare, men ja PC förekommer också... Mer problem med dem dock...
Är Xcode ett krav så finns det ju inte så mycket annat att leka med heller.

Är för övrigt inte ett direkt litet föreatg, kontor i flera länder och över 2000 anställda inom vår organisation, av de tre vi är totalt.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Finns det ens en åttakärnig för den stora sockeln eller kommer det i så fall vara en sockel 2066 (samt endast 8 DIMM) som man får i grundutförandet?

Edit: upptäckte att det fanns fleralet few-core CPU:er till den större sockeln. Så antar nej! Bra!

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag är alltså ensam om att tycka chassit är råsnyggt? Inget jävla glas o rgb.

Skickades från m.sweclockers.com

Jämförelsen bör väl knappast vara mot chassin med glas och RGB? Det känns lite som att spela mot öppet mål så istället bör jämförelsen rimligen vara mot andra chassin med stilren design.

Det finns säkert gott om folk som tycker det är snyggt men personligen tycker jag de lyckades göra en typ av stilren design som ändå ser rörig ut. Jag tycker också fötterna och handtagen känns lite IKEA.

Permalänk
Medlem

Förutom det som redan diskuterats är jag mera intresserad hur Apple kommer hantera Warranty och Levnadslängd på den nya Mac-Pro. Jag kan tycka att nyare datorer ska hålla längre och därav kan tillverkaren lämna längre garanti?

Hur länge de ska hantera en modulär design? Samt även hur det kommer se ut med "right to repair".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Förstår inte riktigt folk som klagar på priset här. Antagligen är det personer som denna dator inte riktar sig till eller som ens skulle köpa Mac över huvudtaget.

Det är väl mest det att folk reagerar på att grundutförandet är som att slänga in en ferrari motor i en nissan micra.
Det är väl knappast någon som kommer att köpa i grundutförande, dom som köper kommer ju att försöka maxa allt. Så det där är ju en onödig model vars syfte egentligen är att kunna mer betalt för uppgraderingarna.

Permalänk
Medlem

Absolut inget jag kommer skaffa, om den inte dyker upp på begagnat marknaden om 10 år kanske... jag har absolut inget behov av en sån här maskin. Ifall jag vill köra macOS så kan jag göra det då jag väljer komponenter till mina datorer som har väldigt bra Hackintosh kompatibilitet, men kul att se en "riktig" Mac Pro igen! Soptunnan får nog ses i efterhand som ett konstigt experiment.

Dock är jag väldigt besviken att den börjar med 256 GB SSD, men iofs är det rimligt också att anta att målgruppen är t.ex. filmstudior och så, och de lär ju köra annan lagringslösning via nätverket (10 GBe finns på denna maskin), så då är det ju inte helt otänkbart varför dem valde att göra så, men ser väldigt trist ut bara i alla nyheter: $5999, 256 GB SSD!
En som köper denna burk med egna pengar har nog dock inget emot att lägga på några tusenlappar för att få en större SSD så är nog inget problem egentligen.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonHolstein:

Apple bygger inte datorer för vuxna människor som jobbar. Apple bygger enbart datorer för att tjäna pengar åt sig själva och aktieägare. Precis som andra företag som bygger datorer. Men hade Apple inte haft så hängivna anhängare så hade deras strategi inte gått ihop. Det konstiga är att deras anhängare är så hängivna trots att dom inte belönas för det. Jag har hört många av deras anhängare klaga, sen ändå gått och köpt Apple dator igen, trots samma skit med dongles, eller dyra uppgraderingar av lagring och RAM.
Sen finns det dom som väljer Apple för att det är dyraste alternativet på listan över jobbdatorer.
Sen finns det dom som väljer Apple datorer för att designen.
Dom som verkligen väljer Apple för prestanda utan att bry sig om design eller märke utgör en väldigt liten andel av Apples kunder, då det är få saker områden där Apple erbjuder några fördelar som inte kan med råge kompenseras för genom att använda mellanskillnaden mellan i pris till att välja ännu kraftfullare alternativ eller investera i extern hårdvara som erbjuder dom extra funktionerna (aggregerade ljukort vs köpa ett mer kapabelt tex).

Skickades från m.sweclockers.com

Det här är typiskt trams från folk som saknar förmåga att se saker ur ett annat perspektiv än sitt eget.
Apple har helt enkelt varit bra på att skapa produkter som tilltalar väldigt många människor. Om det så är trend, status, användarvänlighet, prestanda eller mjukvara. Kunderna diggar Apple. Knappast förutsättningslöst, men de lyckas hela tiden pricka in vad som efterfrågas mest. Detta trots en hel del beslut som från början är impopulära. Och absolut inte alltid bra.
Det är dock mycket lättare att utmåla andra som idioter istället för att se vad det är ”idioterna” ser. Uppenbarligen hjälper inte ens försäljningssiffror och vinst för det. Måste bero på svart magi och voodoo.

För övrigt äger jag en iPhone och en iPad Pro. Min stationära har jag byggd själv och den kör win, Linux och macOS. MacOS är det jag använder mest. Jag tycker Mac;arna är för dyra för min smak och ger inte det jag vill ha mot att bygga själv. Men jag hatar inte Mac;arna för det.

Permalänk
Medlem

Dessa säger ju allt.

Otur att det inte finns en enda av

på deras clan möten.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Ursäkta men vilka idiotiska bilder, i alla fall om man tar dem på allvar. Jämföra en äkta workstation-klass maskin med något hemmabygge. Gissa vilken som kommer krångla mindre, maskinen som blivit QA-testad och som ska få särskild hårdvara från Blackmagic, Autodesk m.fl. eller ens Ryzen-maskin med RGB?

Visar väl om något att man inte har ett jobb i bransherna som efterfrågar dessa.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

https://www.theverge.com/2019/6/4/18651413/apple-mac-pro-2019...
The verge is at it again.
Sämsta artikeln jag någonsin läst xD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Bildexpert 📺

Tycker en viktig synpunkt här är vad som inte kom med nya Mac Pro. De gamla Mac Pro-maskinerna var knappast biliga med 30-40 kkr, men var fortfarande workstationnivå på en kostnad som är rimlig för den som kan sätta ett hyfsat pris för sin tid. Fullt möjligt att finansiera via leasing och hyresavtal för små företag och enskilda firmor. Eller för den delen tas privat för den som har ekonomin.

Med den här generationen blåser man helt förbi den kategorin. Man går direkt upp till en ganska svåråtkomlig nivå 70+ kkr och över där tekniken blir investeringsprojekt. Och det finns inte längre något mitt emellan. Antingen den gamla Mac Pro-soptunna med äldre teknik (så länge den nu säljs) eller Mac Mini som kompaktifierar för mycket. Eller iMac som är tvärstopp rent uppgraderingsmässigt.

För en stationär Mac är det idag antingen en (förvisso kraftfull) men Nuc-stukad Mac Mini, eller...
...en framtidslåst iMac, eller...
...en kraftfull tekniskt kompetent maskin som riktar sig direkt till en rätt begränsad skara med väldigt höga krav och ekonomi där projektkostnaden för hårdvaran nästan landar i marginalen.

Jag tror inte jag är ensam om att inbilla mig om att det finns möjligheter för en 30-40 kkr hyfsat modulär Mac Pro likt den första generationen modeller runt 2010-talet. Behöver inte vara en kostsam infrastruktur baserad på Xeon och ECC-minnen. Räcker idag långt med Core i9 eller för den delen AMD Ryzen 7/9, en eller två PCI-platser, möjlighet till minst 128 GB internminne samt förstås i ett elegant men inte nödvändigtvis exklusivt chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tycker en viktig synpunkt här är vad som inte kom med nya Mac Pro. De gamla Mac Pro-maskinerna var knappast biliga med 30-40 kkr, men var fortfarande workstationnivå på en kostnad som är rimlig för den som kan sätta ett hyfsat pris för sin tid. Fullt möjligt att finansiera via leasing och hyresavtal för små företag och enskilda firmor. Eller för den delen tas privat för den som har ekonomin.

Med den här generationen blåser man helt förbi den kategorin. Man går direkt upp till en ganska svåråtkomlig nivå 70+ kkr och över där tekniken blir investeringsprojekt. Och det finns inte längre något mitt emellan. Antingen den gamla Mac Pro-soptunna med äldre teknik (så länge den nu säljs) eller Mac Mini som kompaktifierar för mycket. Eller iMac som är tvärstopp rent uppgraderingsmässigt.

För en stationär Mac är det idag antingen en (förvisso kraftfull) men Nuc-stukad Mac Mini, eller...
...en framtidslåst iMac, eller...
...en kraftfull tekniskt kompetent maskin som riktar sig direkt till en rätt begränsad skara med väldigt höga krav och ekonomi där projektkostnaden för hårdvaran nästan landar i marginalen.

Jag tror inte jag är ensam om att inbilla mig om att det finns möjligheter för en 30-40 kkr hyfsat modulär Mac Pro likt den första generationen modeller runt 2010-talet. Behöver inte vara en kostsam infrastruktur baserad på Xeon och ECC-minnen. Räcker idag långt med Core i9 eller för den delen AMD Ryzen 7/9, en eller två PCI-platser, möjlighet till minst 128 GB internminne samt förstås i ett elegant men inte nödvändigtvis exklusivt chassi.

Mjo, men problemet med soptunnan är ju att hårdvaran varit densamma sen typ 2013 så den är ju ganska utdaterad...
Sen finns ju också iMac Pro som är lite segment mittemellan, även om den inte är speciellt uppgaderingsvänlig om man inte vill köra saker i externt Thunderbolt-chassi eller dylikt. Men ja, jag håller med. Borde finnas en stationär Mac som inte är svår att uppgradera, men men...

På jobbet kör vi iMac, Mac mini och lite soptunnor på kontoret och det är rätt sällan folk vill ha dem uppgraderade. Var bara förr när vi köpte några med Fusion drive för att allt annat var slut i lager. PC-folket däremot vill byta komponenter hit och dit ganska ofta.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller